Fabia 3 achteruitrijcamera inbouwen handleiding

bobracing

Forumguru
Bij deze een verkorte handleiding.

1 je zorgt ervoor dat je een achteruitrijcamera hebt, ik heb deze direct besteld in het land waar ze vermoedelijk allemaal vandaan komen:
https://nl.aliexpress.com/item/32988496836.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5c184c4drNfiPz

kosten +- 25 euro voor een gehele set bestaande uit:
Handgreep + camera
de gehele kabelboom wat bijna plug en play is voor de amundsen radio.
-7650769481292853398.jpg

Dus hoe bouw je hem dan in ?
1.JPG

1 verwijder de kunststofpaneel uit je klep, en druk dan van binnen uit je oude handgreep eruit. De nieuwe plaats je op de plek van de oude en klaar deze zit.
Sluit de stekker weer aan en test je handgreep, rara deze werkt ook direct weer.
Uit de camera komt 1 draad van 50cm met een verloop stekker zie foto 2
2.JPG
Ik heb besloten dit blokje in de achterklep te monteren zodat ik nergens een losse kabel kan krijgen. Je trekt de kabel door de achterruit stijl richting het doorvoerrubber tot je beneden uit komt zie foto's
3.JPG
4.JPG
Je hebt nu de 2 draden waar je de filter tussen zet bij je rechter achterlicht. Je meet even na welke de massa en welke de achteruit + 12v is.
Om het makkelijk te maken zie onderstaande foto
5.JPG

Erbij aansluiten en de unit wat er tussen zit kan je mooi achter het paneel wegwerken.
Nu moet je de kabel van het video signaal richting je dashboard krijgen. Ik heb dat gedaan door hem langs de stijl onder te laten lopen en zodoende krijg je hem netjes onder bij het dashboard kastje.

Je verwijderd nu het kastje en je ziet je mib2 unit zitten, haal deze los. Als het goed is zit er al een originele blauwe stekker in met op pin 1 en 7 al een draad, bij de ali versie zat ook een stekkerblok, maar heb daarvan de pinnen verwijderd en bij het originele gedaan zie onderstaande foto's

6.JPG
7.JPG

Als alles aangesloten zit, stekker terug in je radio unit doen en je wagen aanzetten en met vcds moet je enkel het volgende vrijstellen:
naar modules gaan en kies dan 5F
dan moet je bij coding naar byte 19 en vink bit4 aan.
Sla de coding op en zet even je contact uit en aan. als je nu de wagen start en hem in zijn achteruit zet heb je beeld.

thats it en het werkt.
8.JPG
9.JPG
10.JPG


mochten je vragen hebben, of je wilt dit ook maar je kunt het niet pb mij dan :)
 

EdK

Forumguru
Netjes gedaan, alleen mis ik één ding op deze camera en dat is de lenssproeier!
Deze zit bij de OEM versie dan weer wel, en uit eigen ervaring deze winter periode is dit toch wel erg fijn.
 

bobracing

Forumguru
[Q @EdK

serieus bestaat dat?
Nee dat heeft deze niet, buiten dat past het als de OEM versie, oogt als de OEM versie en werkt het zoals OEM op het systeem.

Voor mij puur voor de leuk dat het erop zit en dat je nu kan switchen tussen sensoren en of beeld :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

brepus13

Forumguru
Ik heb nu met sproeier maar heb bij een vorige auto ook zonder gehad. Het voegt voor mij weinig extra toe. De keren dat ik de sproeier gebruikt heb zijn op een paar vingers te tellen tot nu toe.

men als je dan het prijsverschil nog meeneemt dan snap ik je keuze heel goed :-)
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb dus dezelfde ingebouwd.......(ook zonder sproeier, maar af en toe bij slecht weer er even met de vinger erlangs werkt ook).
 

EdK

Forumguru
Dat hoef ik niet @brepus13 want ik heb er één met SPROEIER .......
Dus het komt niet goed want het is al PRIMA bij mij.....:koffie:
 

TurboT

Forumguru
Nice @bobracing. Jij zorgt ervoor dat ik ook de gok aandurft om het te doen. Ik neem aan de camera ook voor de Rapid compatible is?

Kunnen de lijnen ook meebewegen als je de camera aan zet?
 

bobracing

Forumguru
[Q

Gewoon ff nameten en bekijken. Als de maten gelijk zijn en je hebt ook zo'n mib unit dan werkt het. en nee de lijnen staan gewoon vast. Maar is prima zo! Is vooral om te kijken of je toch niet bv een trekhaak van een ander in je bumper hebt ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

45069

Senior Member
Vandaag bij @bobracing geweest en daar mijn camera in laten bouwen en een andere dakantenne gemonteerd met alle 4 de aansluitingen. Werkt allemaal prima.
 
Bovenaan Onderaan