Euro 95 of 98 voor de 1.4 tsi?

0ri0n88

Forumguru
Binnenkort verwelkom ik mijn o2 1.4 tsi uit 2009.
Graag zou ik jullie ervaringen willen weten omtrent welke brandstof het beste is aangezien ik gelezen heb dat voor de tsi euro 98 de beste brandstof is.
Wat zeggen jullie geldklopperij dus onzin of zit er een kern van waarheid aangezien de tsi blokken zichzelf nogal zouden vervuilen of wellicht 3 keer 95 tanken en dan weer een tank 98 iets in die trant.
Gr Peter
 

Spierings

Forumguru
Zelf tank ik altijd 98, vind mijn 1.2 tsi er net iets fijner op lopen.. Maar na mijn tuning loopt hij er nog wat beter op...

Kwa vervuiling zal het niet super veel uit maken...
 

Edwin

Lid
Euro 98 (of VPower, wat 97 is). In mijn vorige Octavia met 1.4 tsi ook tijden VPower getankt totdat het niet meer van de baas mocht, echter kijkende naar de verbruikstatistieken bleek dat Vpower effectief 3% goedkoper was (en het blok loopt een stuk beter).
 

0ri0n88

Forumguru
Ok dus eigenlijk moet ik het zelf ondervinden wat ik het fijnst vind. Ik tank wel zo goed als altijd alleen maar shell fuelsave 95 omdat ik tov van andere tankstations meer actieradius heb(al dan niet met de skoda), maar het belangrijkste is natuurlijk wat is het beste voor de motor en wat schrijft skoda eigenlijk voor?
Bedankt voor jullie snelle tips ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voorschrift staat zowel in het boekje als aan de binnenkant van het tankklepje (samen met de bandenspanning). Met de huidige brandstofprijzen niet meer zo interessant in economisch opzicht, maar met de hoge prijzen van 1-2 jaar terug was het ook nog een optie om euro95 te tanken, en daar wat bio-ethanol aan toe te voegen om zo het octaangetal te verhogen.
 

EdK

Forumguru
Al 5 jaren met de 1,4TSI en de simpele eurie 95 zoals boekje ook aangeeft.
En het blijft een fijn blok om mee te rijden....
Ach en als in het kleppie al eurie 95 staat aangegeven door de fabrikant waarom zou je dan nog meer uitgeven voor iets wat tussen de oren zit ????



jaja heren 98 barst maar los......
 

0ri0n88

Forumguru
Het is wel duidelijk dat de getunede varianten graag op 98 rijden, mijn motor is niet getuned en voorlopig ook geen behoefte aan nog. Denk dat ik het dus maar op fuelsave 95 houd van mijn vertrouwde pompje.
Zou mij niks uitmaken 98 te tanken maar als het niet nodig is tank ik gewoon 95 zoals voor geschreven(wel van "merkpompen"). In het buitenland waar je soms alleen e10 als 95 kan tanken pak ik wel de v power vertrouw die e10 niet zo mede omdat een fiat van mij hele rare capriolen ging uithalen nadat ik het getankt had wat volgs voorschrift wel kon, kon natuurlijk ook vuile, oude of het laatste resje benzine in de pomp zijn maar toch.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Al 5 jaren met de 1,4TSI en de simpele eurie 95 zoals boekje ook aangeeft.
En het blijft een fijn blok om mee te rijden....
Ach en als in het kleppie al eurie 95 staat aangegeven door de fabrikant waarom zou je dan nog meer uitgeven voor iets wat tussen de oren zit ????



jaja heren 98 barst maar los......
Fabrikant zegt dat hij op 95 mag lopen maar niet dat hij er optimaal op loopt..

In sommige folders/prijslijsten van VAG staat dat hij op 95 mag, maar in de kleine letters staat:

4) In plaats van Super loodvrij RON 98 kan dankzij de anti-pingelregeling Euro loodvrij RON 95 worden gebruikt bij geringe vermindering van het vermogen en verhoogd brandstofverbruik

Dit komt uit een tiguan folder en zal ook gelden voor andere tsi motoren uit de VAG groep
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Spierings ook al aangeeft, kan het per motorblok (motorcode) verschillen, en tuning kan daar invloed op hebben (afhankelijk waarmee ie getuned is). Tankklepje van m'n Fabia geeft aan octaangetal 91 of 95, dus nooit geprobeerd om 98 te tanken. Bij mijn vorige auto (Cordoba) stond aangegeven 95 óf 98 en tanken van 98 had geen enkel effect op de prestaties of verbruik (eerder zelfs iets mindere prestaties en meer verbruik met 98), dus ook nooit meer geprobeerd om meer geld in de tank te stopppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

Spierings

Forumguru
@Cordoba in jouw geval maakt het ook iets minder uit ivm leeftijd, maar met een moderne tsi motor zit alweer een iets slimmer motormanagement op.

Dat wil niet zeggen dat het niks uitmaakt voor een wat oudere auto. Met mijn Seat arosa 1.4 uit 2003 lag de topsnelheid 10km hoger op 98. En dan zegt iedereen dat het verschil niet te merken is.....
 

turboturbo

Forumguru
Hoe test je nou eigenlijk zoiets buiten een rollenbank om?

Ik heb niet elke tank hetzelfde verplaatsingsgedrag, weersomstandigheden en laat staan de kleine verschillen bij het aftanken wanneer het vulpistool afslaat (er gaat altijd nog wel wat bij als ik geduld heb)....? :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

EdK

Forumguru
Fabrikant zegt dat hij op 95 mag lopen maar niet dat hij er optimaal op loopt..
Heb ik wat anders beweert dan ??
Of mis ik nu zelf wat in mijn eigen tekst ?
Of word er van mijn tekst gewoon weer meer gemaakt of had mijn tekst gewoon niet getagd moeten worden ??
 

EdK

Forumguru
Hoe test je nou eigenlijk zoiets buiten een rollenbank om?
Dat doe je met die grijze massa die tussen onzer oren zitten !
Laat die zich gek maken dan ben je niet meer tevreden met wat je hebt !
En dat alles gebeurt in die grijze massa !
 

GvA14TSI

Donateur
Ik tank VPower, auto is hier ook op getuned. Ik heb hierna ook 98 (BP) geprobeerd, maar dit beviel niet, met VPower voelt de motor levendiger. Natuurlijk kan dit ook verbeelding zijn.....
 
Bovenaan Onderaan