Even voorstellen: Caroline, Fabia Combi rijder met piepjesprobleem

Hoi allemaal,

Ik stel me graag even voor. Ik ben Caroline, 46 en sinds vorige maand weer blije Fabia Combi rijder. Een aantal jaren geleden had ik ook al een Fabia Combi als leaseauto en had daar ontzettend veel plezier van. Sinds 2012 helaas geen leaseauto meer en de overstap gemaakt naar een heel kleintje: Citroën C1, wat best een leuk wagentje was, maar OMG nul bagageruimte.
Sinds juni mijn auto ingeruild en ik wist zeker: ik wil weer een Fabia Combi.
Het grappige is dat ik bij de lease een grijze had besteld en er was iets misgegaan bij de bestelling waardoor het een zwarte werd. Ach ja. En nu ben ik stomtoevallig uitgekomen op een grijze Fabia Combi (2010) tweedehands die uit de lease is gekomen. Heb ik alsnog de auto die ik wilde haha.

Op dit moment rijd ik ermee in IJsland, want ik ben net geëmigreerd. Gelukkig rijden daar enorm veel Skoda's dat scheelt.

Het enige puntje waar ik minder blij mee ben, is dat ik sinds een week 12 korte piepjes hoor, vlak nadat ik de motor heb gestart. Er gaan geen alarmlampjes branden en na die 12 piepjes gebeuren er verder ook geen rare dingen, ik kan er gewoon mee rijden. Garage waar ik onderhoudsbeurt had gedaan gebeld: 12 piepjes? Geen idee. Skoda garage in NL gebeld: huh, 12 piepjes? Nooit bij de hand gehad. Geen idee wat dat kan zijn. Locale garage in IJsland (niet-Skoda): 12 piepjes? Geen idee. Heeft computer aangesloten, geen foutmeldingen. Geen idee wat het kan zijn.

Dus ik dacht: ik ga eens kijken op het Skoda forum of ik wat kan vinden. Ben tot nu toe nog nergens op gestuit. Iemand enig idee?

Hartelijke groetjes,
Caroline
 

Rosinfield

† In Memoriam
Welkom Caroline. Raadselachtig die piepjes. Helemaal omdat het er precies 12 zijn. Iets wat is ingebouwd/ingesteld door de vorige eigenaar? Mensen doen de gekste dingen met hun auto.
 
Dag Rosinfield,
Dank. Ik zou het niet weten. Ik heb ruim 1,5 maand zonder piepjes gereden. En nu ineens zijn ze er. Heb de auto een dag of 10 zeer zwaarbeladen gereden (wel bandenspanning op orde gebracht uiteraard) en ook op gravelwegen (heel langzaam, maar ja, soms wel eens een pothole) en in die periode zijn ze gekomen. Maar ik kan me niet herinneren dat er iets bijzonders is gebeurd. Dus ja, inderdaad, raadselachtig. Wat ik in Nederland niet erg zou vinden. Maar morgen staat er weer een rit van 250 km op de agenda, met een groot stuk gravel (deze keer niet bepakt), zonder benzinestations of andere hulpposten, dus het is niet de bedoeling dat er dan wat gaat uitvallen. Maar volgens de garage hier zou ik er gewoon mee moeten kunnen rijden.
Groeten, Caroline
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja als er verder geen lampjes branden en het alleen bij de start is, lijkt het me niet zorgwekkend. Al blijft het gek. Succes!
 

johndoe

Forumguru
Als uitlezen ook niets oplevert, dan zou je bijna denken dat het een of ander after market ding is. Kan je de piepjes lokaliseren? Dan vind je misschien wel iets dat achteraf is ingebouwd.
 

EdK

Forumguru
Heb je je gordel wel goed om / ingeklikt ?

Hou koud is het momenteel in ijsland...:pardon:
 

Hakar

Donateur
Hele goeie @EdK maar dan blijft het aantal piepjes nog een raadsel.
Na het starten iedere keer 12.
Misschien dat na de rit van vandaag TS vaker dan 12 keer piepjes heeft gehoord, en dan komt temperatuur wel als verdachte in beeld.

Edit, volgens weerplaza is het nu ongeveer 12 graden daar, dan zou de temperatuursensor kunnen worden uitgesloten, mits die overspannen is.
 

Duijzer

Donateur
Welkom! Wat die piepjes betreft: nooit van gehoord. Lijkt me inderdaad een achteraf ingebouwd iets wat laat weten dat het aan staat. Carkit, gps tracker, audio, kan vanalles zijn...
 

AndreM

Forumguru
Welkom Caroline,

Is het misschien een blackbox die ze vergeten zijn om het uit de auto te halen.
Je bent nu met de auto buiten Nederland en is dat de oorzaak?
Deze box wordt meestal achter de radio ingebouwd.
Probeer eens achter te komen of daar het geluid vandaan komt.
 
Dank voor alle reacties.

Ik vrees dat dat het allemaal niet is want:
- de piepjes komen van dezelfde plek vandaan als waar je de piepjes bij een foutmelding hoort (zoals gordel niet om etc)
- ik rijd al 2 maanden met deze auto en hij piept pas een week, waarom piepte het 7 weken niet dan?
- ik ben al bijna 4 weken in het buitenland en hij piept pas een week, idem
- het is niet heel koud in IJsland, de laagste temperatuur was 8 graden (s nachts), overdag is het tussen 15 en 22 graden. En de piepjes zijn op elk moment dat ik contact maak cq de motor start, dus op al die temperaturen. Ik krijg geen melding dat het onder 4 graden zou zijn op mijn display. Ik krijg sowieso geen foutmelding op mijn display, vandaar ook mijn vraag.
- gordel heb ik standaard om, maakt niet uit of ik de motor start voor of nadat ik de gordel heb omgedaan (gordel niet om geeft sowieso andere piepjes dan deze)

- er zit wel een parrot in, die ik nog helemaal niet gebruikt heb overigens. Misschien moet ik die eens gebruiken, kijken wat er dan gebeurt. Maar zou raar zijn dat dat pas na 7 weken een ding wordt waarvoor ie gaat piepen.

Overigens hemi24: de Fabia is uit 2010, is geleased geweest en de berijder heeft 'm vervolgens overgenomen en nu verkocht. Anders zou het idd wel heel bijzonder zijn ja.

Gelukkig heb ik er dit weekend weer 700 km probleemloos mee kunnen rijden, ook op gravel. Dus iets ernstigs is het waarschijnlijk niet.

Ik heb het idee dat de batterij van de sleutel bijna leeg is, die ga ik eens even vervangen. Want als ik te lang wacht met de motor starten nadat ik ben ingestapt, doet ie niks. Moet ik eerst de auto op slot en weer open klikken met de afstandsbediening voordat de motor wil starten. Misschien heeft dat nog met de piepjes te maken. Dat ie geen goed contact kan maken met de afstandsbediening/sensoren in de sleutel, zoiets? Morgen ook eens checken wat er gebeurt als ik de reservesleutel (zonder AB) gebruik.

Dank voor het meedenken in elk geval.
Mochten er nog suggesties zijn nav bovenstaande, dan hoor ik het graag.
 

Hakar

Donateur
Ik nijg naar een storing in je contactslot en of startbeveiliging.
Ook al krijg je geen melding in je display(s), kan er mogelijk iets mis mee zijn.
Meest effectieve optie is in mijn ogen een VAG dealer of goed uitgeruste garage consulteren en de auto laten uitlezen op storingen.
 
Dank je @Hakar

De auto is al uitgelezen en geen storingen gevonden.
Maar naar storing in contactslot of startbeveiliging is nog niet gekeken en daar neig ik ook naar, dus daar ga ik nog even naar laten kijken. Bedankt!
 

turboturbo

Forumguru
Wat voor piepjes zijn het eigenlijk? Kort, lang? Duren ze even lang?

Is het vergelijkbaar met waarschuwingsgeluiden uit het dashboard / instrumentenpaneel? Of elders uit de auto? En zijn het signalen of piept of kraakt er daadwerkelijk iets?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan