Ervaringen Skoda center De Meern

sitechris

Donateur
Een leuk relaas van de service en vakkennis van Skoda Center Utrecht

Ik stelde half jaar geleden een vraag aan ze met betrekking tot de begrenzing van mijn auto (kom in 6e versnelling niet verder dan 4000 toeren en 215 km/h). Mijn vraag: waarom zit deze begrenzer erop, en kan deze begrenzer eventueel eraf gehaald worden?

Na een maandje wachten, nog maar eens een keer aan de bel trekken. "Ja, ik vraag het voor je na, ik bel je terug". Enfin, ik word niet teruggebeld. Dus ik bel nu maar het algemene nummer, krijg het meisje van de receptie aan de telefoon, vertel mijn verhaal wederom, en zij belooft dat ze me terugbelt.

En jawel, een dag later gaat de telefoon. SCU aan de lijn. Ze hadden met Pon gebeld en Pon gaf aan dat alle VAG auto's bij 250 km/h begrenst worden. Tsja, waarschijnlijk had ze me verkeerd verstaan. Dat kan gebeuren, is geen probleem. Maar dat zowel bij de SCU als bij PON denken dat er een af fabriek Skoda is die 250 echte kilometers gaat. Kent uw producten denk ik dan....

Anyways, ik vertel tegen dat meisje dat dit niet helemaal het geval is en ze belooft opnieuw te bellen. Word ik door een collega van de verkoop teruggebeld. En zijn boodschap luidt: "je mag de begrenzer niet verwijderen. Dan vervalt je garantie". Kort maar krachtig. Waarom deze begrenzer erop zat, kon hij me niet vertellen. Niet echt een inhoudelijk antwoord, met een ontevreden gevoel bleef ik achter. Nu is de kwestie van de begrenzer niet echt iets om je dagelijks druk over te maken, dus met een goede uitleg had ik het wel geaccepteerd. Er zijn ergere dingen in het leven.

Nu bleef het toch een beetje kriebelen, want ik word sjago als ik onkundig te woord wordt gestaan. Dus ik nog maar eens bij een andere verkoper de vraag stellen, of hij toch eens wil uitzoeken over het waarom van de begrenzer. Ik gaf ook aan dat ik met het vorige antwoord niet tevreden was. "Ik verwacht wat meer van mijn dealer." Dat was hij met me eens en hij beloofde mij terug te bellen. Het zal je niet verbazen, wachten wachten wachten. En geen antwoord.

De irritatie inmiddels opgelopen, dus maar eens een mailtje naar algemene adres van SCU gestuurd. Na een week antwoord. "Als u uw auto verder wilt opvoeren, verliest u garantie. Wat een bizar antwoord! Stel ik een vraag over een begrenzer en krijg ik terug dat ik mijn auto niet mag opvoeren. Dat vraag ik toch niet?!? Nu nog geirriteerder stelde ik dus in mijn reply voor de zoveelste keer mijn oorspronkelijke vraag.

Na een week, mailtje van een mevrouw van de PON klantenservice. Zij ontkent het bestaan van een begrenzer en vertelt dat ik waarschijnlijk in 5e versnelling topsnelheid moet halen.

Hieruit trek ik twee conclusies:
a) Ze noemen me nog net geen fantast, of leugenaar, maar feitelijk komt dat er wel op neer, want ze ontkennen het probleem. Verzin ik dit dan alles? Dit probleem heb ik zowel met windmee, heuvelaf etc etc meerdere, meerdere keren waargenomen (op de Autobahn natuurlijk). Ben ik dan gek?
b) Ze doen geen enkele moeite om de vraag te beantwoorden. Zo weet ik van een paar Duitse fora dat meer mensen met een 1.9 TDI of 2.0 TDI (8-klepper) een begrenzer ervaren. De theorie daar, waarschijnlijk te maken met roetfilter. Op zich een te billijken antwoord. Maar is het voor PON zo lastig om deze vraag even bij de fabrikant uit te zetten? Schijnbaar wel. Waarschijnlijk hebben ze de vraag uberhaupt niet uitgezet bij een kenner, want de suggestie dat de auto in V zijn topsnelheid moet halen is bv ook absurd. Je haalt de 200 km/h niet eens in V.

Sowieso vreemd dat ik een paar maanden eerder nog van de SCU te horen kreeg dat ik de begrenzer er niet af mocht halen, omwille van de garantie. Dus dan betekent toch dat de begrenzer er toch op zit? De SCU vertelde toen dat ze de vraag hadden gesteld bij Pon.

Boos inmiddels, stuur ik een kribbig mailtje naar Pon en naar de SCU terug (die stonden in de CC lijst), dat ik het gevoel heb dat ze mijn vraag niet serieus nemen en dat ze schijnbaar voor het makkelijke antwoord gaan. Afsluitend heb ik te kennen gegeven dat er voor bedrag X meer moois op de markt is als ik over 1,5 jaar weer opnieuw mag gaan shoppen.

Op mijn laatste mail heb ik geen antwoord meer gekregen, aftersales werkt dus nog niet zo goed. Ik ga er dus maar vanuit dat ze me niet graag als klant terugzien en overweeg mijn auto maar eens bij een andere dealer laten onderhouden.

Als ik dit zo teruglees, gaat het inhoudelijk gezien om niks, met onderhand elk inhoudelijk antwoord was voor mij de vraag afgedaan. Maar ja, als een dealer niet bereid is een vraag te beantwoorden? Ik vind dat je meer mag verwachten van een dealer.

Het is overigens niet de eerste keer dat ze bij SCU vragen niet of niet goed beantwoorden. Toen het de eerste keer met de tuning mis was gegaan, werden mijn vragen en klachten ook niet opgepikt. Een fikse, formele brief, deed eindelijk wat alarmbellen rinkelen. Toen is het overigens wel goed afgehandeld.

Afsluitend, een leuk voorbeeld van productkennis bij de SCU. Een tijdje terug al eens een andere vraag gemaild aan deze dealer

"Hallo, ik ga volgende week op vakantie met 4 volwassenen. Wat is de geadviseerde bandenspanning, rekening houdend met (zeer) hoge Autobahn snelheden?"

Antwoord van SCU. Afhankelijk van uw snelheid, bevelen we ergens tussen de 2,2 en 2,4 bar aan. Need i say more?
 

VEEJAY

Forumguru
Hey Chris ik kom daar allang niet meer. De combinatie SCU/PON hebben mij erg teleurgesteld met de aftermarket xenon verhaal. Uiteindelijk boden ze mij een tegoedbon... JA DOEI.

Uiteindelijk hebben ze een andere dealer betaald (Seat) om mijn jarenlange probleem met mijn Xenons op te lossen. Daar heb ik erg veel tijd en energie in moeten steken om dat geregeld te krijgen. Stefan en Diez zijn aardige gozers maar hebben ook beperkingen in wat ze voor je kunnen doen.

Chris, echt goede dealers met verstand van zaken zijn Seat-Auto Reef (Nieuwegein) en Seat van der Velden (benthuizen). Als je meer vragen/interesse hebt in je auto (JIJ en IK) dan de gemiddelde consument kun je beter niet naar een gemiddelde dealer gaan.

Als je wilt kunnen we een keer afspreken en samen met de directeur praten.

VJ

Ps. Werkt Stefan er nog?
 

sitechris

Donateur
Ja, Stefan werkt er nog steeds. Stefan vind ik overigens wel een aardige gozer, alleen is hij erg druk en vergeet hij nog wel eens een vraag te beantwoorden.

Ik zal er even over nadenken of het zin heeft om samen met de directeur erover te praten. Kan ook gewoon naar een andere dealer gaan, is een stuk simpeler, dat is even de overweging die ik aan het maken ben.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn keus was andere dealer en heb er geen spijt van. Mijn Skoodaatje wordt met aandacht behandeld omdat het een mooie exoot is tussen die Seat busjes :)
 

sitechris

Donateur
Met behoud van fabrieksgarantie? want in de voorwaarden staat dat alleen Skoda dealer de auto mag onderhouden. Nu is Skoda natuurlijk gewoon een VW/Seat, maar toch.....
 

VEEJAY

Forumguru
Auto Reef is Skoda certified.

Mijn turbo is door de Seat dealer onder garantie vervangen (zie foto links) in overleg met Pon dus het zit allemaal wel goed.

De leasemaatschappij staat er ook helemaal achter omdat het ze een tevreden berijder oplevert, ikke dus! :)
 

higgy

Forumguru
Aangezien mijn nieuwe Octavia van m'n wagenparkbeheerder bij SCU besteld MOEST worden :( ben ik gisteren op jullie 'aanraden' met Stefan gaan babbelen. Moet zeggen: prima ontvangst, reeel gesprek en goede info. Hij weet absoluut waar ie over praat. Ook niet te beroerd om in de zeikende regen even een auto naar voren te rijden opdat ik de bekleding daarvan kon bekijken.
Per saldo wordt het een black mica Octavia II Combi Elegance Attractive Business 1.6 MPi met GasFX-installatie, met als opties stoelverwarming en (zwart) leer af-dealer.
 

higgy

Forumguru
Vanochtend even leer uitgezocht bij de inbouwer van SCU, en vervolgens m'n auto (die vorige week binnen was gekomen) bekeken met een als altijd behulpzame Stefan van SCU. Lekker hoor, om er alvast even in te zitten! Valt me niet tegen, dat zwarte interieur (en dan moet het leer er nog in)
Dakrelings in zilver staan hem ook goed.

@Stefan: was de koffie op? ;)
Die hou ik dan wel tegoed.

Half april verwacht ik mijn O2 te kunnen/mogen gaan rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Zo, werkt Stefan daar nog steeds?

Hij zal wel de topverkoper zijn, ook gezien zijn bekendheid ook hier op het forum :-)
 

sitechris

Donateur
Vanochtend even leer uitgezocht bij de inbouwer van SCU, en vervolgens m'n auto (die vorige week binnen was gekomen) bekeken met een als altijd behulpzame Stefan van SCU. Lekker hoor, om er alvast even in te zitten! Valt me niet tegen, dat zwarte interieur (en dan moet het leer er nog in)
Dakrelings in zilver staan hem ook goed.

@Stefan: was de koffie op? ;)
Die hou ik dan wel tegoed.

Half april verwacht ik mijn O2 te kunnen/mogen gaan rijden.

Welke inbouwer was dat? Auto Ras in Nieuwegein?
 

sitechris

Donateur
daar heb ik mijn auto ook laten bekleden. Ook op aanbeveling van Skoda Center Utrecht. Ik heb nu 35000 gereden met de leren bekleding en vooralsnog ziet het er nog prima uit, ben dus zeer tevreden.
 

nomad

Senior Member
Even een korte dealerreview:

Afgelopen zaterdag de nieuwe bolide opgehaald bij SCU. In het voortraject liep alles voorspoedig, de auto was er eerder dan dat ik hem op mocht halen (lees rijden). Ik had er verder geen extra's op, de Elegance ABE heeft standaard al voldoende extra's.
Aflevering verliep ook prima. Prima uitleg over de papierwinkel en omdat ik al een O2 had, was er verdere uitleg nodig. Gewoon lekker rijden en als er wat is, gewoon even bellen.
Kortom, ik was/ben tevreden.

Ik zag een stukje terug wat staan over de begrenzer: Het is inderdaad zo dat de O2's vanaf 2007 begrensd zijn vanwege het roetfilter. De versies zonder roetfilter hebben die begrenzing niet.
Ben het wel eens dat je dit soort vragen beter niet bij pon kan stellen omdat ze daar weinig to niets weten over de techniek. Dat zie je ook wel aan de antwoorden die je krijgt. Ik heb zelf ook een keer wat gevraagd over xenon en heb in 2 weken tijd 3 verschillende antwoorden gekregen. Gewoon even je vraag stellen op het duitse octavia forum en je krijgt altijd antwoord !
 

sitechris

Donateur
Geen verrassing om te horen dat de DPF-jes een begrenzer hebben. Tenslotte heb ik die nu al vele malen aangetikt. Waar heb jij die info vandaan trouwens? Duitse Octavia forum?
 
Hier word je niet vrolijk van als je dit zo leest over SCU. Nu scheelt het dat de auto nog in bestelling staat, en er zo blijkbaar nog wat aandacht is voor de klant, maar gezien al jullie posts zal het onderhoud ergens anders gaan plaatsvinden..
 
Bovenaan Onderaan