Fabia 3 achteruitrijcamera inbouwen handleiding

Nou als je aanbod nog geld @bobracing kom ik graag een keer bij je langs om hem te laten inbouwen :tegek: hij is al besteld bij alieexpress nu wachten tot het binnenkomt
 

Afrit13

Forumguru
Vanmiddag bij @bobracing langs geweest voor de inbouw van de achteruitrijcamera en nog wat extra instellingen. Leuke middag gehad, hoewel de temperatuur wel wat hoger had mogen zijn :D

Maar top geholpen en blij met de resultaten. :thumbsup:
 

Eltjo

Forumguru
Lees toevallig even door dit topic en zie de foto’s van de greepcamera.
Het valt me op dat de camera aan de rechter kant van de greep zit; dan zit ‘ie de weg als je rechtshandig bent! Verkopen ze geen met de camera aan de andere kant?
Ik heb er een ingebouwd met de camera aan de linker kant, zodat je dat probleem niet hebt.

Overigens kon ik de geschakelde camera spanning van de android radio afpakken.
Beetje vaag dat het zo werkt, want het lijkt juist bedoeld te zijn als de ingangsschakeldraad die vanaf het achteruitrijlicht komt.
Maar aangezien deze informatie via de board bus de radio al de camera doet activeren, is dat niet nodig en bleef de achterlichtbedrading zoals die was.
 
Laatst bewerkt:

bobracing

Forumguru
Bij iedere fabia zit die zo als deze, heb nog geen gezien die anders zit?
Maar zit maakt weinig uit of de camera nu links of rechts zit daar het toch vrijwel in het midden nog steeds zit.

Maar een ieder hier heeft de originele MIB2 headunit en geen aftermarket android radio erin zitten. Er is niks anders nu aan de bedrading en je kan zonder schade dit gewoon eruit halen, niks geknipt ;)

@eltjo2 ik neem aan dat jij een andere unit erin hebt zitten dan?

Dus dit topic is voor een originele headunit mib2 met de "originele" stijl greep aangesloten en gecodeerd zodat dit werkt zoals af fabriek. Enkel zou een af fabriek nog de optie hebben voor sproeien? maar als je wekelijks je auto wast is dat ook verholpen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb idd een after market android radio. Die en ook de camera is er zonder “geknip” erin gezet. Tja dat was 30 jaar geleden wel anders voor een after market radio.

De positie van de camera verbaasde me alleen. Ik weet eigenlijk niet eens hoe dat opent - niet (kunnen) proberen -, maar heb er wel op gelet bij de aanschaf.
Wat het sproeien betreft, ik heb er ook een zonder sproeien gekocht. Wel geteld 2 keer mijn vinger bewust om schoon te maken langs de camera gehaald. Het was toen erg vies weer. Auto wassen doe ik misschien 3-4 keer in het jaar. Daartoe heb ik een prima kleur - ideaal!
 

bobracing

Forumguru
Dit topic had ik gemaakt zodat andere leden die ook deze navi/radio unit ( MIB2) hebben de camera kunnen aansluiten e.d. zodat het werkt op het originele systeem zonder knip of breek of sloop werk ;)

Maar daar er bij jou een andere unit inzit is het wat anders uiteraard. Voor de mib2 hoef je geen andere unit erin te doen daar SMARTLINK geactiveerd kan worden of is soms al bij en dan heb je ook android auto en carplay. Maar heb je een budget skoda uitvoering zonder de mib2 unit dan snap ik wel dat je van dat mini scherm of radio af wilt dat erin zit en iets anders zoekt.

Welke had je er eerst inzitten @eltjo2 ?

Wat je zegt vroeger was het anders als het ging om aftermarket, toen was dit veel groter dan tegenwoordig. Daar nu het meeste af fabriek spul goed en prima werkt.
 
Afgelopen weekend zelf gedaan, ik vroeg me al af waarom je nummerbord er af was maar toen ik de camera wilde plaatsen snapte ik het meteen:D
Heb alleen nog geklooid om mijn MIB2 kastje er uit te krijgen aangezien ik niet de goede radio-verwijder-tools had.
Verder een erg duidelijke uitleg!
Dank hiervoor!:cheer:
 

bobracing

Forumguru
Mooi dat het gelukt is, tja die zit altijd in de weg! Dus los halen en door.

Voor de liefhebbers ik heb nog een camera setje liggen dus kan hem aanbieden incl inbouwen voor de liefhebber.
 

miker2000

Nieuw lid
zo gaaf dit topic tegen te komen.
Afgelopen week een occasion Fabia combi ( bj2018 )gekocht, maar helaas zonder achteruit rij camera.
Aangezien mijn huidige auto deze wel had, is het bijna een must geworden deze toch weer te hebben.

Na het vinden van dit topic, direct de camera uit de link besteld.
De auto kunnen we donderdag ophalen.
Hopelijk komt de camera set ook snel.
Alvast bedankt voor het uitzoeken en zo duidelijk omschrijven.
 

Eltjo

Forumguru
Welke had je er eerst inzitten @eltjo2 ?
Zie het onderwerp nu pas terug...
Dat was een Swing radio met USB in de middenconsole voor de MP3’tjes, een Parrot carkit en een losse oude, maar duurdere Tomtom met altijd de laatste kaarten die spraakgestuurd was.

Helaas heeft het af fabriek spul nog steeds verre van uptodate-te kaarten waar vaak een fors bedrag neergeteld moet worden.
 

miker2000

Nieuw lid
De auto ( uit 2018 ) is binnen, en de camera set is ook binnen gekomen ( Ali levert tegenwoordig echt snel ).
De grote vraag die mij alleen bekruipt is het volgende:
Het handvat wat verwijdert moet worden is van een soort zacht rubber en heeft 3 druksensoren waarmee de achterklep van het slot gehaald word.... Als ik deze vervang door de handvat met camera.... verlies ik toch deze druksensoren? En wordt het openen van de kofferbak dan niet een stuk lastiger/vervelender ?
 

Eltjo

Forumguru
Het lijkt me dat die schakelaars gewoon in de nieuwe greep zitten. Misschien voel en hoor je ze zelfs klikken als je de greep indrukt.

Voor de camera zijn 3 aders of connectorpinnen nodig, voor de schakelaar om de klep te openen 2.
Maar volgens mij zie ik dat al allemaal in het eerste bericht van dit topic. Nette instructies trouwens!
 

bobracing

Forumguru
@miker2000

Als je de juiste handgreep hebt besteld met camera dan kan je deze 1 op 1 wisselen want die heeft namelijk ook dat rubber etc zie mijn originale foto's van dit topic.
Je greep die erbij komt heeft gewoon een extra kabel stekker eraan van de camera, de stekker van de oude greep past gewoon 1 op 1 op de nieuwe greep dus dat werkt ook direct.

Groetjes Marcel
 

miker2000

Nieuw lid
dit uit de openingspost heb ik inderdaad gekocht, maar daarvan het handvat van hard plastic, zeker niet rubber
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobracing

Forumguru
zeker wel de juiste gekocht ?
Want de handvat met camera uit mijn topic is gewoon plastic met daarin dat rubber, dan voel je ook de klik druk toets erachter zitten.
Upload een foto dat zegt meer dan 1000 woorden :)
 

miker2000

Nieuw lid
excuus, je hebt helemaal gelijk. er zitten idd ook druksensoren in dit handvat. had ik bij de eerste keer uitpakken helemaal niet gemerkt.

nog geven goede instructie's zoeken hoe veilig de radio/navi unit te verwijderen...
 

miker2000

Nieuw lid
Ja maar even hoe ik dat doe zonder de tools die ik op youtube wel zie…
Dat gedeelte mis ik net in je instructie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan