Fabia 2 1.6 houd in eerste honderd meter

oco1979

Forumguru
zou beginnen denken dat softwarematig iets is,ergens bij alfa motoren ook zo iets gelezen.
Zal eens opzoeken.
map aanpassen en die ging prima.
kan me voorstellen met al die milieuregels zo iets kan zijn
 
@michielh

Heb jij trouwens een benzine of dieselmotor?

Gr
LPG, maar loopt in het begin altijd even op benzine.

Waarom er nooit wat aan gedaan is? Probleem is niet heftig genoeg om het hele traject met gedoe met dealers in te gaan. Allicht had er onder garantie wat kunnen gebeuren maar die mogelijkheid ligt ondertussen ook alweer ruim achter ons :-)
 

Yorick

Senior Member
Dag,

Afgelopen donderdag bij een andere garage geweest, wederom hebben ze niks kunnen vinden.
Compressietest uitgevoerd was ok!
Massapunten waren gecorrodeerd, schoongemaakt en ingevet.
Motor\bougies etc natspuiten met plantenspuit.
Timing bougies nagekeken.
Gasklephuis opnieuw ingeleerd.
Temparatuursensor koelvoeistof gemeten waarde was ok.
Tevens andere zaken nagelopen zal vanavond thuis even op de werkbon kijken.
Uit eindelijk gevraagd of ze voor de zekerheid de map sensor wilden vervangen om deze uit te sluiten.

Helaas is het probleem aanwezig gebleven.
Wat mij persoonlijk opvalt en of het toeval is weet ik niet, maar als de tank heb volgetankt heb ik er bijna geen last meer van? Indien ik het dan überhaupt merk dan is zwaar te verwaarlozen, in de zin van het loopt dan een sec iets minder keurig. Maar als je niet weet dat het probleem er is zal het waarschijnlijk niet eens opvallen voor iemand anders?

Gisteren heb ik de auto even laten draaien en dan treed het probleem alsnog op.
Ook valt me op dat het probleem vaak optreed na circa 100 meter? bij koud en of warm weer als de auto maar een tijdje heeft stilgestaan.

Groeten,

Yorick
 

Yorick

Senior Member
Ter update,

Tank vol of leeg het probleem is er gewoon :(.

De auto doet het nu ook s`middags als hij een tijd heeft stilgestaan.

Daarnaast komt het nu ook later tevoorschijn als je bijvoorbeeld een km of zo hebt gereden.
Voorbeeld je rijd een paar straten verder je trekt door in de 2 en dan in eens stopt hij te accelereren en als je dan even wacht (halve seconde/seconde werk) en gas inhoud dan rijd hij weer door.

Echter als je dan terug schakelt het weer herhaalt treed het weer op totdat de auto dus 90 graden aangeeft qua koelwatertemperatuur dan is het weg.
Als je in de 1 rijdt en dan rustig wegrijd dan in de twee doorrijd voel je weer licht iets opkomen als je dan gas loslaat weer het gaspedaal rustig intrapt begint hij ook weer in te houden.
Het probleem treed dus op in alle weeromstandigheden en komt steeds vaker voor, daarnaast verdorie nog steeds geen storingslampjes.
 
Laatst bewerkt:

Yorick

Senior Member
Dag Allen,

Sorry voor mijn late reactie, ik wou graag meedelen dat het inhouden probleem is opgelost.

Vermoedelijk heeft het te maken gehad met vervuiling, na circa 1500KM zijn de problemen die betrekking hebben op het inhouden en schokken\bokken vedwenen. Alleen als de tank bijna leeg is (lampje brand bijna) dan voel je dat de auto onrustig word.

Groeten,

Yorick
 

Yorick

Senior Member
Dag @frits183
Tot op heden is mij dit onduidelijk, ik heb er een paar keer injectiereiniger toegevoegd en ik heb een lange rit gemaakt van een paar uur naar onze vakantiebestemming, nadien is het probleem steeds verder afgedwaald.
Het zouden de injectoren kunnen zijn geweest maar het zou ook te maken kunnen gehad hebben met eventuele vervuiling inwendig in de motor?

Mijn kennis is verder niet toereikend om daar een goed beeld van te schetsen.

p.s. tevens heb ik zeker 3 tanken op octaan 100 en hoger gereden.
 

oco1979

Forumguru
Tip van de dag,beter vroeger tanken dan te wachten tot het lichtje brand.
Trekt dan inderdaad de vervuiling die in de tank aanwezig is mee.
Tijdig tanken dus.
 

Yorick

Senior Member
Onder het motto later dan nooit :)

Voor een ieder die dit leest, het probleem heeft zich destijds opnieuw gemanifesteerd tijdens koudere dagen. Daarnaast wil ik u allen voorzien van een oplossing, namelijk een software update...
 

s-line

Forumguru
Misschien eens een tijdje BP-ultimate gaan rijden. Misschien heeft het wel met de kwaliteit van je benzine te maken,ik weet niet wat voor merk je nu tankt?
 

turboturbo

Forumguru
Super dat je dit hier nog even meld!

Nou moe, wiens idee was dat nu? De dealer? En was die software er in 2015 nog niet?
 

Yorick

Senior Member
Dag @turboturbo,

Een echte Skoda dealer...:dankje:in 2015 was de update er ook al. Destijds heb ik aan de VAG specialist gevraagd of er mischien een update was, helaas is dit geen echte Skoda dealer. De dealer waar ik de auto gekocht heb, heeft destijds gebeld met een andere VAG dealer en zij zijn ook niet op het idee gekomen.

Afgelopen oktober is mijn kofferbakslot kapot gegaan en ben ik voor de verandering naar een echte Skoda dealer geweest. Ik raakte in gesprek met de dienstdoende monteur en hij gaf aan dat het opgelost kon worden met een software update.

Gr,

Yorick
 

turboturbo

Forumguru
Helder! Goeie toevallige zet dus eigenlijk.
En dankzij jouw berichten hier hopelijk weer voor meer Fabia I eigenaren relevant.
Zou haast een sticky van gemaakt moeten.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
komt meer en meer voor,na software update ga de wagens terug goed.
Als monteur is dat voor zot te worden.
Want je sta daar niet echt bij stil dat software kan zijn.
De vraag kan je stellen wat ze juist hebben veranderd in de software,bereik van sensoren wat verder gezet of dichter enz.....
 

Yorick

Senior Member
Hoi @turboturbo,
P.S. het is een fabia 2 :banghead:
@oco1979

Motormanagementsystemen zijn programmeerbaar, Het is geen zwarte geheimzinnige doos. Er zullen ongetwijfeld waardes worden uitgelezen, die op zijn beurt worden gebruikt om bijvoorbeeld de brandstoftoevoer te regelen.

Ik vermoed dat de programmering bij o.a. koud weer onjuist was, en is aangepast.

Groeten,
 
Bovenaan Onderaan