Even wat vragen voor mijn nieuwe O3...

O3-Rider

Senior Member
Mag weer een auto bestellen en aangezien ik al 15 jaar Octavia rij, wordt dat het gewoon weer.

Momenteel rij ik 14% 1.6TDI Ambition Business line.

Op de planning staat nu een Octacvia 1.0TSI met 7DSG in de uitvoering Style Business.
Wat mij betreft een zeer uitgebreide auto, maar heb toch wat vragen over bepaalde zaken.

- DSG demo was welliswaar 1.6TDI, maar automaat beviel me prima. Las hier wel wat over slippende koppeling???
- Adaptive cruise control..... erg moeilijke keus. Ene kant lijkt met het ideaal, andere kant irritant.
- Lane assist, dode hoek en verkeersborden. Ik weet het niet, handig, maar toch wat overbodig?

- Bevat deze Style uitvoering de drive mode selectie (sport, eco, normaal)?
- Welk stuur zit er standaard in de Style?
- DSG heeft toch standaard D en S stand?

Voor de rest denk ik dat ik geen opties kies, behalve Sunset. Ik moet toch keuzes maken, het moet allemaal betaald worden.

Wat zijn jullie ervaringen met ACC en LaneAssist?

Thanks.
 

Japanese Power

Donateur
Lane assist, dode hoek en verkeersborden. Ik weet het niet, handig, maar toch wat overbodig?
Van deze 3 vind ik alleen de dode hoek waarschuwing erg handig, de 2 andere zul je weinig tot niet gebruiken.

Adaptive cruise control..... erg moeilijke keus.
Meningen hierover zijn verschillend, bewaakt de ACC netjes de afstand, piept er weer iemand tussen waardoor de ACC weer een nieuwe ruimte gaat genereren en je snelheid weer even omlaag gaat. Heb er nu een aantal keren mee mogen rijden en heb de optie niet genomen. Gewone CC is voor mij voldoende.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Geen straf, een nieuwe Octavia!

Voor wat betreft je DSG vragen; met de originele Skoda DSG software rijdt de auto slippend (1-2) weg bij optrekken. Hierdoor slijten de koppelingen overmatig veel.

Vanwege dit verhaal hebben al veel leden hun DSG software laten aanpassen bij de bekendere tuners. Na deze zogenaamde DSG-optimalisatie heeft de auto een 'echte' 1e versnelling waarin de auto vertrekt vanaf stilstand.

En inderdaad, de DSG bak heeft een D en S stand. D normaal rijgedrag en S voor het langer door laten trekken in toeren.
 

O3-Rider

Senior Member
Geen straf, een nieuwe Octavia!

Voor wat betreft je DSG vragen; met de originele Skoda DSG software rijdt de auto slippend (1-2) weg bij optrekken. Hierdoor slijten de koppelingen overmatig veel.

Vanwege dit verhaal hebben al veel leden hun DSG software laten aanpassen bij de bekendere tuners. Na deze zogenaamde DSG-optimalisatie heeft de auto een 'echte' 1e versnelling waarin de auto vertrekt vanaf stilstand.

En inderdaad, de DSG bak heeft een D en S stand. D normaal rijgedrag en S voor het langer door laten trekken in toeren.

Nee hoor zeker geen straf en de Style is een zeer complete auto.

Tsja... vrees dat ik dat niet mag laten uitvoeren van de leasemaatschappij. Maar zo heb ik op mijn huidige ook wat kleine dingen laten aanpassen, maar minder ingrijpend dan dit. Enig idee hoe simpel dit is en wat de kosten zijn?

Aan de andere kant, tsja ik heb toch garantie!
 
Ik zou me niet, ivm met lease, drukmaken om de koppeling. Ja er zijn met de droge plaat koppeling (DQ200) met de daarbij standaard software problemen; zoals @HarrieSkoda aangaf; je trekt op in een slippende tweede koppeling. Dit geeft overmatige slijtage op de platen.

Ik weet alleen niet welke bak er nu aan de 1.0 tsi gekoppeld word. De bestaande Dq200 of dat nieuwe type met natte platen ?
 

Rofffel

Forumguru
Luxe keuzes hoor!

My 2 cents:
DSG gewoon doen, problemen worden door de leasemaatschappij opgevangen. Je hebt idd een D en een S stand. Verschil is dat de S stand het oplopen van de toeren toelaat. De D zal zo snel mogelijk overgaan naar het volgende verzet (eco BS).
ACC heb er weinig ervaring mee maar men zegt dat als je een rustige (defensieve) rijder bent het een fijn systeem is. Ik kan er niet aan wennen.
Lane assist is handig als je vermoeider in de auto zit maar mijn inziens is de instelling van jezelf dan niet correct om te gaan rijden. Ik vind het een schitterende uitvinding maar walgelijk irritant met rijden. Een fatsoenlijke chauffeur geeft namelijk middels zijn positie op de weg door aan andere bestuurders wat hij van plan is. Dat gaat niet met Lane Assist.
Dode hoekdetectie is geniaal, zeker doen.
Verkeersborden herkenning is een geinige gimmick.

Let wel: middels VCDS/VCP kan men veel opties aanzetten. Als je bijvoorbeeld lane assist hebt, kan (in veel gevallen) ook grootlichtassistent aangezet worden. Kijk even in het daarvoor bedoelde topic voor meer info: KLIK!

Vwb het stuur en de Drivemode Selectie kan ik je niet helpen, de dealer vast wel :angel:.

Hoop dat je er iets aan hebt.
 

Stuiver

Forumguru
.
Een fatsoenlijke chauffeur geeft namelijk middels zijn positie op de weg door aan andere bestuurders wat hij van plan is. Dat gaat niet met Lane Assist.

Onzin!
Dat gaat heel goed, afstand tot (witte) streep is zelfs in te stellen. Het gaat alleen niet wanneer de fatsoenlijkse chauffeur in het voorbeeld zijn KNIPPERLICHT niet gebruikt. Maar ja, dan is ie niet meer fatsoenlijk, toch?
 

Rofffel

Forumguru
Rustaaahhg..
Wist niet dat de afstand in te stellen was.
Knipperlicht dingetje is een erg goede eigenschap inderdaad.
 

jongetje

Forumguru
Je krijgt een "gewoon" standaard rond stuur:
m1ny57cb6ks7.jpg


Alleen bij het dynamic pakket (met de dynamic stoelen) krijg je een sportiever stuur met afgevlakte onderkant (plaatje wel een suberb maar dit is wel het stuur) :
stuurwiel-03.ashx


Wat betreft de sunset, zou ik eens kijken of je niet achteraf kunt tinten met folie. Ik zelf vond de sunset niet donker genoeg en daarnaast hoef je geen bijtelling te betalen over achteraf tinten.

Drive mode select is een optie die je volgens mij erbij moet nemen. Ik heb het niet gedaan maar mis het niet (of ik weet niet wat ik mis, maar ben ook een rustige rijder).
 

ertromp

Forumguru
Onzin!
Dat gaat heel goed, afstand tot (witte) streep is zelfs in te stellen. Het gaat alleen niet wanneer de fatsoenlijkse chauffeur in het voorbeeld zijn KNIPPERLICHT niet gebruikt. Maar ja, dan is ie niet meer fatsoenlijk, toch?
Onzin! ........ dat instellen van de afstand in Lane Assist tot de witte streep :D waar zou je dat hij de O3 FL moeten instellen in de Columbus of Amundsen :pieker:
 

O3-Rider

Senior Member
Je krijgt een "gewoon" standaard rond stuur:
m1ny57cb6ks7.jpg


Alleen bij het dynamic pakket (met de dynamic stoelen) krijg je een sportiever stuur met afgevlakte onderkant (plaatje wel een suberb maar dit is wel het stuur) :
stuurwiel-03.ashx


Wat betreft de sunset, zou ik eens kijken of je niet achteraf kunt tinten met folie. Ik zelf vond de sunset niet donker genoeg en daarnaast hoef je geen bijtelling te betalen over achteraf tinten.

Drive mode select is een optie die je volgens mij erbij moet nemen. Ik heb het niet gedaan maar mis het niet (of ik weet niet wat ik mis, maar ben ook een rustige rijder).

Dank. Dat is duidelijk anders dan mijn 4 spaaks die ik nu heb. Deze 3 spaaks is mooier. Sportstuur... grappig, maar persoonlijk vind het het niet zo mooi.

Drive mode select.... volgens mij los van het sportpakket. In de Demo zat het ook, maar zat geen sportstuur in.
Als optie kan ik het niet vinden.......
 

Wilbendtc

Nieuw lid
Adaptieve Cruise Controle is echt super in mijn ervaring. Zeker in combinatie met een DSG. 95% van de tijd doet hij precies was je wilt. Ja hij houd soms iets te veel afstand zodat er iemand tussen piept. Maar je leert daar wel mee omgaan. In de files houd hij netjes afstand en remt af/ geeft weer gas tot 3 km per uur.
 

Rofffel

Forumguru
Helaas niet altijd vanzelfsprekend dus vind ik het tegenwoordig een eigenschap van een goed bestuurder ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Meer algemeen: het opvolgen van wettelijke verplichtingen is voor een goede bestuurder een vanzelfsprekende eigenschap, voor andere bestuurders een zaak waar ze wellicht meer aandacht aan zouden moeten besteden om zich die ook eigen te maken...
 

Rallye

Forumguru
Toch is DSG bij het OEM-schakelprogramma, dat erg snel opschakelt, voor mij geen optie. Ik zou echt een proefrit maken in een benzine-auto voor je dat bestelt.
De ACC is inderdaad wennen, maar wel erg fijn. Zeker de huidige versie, die zo heb ik begrepen beter reageert dan mijn versie (tot 160) uit 2015, moet erg fijn zijn. De reacties van de ACC zijn redelijk voorspelbaar en dan te overrulen met het gaspedaal. Met DSG eventueel ook in filerijden te gebruiken (even navragen), wat wel een toevoeging is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een eigenschap is iets dat te prijzen is of juist af te keuren. Daarvan is totaal geen sprake waar het gaat om richting aangeven. Dat is gewoon verplicht. Je zegt toch ook niet dat het een goede eigenschap is om verkeer van rechts voorrang te verlenen op een gelijkwaardige kruising? Of om te stoppen voor een voetganger op een zebra?
 

oco1979

Forumguru
1.0tsi met dsg in audi A3 sportback gereden, rijd super goed.
Vlot en leuk sportief geluid bij het optrekken in hogere toeren.
Dat sommige dsg last hebben van slippende koppeling bij eerste is algemeen geweten.
Probleem is eigenlijk dat dsg meestal in 2de wil vertrekken en nauwelijks of zéér kortstondig in eerste vertrekt.
Doe dat maar eens met een handbak in 2de vertrekken,ga ook niet echt ideaal.
Bij véél file verkeer ga dat niet ideaal zijn.
 

O3-Rider

Senior Member
1.0tsi met dsg in audi A3 sportback gereden, rijd super goed.
Vlot en leuk sportief geluid bij het optrekken in hogere toeren.
Dat sommige dsg last hebben van slippende koppeling bij eerste is algemeen geweten.
Probleem is eigenlijk dat dsg meestal in 2de wil vertrekken en nauwelijks of zéér kortstondig in eerste vertrekt.
Doe dat maar eens met een handbak in 2de vertrekken,ga ook niet echt ideaal.
Bij véél file verkeer ga dat niet ideaal zijn.
Top. Dus 1.0TSI met DSG is niets mis mee.

Ik kan dat helaas niet testen. Demo auto had enkel 1.6tdi met DSG.
 
Bovenaan Onderaan