Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

EdK

Forumguru
Tsja nummer zoveel die lekker aan het spelen is geweest en eigenlijk niet weet wat het doet....
Je kunt hiervoor op forum wel 100x waarschuwen, maar ja men moet eerst voelen .....
En men zegt pijn is fijn, wel als je naar de dealer gaat met dit probleem dan doet het zoveel pijn dat het echt niet meer fijn is !!
Die gasten bieden je maar één ding aan en dat is een nieuwe boordcomputer á ehhhhh 1000,00 of was het 2000 euire excl montage...

Ja er is iemand hier die er misschien wat aan kan doen, je zal er voor straf een stukje voor moeten rijden (Breda) !
Maar @Antera heeft zo al meerdere problemen weer weten recht te breien zonder naald en garen maar wel met zijn laptop en zijn software.
Dus zou zeggen neem contact op met Antera en maak een afspraak, ben je zonder meer goedkoper uit dan bij JE of EEN dealer
 

Wullum

Actief lid
Even voor de stuurlui aan wal: ik heb OBDeleven al 3 jaar naar tevredenheid in mijn vorige O3FL en Rapid gebruikt, werkte feilloos.
Ik heb nu gewoon wat teveel lichtinstellingen aangepast... Ik verdenk er 3 van te conflicteren indien gecombineerd:
- Third Brake Light when Trunk Open
- Turn Lights when Trunk Open
- Third Brake Light with Lock/Unlock
In mijn genoemde O3 waren een heel stel OBDeleven aanpassingen onbedoeld weer foetsie na een software update bij onderhoud. Heb ik me destijds over opgewonden, maar gaat nu mijn probleem waarschijnlijk oplossen.

... knipknip... Ja er is iemand hier die er misschien wat aan kan doen, je zal er voor straf een stukje voor moeten rijden (Breda) !
Maar @Antera heeft zo al meerdere problemen weer weten recht te breien zonder naald en garen maar wel met zijn laptop en zijn software.
Dus zou zeggen neem contact op met Antera en maak een afspraak, ben je zonder meer goedkoper uit dan bij JE of EEN dealer
Breda is voor mij vanuit Baden Württemberg vandaan een kleine 522 km rijden, dus een echte optie? Nah...

En zeker geen backup gemaakt van te voren? :devilish:
backups worden eerder in dit draadje afgeraden om terug te zetten, vanwege mogelijke issues na een software update....
 

jesse_s93

Donateur
Lijkt me deze:
Third Brake Light with Lock/Unlock
Lock / unlock zorgt voor het activeren van de knipperlichten. Blijkbaar hebben ze ergens in het kanaal van het derde remlicht aangegeven dat deze moet aangaan wanneer de knipperlichten worden geactiveerd. (de noodzaak en het nut ontgaat mij hiervan trouwens).

Kijk dus even bij aanpassingen in module 09 bij Leuchte XX BR M XXX waarbij BR voor Bremse staat en M voor Mitte. Daar zie je als het goed is sowieso bij een van de funktions Bremslicht staan, bij de andere functie zal Heckdeckel offen staan en waarschijnlijk ook iets anders (iets met blinken?). Zet die op nicht aktiv.
 

Tees

Donateur
Backups zijn een heel goed idee om te gebruiken direct vóór je (ingrijpende) veranderingen gaat maken, zodat je ze direct erna, als t mis is gegaan, terug kan zetten. Je moet idd niet een backup van een jaar geleden terugzetten als er ondertussen een softwareupdate is geweest, maar dat is iets heel anders.
 

Captain Hook

Forumguru
backups worden eerder in dit draadje afgeraden om terug te zetten, vanwege mogelijke issues na een software update....
In de software/update wereld is het heel normaal om vlak voor een wijziging, de huidige situatie te bewaren.
Zelfs Windows doet dat (System Restore Point).
Zodat je altijd terug kunt naar de situatie, van vlak vóór de aanstaande wijziging.

Want zelfs de meest doorgewinterde IT-er begaat wel eens een foutje.... En/of de update pakt anders uit dan gedacht.
 
Laatst bewerkt:

Wullum

Actief lid
Sterker nog, ik bèn IT-er! En daarom backup ik bijna altijd alles. Alleen nu even niet :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wullum

Actief lid
Lijkt me deze:
Third Brake Light with Lock/Unlock
Lock / unlock zorgt voor het activeren van de knipperlichten. Blijkbaar hebben ze ergens in het kanaal van het derde remlicht aangegeven dat deze moet aangaan wanneer de knipperlichten worden geactiveerd. (de noodzaak en het nut ontgaat mij hiervan trouwens).
....
Dat was 'm ook, in combinatie met Third Brake Light when Trunk Open en Turn Lights when Trunk open. Ik heb ze alle 3 uitgezet en probleem is nu weg...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wullum

Actief lid
+++OPGELOST+++
.....
Ergens introduceert deze combinatie dus een conflict...
Tevens kan ik als gevolg ook niks meer aanpassen of corrigeren, OBDeleven geeft nu bij elke app "not supported"...
Geprobeerd met zowel een Android telefoon als een iPad, beide hetzelfde probleem...
.....
Het issue dat alle apps "not supported" teruggaven is nu opgelost.
De accuspanning bleek te laag (was tussen 12V en 12,2V)... Accu aan een externe batterijlader gehangen waardoor de spanning naar 12,4V steeg en voilá ik kon de apps inspelen zònder "not supported melding...
Precies zo'n grapje had ik een jaar geleden met de Rapid gehad voordat ik de accu had vervangen...
OBDeleven checkt ook de accuspanning, ondanks dat deze als groen (boven de 12V) stond aangegeven was dit dus een no-go.

Heb het knipperlicht/remlicht issue daarna kunnen verwijderen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LaFaab

Lid
backups worden eerder in dit draadje afgeraden om terug te zetten, vanwege mogelijke issues na een software update....
Was meer een plaagstootje, vandaar de smilie. ;)

Je zit ook niet op schoolmeesters te wachten als je met zo’n probleem zit. Mooi dat je het hebt opgelost en een les voor anderen weer!
 

LaFaab

Lid
Zowel Frontscheibenwischer Tränenwischen als Adaptives Nachwischen zijn geactiveerd. Wat moet er nog meer aanstaan om dit te laten werken?
Mag ik deze nog even bumpen. Iemand een idee of ervaring?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The Dude

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Fabia 3 van 2015 waar de accu van kapot is en moet vervangen worden. Ik wil ‘m zelf graag inleren en hier een OBD11 (pro?) voor aanschaffen, dan kan ik in de toekomst ook eventuele foutcodes e.d. uitlezen. Nu zal deze vraag al wel ontelbaar keren gesteld zijn, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer..

Welke OBD11 kan ik nu het beste aanschaffen?
 

EdK

Forumguru
Voor die accu hoef je geen obd11 aan te schaffen hoor, elke accu leverancier of dealer die kan die accu inleren voor je.
En wil je één en ander aangepast hebben aan de wagen dan adviseer ik je Rainesh of Antera aan die hier zeer kundig in zijn.... :koffie:
 

LaFaab

Lid
Welke OBD11 kan ik nu het beste aanschaffen?

Voor ‘een paar aanpassingen’ moet je voor de propack gaan. Dus dongle+pro abbo voor een jaar (99 euro). Er is tegenwoordig ook een dongle voor android-only. Die is iets goedkoper.

Ga niet aan de credits. Minder mogelijkheden en meer kans op vage problemen waar je geen inzicht in hebt.

En zoals hierboven gemeld. Voor een paar eenmalige aanpasingen iemand anders lten doen.
 

Tees

Donateur
De nieuwe dongle of de first generation (alleen voor Android) is best goedkoop voor een OBD lezer van goede kwaliteit (€40/60). Wat tegenwoordig jammer is, is dat abonnementsmodel, waar je €50 per jaar betaalt voor de Pro versie. Weet niet of ik OBDeleven had gekocht in het huidige tijdperk, maar ik heb t geluk nog de oude versie met lifetime Pro te hebben.

Je moet vooral weten wat je doet, niet aanklooien. En idd liever geen One-click apps gebruiken. Het beestje heeft me al 2 jaar achter elkaar op vakantie zeer goed geholpen, eerste keer om een foutmelding te wissen, tweede keer om een probleem in de ontsteking op te sporen waar de ADAC wegenwachter te lui voor was.
 

LaFaab

Lid
Ja inderdaad. Het is jammer dat het pro abbo een jaar geldig is. Kans dat je instellingen bij een firmware update gereset worden is aanwezig lees ik hier en daar. En als dan je abbo is afgelopen..
Ik zit in een Octavia III met MIB2 systeem. Denk dat de laatste firmware wel geweest is dus er komt geen update meer.
 

Tees

Donateur
Een O3 PFL van 7 jaar oud lijkt me niet dat daar nog firmware ontwikkeling in zit, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
 

Agent327

Forumguru
Het lijkt me verstandig om even te wachten met de aanschaf van een OBDeleven dongle en abonnement. Je moet jezelf de vraag stellen; ' hoe vaak gebruik ik het apparaat en heb ik hem echt nodig?
Ikzelf beschik nog over een lifetime pro versie waarmee ik meerder VAG produkten binnen de familie help. Als je naar de garage/dealer moet om je auto uit te lezen kost je dit al gauw €35 per keer.
Voorts is het belangrijk om over een gedegen moderne autotechniek- en IT kennis te beschikken zodat in staat bent om te begrijpen waar je mee bezig bent wanneer je in de settings gaat lopen wroeten.
Omdat weinig ondersteuning en know-how vanuit de fabrikant komt is er wel op FB een actieve gebruikersgroep die je met raad en daad kan bijstaan. En..... Je moet durven
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je de Pro-versie niet vaak nodig hebt. Je kan af met de basisversie zolang je geen (eenmalige) aanpassingen doet, of dingen zoals je accu inleren moet doen. Ik doe m'n eigen onderhoud, dus dan heb je iets vaker adaptations nodig (bijv na vervangen van een onderdeel). De basisversie ondersteunt o.a. foutuitlezing en resetten, en live data, dat dekt bij mij 90% van de keren dat ik m gebruik.
 
Bovenaan Onderaan