Als vervangend vervoer wilde ik de Mercedes van stal halen. Maar die had ik al een maand of drie niet meer gebruikt en dus was de accu leeg gelopen op de alarminstallatie. Helaas heb ik op de stalling/parkeerplaats geen stroomaansluiting.
Geen alternatieven om die accu op pijl te houden? Zekering van alarm eruit, zonnepaneeltje op het dak of desnoods achter een ruit?
Een normale (auto)accu kun je een paar keer echt diep ontladen, daarna is het afgelopen. Diepteontlading is funest voor accu's.
Startboosters: Een echte goede kost toch wel wat. De prijs zit in de gebruikte accutechnologie en de accukwaliteit. Loodaccu's zijn het goedkoopste, maar relatief zwaar. Li-ion is stuk prijziger, maar wel veel lichter.
Ik denk wel dat er een verschil zit tussen starten vanaf de 'hulp'accu, of een hulpaccu die de hoofdaccu helpt. In veel gevallen is de accu niet 100% leeg, maar kakt ie net teveel in om te starten. Dan is een (relatief lichte) hulp al voldoende.
Zelf heb ik op de zaak een Telwin Prostart 2824. Al heel wat keren plezier van gehad (Onze caddy's zijn standaard met 2-3 dagen stilstaan leeg....) En hij kan ook op 24V, dus is tevens jumpstarter voor onze aggregaat. Geen lichtgewicht dingetje.
Prive heb ik gewoon een setje
goede startkabels in de auto. Dropveterkabels werken wel als je eerst 15-30min je accu via de doner oplaad, maar met goede kabels kan ik altijd gewoon in 1x starten. Heb een setje met 25mm2 aders, die trekt mijn dieseltje zonder problemen.
ANWB heb ik wel, maar gebruik ik echt als last-resort. Vorig jaar zomer stilgestaan in Polen met een dode accu. (Wou ineens niet meer starten op een parkeerplaats). Met startkabels is er altijd wel iemand te vinden die je ff wil helpen. Vervolgens bij een lokale bouwmarkt een nieuwe accu gehaald. Al met al had ik met totaal een uurtje vertraging er een nieuwe accu inzitten
Als ik de ANWB gebeld had daar dan was ik denk ik een uur later geholpen met startkabels om vervolgens zelf alsnog een garage (op vrijdagavond) te mogen zoeken...