Even voorstellen: Caroline, Fabia Combi rijder met piepjesprobleem

Dank voor de suggesties. Ik heb even filmpjes gemaakt.

Ik kan hier geen video's in de bijlage doen, daarom heb ik ze even op youtube gezet.

In deze video start ik de auto voor de eerste keer. Het duurt wat langer voordat de piepjes komen.

Omdat het niet zo'n duidelijk filmpjes was, heb ik er na een minuutje nog eentje gemaakt. Hier heb ik de auto gestart met mijn gordel om. Nu beginnen de piepjes direct als ik de sleutel omdraai in het contact. Kennelijk moet er de eerste keer ergens naar 'gezocht' worden, wat al direct 'gevonden' is bij de tweede keer starten.

Suggesties zijn welkom :)

Alvast bedankt!
Groetjes, Caroline
 

VAG-man

Forumguru
Luid en duidelijk. Nooit gehoord dit soort piepjes.

Voordat we allemaal gaan gissen, is het een idee om contact op te nemen met verkopende partij en dat die contact opneemt met de leasemaatschappij? Of jij rechtstreeks. Is het misschien een auto op gas geweest? Nu ik aan het typen ben bedenk ik de auto's op gas geven ook wel eens van die piepjes.
 
Helaas, ik heb mijn auto van een autohandelaar gekocht, die 'm van een ander autobedrijf heeft gekocht, die 'm kocht toen ie werd ingeruild. Die weg loopt al bij de verkoper dood, die het afdoet met: je hebt 'm zonder garantie gekocht, dus ik ga hier geen tijd in steken.
Geen auto op gas geweest, dus dat is het niet.
 

VAG-man

Forumguru
De laatste post hoef je niet opnieuw te citeren, want dan grijpt de moderator in.;)

Is de auto rechtstreeks uit de leasemaatschappij in de autohandel gekomen en ben jij nu 2e eigenaar?
Dan zou je de leasemaatschappij kunnen bellen.
 
Dank voor de tip. Nee, de berijder heeft 'm zelf overgenomen van de leasemaatschappij. Die heeft 'm vervolgens ingeruild bij de aankoop van een andere auto. En de garage die 'm gekocht heeft, heeft 'm doorverkocht. En pas toen heb ik 'm gekocht. Ik ben dus wel de tweede berijder, maar formeel niet tweede eigenaar. Ik heb geen gegevens van de vorige berijder en ook niet van de leasemaatschappij.
 

VAG-man

Forumguru
Ik zou de auto eerst (laten) uitlezen. Kijken of er fouten naar boven komen.

Kun je proberen de piepjes te traceren?
Achter instrumentenpaneel of onder het dashboard of middenconsole?

Vermoedelijk, zoals eerder opgemerkt, toch een onderdeel van een handsfree-unit.

Je kunt het ook zien als iets dat past bij jou auto.:D Grapje hoor!
 

Hakar

Donateur
Ik ga niet gissen, maar merk wel op wat ik denk waar te nemen.
In het eerste filmpje net niet te zien, maar ik zie in het tweede filmpje het lampje van het airbagsysteem uitgaan, en vrijwel gelijktijdig houdt het piepen op.
Is dit iedere keer zo?, dan gaat mijn vermoeden uit naar een storing in het airbagsysteem.
 

EdK

Forumguru
Dit is voor de eerste keer dat ik dit soort alarm piepjes hoor in een Skoda.

Of het met de airbag te maken heeft ..... dan zou het in iedergeval wel uit te lezen moeten zijn lijkt me...
Maar me gevoel zegt dat er iets in de wagen bij eerste eigenaar is ingebouwd wat er nog zit en deels is weggehaald of iets dergelijks
Zou toch eens naar een Skoda / VAG dealer rijden en de wagen laten uitlezen op storingen.
Weet niet in welk deel van het land je woont, maarmisschien is VAG Techniek in Nuenen wel de uitgesproken Toko voor dit !!??
@Cordoba zal hier waarschijnlijk wel een antwoord op hebben...:pieker:
 

turboturbo

Forumguru
De filmpjes zijn igg duidelijk; onmiskenbaar om wat voor geluid het gaat. Het lijkt een waarschuwings signaal.
Op het dashboard is niks te zien he? gepaard gaand met die piepjes?

Wat me ook opvalt; de piepjes beginnen al vóór het starten, als de sleutel slechts nog op accu stand staat.

Of het piep geluid niet Soda eigen is, weten we nog niet. Als ik een ‘tank bijna leeg’ melding krijg hoor ik ook zo’n piep maar dan eenmalig en langer qua tijd (dus:’pieeeeeeeep’ i.p.v. ‘piep-piep-piep....’ etc.

Welnu vraag aan TS; kan je eens nog een x een filmpje maken met een geluid dat zeker weten uit je dashboard / instrumenten paneel komt, dus bijv trigger de gordel-los waarschuwing, tank bijna leeg melding of verlichting staat nog aan waarschuwing. Dan kan je die geluiden vergelijken; gaan ze simultaan en dus komt dat ‘piep-piep-piep-...’ geluid ergens anders vandaan (bijv uit een weggestopt apparaatje zoals een carkit oid)? Of juist niet en is het een origineel signaal en komt het van de Skoda zelf?
 
Laatst bewerkt:
Het is absoluut een ander geluid dan gordel los, verlichting nog aan, tank bijna leeg. Die piepjes heb ik ook ooit allemaal gehad. Ik kan niet goed horen of het echt ergens anders vandaan komt. Het klinkt alsof het uit het dashboard komt, aan de linker kant in elk geval.

Het zijn telkens precies 12 piepjes en dat loopt niet synchroon met het airbag lampje. Als ie een poosje heeft stilgestaan, duurt het eventjes voordat ie gaat piepen. Als ik 'm een paar keer achter elkaar start, gaat ie direct piepen als ik de sleutel omdraai. Inderdaad nog voordat de motor start, het is al als ik de sleutel omdraai in het contact.

Ik heb vanuit IJsland enkele NL Skoda garages gebeld en zij hebben nog nooit gehoord van een alarm met 12 piepjes. Dus met al jullie suggesties is mijn vermoeden steeds sterker dat het iets is dat ooit is ingebouwd.
Ik zit nu in de middle of nowhere in IJsland, maar ga over een week naar een stad, waar een Skoda garage is, dus ik zal het daar gaan navragen.

Bedankt!
 

Hakar

Donateur
Toch nog even gissen, of meedenken, het is hoe je het bekijkt.
Je hebt anderhalve maand kunnen starten en rijden zonder deze piepjes te horen.
Het is een voormalige lease bak.
Aan je sleutel die je gebruikt in het filmpje zie ik niets bijzonders (hangen).
Heb je toevallig de tweede sleutel bij de hand en zit daar iets van een sleutelhangertje aan met een soort van metalen knoop er op?
Geen hangertje met knoop bij je sleutelbos of ergens in de auto los liggend?
Zit er dan toevallig iets aan je dashboard of in de buurt van je stuur bevestigd ter grootte van een knoop batterij?
 

Duijzer

Donateur
Zou het een radardetector kunnen zijn? Vroeger veel gehad, toen dan nog mocht. Die gaven ook altijd een paar piepjes bij de start om te laten horen dat hij aan stond. Maar die gaven ook wel eens vals alarm (radar van de schuifdeur van een benzinestation), dus dan zou je hem bijna al wel een keer tussendoor gehoord moeten hebben.

Ik denk het meest in de richting van een tracker. Zoals @Hakar schrijft, iets met een hanger aan de sleutelbos, of een automatische tracker waarmee een baas kan zien waar zijn personeel uithangt. (Na afloop van het leasecontract worden die abonnementen afgemeld, dus dat kan hij nu niet meer zien...) Maar wellicht is de apparatuur niet uitgebouwd en laat die de piepjes horen.
 

EdK

Forumguru
Het klinkt alsof het uit het dashboard komt, aan de linker kant in elk geval.
Heb je al eens achter de zekeringdeksel gekeken of daar iets weg gebouwd zit wat niet standaard Skoda is ?
Zekeringdeksel zit als je linker deur open doet aan kopse zijde van het dashboard !
Dus als deur dicht is kun je er niet bij ....:pardon:
 

turboturbo

Forumguru
Het is absoluut een ander geluid dan gordel los, verlichting nog aan, tank bijna leeg. Die piepjes heb ik ook ooit allemaal gehad.
Volgens mij kunnen we dan uitsluiten dat het hier gaat om een af-fabriek / oem systeem van de auto zelf die deze melding geeft.

Het moet dan haast wel een naderhand ingebouwd iets zijn. Wil je zoiets opsporen dan is de tip van @EdK een goede: ga op zoek naar de plekken waar zo’n apparaatje mogelijk z’n voeding vandaan krijgt. Dat is oa de zekeringkast of de accu polen zelf. Meest waarschijnlijk zit zo’n apparaatje ergens onder het stuur of achter het middenconsole, dus probeer of je met een paar schroeven een of meerdere dashboard delen kan verwijderen. Zou zo maar kunnen dat je het dan ziet zitten als je telkens de piepjes laat afgaan en goed luistert waar het vandaan komt.

Ik denk trouwens dat eender welke (universele) garage dit ook voor je kan doen, ook in IJsland. Hiervoor hoef je volgens mij juist niet speciaal voor naar een Skoda dealer omdat we nu vrijwel uitgesloten hebben dat het hier nog gaat om een af-fabriek / Skoda eigen systeem.
 

Cordoba

Forumguru
Dank voor alle reacties.

Ik vrees dat dat het allemaal niet is want:
- de piepjes komen van dezelfde plek vandaan als waar je de piepjes bij een foutmelding hoort (zoals gordel niet om etc)
- ik rijd al 2 maanden met deze auto en hij piept pas een week, waarom piepte het 7 weken niet dan?
- ik ben al bijna 4 weken in het buitenland en hij piept pas een week, idem
- het is niet heel koud in IJsland, de laagste temperatuur was 8 graden (s nachts), overdag is het tussen 15 en 22 graden. En de piepjes zijn op elk moment dat ik contact maak cq de motor start, dus op al die temperaturen. Ik krijg geen melding dat het onder 4 graden zou zijn op mijn display. Ik krijg sowieso geen foutmelding op mijn display, vandaar ook mijn vraag.
- gordel heb ik standaard om, maakt niet uit of ik de motor start voor of nadat ik de gordel heb omgedaan (gordel niet om geeft sowieso andere piepjes dan deze)

- er zit wel een parrot in, die ik nog helemaal niet gebruikt heb overigens. Misschien moet ik die eens gebruiken, kijken wat er dan gebeurt. Maar zou raar zijn dat dat pas na 7 weken een ding wordt waarvoor ie gaat piepen.

Overigens hemi24: de Fabia is uit 2010, is geleased geweest en de berijder heeft 'm vervolgens overgenomen en nu verkocht. Anders zou het idd wel heel bijzonder zijn ja.

Gelukkig heb ik er dit weekend weer 700 km probleemloos mee kunnen rijden, ook op gravel. Dus iets ernstigs is het waarschijnlijk niet.

Ik heb het idee dat de batterij van de sleutel bijna leeg is, die ga ik eens even vervangen. Want als ik te lang wacht met de motor starten nadat ik ben ingestapt, doet ie niks. Moet ik eerst de auto op slot en weer open klikken met de afstandsbediening voordat de motor wil starten. Misschien heeft dat nog met de piepjes te maken. Dat ie geen goed contact kan maken met de afstandsbediening/sensoren in de sleutel, zoiets? Morgen ook eens checken wat er gebeurt als ik de reservesleutel (zonder AB) gebruik.

Dank voor het meedenken in elk geval.
Mochten er nog suggesties zijn nav bovenstaande, dan hoor ik het graag.

Welkom Caroline, even een paar opmerkingen:
- een foutmelding is iets anders dan een waarschuwingspiepje: legio foutmeldingen (in de ECU, alleen met uitleesapparatuur te vinden) geven geen piepje, en er zijn allerlei waarschuwingspiepjes (zoals bijv. verlichting laten branden) die geen foutmelding geven.
- ik vermoed dat er ergens een achteraf ingebouwde component is met ingebouwde accu, die nu door een losgeraakte stekker (door hobbels in de weg, of doordat de voedingsdraad wel los is gehaald). Die accu zal waarschijnlijk onder een bepaald spanningsniveau komen, waardoor de waarschuwingspiepjes komen.

Voor de goede orde de piepjes zijn die hard (zoals bij te laag koelvloeistofpeil) of zijn ze vrij zacht maar irritant (zoals bij vergeten verlichting, gordel enz). Alle systemen die ik ken, is het óf 3 piepjes, óf continue piepen/piepjes, maar 12 is iets wat ik niet kan plaatsen.

Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je de auto ontgrendelt met de gewone sleutel(AB) maar dan even wachten en starten met de reservesleutel. Als zowel de reserve als de gewone sleutel niet altijd vlekkeloos werken, kan het ook zijn dat de leesring bij het contactslot aan vervanging toe is (die leest de chip in de sleutel om te bepalen of de sleutel bij de auto hoort). Andere optie voor testje is om met de gewone sleutel te starten, maar de reservesleutel ook bij het contact te houden (dan weet je ook of het niet een mechanisch probleem in het contactslot is).

Overigens wat voor motor ligt er in de Fabia? Het is niet toevallig een diesel, die opnieuw voorgegloeid moet worden als je de auto bij een koude start eerst 5 minuten op contact laat staan?
 
Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je de auto ontgrendelt met de gewone sleutel(AB) maar dan even wachten en starten met de reservesleutel. Als zowel de reserve als de gewone sleutel niet altijd vlekkeloos werken, kan het ook zijn dat de leesring bij het contactslot aan vervanging toe is (die leest de chip in de sleutel om te bepalen of de sleutel bij de auto hoort). Andere optie voor testje is om met de gewone sleutel te starten, maar de reservesleutel ook bij het contact te houden (dan weet je ook of het niet een mechanisch probleem in het contactslot is).

Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Maakt geen verschil. Piepjes bij allebei de sleutels.


Overigens wat voor motor ligt er in de Fabia? Het is niet toevallig een diesel, die opnieuw voorgegloeid moet worden als je de auto bij een koude start eerst 5 minuten op contact laat staan?

Nee, gewone benzinemotor.
 
Bovenaan Onderaan