Fabia 2 1.6 houd in eerste honderd meter

Yorick

Senior Member
* Update, het probleem ontstaat vanaf circa 2000 RPM.



Goedemiddag lezers,

Ik heb onlangs een skoda fabia 1.6 77kw benzine gekocht.
De auto houdt alleen de eerste honderd meter in en daarna loopt hij volstrekt normaal en of hij stottert in de eerste 100 tot 1000 meter een paar keer. Bovenstaand euvel ontstaat alleen bij een koude start voornamelijk als het koud weer is.
Bij warm weer ontstaat het ook maar minder vaak.


De dealer heeft de auto nu al meerdere dagen in bezit en kan het euvel niet reproduceren ze hebben alles uitgelezen en nagekeken en hebben niks gevonden. 2 weken geleden had ik de auto ook al bij de dealer staan en toen konden ze alleen streepjes vinden op de bougie die zijn vervangen.


De dealer geeft aan dat ik de auto maar weer moet ophalen, echter word ik hier niet vrolijk van 99% kans dat ik ze aanstaande week weer kan bellen i.v.m. hetzelfde euvel.
Iemand ideën en of tips?

Gr, Yorick
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Goedemiddag Yorick, normaalgezien stellen nieuwe leden zich hier voor: http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

betreffende je probleem: probeer eens het volgende ' s morgens.

Ontgrendel de auto, zet de auto op contact. Verlaat de auto, wacht een minuutje en doe hetzelfde en start de auto dan eens. En kijk eens of het probleem zich dan nog voordoet? Normaal (bij mijn Faab en Octavia is dat toch zo) bij openen portier start de opvoerpomp (brandstof) om de leidingen alvast te vullen met brandstof om makkelijker te kunnen starten. Misschien dat er problemen zijn met toevoer van brandstof "in het begin" ?

Ik denk maar even luidop mee alleszins ;)
Start de wagen op een normale manier eigenlijk?
 

Yorick

Senior Member
Hoi, Joske ik had me graag even voorgesteld inderdaad dit doe ik binnekort graag met foto`s e.d.

Dank voor het hardop meedenken, voorlopig staat de auto nog bij de garage ik denk dat ik hem daar langer laat staan zodat zij hopelijk a.s. week het probleem zelf eindelijk ervaren.

De wagen start wel op een normale manier zonder problemen het ontstaat trouwens pas bij circa 2000 RPM.

Groeten,
Yorick
 

Joske

Forumguru
Mss de kilometerstand ook nog meegeven? En het gasklephuis? Is dat gecontroleerd op vervuiling? (Alhoewel je dan meer problemen zou moeten hebben)
Mss loopt ie eerst op een te arm mengsel of verslikt ie zich op een te rijk mengsel. (Afstelling choke)

Maar GEEN enkele foutcode? (Moet je eens navragen bij garage)
 

Yorick

Senior Member
Hoi,

KM stand van de auto is 69.000, gasklephuis zou ik kunnen navragen.
Er is inderdaad geen enkele foutcode te vinden volgens de dealer waar ik de auto heb gekocht.

De injectoren hebben ze getest die waren ok. Daarnaast gooien ze er nu een goedje in omdat er mischien een vervuiling in zit? De bobines zijn getest en schoongemaakt verder ben ik er niet van op de hoogte wat ze allemaal gecontroleerd hebben.


Groeten,

Yorick
 

Yorick

Senior Member
Temperatuur sensor is gemeten en zou normaal moeten functioneren.

Gasklephuis heb ik aangeven en ik heb er niet direct een antwoord op verkregen.
De auto staat nog steeds bij de dealer ze proberen het a.s. week weer te reproduceren met kouder weer.

Daarnaast heb ik mogen ervaren dat de auto ook een keer automatisch gas leek te geven de motor begon steeds harder te draaien toerental liep ook op, echter stond ik stil.

Als ik vol gas weg rij s`morgens ervaar ik het probleem ook niet.

Al met al de auto 3 weken in bezit waarvan al 5/6 dagen dealer bezoek.
 

frits183

Forumguru
Dan mag je de koop toch ook ongedaan maken !
Straks zit je met een toverdoos die handen vol geld kost.
Heb je de vorige eigenaar al mogen spreken, misschien heeft hij hem om die kwaal juist weggedaan.
 

Yorick

Senior Member
Hoi de vorige eigenaar heb ik gebeld hij heeft er 6,5 jaar probleemloos mee gereden.

Ik wacht deze week even af en indien ze het weer niet kunnen vinden zou ik eventueel tot onbinding van het koopcontract gaan overwegen.

De dealer dien je wel een kans te geven, ik kom hier zeker al 5 jaar en in het verleden werden zaken goed opgelost.
 

Spierings

Forumguru
Denk dat je niet zomaar je koop terug kunt draaien...

Je moet ze inderdaad de kans geven, maar als de dealer de klacht niet eens kan constateren zullen ze echt de koop niet ongedaan maken. Dan heeft een koopcontract helemaal geen betekenis meer.

Even een paar vraagjes.

Staat de wagen bij jou buiten ?
Vaak worden de auto's binnen gezet en komt de dag erna de klacht niet voor.
Laat ze anders de auto buiten staan en ga smorgens met de monteur samen proefrijden zodat ze hem het kunt laten voelen.
 

Yorick

Senior Member
De auto staat als het goed is buiten ik zal het van de week vragen.

Meerijden is ook een goeie tip hopelijk wordt het a.s. week koud genoeg om het te kunnen constateren.

Gr, Yorick
 

Cordoba

Forumguru
Denk dat je niet zomaar je koop terug kunt draaien...

Je moet ze inderdaad de kans geven, maar als de dealer de klacht niet eens kan constateren zullen ze echt de koop niet ongedaan maken. Dan heeft een koopcontract helemaal geen betekenis meer.

Dat zou een mooie zijn: als de verkoper maar blijft volhouden dat ie de klacht niet kan constateren, zou je dus nooit het contract kunnen ontbinden? Als je serieus de koop ongedaan wil maken, en de verkopende partij kan het probleem niet oplossen, is het een kwestie van een derde (neutrale) partij laten controleren om zo duidelijk te krijgen of het een gegronde klacht is. De overige zaken zijn inderdaad wel van belang: de temperatuur waarbij een auto 's nachts gestald wordt.

Ik denk overigens aan iets heel anders: lekkende injector (1 of meer). Bij langere tijd stilstaan, lekt er brandstof in de cilinder, waardoor de verhouding lucht/brandstof niet klopt bij het starten (na even lopen is dit goed). Als het warm genoeg is, is de gelekte brandstof vaak verdampt en is er niets te merken, maar als de auto heel lang stilstaat (bijvoorbeeld een week) dan heb je waarschijnlijk ook geen probleem meer.

Je kan ook proberen of je het probleem ook ervaart, als je de auto start en dan even een halve minuut wacht voor je gaat rijden, heb je dan ook het probleem (zo'n verschil kan bijvoorbeeld ook verklaren waarom de garage het niet kan constateren).
 

Spierings

Forumguru
Ook bij een neutrale 3e partij zal de klacht eerst geconstateerd moeten worden. En de dealer moet wel de kans krijgen om het op te lossen, daarvoor moeten ze het zelf ook eerst kunnen constateren. Ze zijn hiervoor wel bereid. Dat dit langer duurt dan je zelf wilt is ook geen gegronde rede. Soms kost het gewoon lang om een goede diagnose te krijgen.

Mijn opmerking ging er meer over, dat er zo simpel over gepraat eerst. Terwijl een contract niet zomaar ontbonden word.

Bij de wagen van mijn broer was dat het ook niet zo geconstateerd, wou af en toe slecht aanslaan. Na twee weken mee rond te rijden niks gemerkt. Toen opeens na die twee weken opeens slecht, geen storingen, meetwaarde lezen, gaf de temperatuur voeler -44 aan. Vervangen en nooit geen problemen gehad...

Bij een lekkende injector bij (niet lopende motor) zal deze ook slecht aanslaan en op 3 poten lopen aangezien de bougie gelijk vet slaat. Dan zou het probleem ook altijd aanwezig moeten zijn en niet vanaf een bepaald toerental.

Edit: zal dan ook in het meetwaarde blok cilinder overslag te zien zijn.
 
Laatst bewerkt:

Yorick

Senior Member
Dank voor de info ik wacht het rustig af, vaak is het achteraf simpel.

Injector kan ook andere vage problemen geven en loopt per definitie niet op 3poten.

Komt vaker voor dat sommige auto,s bij slecht weer inhouden vreemd doen en achteraf is het toch een injector.

Probleem is gewoon dat het van alles kan zijn. Gelukkig doet de garage zijn best en heb ik een leenauto.

Als iemand nog tips heeft of vanuit een andere invalshoek ideen.
 

frits183

Forumguru
Misschien een bleutooth obd scanner.
Dan kan je het verloop van je motor recorden en als het euvel zich dan voordoet aan de garage laten zien.
 

Yorick

Senior Member
Dag Frits,


Misschien een stomme vraag. Indien ik een OBD bleutooth scanner koop wat heb ik er allemaal bij nodig? qua software en dergelijke?

Een laptop, touchpad en mobiele telefoons is geen probleem heb er meerdere.
Of heb je mischien een link naar een goed product met software heel toevallig??

Alvast bedankt!

Groeten,

Yorick
 

Yorick

Senior Member
@Spierings, Cordoba, Joske en Frits,

Bedankt voor het meedenken en de tips!


Vandaag heb ik wederom met de dealer gebeld en gevraagd of ze voor de zekerheid het gasklephuis willen schoonmaken om deze uit te sluiten. Daarnaast hebben zij weer gereden en het euvel niet ontdekt helaas.


In overleg doen ze er een flacon injector reiniger bij zodat ik deze later kan toevoegen, hopelijk is de injector vervuild en komt het daarmee los.


Ik houd jullie op de hoogte, tenminste als daarvoor animo is :).


Groeten,


Yorick
 

frits183

Forumguru
Nou graag Yorick
Morgen begint er voor mij ook een welles nietes verhaal bij Bosch die de garantie regelt voor de ex leaseplan auto's.
Mocht je in de buurt van Almere komen kan je mijn elm ook wel lenen.

Suc6
Frits
 

oco1979

Forumguru
lijk me hier toch wel gasklephuis niet oke is.
na al je klachten te hebben samengebundeld.
al kan temperatuursensor ook de boosdoener zijn.
geen draadbreuk(meestal geen foutmelding)
als je de wagen koud start en even laat draaien(5 a 10min) en dan weg rijd,heb je het dan ook.
 
Bovenaan Onderaan