Ervaringen Octavia PHEV

JeSko

Forumguru
@Rocinante

Als jij dat prima vind is dat, prima, uiteraard! Het heeft echter een reden dat hier massaal Eibach verlaagd word ( is het ook net niet maar beter dan stock ).
 

Artbij

Senior Member
Waa waa als ik hard rijd, vol gas geef en zware dingen versleep verbruikt mijn auto veel!! Mijn auto die daar niet voor ontworpen is gaat niet klevend aan de weg als een racemonster door de bocht!!

Waa waa, ik heb moeite met lezen!!!! Zeker als iemand anderen mening heeft dan ik !!!!!

:facepalm:
 

philippe bakker

Forumguru
De vertegenwoordigers die hier komen met hybride firma wagen krijgen vh bedrijf allemaal een lader met teller op voor in hun garage. Dat wordt dan op het einde vh jaar vergoed.
 

MarcoO2

Forumguru
Nee dat mag niet heb ik gezien na een snelle google actie.
Volgens mij mag het wel degelijk, alleen moet je werkgever wel meewerken.

De eisen staan in dit artikel uitgewerkt. Gaat over tankkosten, maar de fiscale voorwaarden zijn niet anders.
Deze kosten mag je alleen onder de volgende voorwaarden als eigen bijdrage op de bijtelling in mindering brengen:
  • De werknemer spreekt vooraf met de werkgever af dat hij de betaling voor of namens de werkgever doet.
  • De werknemer specificeert de (omvang van de) kosten voor de werkgever.
  • De werkgever merkt deze betaling aan als eigen bijdrage voor privégebruik auto.
  • De werkgever vergoedt de betaling niet, maar brengt deze in mindering op de bijtelling.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij mijn vorige werkgever gingen mijn ex-collega’s een vaste vergoeding per maand krijgen voor het thuis opladen. Na 6 maanden nog steeds geen vergoeding, dus zijn ze gestopt met thuis opladen en zaakvoerder had al aangegeven “bwa, je hoeft de wagen niet meer thuis op te laden”. daaraan zie je, milieu is zo belangrijk … zolang de wagen maar 100% aftrekbaar is.

Fiscus mag dringend afkomen met de regel om het laden aan te tonen. Kan je het niet aantonen dat je regelmatig oplaadt, aftrekbaarheid bepalen zoals een gewone diesel of benzine. (Voor Be)
 

jongetje

Forumguru
Slechte voorwaarden of slecht onderhandeld dus
Hij heeft aan de auto voor 6 maanden te rijden. Dan zou ik als werkgever ook geen laadpaal vergoeden.
Vraag me wel af waarom je een duurdere plugin neemt als bedrijf als je toch niet gaat laden. Dan is een normale benzine goedkoper.

Voor NL maakt de bijtelling niet uit tenzij het 100procent elektrisch is. Maar dan moet je wel ergens laden en kun je geen benzine tanken....
 

philippe bakker

Forumguru
Bij mijn vorige werkgever gingen mijn ex-collega’s een vaste vergoeding per maand krijgen voor het thuis opladen. Na 6 maanden nog steeds geen vergoeding, dus zijn ze gestopt met thuis opladen en zaakvoerder had al aangegeven “bwa, je hoeft de wagen niet meer thuis op te laden”. daaraan zie je, milieu is zo belangrijk … zolang de wagen maar 100% aftrekbaar is.

Fiscus mag dringend afkomen met de regel om het laden aan te tonen. Kan je het niet aantonen dat je regelmatig oplaadt, aftrekbaarheid bepalen zoals een gewone diesel of benzine. (Voor Be)
En in de jaarlijkse taks houden ze er geen rekening mee. Eerst een min omdat het een hybride is en het lijntje eronder en dikke plus erbij omdat het een diesel is…. Aaah neen he. Tis geen diesel. Degoutant vind ik dat
 

Rainier

Nieuw lid
Ik rij nu de O4 Combi iV /1,4 TSI PHEV 150kW First Edition. Heb deze nu net een paar weken maar bevalt erg goed. Ik heb hem als zakelijke lease occasion, iets meer dan en jaartje oud 33000 op te teller. Volle accu rij ik tussen de 55 en 60 km. Wellicht in de zomer iets meer. Benzine weet ik nog niet nog niet leeg gereden. Ik laad openbaar en bij eigen laadpunt.
Aanrader!
 

Alpha

Donateur
55-60km in deze maanden vind ik wel heeeeel erg knap!

Ik rijd dat in de zomer. Wel dan een RS versie.

In de wintermaanden rijd ik toch beduidend minder. Vanochtend om 5:00 gaf ie 44km aan bij 100% lading. Die 60 heb ik gezien in de zomer maanden. Maar heb pas 8000 gereden. Misschien moet mijn accu nog inlopen haha!
 

Pheaton144

Senior Member
Ik heb een hatchback 1.4 PHEV BE plus, maar in de wintermaanden heb ik zelfs 55 km gezien bij een 100% lading, heb het alleen nog nooit volledig gereden of gehaald (zware voet). Ben wel zeer content over de auto, ten opzicht van mijn vorige O3, een 1.6 TDI, is de PHEV een zeer comfortabele auto. Ik rijd veel korte afstandjes, voornamelijk hybride, maar een gemiddeld verbruik van 1 op 17 a 18 is heel normaal, op langere afstanden rijd ik makkelijk 1 op 21 a 22. Tot nu toe ben gezegend met een storingsvrije auto, 2 weken geleden na een update een grote storing gehad in de software maar die werd verholpen door de garage, en daarna geen problemen meer gehad. Laden bij mij aan de deur is binnen de 4 uur gepiept van 0 tot 100%, en het voorverwarmen 's morgen is wel erg lekker, geen ruiten krabben en instappen in een warme auto. De auto had van mij wel wat lager op zijn voetjes mogen staan, er werd mij verteld dat alleen de combi's een slechtwegdek pakket hebben en de hatchback's niet, echter heeft die van mij ook zo een pakket waardoor ik het esthetisch gezien wat minder mooi vind dat 15mm hoger staat. Maar ik ben er erg blij met de auto ook al heb ik er 16 maanden op moeten wachten.
 

Alpha

Donateur
Paar dagen Texel. Uit het verre Limburg door geknald richting Texel. Liep als een geoliede machine. Toch grappig dat als je de ingebouwde Navi gebruikt dat de motoren zich hier op aanpassen. De lange snelwegen heeft ie op Benzine gedaan en de accu gespaard tot we bij de 80/70/50 wegen aankwamen!

Heerlijk om in te rijden. En ook genoeg laadpalen!

IMG_4307.jpeg
 
Ik zet het maar even in dit topic.

Weet iemand wat nou het verbruik is van de PHEV bij lange ritten..?
Ik heb bijvoorbeeld een keertje de auto afgetankt, toen in hybride naar Zwolle gereden, daar de bijna lege accu weer bijgeladen, en weer terug naar huis. Toen meteen weer afgetankt: en kwam ik op 1 op 24 ofzo.

Maar wat nou als je een hele lange rit moet.. weet ik veel.. zuid frankrijk bijv..
Dat ga je niet redden in hybride. Dan is de accu al 0% voordat ik Nederland uit ben gok ik..

Dus tja? Wat is dan het verbruik van dit ding op de snelweg bij 0% accu.
Mijn vorige O3 die toch flink wat killo's minder zwaar was deed 1:16 met dezelfde 1.4L motor.

Zou het bijvoorbeeld zinvol zijn om de accu handmatig op 40/50/60 whatever % lading te houden..?
Is dat wellicht zuiniger dan met een 0% accu te rijden..? Iemand die dit in praktijk al eens zo ervaren heeft?
Want laden onderweg is natuurlijk een no-go. Ga geen 2 uur ergens stil staan. En daarbij: als het dan bijv 80ct per kilowatt kost is het niet eens interessant. Dan is gewoon op benzine rijden wellicht nog voordeliger..
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je het de auto "zelf laat regelen", zal je accu elke keer dat je het gas loslaat een beetje opgeladen worden.
Dat is één van de voordeeltjes van een EV/HEV/PHEV, het regenereren.
Op heel lange stukken autoweg zal het niet erg veel zijn, maar alle beetjes helpen.
 

coppe218

Senior Member
Ik heb nu zo'n 80.000 km met mijn PHEV gereden, weliswaar geen RS, maar bij lange ritten bij max 110 rijdt hij ongeveer 1op 20. Met de caravan naar zuid Frankrijk een zeer nette 1 op 10. Als ik van Friesland naar Limburg rij on de avond met 140 op d eklok ongeveer 1 op 17. Ik vind het zeer acceptabel met ruim 1600 kg leeg gewicht
 
Bovenaan Onderaan