Ervaringen Startboosters ?

EdK

Forumguru
Gister in een noord hollandse stad langs de Spaarne bezig met kast ombouwen zodat deze met een App aan en uit geschakeld kan worden.
En rond een uur of 2 dacht ik gaat ff een broodje happen en meteen ff de motor aan en ff de killigheid van stil zitten voor de kast eruit stoken.
Dus wil de Caddy starten en die dacht je zoekt het maar uit, had je de lichten maar niet aan moeten laten staan.

En wetende dat ik rond de 30 a 45 min moet wachten voor de hulpdiensten er eens zijn eerst de boel afgemaakt en toen we bijna klaar waren de hulpdienst gebeld.

En deze was er met een ruim half uur, en die constateerde net als ik al verteld had dat de Accu gewoon leeggetrokken was.
De beste man liep naar zijn service bus en haalde daar een startbooster uit
Ik was verbaasd dat zo'n klein apparaatje mijn Caddy kon starten, maar wonderwaarlijk deed hij dat ook in no time en kon ik daarna na opruimen van de gereedschappen mijn weg richting huis inzetten.

Nu was het model wat deze monteur had de volgende: https://www.accuserviceholland.nl/a...oQVIEye5PRj_Mna3E5ChN13CE-zSBFuBoC10AQAvD_BwE

En zijn opvolger met lithium batterij is de volgende: https://www.accuserviceholland.nl/a...oQVIEye5PRj_Mna3E5ChN13CE-zSBFuBoC10AQAvD_BwE

Mijn vraag is hebben jullie ervaring met dit soort apparaten prive of zakelijk en van welk merk is die en hoe bevalt jullie dit apparaat ??
Of zien jullie dit allemaal ook voor het eerst ?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja! Die apparaten ken ik: ik heb er zelf ook eentje. Loopt op Lithium en zit in een keurige map met allerhande snoertjes om oa slimfoons, tablets en camera's op te laden en adapters om ook weer zelf aan de auto op te laden nadat die weer aan het lopen is gebracht. In eerste instantie gekocht om mijn VelSatis 3.5 liter 6 cilinder met dode accu na 9 maanden stilstand weer te starten. Ik was daar in eerste instantie erg sceptisch over, maar zonder mankeren en bijzonder vlot startte de motor na twee pogingen. En allemaal op die lading in de starthulp. Is gekocht bij Conrad en heet "Dino 12V starthulp 18.000mAh". Kost weliswaar wat, maar omdat er Lithium gebruikt wordt behoudt de starthulp zijn lading. Dit i.t.t. NiCad waarbij de lading veel sneller verdwijnt.
Ook bij een nagenoeg dode accu na lange stilstand van een Mercedes 300 benzine 6 in lijn motor geen enkel probleem met starten. Het verbaast mij steeds weer dat er zoveel energie uit zo'n klein pakje kan komen. Kortom: ik ben er reuze blij mee!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ze ook nog kleiner gezien. Formaat Powerbank voor smartphone en ook iets goedkoper dan bovenstaande opties.
Zo iets als dit:
image.jpeg

Wat ík nog niet eerder had gezien; je hebt ze ook zonder accu! Die werken met enorme condensators om van een klein beetje spanning een grote start spanning te creëeren als ik het goed heb begrepen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

oco1979

Forumguru
Dagelijks gebruik ik startbooster(pechdienst)
Nu lichtmodel maar super krachtig
Als je dat niet veel gebruikt is het geen goede investering of je moet er andere dingen stroom meegeven.
Verschillende modelen.
Lichtere zijn goed om net dat extra bij te geven om te kunnen starten.
Andere kunnen een defecte accu overwinnen om te starten of zelf meerdere keren na elkaar.

Pechdienst ga je gemiddeld 30-45 minuten moeten wachten.
We staan ook niet achter de hoek te wachten tot je in panne valt. :pieker:

Veel factoren zijn daarin van belang.

Bij je vrij op het moment van binnenkomende opdracht.
Afstand.
Verkeer.
.....
 

turboturbo

Forumguru
Tja je hebt eentje nodig die je rustig een jaar in de (koude) auto kan laten liggen, en dan zijn lading voldoende vasthoud om de auto een keer te starten.
Daar heb je goede kwaliteit accu's voor nodig.
En welke precies allemaal goed zijn; er zijn zoveel modellen en prijsverschillen ook groot: duur hoeft niet te betekenen goed en andersom misschien ook niet...

Ik heb het nog even gelaten voor mezelf een aan te schaffen omdat ik vorig jaar een nieuwe accu heb geplaatst en dus voorlopig niet snel verrast zal worden door een lege accu (tenzij ik misschien een keer de lampen of andere gebruiker per ongeluk laat branden)
Maar je zal zien - een keer moet de eerste keer zijn en dan vraag ik mezelf af waarom ik er niet een onder voor onder de kerstboom had gevraagd.
 

michelover

Forumguru
Ik heb deze Black&Decker BDJS450i Jumpstarter 450A met compressor 8 bar , is niet al te klein maar past in de kastjes achterin. Vorig jaar een hoop ellende met een stroomverbruiker die in twee dagen de accu leeg trok en dan is het wel handig dat je weg kan komen zonder de pechdienst te bellen.
 

EdK

Forumguru
en dan vraag ik mezelf af waarom ik er niet een onder voor onder de kerstboom had gevraagd
Je bent nog op tijd ervoor !
Maar de grote verschillen in prijs worden voor groot deel bepaald door het type accu wat word gebruikt en dan de capaciteit van de accu
Verder kun je dan nog kiezen voor de poespas erbij
Dus wil je USB aansluitingen er op ?
Wil je werklampen in LED uitvoering er op ?
Voor mezelf zou belangrijk zijn de starthulp , Lithium batterij
Laden op 230V en 12VDC van de unit.

Meegenomen maar zeker niet bepalend zou zijn de mogelijkheid van telefoon/laptop etc op kunnen laden via de unit.
 

EdK

Forumguru
Dat lijkt me dan weer niet bevorderlijk voor de accu van de auto....?
Maar goed als die dan leeg is getrokken dan kun je wel met een volle booster je wagen weer starten...... toch !!??:D

Maar bij rondkijken met behulp van google heb ik meerdere malen gelezen dat men adviseert met lithum batterij erin om hem continu te laden laden.
En zover ik kon lezen bij een enkele dan schakelt de booster zich af met laden als zijn batterij vol is.
Maw de belasting voor je startaccu zal wel meevallen vermoed ik zo
 

CDK

Forumguru
Maar goed als die dan leeg is getrokken dan kun je wel met een volle booster je wagen weer starten...... toch !!??:D

Maar bij rondkijken met behulp van google heb ik meerdere malen gelezen dat men adviseert met lithum batterij erin om hem continu te laden laden.
En zover ik kon lezen bij een enkele dan schakelt de booster zich af met laden als zijn batterij vol is.
Maw de belasting voor je startaccu zal wel meevallen vermoed ik zo

Als je er 1 gekocht hebt laat het je dan weten @EdK?
 

kwillems

Donateur
Ik heb inmiddels besloten iets anders onder de kerstboom te vragen. Ik vind de kosten niet opwegen tegen die enkele keer dat ik hem eens in de zoveel jaar nodig zal hebben. Startkabels vind ik dan een goede oplossing. Desnoods wacht ik 30-45 min op de Wegenwacht.
 

turboturbo

Forumguru
Desnoods wacht ik 30-45 min op de
ppv
Wegenwacht.
Ik wil je niet tegenspreken, maar mijn ervaring is dat wanneer je dat gebeurt, het echt even net niet uit komt als je een half uur moet wachten.

Maar soit. Ik heb dan ook niet eens een wegenwacht abonnement dus vandaar dat ik liefst zo zelfvoorzienend als mogelijk ben.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@EdK Als je zo lang moest/kon wachten had je met een klein ladertje ook de accu van de Caddy op kunnen peppen. (ik neem aan dat je die 230V aansluiting ondertussen toch wel klaar had :D)

Een jaar of 2 terug ook al eens in een winkel staan twijfelen met zo'n ding in de hand, maar vond het formaat niet overtuigend voor een adequate starthulp, en de prijs was volgens mij rond de 50 euro. Niet aangeschaft dus.
 

michelover

Forumguru
@EdK , heb hem al meer dan een half jaar niet opgeladen en nog steeds op 90% , dus 1 keer per jaar even een goede lading via het stopcontact is voldoende om niet voor verrassingen te staan.
 

EdK

Forumguru
Afijn we zijn al weer een ruime maand verder toen ik met dit topic begon.
En na wat overwegingen heb ik er toch één aangeschaft.
En ja ik weet het er zijn velen maten en soorten, bestelbaar in NL of China waarbij de laatste de goedkoopste uiteraard levert.
Maar uiteindelijk overwogen om hem in NL te bestellen en het is de volgende geworden: https://www.accuserviceholland.nl/super-mini-power-start-booster-lithium-2018.html

Het is de opvolger van degene die de monteur die me starthulp gaf toen ik met platten accu in de hoofdstad van noord holland stond.
Uiteraard nog niet hoeven gebruiken om te starten, maar wel al gebruikt om de slimmefeun en de koelbox te voorzien van spanning.
Rond de kerst als we weer wat vrije tijd hebben gaan we hem een vaste plek geven in de wagen waar hij dan continu aan de 12V wcd in kofferbak zal hangen.

Of ik er blij mee ben ? Ja voelt niet als een impulsieve koop , en zal hem zeker in nabije toekomst ook als starthulp moeten gebruiken !
Is het niet voor mezelf dan wel eens voor buren of familie / vrienden.

Aanrader, ik vind van wel ! als je het bedrag er voor over hebt.
 

CDK

Forumguru
Ik heb dezelfde als hierboven genoemd door @EdK, nogmaals dank voor het delen van je info en je uitzoekwerk! :) Ik heb er al dankbaar gebruik van mogen maken, m’n rollator met hulpmotor stond met een platte accu :cry:

79529cb0763dec5575eec17926e3fde5.jpg


5b0db47c35ebdd533d11d80c1e462990.jpg


Vaste parkeerplaats van de booster is in de kofferbak van de Kodiaq waar hij permanent aan de 12V aansluiting ligt.
 
Bovenaan Onderaan