Euro 95 of 98 voor de 1.4 tsi?

0ri0n88

Forumguru
Dus vandaar dat ik sindsdien geen geld uitgeef aan tuning. (Kan in dit geval anders zijn natuurlijk maar voorlopig geef ik er geen geld meer aan uit) als ik die alfa niet had gehad had me zoveel geld bespaard had ik nu een nieuwe o3 kunnen kopen;)
In de alfa was ik nog jong en onbezonnen en vond ik het gewoon gaaf nu wil ik gewoon een relaxte comfortabele wagen die mij en mijn gezin van a naar b brengt mocht in de toekomst het toch niet bevallen kan het altijd nog en dan weet ik waar ik moet zijn voor de beste tips ;)
 

0ri0n88

Forumguru
Klopt maar dat en het verbruik was het enige waar ik aan kon merken dat die meer pk's had overigens als je op top had gereden kon je gelijk weer naar garage motormanagement storingen 5 liter synthetische olie etcetera.... Alfa's zijn prachtige auto's maar niet meer voor mij ;)
 

Rutger0706

Senior Member
Ik geef het topic weer ff een slinger:tegek:

Ik ben van plan mijn O2 fl 1.4 TSI Caxa van 2009 te laten chippen. Als het doorgaat gaat dat gebeuren door VAG specialist Autoservice Boeser in Waddinxveen. Daar is de auto ook naar volle tevredenheid in onderhoud. Software is van ECO setting.

Mijn vraag heeft alleen betrekking op het octaangetal in combinatie met mijn gechipte O2. Ik weet dat ron98 sowieso beter is. Die overtuiging heb ik in ieder geval wel. Daarom vind ik het ook geen probleem om het te tanken. Dat gaat dus ook gewoon gebeuren bij BP, maar....

Het is in de randstad niet heel erg breed verkrijgbaar. 98 in Zoetermeer bijvoorbeeld alleen bij BP en Q8. Stel dat ik ooit eens ergens ben waar geen 98 verkrijgbaar is terwijl ik op dat moment wel moet tanken, waardoor ik genoodzaakt ben er ron95 in te gooien... Kan dat dan kwaad? Wat is het gevolg? Draait hij er gelijk op kapot?

Ik weet dat ron95 in dat geval in ieder geval zorgt voor vermogens afname, maar het gaat mij erom dat hij er niet gelijk door kapot gaat en ik dus niet 100% verplicht en afhankelijk ben van Ron98.

Ik ga er vanuit dat 98 gewoon verkrijgbaar blijft. In veel auto's is ron95 het minimale voorgeschreven octaan.
 

Spierings

Forumguru
Kan inderdaad geen kwaad, de moter zal de ontsteking automatisch iets verlaten.

Maar eco tuning... Wel vermogen maar minder verbruik :pieker:

Een benzinemotor heeft een ideale mengsel verhouding, te rijk is niet goed en te arm is zeker niet goed. Meer vermogen staat in verhouding tot meer verbruik. Slecht bij dezelfde rijeigenschappen is deze mogelijk een fractie zuiniger.
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
In de randstad waar ik woon kan ik overal 98 tanken als ik zou willen alleen de goedkope stations waar je alleen kunt pinnnen niet voor de rest zie ik daar geen problemen in voor je.
 

Rutger0706

Senior Member
Maar eco tuning... Wel vermogen maar minder verbruik :pieker:

Een benzinemotor heeft een ideale mengsel verhouding, te rijk is niet goed en te arm is zeker niet goed. Meer vermogen staat in verhouding tot meer verbruik. Slecht bij dezelfde rijeigenschappen is deze mogelijk een fractie zuiniger.

Dat gegeven is ook ongetuned van toepassing. Als mijn rechter voet nu zwaar wordt gaat het verbruik ook omhoog. Vermogen aanspreken is een toename van verbruik.

Mijn onderhoudsadres biedt de tuning aan en hij doet zaken met Eco tuning. Ik denk dat je de nadruk niet te veel op de naam moet leggen. Op hun website staat aardig wat informatie omtrent hun tuning waarvan ik denk dat ze best weten waar ze het over hebben. Uiteraard zullen ze proberen hun product te verkopen, en een belangrijke factor daarin is het fenomeen brandstofbesparing.

Het leven zit vol risico's. Ik vaar voor een groot deel op het vertrouwen in mijn onderhoudsman omdat ik er zelf niet in thuis ben. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij zich er ruim voldoende in heeft verdiept. Respect voor de techniek doet een hoop..
 

Rutger0706

Senior Member
In de randstad waar ik woon kan ik overal 98 tanken als ik zou willen alleen de goedkope stations waar je alleen kunt pinnnen niet voor de rest zie ik daar geen problemen in voor je.

Alleen bij de BP's is het al voldoende verkrijgbaar. Daarnaast heeft Q8 het weet ik toevallig. Andere pompen met 98 in de omgeving van Den Haag / Zoetermeer weet ik niet op te noemen.
 

0ri0n88

Forumguru
Bp's in rijswijk hebben het
Alle shell stations hebben vpower in den haag
Tamoil forepark heeft het volgens mij is het voldoende verkrijgbaar en anders gewoon op tijd bijtanken als je twijfelt anders betaal je van die dure snelwegprijzen. Het is al duur zat;)
 

Rutger0706

Senior Member
V-power is 97 al is dat ook van horen zeggen.

Met mijn vorige auto 4 jaar 98 getankt dus het zal ook wel los lopen. Heb niet de indruk dat het daar gaat verdwijnen..
 

0ri0n88

Forumguru
Denk het ook niet hoor hier in rijswijk en Den Haag hebben alle grote stations een dubbel aanbod ik zou me niet teveel zorgen maken;)
 

Spierings

Forumguru
Dat gegeven is ook ongetuned van toepassing. Als mijn rechter voet nu zwaar wordt gaat het verbruik ook omhoog. Vermogen aanspreken is een toename van verbruik.

Mijn onderhoudsadres biedt de tuning aan en hij doet zaken met Eco tuning. Ik denk dat je de nadruk niet te veel op de naam moet leggen. Op hun website staat aardig wat informatie omtrent hun tuning waarvan ik denk dat ze best weten waar ze het over hebben.
Vermogen aanspreken is meer verbruik ja, maar ik doelde meer op dat bij een motor welke gechipt is het verbruik dan ook hoger dan standaard wordt als je dat extra vermogen aanspreekt..

Heb vaker over eco tuning gelezen en vind het een beetje onzin.... Door fine tunen een beter verbruik. Dit terwijl tuners hem bij chippen altijd zo perfect mogelijk "fine" tunen.. Zijn ook altijd dezelfde soort tuners die dit soort dingen aanprijzen..

Persoonlijk heb en zou ik hem altijd naar een echte VAG tuner toe brengen..
Heb bij het bedrijf van jou het idee dat ze tuning uit besteden aan een bedrijf dat alles tuned van traktor, personenwagen tot en met vrachtwagens en dan ook alle merken..
Niet echt een VAG specialist..
 
Bovenaan Onderaan