Ervaringen Freeway Thule 968, fietsendrager voor op de achterklep?

Rick

Senior Member
hij heeft uiteindelijk toch zo'n lichtbak gekocht en de elektra voor een trekhaak aan laten leggen. Die lichtbak kon je vervolgens aan de thule hangen met idd zo'n wit kenteken er op.
 

turboturbo

Forumguru
Zou het een gek idee zijn om alleen het elektra gedeelte aan te leggen van een trekhaak? Een kabelboom is bij een bekende trekhaak webshop 'maar' 5 tientjes, (OEM setje). Dat zou ik nog kunnen overwegen. Bestel ik de duurdere trekhaak zelf niet.
 
Laatst bewerkt:

Rick

Senior Member
Kabelboom en stekker dan ook nog toch? Ik zit even in mijn mail te graven en die maat van me heeft het over 200 Euro materiaal (7 polige stekker) op een Audi A6 excl arbeidsloon.
 

andrehj

Forumguru
Precies dat is het probleem. Een vriend van me dacht ook eens goedkoop uit te zijn totdat hij erachter kwam dat je toch de volledige electra van een trekhaak aan moet laten leggen. En dan ben je dus aan de beurt.
Dat is inderdaad lekker, want het aanleggen van de electra is bij het installeren van een trekhaak ongeveer 75% van het werk.... Als je die electra toch aanlegt kan die 100 euro voor het ijzer van de trekhaak er ook nog wel bij.
 

turboturbo

Forumguru
Het gaat om een complete electra set (set0183 geloof ik) die zou heel simpel te monteren zijn omdat het een OEM setje is en plug en play? Of is dat iets gemakkelijk uitgedrukt door die webshop?

Anyway - ik heb de gok genomen en eerst een thule freeway via internet gekocht, 2e hands. Kan ik eerst eens kijken of het wel of niet wat is!

Ik post hier tzt m'n bevindingen!
 

Cordoba

Forumguru
Voor de Fabia I is het niet zo ingewikkeld. Onder mijn combi zat net als bij veel andere Fabia I combi's een vaste trekhaak toen ik 'm kocht, en de verlichting wordt bij de Fabia I nog van de achterlichten 'afgetapt'. Het lastigste is volgens mij een nette doorvoer naar buiten maken, en de stekkerdoos goed bevestigen, zodat je er geen vochtproblemen mee krijgt, of dat is bij verkeersdrempel of afrit de grond raakt. (bij een vaste trekhaak, beschermd de trekhaak zelf daartegen).

Overigens een fietsendrager die op de kofferbak zit bevestigd, zou ik nooit openen met de fietsen erop: de kans is aanwezig dat ie niet netjes dichtgaat door het extra gewicht van drager en fietsen wat dan aan de klep hangt. Zolang de klep gesloten is, helpt de complete klep om het gewicht te dragen (via de rubbers en het slot), bij openen hangt alles aan de scharnieren.
 

turboturbo

Forumguru
Nee ik ben ook niet kapot van die functie dat je de achterklep mét fietsen kunt openen.
Ik zal tzt eens bekijken hoe die krachten zich manifesteren aan de klep en hoe dat gaat.

Sowieso moet ik bij mijn Fabia de klep met een stevige ferme kracht sluiten wil de klep goed in het magnetisch (?) slot vallen. Te zacht dicht doen en hij stuitert teveel en hij zit niet goed dicht en 'klappert' onderweg. Ben benieuwd hoe dat gaat als er een rekje met fiets(en) op zit - ik wil het maximum van de krachtvelden niet onnodig verder verzoeken...
 

EdK

Forumguru
Staat er bij die dragers in de manual , je weet wel dat boekje met uitleg, niet de max draagkracht van zo'n rek .?
Bij dakbeugels praat men in algemeen over max 70 kilo.
En met die elektrische fietsen van heden ten dagen kan ik me zo voorstelen dat er mbt het gewicht er maar 1 op gebonden mag worden.
 

turboturbo

Forumguru
Ja er mag 35KG aan geloof ik (manuals staan op de site van thule)
Ik ga m waarschijnlijk alleen gebruiken voor 1 of 2 racefietsen, of een racefiets en een moderne lichte Koga damesfiets (sport/stadsmodel)
 

turboturbo

Forumguru
Effe terugkomend op dit topic.

Het is even puzzelen en hannesen om er goed op te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt. Pas als de fiets (gewicht) er aan hangt, kan je de riemen goed strak aantrekken. Daarna zit het als een huis, zo vast. Met 3 fietsen tegelijk zie ik zo gauw nog niet zitten, maar met 2 racefietsen of 1 gewone fiets moet het geen probleem zijn qua gewicht.

Mijn gewone stads-fiets weegt overigens ruim 20KG dus 2 van dat soort fietsen wordt al te zwaar (Max 35kg)

Verder heb ik zelf nog van een oude binnenband de haken voorzien van een rubberen laag. Volgens mij gaat anders je lak onherroepelijk naar de maan.

Hier een pica van hoe het eruit ziet:

thule 968.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou niet happy zijn met de druk die op 2 punten van de achterruit wordt uitgeoefend. Die neemt waarschijnlijk exponentieel toe op het moment dat de door een kuil of over een drempel gaat t.g.v. het moment als resultaat van het gewicht van de fietsen en de hefboomwerking.
Doe mij maar gewoon een trekhaak, da's tenminste allemaal staal ipv glas... :jaja:
 

Desperado

Forumguru
Mij ook, maar toch denk ik dat het wel meevalt gezien de hoeveelheid mensen die zo'n ding probleemloos gebruiken.
 

EdK

Forumguru
Tsja nu is thule niet zo maar een merk en weet vaak wel waar men mee bezig is, en ondanks dat de ramen tegenwoordig ook een deel van de constructie zijn van een wagen en de kwaliteit van een raam beter is dan in het verleden heb ik toch ook zoiets van zie het liever niet afgesteund op het achterraam in deze.

Het zal allemaal best berekend zijn met er van uitgaande dat het maximale opgegeven gewicht niet overschreden moet worden, maar toch...... de gemiddelde mens denkt vaak dat ze onder een gewicht zitten en veelal blijkt dan dat ze die eerder overschrijden
En dan afdrukkend op een raam die hiervoor uiteindelijk niet is berekend....... nee niet mijn constructie.
 

turboturbo

Forumguru
Je kunt met je boerenfluitjes verstand zien dat dit niet de meest ideale oplossing is. Zoals @Peter-036 scherp opgemerkt heeft: de meeste druk/gewicht komt op de onderste buis, onderaan de klep, met de 2 rubberen steunen te staan, en de meeste rek/trekkracht op de bovenste 2 riempjes; die staan snaar strak.

Gezien deze constructie verraste het mij positief hoe stevig de unit vast zat, moet ik zeggen. En ik denk ook: als het niet kon, dan bestond het toch niet, zeker niet van een gerenommeerd bedrijf als Thule. Het verbaasd mij evengoed ook, hoor. Wel denk ik dat je goed rekening moet houden met het maximale draaggewicht (35KG) en snap dan ook niet heel goed dat er plaats voor 3 fietsen is. Dat gewicht overschrijd je al gauw, als je geen kinderfiets of racefiets gebruikt.

Een ander nadeel is dat je 'eigenlijk' een kentekenplaat achterop zichtbaar moet hebben met extra verlichting units, etc. Die zijn niet alleen duur, maar raad eens waarop je die mag aansluiten? Juist op een stekker-doos zoals die bij een trekhaak hoort... :banghead:

Ik ben er nog niet mee naar de Ardennen oid gereden natuurlijk, maar 2 korte ritjes uitgeprobeerd ook op stukjes zeer slecht wegdek verliepen prima tot nog toe.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] Het gewicht hangt aan die banden en steunt op de 4 punten onderaan.
In stationaire toestand klopt dat, en rijdend op een mooi strakke asfaltbaan ook nog wel. Helaas ziet de dagelijkse praktijk er anders uit: als de auto over een hobbelige weg (kuil, drempel, etc.) rijdt zal hij afwisselend voor- en achterover knikken. Door de massatraagheid van de fietsen zullen die dan - met enige hefboomwerking - wel degelijk afwisselend meer en minder druk uitoefenen op die 2 voetjes tegen de achterruit.
Mij niet gezien. :nono: Natuurwetten laten zich niet wegredeneren...
 

turboturbo

Forumguru
Om het raam te beschadigen is er vooral iets anders nodig, namelijk een heel klein contact oppervlak.
Een naaldhak kan een put in een vloer maken en een lifehammer een raam stuk maken, omdat de kracht op een heel klein punt (oppervlakte) wordt gecentreerd. En zo kan een olifant zonder wegzakken door de toendra banjeren zonder in de aarde weg te zakken omdat z'n gewicht over 4 grote oppervlakten verdeeld wordt.
Kortom, de druk per m2 geldt.

De rubber voeten zorgen ervoor dat de krachten verspreid worden over een bepaald groter oppervlak. Ik ga ervanuit dat dit door de ingenieurs van thule destijda berekend is....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dit zal inderdaad best heel blijven bij normaal rijden. Maar wat gebeurt er bij een noodstop? Of, nog erger, als je een aanrijding krijgt? Dan komt ook nog een keer die fietsendrager door de achterruit naar binnen. :wavecry:
 
Bovenaan Onderaan