Ervaringen Startboosters ?

Cordoba

Forumguru
@EdK Waarom heb je dit apparaat gekozen, behalve dat dit de opvolger is van de starthulp van de monteur? Ik zie bijvoorbeeld 1200 A als maximale startstroom, dat lijkt mij heel erg veel voor een doorsnee auto. Als ik het bijvoorbeeld wil vergelijken met dit apparaat dat 'maar' 800A kan leveren, en een accu-inhoud van 18.000 mAh, zie ik helaas bij jouw apparaat niet die accu-capaciteit vermeld. Overigens ik vond dit apparaat via deze test.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ha! Ik ben er ook alweer helemaal blij mee. Gisteren weer gebruikt bij de Mercedes.
Wat was er gebeurd: ik vond in de brievenbus een herderlijk schrijven van het CBR: ik was bij de Faab vergeten de APK te laten doen zodat ik als een haas achter een nieuwe APK aan moest.
Overal vol met wachttijden tot rond 3 weken. Kortom eigen schuld etc.
Gelukkig kan ik hier in mijn eigen dorp over twee dagen terecht dus dat probleem was weer opgelost.
Waarom was ik nu zo blij met de booster?
Als vervangend vervoer wilde ik de Mercedes van stal halen. Maar die had ik al een maand of drie niet meer gebruikt en dus was de accu leeg gelopen op de alarminstallatie. Helaas heb ik op de stalling/parkeerplaats geen stroomaansluiting. Afkoppelen van de accu en intussen netjes opladen durf ik ook niet meer omdat door het vonken bij het opnieuw aansluiten van de accukabels van de MB de airbagmodule kapot is gegaan en vervanging van deze module tegen de €800 heeft gekost.
Ik heb toen de startbooster gebruikt en binnen de kortste keren had ik met hulp van de booster de steenkoude motor weer aan het lopen.
Ik ben intussen dus gered met vervangend vervoer zodat ik as dinsdag de APK kan laten doen én ik ben gelukkig weer mobiel.
 

DJSmiley

Actief lid
Als vervangend vervoer wilde ik de Mercedes van stal halen. Maar die had ik al een maand of drie niet meer gebruikt en dus was de accu leeg gelopen op de alarminstallatie. Helaas heb ik op de stalling/parkeerplaats geen stroomaansluiting.

Geen alternatieven om die accu op pijl te houden? Zekering van alarm eruit, zonnepaneeltje op het dak of desnoods achter een ruit?

Een normale (auto)accu kun je een paar keer echt diep ontladen, daarna is het afgelopen. Diepteontlading is funest voor accu's.

Startboosters: Een echte goede kost toch wel wat. De prijs zit in de gebruikte accutechnologie en de accukwaliteit. Loodaccu's zijn het goedkoopste, maar relatief zwaar. Li-ion is stuk prijziger, maar wel veel lichter.

Ik denk wel dat er een verschil zit tussen starten vanaf de 'hulp'accu, of een hulpaccu die de hoofdaccu helpt. In veel gevallen is de accu niet 100% leeg, maar kakt ie net teveel in om te starten. Dan is een (relatief lichte) hulp al voldoende.
Zelf heb ik op de zaak een Telwin Prostart 2824. Al heel wat keren plezier van gehad (Onze caddy's zijn standaard met 2-3 dagen stilstaan leeg....) En hij kan ook op 24V, dus is tevens jumpstarter voor onze aggregaat. Geen lichtgewicht dingetje.

Prive heb ik gewoon een setje goede startkabels in de auto. Dropveterkabels werken wel als je eerst 15-30min je accu via de doner oplaad, maar met goede kabels kan ik altijd gewoon in 1x starten. Heb een setje met 25mm2 aders, die trekt mijn dieseltje zonder problemen.

ANWB heb ik wel, maar gebruik ik echt als last-resort. Vorig jaar zomer stilgestaan in Polen met een dode accu. (Wou ineens niet meer starten op een parkeerplaats). Met startkabels is er altijd wel iemand te vinden die je ff wil helpen. Vervolgens bij een lokale bouwmarkt een nieuwe accu gehaald. Al met al had ik met totaal een uurtje vertraging er een nieuwe accu inzitten

Als ik de ANWB gebeld had daar dan was ik denk ik een uur later geholpen met startkabels om vervolgens zelf alsnog een garage (op vrijdagavond) te mogen zoeken...
 

EdK

Forumguru
@EdK Waarom heb je dit apparaat gekozen, behalve dat dit de opvolger is van de starthulp van de monteur? Ik zie bijvoorbeeld 1200 A als maximale startstroom, dat lijkt mij heel erg veel voor een doorsnee auto. Als ik het bijvoorbeeld wil vergelijken met dit apparaat dat 'maar' 800A kan leveren, en een accu-inhoud van 18.000 mAh, zie ik helaas bij jouw apparaat niet die accu-capaciteit vermeld. Overigens ik vond dit apparaat via deze test.

Als je onderstaande gegevens even leest die gewoon op de website ( zie mijn link ) leest dan staan daar toch wat andere gegevens dan die jij noemt en ook die je niet kon vinden..
En een andere reden is dat er bij andere vergelijkbare in mijn ogen teveel verdere opties bijzaten met allerhande kabeltjes. ( ervaring in mijn zoekactie's )
En hoofdzaak tot dit model is hoofdzakelijk geweest door de ervaring met de monteur die naderhand nogmaals werd bevestigd door een collega die op zaak stond met lege accu en een andere sleepdienst liet komen ( andere niet zijn keuze ( kwam door regio waarschijnlijk ))
En met exact zelfde uit zijn wagen kwam wandelen..
En hij mag dan misschien iets overkill hebben kwa specs, heb liever een iets overkill kwa start capaciteit en dat ik een tweede keer en misschien een derde keer een startpoging kan maken dan dat ik na 1 startpoging al een lege booster heb....

Enkele kenmerken op een rij:

  • 2 USB aansluitingen
  • Extra 12 volt uitgang
  • Ook voor Professioneel gebruik
  • Voor alle benzine en diesel voertuigen
  • Start benzine motoren tot 6500 cc, 7,5 liter
  • Start diesel motoren tot 4,5 liter
  • Slechts 1,5 kg
  • uitgang: 12Vdc
  • Handzaam door zijn compacte vorm
  • Piekstroom tot wel 1000 A
  • 20000 mAh (64Wh)
  • incl. laadadapter 230v
  • Piekspanningsbeveiliging voor de elektronica
  • Altijd stroom bij de hand waar u ook bent
  • Ideaal voor auto, bus, motor, camper, enz.
  • Met led verlichting voor in het donker
  • Zeer goed te gebruiken als laadstation / powerbank
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hi @DJSmiley! Bedankt voor je aanvullingen! De truc met het zekeringetje had ik nog niet aan gedacht! Ik zal eens naar mijn garage gaan om daar naar te laten kijken of dat mogelijk is. Er loopt in de buurt van de accu een bijna polsdikke bos draden die waarschijnlijk voor een groot deel met het alarm en met de electronische bediening van alle hydraulische kleppen voor het cabriodak te maken hebben. Daar waag ik mij niet aan.
Probleem is dat ik in een ondergrondse garage sta met geen enkele mogelijkheid van stroom aansluiting. Dus druppelen met zonnepaneel valt ook af. Grrr....
En ivm brandweer voorschriften is er dus ook geen 220 aansluiting.
Vandaar dat ik een aantal jaren de accu eruit haalde en gewoon in huis aan de druppellader hing. Want inderdaad, na een aantal keer diep ontladen kun je de accu weggooien.
Er zou een soort "antivonk" schakeling moeten bestaan die je over de accu aansluiting heen kunt aansluiten zodat de vonkvorming wordt onderdrukt bij af- en aankoppelen. Iets met een dikke condensator of zo. Die zaten tenslotte ook over de ouderwetse contactpuntjes...
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Ik begrijp uit de specs, dat je dus niet het apparaat uit de linkjes hebt, maar deze 2018 versie. Een beetje spraakverwarring dus, omdat je door moet klikken op de geplaatste linkjes. De specs liggen wel dicht in de buurt van het apparaat dat ik had gevonden, maar als ik er echt één aan ga schaffen ga ik me daar wel verder in verdiepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Dacht toch dat ik in mijn teksten duidelijk was dat ik voor de lithium ( dus de 2018 versie ) was gegaan !!??
En je er nog verder in verdiepen mag hoor !
Voor mij waren 2 praktijk ervaringen waar ik bij heb mogen zijn voldoende om mijn vermoedens te bevestigen dat ik hiermee zeker geen verkeerde booster zou aanschaffen.
Want waar ik wel ben achter gekomen is dat er een boel kaf tussen het koren zit....

Zo kwam ik er ook één tegen en die beweerde dat je met die over je 12VDC stopcontact je wagen kon starten.
Maw je plugde dat ding continu in op een 12VDC wcd in je wagen , en als je dan een platte accu zou hebben dan hoefde je de booster niet los te nemen en kon je via je wcd dus starten...... jah duhhhh
12Vdc is 20A afgezekerd ! (?) en je startmotor ?
En de draadjes zijn hoeveel mm² naar je Wcd ? en naar je startmotor ??
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hi Peter-036. Zo'n onderbreker schakelaard lijkt mujmij wel wat. Ik ken dat soort schakelaars wel uit de botenwereld. Ik vraag mij alleen af of dat dezelfde type schakelaars zijn als in het race/rally gebeuren. Ik ga daar eens in duiken!
Super bedankt. En ja, zo'n Super 7 heb ik in Duitsland ooit met een Hayabusa motor gezien/gehoord. Een aparte ervaring, dat is zeker.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo EdK! Ja en/of nee. Ik bedoelde meer dit soort eenvoudige dingen: https://www.bol.com/nl/p/hoofdschak...MI7LmAuPSk3wIVls13Ch1YxQoIEAQYAiABEgKcG_D_BwE
De laatste keer, dus net voordat de airbag stuurautomaat het begaf wat zo'n simpel ding wat je op je massapool schroefde van de accu. Daar zit zo'n groene draaiknop op waar de massakabel op wordt aangesloten. Omdat op die draaiknop een fijne schroefdraad zit gaf dag altijd een hoop gevonk bij het losmaken en weer vastzetten van de massakabel met een kapotte airbagregelunit tot gevolg. Nieuw kost zo'n kastje ergens rond €1500 omdat dat kastje voertuigspecifiek is. Dwz dat dat ene kastje bij jouw eigen auto hoort. Een sloop airbagkastje met zelfde onderdeelnummer past dan niet op jouw auto en kan ook niet omgeprogrammeerd worden.
Moet officieel via de dealer worden besteld met kenteken etc erbij.
Gelukkig weet ik een klein beetje de weg op Duitse forums zodat ik bij een specialist terecht kwam die bestaande kastjes kon reoareren. Is uiteindelijk in Zwitserland gebeurd. Dure grap. Grotendeels omdat de wagen een van de eerste uitleesbare auto's was waarvoor eigenlijk geen passende uitleesapparatuur meer aanwezig is. Was een heel gefriemel met losse snoertjes, banaanstekkertjes en piepjes tellen en op een lijst kijken wat dat allemaal betekende.
Kortom een dure grap die ik graag wil vermijden!

De massaschakelaars in boten zijn gewone zware uitgevoerde draaischakelaars voor 100 tot 200A met een dikke rode afneembare T-vormige hendel erop.

Diegene die bij Bol staat is daar een variant van. Ontegenzeglijk zal een dergelijke schakelaar minder vonken dan zo'n accupool draaiknop.
Ik moet nog wel eens kijken wat Cyrix te bieden heeft. Heb daar nog geen tijd voor gehad helaas. Wordt dus vervolgd!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hi TurboTurbo! Zo eentje zat er op en die gaf bijna altijd een vonkenregen.
Bij mijn Mercedes zit buiten de brandstofpompen o.a. standaard een vacuumpomp gemonteerd die, zodra je het contact aanzet, beginnen te lopen. Dat hoor je ook en dat is best vertrouwenwekkend. Dat betekent dat het vacuumsysteem voor bediening van sloten en verwarmingsbediening en verwarmingsregeling zichzelf opstart en klaar staat om bediend te worden.
Al die elektromotoren slaan tegelijk aan en trekken dus behoorlijk veel stroom. En dat gebeurt dus op het moment dat je de massakabel gaat aansluiten aan de accu. Die groene knop moest je dus zo snel mogelijk zien aan te draaien en dan nog was het elke keer weer spektaculair vuurwerk met steeds maar spanningspieken in het systeem tot gevolg. En daar is die unit dus op kapot gegaan. Maar even zo goed had een ander duur regelkastje het kunnen begeven.
En precies dat is nu eigenlijk mijn probleem
Ik kan mij nl. voorstellen dat je dit probleem bij elke auto kunt krijgen door overspanningspieken in het boordnet. Zeker bij alle elektronica in de moderne auto's.
 
Bovenaan Onderaan