Fabia 3 start slecht tot niet

EdK

Forumguru
Hij deed dit al voordat er een nieuwe accu in kwam
Dat geloof ik direct.
Maar wat ik probeer te achterhalen is of de startspanning bij de 1e keer niet te laag is !
Maw bij langere tijd stilstaan of die door iets word leeg getrokken.
En als je na eerste rit weer stilstaat dan weer de spanning meten om te kijken of die dan hoger is dan bij meten voor de eerste start !
Beide keren dus meten zonder draaiende motor !!!
 

EdK

Forumguru
Kom ik toch weer terug op de tuning !
Was voor de tuning dit probleem er ook al ? Of is het eigenlijk vlot na de tuning begonnen ?
Je zegt al dat dealer en tuner zeggen dat het niet aan de software ligt !?
Maar goed als de tuner een goede is en mee wil werken dan heeft hij een backup liggen van je oude instellingen.
Als hij mee wil werken dan kan hij voor tijdelijk ook de oude software weer terugplaatsen zodat je 100% zeker kunt uitsluiten of het probleem hierdoor niet komt !?
Blijft probleem dan kan de tuner de tuning weer terugplaatsen , is het probleem ineens weg dan weet je toch bijna 100% zeker dat er toch een bug in zijn software zit
 
Ik rij al 2 jaar met de tuning en heb hem vrijwel gelijk laten tunen toen ik hem kocht en nooit geen problemen gehad hij is dit gaan doen sinds het kouder is geworden buiten

Spanning meten kan ik nog proberen als ik even een spanningsmeter kan regelen ga hier wel even achteraan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk zelf dat het een sensor of een stekker is die niet goed is het is toch raar als hij eenmaal aan staat dat ik hem uit kan zetten en weer kan starten zonder problemen en storingen er is iets dat tegen de computer zegt om niet te starten en vervolgens wel start en dan doet of er niks aan de hand is maar hoe kom ik erachter wat het is sensor of stekker ‍♂️
 

EdK

Forumguru
Als het een sensor zou zijn dan moet dit meestal terug te vinden zijn in logboek van VCDS (storingen )
Als het een gecorrodeerde stekker zou zijn dan moet het in principe bij elke startpoging zo moeten wezen.
rij al 2 jaar met de tuning
Dit heeft met je openingspost door te vermelden dat hij getuned is maar niet al 2 jaar menig lid hier op forum het meedenken op verkeerd spoor gezet.
Als dit er bij vermeld was dan was ik ook niet met opmerking gekomen mbt tune software terug zetten.

TIP: Citeer niet steeds de gehele teksten !
Doe een deelcitaat of gebruik @ met de avatarnaam ( @Bertusdegraaf@ in jouw geval )
Scheelt je boel gezeur van de mods dat je teveel onnodig citeert :koffie:
 

EdK

Forumguru
Dat is mijn eerste vermoeden ook
Vandaar dat ik ook vroeg van wat je spanningen op accu zijn VOOR eerste start en na stukje rijden voor tweede start.
En dan bv over 2 of 3 dagen om een beeldvorming te krijgen over langere tijd en dus geen moment opname !
En spanning op accupolen bij draaiende motor !

En neem aan dat je nu start met de verlichtingsknop op Auto !
Zet die eens op de NUL stand en de ventilator ook eens !
En kijk of die dan wel in één keer start !?
 
Licht op nul heb ik al gedaan dagrijverlichting staat ook standaard aan met starten zal ik ook uit zetten en de ventilator zal ik ook uitzetten zal vandaag ff een multimeter regelen om de spanning te meten na rijden en morgenochtend voor starten ff meten ik wil alles proberen want de auto bevalt mij echt super maar zit natuurlijk niet te wachten op een rekening van de garage die torenhoog is
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
we hebben het probleem gevonden bleek het draadje te wezen van contact naar startmotor zat een breuk in
nieuw stuk kabelboom erin en starten weer is alleen jammer dat de anwb hier achter moest komen
nadat hij 2 keer aan de computer gehangen
heeft bij de dealer maar eind goed al goed
bedankt in ieder geval voor alle advies
 

EdK

Forumguru
alleen jammer dat de anwb hier achter moest komen
nadat hij 2 keer aan de computer gehangen
Tsja misschien komt dat wel omdat de ANWB monteurs meer opleiding hebben dan die gassies in een garage die een computer er aan hangen.
En als die dan niets zegt wat er aan de hand is dat ze het dan niet meer weten.....
Een gepensioneerd collega zei altijd, je bent pas monteur als je zelf een storing kunt oplossen..... dan begrijp je hoe de techniek werkt.. :pieker:
 
En we zijn weer bij af van de week weer wat vorst en weer niet starten het is wel raar dat hij het alleen doet als het buiten rond het vriespunt is
Zit er misschien een sensor in die een verkeerde waarde door geeft met de koude start
 

EdK

Forumguru
Oke niet starten, maar draait de startmotor wel gewoon of hapert die ook al ?
Maw is je accu misschien slecht en dus nog slechter als het koud word en dus niet meer start !?
 
Startmotor draait ook niet en er zit al een nieuwe accu in en een nieuwe draaiboom hij doet helemaal niks en na een aantal keren proberen te starten slaat hij aan en vervolgens gaat hij weer uit maar als hij 10 sec heeft gelopen dan kan ik hem uitzetten en dan start hij alsof er niks aan de hand is
 

Tees

Donateur
Als het een sensor is, dan zou de ECU normaal gesproken wel een foutcode wegschrijven. Ik denk eerder aan een relais of anderszin (kabels oid).
 

Tees

Donateur
Ik zat daar ook aan te denken, maar normaliter schiet de startonderbreker pas in actie nadat de auto aangeslagen is.

Ander idee dat ik heb: zou het stuurslot slecht zijn of een slecht contact maken? Of het startrelais, dat is de volgende halte in de elektrische route. Want dat de startmotor helemaal niets doet, doet vermoeden dat t vroegtijdig in t proces zit.
 
Contact slot heb ik ook al aan gedacht daar wil ik ook ff naar kijken
En Startrelais hen ik al naar gezocht in het boekje en internet maar kan niet echt vinden waar hij zit hij zit niet in de zekeringkast onder de motorkap
Ik heb ze gevonden er zitten 3 relais achter het stuur nummer 646,645 en 644 ik kan er alleen nog niet achter komen welke wat doet
 
Bovenaan Onderaan