Even wat vragen voor mijn nieuwe O3...

Rallye

Forumguru
Ik heb sinds 1 maart een nieuwe Octavia met DSG, ACC en Travel pakket. In de handleiding staat het volgende:

Wagens met automatische versnellingsbak kunnen met behulp van de ACC
tot stilstand vertragen en weer in beweging komen.

Vertragen tot stilstand
Als een voor u rijdend voertuig tot stilstand vertraagt, vertraagt de ACC ook de
eigen wagen tot stilstand.

Wegrijden na een stopfase
Indien het voor u rijdende voertuig direct na de stopfase weer in beweging
komt, komt de eigen wagen ook in beweging en wordt de snelheid weer geregeld.
Bij een langere stopfase wordt de regeling automatisch onderbroken.

Ik krijg dit niet voor elkaar. Op het moment dat de auto voor mij stopt dan krijg ik een melding "Remmen!". Doordat ik vervolgens rem stopt de ACC. Ik moet dan zo lang de auto voor mij stil staat de rem intrappen en wanneer de auto voor mij gaat rijden moet ik weer gas geven en aan de hendel trekken om de ACC weet te "Resumen". Doe ik iets niet goed of moet ik ergens een instelling goed zetten?

Zit het venijn niet in de laatste alinea uit het instructieboekje? Je auto zal wel (ondanks de waarschuwing) stoppen maar stopt dan de regeling - tenzij meteen na het stoppen de auto voor je weer wegrijdt. Langer stoppen (zoals in een file) gaat dan bij een Octavia met DSG en (alleen) ACC niet........
 

vinom

Actief lid
Exact wat Ralleye zegt. Zodra de melding kont heb je nog drie seconden ofzo. Als in die drie seconden de auto voor je gaat rijden zal de ACC gewoon vanzelf weer gaan rijden.
 

J0ris

Lid
Ok, volgens jouw link zou hij dus onder bepaalde voorwaarden wel volledig moeten stoppen. Bij mij doet hij dit niet en begint te piepen en de melding te geven dat ik moet remmen voordat ik volledig stil sta. Dit lijkt me de front assist welke ingrijpt, misschien dat daar het verschil in zit?
 

Schmart

Forumguru
Ok, volgens jouw link zou hij dus onder bepaalde voorwaarden wel volledig moeten stoppen. Bij mij doet hij dit niet en begint te piepen en de melding te geven dat ik moet remmen voordat ik volledig stil sta. Dit lijkt me de front assist welke ingrijpt, misschien dat daar het verschil in zit?

Misschien werkt dit dus alleen als de voorligger nog enige snelheid heeft, maar niet meer als 'ie al stil staat.

Het instructieboekje meldt namelijk dit: "De ACC reageert niet bij het naderen van een stilstaand obstakel (bv. de staart van een file, een voertuig met pech of een voor een verkeerslicht wachtend voertuig)."

Op dat moment neemt de front assist het misschien over, maar dat is wel weer alleen bij snelheden boven 5 km/h.
 

J0ris

Lid
Ok, ik heb het gisterenavond nogmaals getest en dit is mijn conclusie:

Wanneer de Octavia een andere auto volgt via ACC en deze auto remt af tot stilstand dan zal de Octavia ook stoppen tot stilstand. Vrijwel direct komt de melding "Remmen!" en als je dit doet dan wordt de ACC uitgeschakeld, rem je niet dan wordt ook de ACC uitgeschakeld en zal de auto langzaam gaan rijden (kruipen).

Wanneer de Octavia niet een andere auto volgt via ACC, maar hij nadert bijvoorbeeld een stilstaande auto bij een stoplicht dan zal hij niet afremmen via ACC. Uiteindelijk treedt wel de front assist in werking en zal er geremd worden, maar dit is iets anders dan via ACC geleidelijk afremmen tot stilstand.

Het grote nadeel vind ik ten opzichte van de traffic jam assist van onder andere de Superb/VW is dat wanneer je stilstaat je de rem in moet blijven trappen. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de Octavia geen electronische handrem heeft waardoor de software niet automatisch de handrem kan activeren/deactiveren.
 

O3-Rider

Senior Member
Ik kan mijn bestelling nog aanpassen...ofwel toch ACC toevoegen. Ik lees dat het wennen is maar erg fijn rijdt.

Toch maar doen?
 

Schmart

Forumguru
Ik kan mijn bestelling nog aanpassen...ofwel toch ACC toevoegen. Ik lees dat het wennen is maar erg fijn rijdt.

Toch maar doen?

Ja, zeker doen. Is het niet om de cruise control (geen fan van in NL verkeer) dan wel om het filerijden. Bij de 2.0 TDI is de ACC een manier om met de minste moeite op lagere snelheden dan 7 km/h te kruipen. En dat zijn de meest vervelende files.
 

O3-Rider

Senior Member
Nog ff een vraag.

Tijdens mijn proefrit leek het erop dat ik enkel snelheden kon instellen op 50 60 70 80 etc. Je kunt toch ook wel 81 82 83 etc instellen?
 

Schmart

Forumguru
En verminderen met één km/h door op het linkerknopje (Set) te drukken terwijl de ACC actief is.
 
Bovenaan Onderaan