Ervaringen Octavia PHEV

Patron

Senior Member
@Rallye regenereren kun je instellen, maar in D valt dat tegen en remt ie gewoon. In S remt ie wel hard af om meer richting de accu te gooien.

Standaard in elektrisch heb je geen 245\204 pk, dat is alleen als je beide motoren actief hebt en heel veel gas geeft.
Ik zorg er altijd voor dat ik wat overheb zodat ik altijd 204pk heb als kennis overgeschakeld
 

Derooke

Forumguru
De batterij weegt een slordige 250 kg dacht ik.

Edit :zoals aangegeven door een forumlid dat dit gewicht hoog is .is het batterij pakket 135kg (die 250kg is dus niet correct)

Wat best meevalt. En de electromotor geeft altijd wel een beetje mee in geval van batterij plat (zeg maar gewoon hybride spul dan).

Er is wel degelijk verschil.
-bij lege batterij gaat je motor bij 10 km per uur al aan (net zoals een standaard hybride)
-bij normale rijstijl (dus gewoon mee met de flow) merk je er zo goed als niets van .
- als je in electro mode rijd heb je insta koppel.
- in hybride iets later .
- je merkt het eigenlijk goed als je komt van een manueel geschakelde wagen en voor de eerste keer DSG en electriciteit gebruikt . Maar na een paar weken weet je dit wel.
En het inhalen is nooit geen probleem geweest idd er is verschil maar je bent nooit volledig leeg en al zeker niet als je standaard batterij hold zet op 10 procent dan heb je altijd die punch over.

Gewoon testen zou ik zeggen
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Dat verwacht ik niet: het 64 kWh accupakket van mijn Kia weegt 354 kg.............wellicht is die 250 kg accu en elektromotor/aandrijving samen?
Sorry ik was fout. Het is idd alles samen

Een quote van Skoda storyboard .

What are the battery specifications?

The Li-ion battery, positioned under the rear seats, has a capacity of 13 kWh and weighs in at 135 kg.

135 kg dus . Sorry voor het misverstand
 

Rocinante

Nieuw lid
Weet niet of de topic starter er nog iets aan heeft, maar iemand anders wellicht wel. Ik rij nu sinds mei 2021 in een Octavia phev. Ik herken me niet helemaal in een aantal ervaringen hier, met name het verschil in power / koppel dat er zou zijn als de accu leeg is. Ik vind dat heel erg meevallen, het systeem lijkt geprogrammeerd om de elektromotor altijd 'mee te laten helpen' als dat nodig is, ook bij heel weinig acculading. Hij springt dan kleine beetjes bij, met name bij optrekken uit stilstand. Ik heb de Octavia menig Frans bergweggetje en bijna de hele Route Napoleon over gejast en geen enkele keer kwam ik vermogen tekort of kwam het te traag. Ook inhaalacties op de snelweg zijn nooit een issue geweest, ook niet met lege accu.

Wat wél een issue is, maar hier al genoegzaam bekend, is de werkelijk abominabele software in het ongelooflijk brakke infotainment. Dát is absoluut een aanfluiting. Maar rijden doet ie heerlijk!
 

philippe bakker

Forumguru
Dat verklaart waarom je dat snel genoeg vindt natuurlijk. Mensen die bv nu met een rs 245 tsi rijden en dan overgaan in een rs iv vinden hem rs onwaardig.
 

Rocinante

Nieuw lid
Dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Of een auto bij normaal dagelijks gebruik voldoet, goed meekomt, adequaat reageert, voldoende koppel beschikbaar heeft etc. is iets anders dan "net zo snel zijn als de vorige RS versie". Als je altijd Porsche gereden hebt vallen qua power een heleboel auto's zwaar tegen! Ik heb overigens geen RS maar een 'gewone' 1.4.
 

Joske

Forumguru
Dat verklaart waarom je dat snel genoeg vindt natuurlijk. Mensen die bv nu met een rs 245 tsi rijden en dan overgaan in een rs iv vinden hem rs onwaardig.
Dat is begrijpelijk Philippe, denk dat er qua beleving tussen beide motorisaties er wel een flinke gap zit. De soundgenerator voegt daar weinig aan toe, misschien voor de puristen doet ie zelfs afbreuk. Wie op dit moment een PHEV RS kiest, is iemand die graag een RS wil rijden maar deze kan leasen. Naar mijn idee "koopt" er op dit moment niemand een RS iV maar zal deze vooral in de lease populair zijn. En diegene die een RS koopt, zal vast een benzine nemen ipv hybride.
 

Joske

Forumguru
n! Ik heb overigens geen RS maar een 'gewone' 1.4.

Dus jij rijdt de versie met 204 pk zeker? En hoe lang al? Rij je steeds met volle batterij rond of soms ook enkel op benzine. Wat is je verbruik dan?

alvast bedankt voor je ervaring te delen :)
 

SNARFB

Senior Member
Ik heb ook een 1.4 Hybride. Als de accu leeg is (wat hij eigenlijk nooit echt is) rijd ik (minimaal) 1:25.
Zoals al eerder gezegd: het systeem zorgt altijd voor een reserve accu spanning die hij heel slim combineert/gebruikt tijdens optrekken enz.. Dat werkt feilloos. Erg tevreden met de rijeigenschappen van deze auto.
 

Rocinante

Nieuw lid
Ik rij erin sinds mei (zie boven). Kan thuis laden en doe dat regelmatig. Bijna al mijn alledaagse ritten vallen binnen het bereik van de batterij, vandaar deels ook mijn keuze voor deze auto. Alleen bij langere ritten of als ik tussendoor niet kon laden gaat de hybride stand aan.

Mijn verbruik in normaal dagelijks (woon werk uitstapjes) verkeer is 1,9 l/100km en 12,2 kWh/100km

Op vakantie met combinatie van veel autoroute en veel lokale bergweggetjes was dat respectievelijk 3,8 l en 6,0 kWh. De elektromotor helpt in de bergen enorm mee, maar laadt bij elke afdaling ook de accu weer op, vandaar het relatief lage verbruik. Ik kon in Frankrijk niet overal laden, dus die cijfers zijn inclusief veel rijden op 'alleen benzine' (in feite rijdt de wagen nooit op alleen benzine)
 

Artbij

Senior Member
Ik rijd sinds begin september de iV als leasevoorloper. Heb thuis geen laadpaal dus laad alleen als ik ergens parkeer en niet te veel moeite hoef te doen om te laden. Vanwege de kleine accu en de afstanden die ik rijd, komt het erop neer dat ik 85% op bezine rijd.

Ik kan je vertellen dat met mijn mediumzware rechtervoet ik mijn best moet doen om 1 op 15 te halen. Een stukje rijden met de caravan resulteerde zelfs in 1 op 6. Naast dit verbruik merk je goed dat de auto hoog op zijn poten staat en zwaar is. Lekker bochten rijden is er niet bij, je voelt de auto hellen. Bij vol gas merk je dat de auto zijn vermogen niet kwijt kan, de voorwielen kunnen niet tegelijk sturen en de auto voortbewegen. Als ik vol gas geef, zwalkt de auto van links naar rechts over de weg.

En dan nog het infotainment systeem..... Dat is echt huilen. Hoogtepunt kwam gisteren, toen reed ik achteruit en werd tegelijkertijd gebeld. Ik kon op het scherm nergens de telefoon opnemen. Heel raar.

Ik kom van een O3 1.2. Die auto rijdt ik liever dan deze. Ondanks het bijna 15k prijsverschil.

Zie ook mensen het verbuik van 1 op 40 opgeven. Die tellen dan alleen de liters bezine, niet de kilowatt uren die verstookt zijn.
 

JeSko

Forumguru
@Artbij

Ja een Skoda koop je dan ook niet als je lekker in de bochten wilt gaan, was bij mijne ook een irritatie, dat overhellen en deinen als ware het een sloep op ruw water, die irritatie heb ik dan ook geëlimineerd.

Mijn volgende auto zal wellicht wat meer richting Ford, Seat ofzo gaan, auto's met responsieve onderstellen, of BMW wat toch een droom blijft, indien niet te duur, een af fabriek Skoda word gewoon geleverd op transport blokken en daardoor rijden en sturen ze beroerd als je eens graag vlot de hoek om wilt gaan.
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
Ik rijd sinds begin september de iV als leasevoorloper. Heb thuis geen laadpaal dus laad alleen als ik ergens parkeer en niet te veel moeite hoef te doen om te laden. Vanwege de kleine accu en de afstanden die ik rijd, komt het erop neer dat ik 85% op bezine rijd.
.................
en kan je niet gewoon thuis laden met een normale stekker oplader? ik doe dit elke dag. ik heb nog nooit elders geladen.
 

Rocinante

Nieuw lid
Waa waa als ik hard rijd, vol gas geef en zware dingen versleep verbruikt mijn auto veel!! Mijn auto die daar niet voor ontworpen is gaat niet klevend aan de weg als een racemonster door de bocht!!
 
Bovenaan Onderaan