Fabia combi 2007 gevonden - diverse vragen

Is het bij de Fabia II trouwens ook aan te raden om de 1.2 te vermijden?
Lijkt me zoiezo een klein motortje....
 
Bij de F2 bedoel ik de 1.2 12V, zonder turbo dus.

Maar ik haalde even de 'oude' 1.2 (van de f1) door de war met de F1 mpi Skoda blokken.

Resumé: Afhankelijk van wat je zelf vind van het vermogen geen 'bezwaren' tegen de 1.2 12v in de F2?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Er is geen oude of nieuwe 1.2 12V, hooguit verschillende doorontwikkelingen / generaties / motorcodes.... denk ik.

De 1.2 12V heeft idd geen turbo, de 1.2TSI wel maar is een geheel andere motor (turbo en viercilinder ipv driecilinder) en worden/werden naast elkaar geleverd.

De 1.2 12V die in de Fabia II voorkomt heeft dacht ik alleen iets meer vermogen (70pk ipv 65pk) maar zijn ook al wel in de Fabia I geleverd.

De 1.2 12V behoort niet tot de motoren met een problematische reputatie. Dus ik zou niet weten waarom je die überhaupt zou mijden.
 
Laatst bewerkt:
Ja ok. Ik bedoelde meer dat de oude mpi geen voorkeur geniet. 1.2 geen probleem dus, zowel in f1 als f2.

De 1.2 tsi spreekt mee trouwens niet aan vanwege een turbo die stuk kan :nailbiting:
 

turboturbo

Forumguru
Klopt helemaal! De verwarring zit 'm er misschien in dat de 1.2 12V ook een 'mpi' motor is (multi point injection)

De antieke 1.4mpi is na 2003 niet meer geleverd ivm te hoge emissiewaarden voor die tijd. De 1.2mpi (zowel de 6V als de 12V) is een geheel nieuwe motor die die oude 1.4mpi opvolgde met nieuwe Euro klassificatie.
 

woutr

Forumguru
Zou je de rand vd koplamp niet opnieuw kunnen kitten? De gordels kan je weer soepel krijgen door ze helemaal uit te trekken en ze in te spuiten met siliconenspray (wel even afnemen daarna), werkt bij mij prima
 
Misschien wel, ff kijken naar de afdichting vd lamp.

Heb je de gordel zelf ingespoten? Wordt je kleding daar niet vies van?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens!
 

woutr

Forumguru
Ja gewoon zelf inspuiten. Dat deel wat over je kleding gaat hoef je overigens niet te doen want dat gaat toch niet echt de rol op, ik heb dat de eerste keer bij een andere auto wel gedaan maar ook toen kreeg ik er geen vieze kleding van. Bij die koplamp kan je ook nog checken of dat rubber aan de achterkant (achter de gloeilamp) nog wel goed zit en/of aanwezig is, anders proberen de rand opnieuw te kitten. Die rollo moet wel los te krijgen zijn, anders eerst even proberen met siliconenspray de boel wat losser te krijgen
 
Goede tip voor de gordel, even proberen met siliconenspray.

Bij de koplamp heb ik ondertussen gezien dat er een clipje is afgebroken van het klepje achterop de lamp (waar je de lampjes verwisseld). Even een nieuwe scoren dus. Ohja, welke lampjes gaan er eigenlijk in de Fabia 1? H7?

Vandaag heb ik de wielen laten balanceren en de auto laten uitlijnen. Helaas 'plakt' de stuurbekrachtiging een beetje heb ik het idee. Na een bocht naar links wil 'ie nog een beetje naar links en andersom. Op de snelweg wijkt hij een haartje af naar rechts. Komt dit gewoon door de glooing van de weg voor de afwatering? In mijn Up! zit een stuurhoeksensor en electrisch stuurhuis wat constant gecorrigeerd wordt, de Fabia mist dat, misschien is dit gedrag dus normaal? Toch niet fijn om de hele tijd je stuur een tikje naar links te moeten duwen. :(
 

Joske

Forumguru
Ohja, welke lampjes gaan er eigenlijk in de Fabia 1? H7?
ja normaal een H7, kan je altijd makkelijk zelf hier checken: http://am-application.osram.info/en

Op de snelweg wijkt hij een haartje af naar rechts. Komt dit gewoon door de glooing van de weg voor de afwatering? In mijn Up! zit een stuurhoeksensor en electrisch stuurhuis wat constant gecorrigeerd wordt, de Fabia mist dat, misschien is dit gedrag dus normaal? Toch niet fijn om de hele tijd je stuur een tikje naar links te moeten duwen. :(
iemand anders eens laten rijden? Misschien is het wel een gevoelsmatig iets van jou?
 
Monteur van de bandenboer vond ook dat ie wat 'plakte'. Het afwijken naar rechts is eigenlijk pas boven de 80-90 kmh. Mn vrouw merkt het niet.

Zou er nog iets met stuurhoeksensors ood kunnen zijn? Misschien een apart topic aanmaken...?

De Fabia is nu bij mn garage voor onderhoud en de monteur gaat ook nog even kijken, uitlezen en rijden.
 

turboturbo

Forumguru
Een Fabia moet keurig recht kunnen sturen, dus los van wat voor soort stuurbekrachtiging die heeft.

Oorzaak kan slechte / ondeugdelijke uitlijning zijn, of zoals elders geopperd misschien een aanlopende remklauw.
 

woutr

Forumguru
Onze fabia's sturen ook zoals het hoort zonder afwijkingen dus dat plakken is niet standaard. Ik zou in eerste instantie naar de banden kijken.. Hoe oud zijn ze? Zit er een vervorming in? Afwijkende maat?
 
Bovenaan Onderaan