Ervaring stoelen FII

Potje

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik denk er serieus aan een Fabia II Combi GL aan te schaffen. Ik heb alleen een beetje twijfel over het comfort van de stoelen (zeker als je V70 gewend bent). Ik heb destijds een Fabia I Combi gehad die ik heb ik al snel weer weggedaan vanwege de slechte zit.

Wat is jullie ervaring?
Is er veel verschil tussen de reguliere stoelen en de sportstoelen?
Kun je aftermarket ook sportstoelen in laten bouwen?
 

wanderer

Senior Member
Is er veel verschil tussen de reguliere stoelen en de sportstoelen?
Ja, toen ik de mijne bestelde stond er een combi met sportstoelen in de showroom en dat zat perfect (voor mij althans)
Kun je aftermarket ook sportstoelen in laten bouwen?
Dat kun je altijd, is natuurlijk afhankelijk van je portemonnee....

Echt lekkere stoelen hebben alleen de Franse merken...
 

LenK

Forumguru
Weet niet hoe het bij de faceift versie is maar bij de FII zonder facelift is het verschil tussen standaard stoel en sportstoel behoorlijk groot. Sportstoel is een stevige stoel die erg veel (goede) ondersteuning biedt.

Franse auto's hebben vaak zachte stoelen.
De ervaring van veel mensen is dat harde stoelen bij lange ritten toch beter zijn, dan zachte fauteuils.

Maar wat voor de een geldt geldt niet voor de ander. Een proefrit maken zou ik zeggen of minstens een uitgebreid bezoek aan een showroom brengen om proef te zitten.
 

Falcon

Donateur
Dit is heel erg persoonlijk, zo ook natuurlijk je keuze om van een V70 naar een Fabia Combi te gaan??

Is dat niet iets te groot verschil?
 

corsaar

Senior Member
Het probleem is dat de proefrit te kort duurt.
Om een stoel goed uit te testen moet je een uurtje of drie
in de auto zitten, dan voel je pas of de zit rugpijn opleverd.
Dus langer testen !
 

Potje

Actief lid
Franse auto's hebben vaak zachte stoelen.
De ervaring van veel mensen is dat harde stoelen bij lange ritten toch beter zijn, dan zachte fauteuils.

Ook belangrijk is een lange zit zodat je bovenbenen goed ondersteund worden.

Lange proefrit zit er helaas niet in.

Maar mijn vraag is: zijn er mensen met ervaring? Positief en negatief is welkom....
 

stradje

Actief lid
Ik vind de stoelen op zich goed zitten, zij het dat de zitting van mij iets langer had gemogen. Hij geeft goede steun en is een tikje aan de harde kant. Nu kom ik uit een Renault Trafic bestelbus en die had echt een zalige "zetel", en ook nog eens met een hoge zit. Daar kan niet veel tegenop.
 

Kirsten

Senior Member
Ik heb twee jaar de FII sportstoel icm stoelverwarming uitgetest en nagenoeg geen problemen gehad met mijn rug. Prima stoelen dus met voldoende steun en comfort.
 

GO66

Lid
Ik heb nu ruim 1500 km gereden met de Fabia GL en de stoelen zitten prima. Ik heb lange stukken gereden, stukjes stad en stukken met veel in en uit stappen en ik zit prima.

Hiervoor heb ik 6 jaar Renault Scenic gereden en deze stoel is net zo goed. Daarvoor een Fiat Stilo Abarth en dat was drama qua stoel.

Het is persoonlijk, maar deze is voor mij dus uitstekend.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb nu sportstoelen in mijn Roomster(zijn dezelfde als die gemonteerd worden in de FabII) en deze zitten voor mij gewoon goed. Ik ben gemiddeld van lengte(1,78m) en ook in de breedte ben ik niet uit de kluiten gewassen. Mocht dat wel zo zijn dan zul je snel op de randen zitten i.p.v. er tussen en dat zit dan weer niet lekker.
After market is van alles mogelijk. Ik heb zelf ooit zeer goede ervaringen opgedaan met ASS. Deze stoelen worden helemaal op maat gemaakt en tegenwoordig zijn zelfs zijairbags mogelijk. Het kost wel een paar centen, maar je kunt er meerdere auto's lang echt veel plezier van hebben.
 

Potje

Actief lid
...en ook in de breedte ben ik niet uit de kluiten gewassen. Mocht dat wel zo zijn dan zul je snel op de randen zitten i.p.v. er tussen en dat zit dan weer niet lekker.

Ja, dat heb ik inderdaad ook wel eens ergens gelezen, dat ze smal zijn....

Ik zal er aanstaande zaterdag extra op letten. Heb dr wel weer zin in. Vind het gewoon een handig bakkie.

Ja, stap van de V70 naar een Fabia is wel erg groot. Maar volgens mij moeten we er maar gewoon aan wennen. De 'tijden van overvloed' zijn gewoon voorbij en we moeten maar weer leren aan minder genoeg te hebben.
 

Maarten

Forumguru
Zowel in mijn FI als mijn FII heb ik geen enkel negatief commentaar op de stoelen. Ze zitten prima en ik stap uitgerust uit.
 

piair1982

Forumguru
Ik rijd zelf al sinds april 2008 met de sportstoelen in de FII en die bevallen prima. Ik heb een testrit gemaakt van anderhalf uur in de FII greenline en die stoelen vielen mij toch tegen. Weinig zijdelingse steun. Ik zit zelf graag vast in een stoel. Daarnaast is de zitting naar mijn idee langer in de sportstoel dan de normale. Aangezien mijn 198 cm lengte zit dat toch fijner...
 

Ron467

Actief lid
De zitting van de sportstoelen is idd langer (volgens de boekjes) en dat is zeker voor lange benen mensen erg fijn. Dat kan je al passen en daar heb je geen lange proefrit voor nodig.
Ook ik rij al meer dan 2,5 jaar heel tevreden met de sportstoelen.
Heel goede en makkelijk bedienbare verstel mogelijkheden (ik op laagste en een na achterste stand, mijn vrouw hoog en een stuk verder naar voren).
Alleen de echt lange ritten, 1000+, vindt ik de steun van de zitting op mijn bovenbeen/heup soms wat teveel van het goede.....
En ik ben toch ook niet overdreven breed gebouwd.

Maar onlangs bij de Fabia leenauto en proefritten met octavia en yeti weer met de gewone stoelen gereden en dan mis je in de bochten juist die zijdelingse steun aan billen en rug.

Dus mijn komende aanwinst wordt toch ook weer met de sportstoelen!

suc6 met de keuze!
 

van_der_P

Senior Member
Of de optie sportstoelen mogelijk is bij de GL weet ik niet. Hetzer@ had in zijn vorige Fabia Combi een sportinterieur besteld. Volgens mij heeft hij nu een standaardinterieur. Hij zou je de verschillen wel kunnen uitleggen.

succes met de keuze.
 

peperskoda

Forumguru
Deze optie staat niet in de lijst met opties voor de Greenline zoals het ook niet mogelijk is om een in hoogte verstelbare bijrijdersstoel te bestellen. Schijnt allemaal weer samen te hangen met gewicht..
 

LenK

Forumguru
Schijnt allemaal weer samen te hangen met gewicht..
Ik denk eerder met prijsstelling. Wat zal zoiets nu wegen? Paar 100 gram?
Verschil tussen GL en 1.6 TDI is slechts 45 kg, dus echt aan gewichtsbesparing hebben ze niet gewerkt met de GL.
 

Trucker

Actief lid
@lenk,tegen ons is verteld dat er geen reservewiel in zit ivm gewicht en standaard lichtmetalen velgen ivm gewicht,dat alles gebaseerd is op gewicht .
 

LenK

Forumguru
Ja maar als je het gewichtsverschil (45kg) ziet met het grotere 1.6 blok zonder "gewichtsbesparende maatregelen", dan zijn ze daar toch niet best in geslaagd.
Ik hou het op productiekosten besparing.
 
Bovenaan Onderaan