Ervaring met Motoroel100.de??

Blackokkie2

Forumguru
MERK: Skoda MODEL: Octavia II, 1Z (2004 - 2013) TYPE: Octavia II 1.9 TDI (2004 - 2013)

UW MOTOROLIEADVIES
Castrol%20EDGE%20FST%20Turbo%20Diesel%205W-40%201L.png

CASTROL EDGE TURBO DIESEL 5W-40
Gebruik:
Normaal (Ververs 15000 km / 12 maanden) Verlengde onderhoudsinterval (max.) (Ververs 30000 km / 24 maanden)
Normaal (Ververs 15000 km / 12 maanden)

Smeermiddel inhoud: 3,8-4,3 liter

MERK: Skoda MODEL: Octavia II, 1Z (2004 - 2013) TYPE: Octavia II 1.9 TDI (2004 - 2013)

UW MOTOROLIEADVIES
Castrol%20EDGE%20FST%205W-30%201L.png

CASTROL EDGE 5W-30
Gebruik:
Normaal (Ververs 15000 km / 12 maanden) Verlengde onderhoudsinterval (max.) (Ververs 30000 km / 24 maanden)
Verlengde onderhoudsinterval (max.) (Ververs 30000 km / 24 maanden)

Smeermiddel inhoud: 3,8-4,3 liter



Bij mijn model ziter dus verschil in of je de normale interval neemt of de verlengde interval.
 

ertromp

Forumguru
In de reacties lees ik constant dat aangeraden wordt om een olie 5W30 te rijden of een 0W30 of noem maar een W soort op.
De VAG groep praat niet in W soorten in je instructieboekje ook niet voor je 1.8TSI
Er wordt aangegeven om olie te gruiken van een bepaalde specificatie bijvb VW502.000 of VW504.000 en noem dat soort codes maar op.
Binnen die codes zijn oliën verkrijgbaar met verschillende viscositeiten waar je wellicht uit kunt kiezen. Dan worden er nog afhankelijk van de jaarlijkse of verlengde onderhoudsinterval van die specificaties voorgeschreven.
Maar nergens zal in je boekje een dikte voorgeschreven staan.
Mijn advies op zeker de TSI blokken bj. 2009 a 2012: ga naar jaarlijks verversen toe en als het mogelijks is selecteer een olie van een wat hogere viscositeit dan 0W30 of 5W30 mits het binnen de aangegeven specificaties voor je motor valt.
 

Rob

Forumguru
Zeg ik heb wel een beerput opengetrokken haha!

Wat me verbaasd is dat ik reacties lees met alsnog adviezen van 5w30 Castrol Edge. Ik blijf bij mn eigen bevindingen en dat is dat op Castrol.nl (dus niet één of andere webshop) alleen nog Magnatec 5w40 502.00 505.00 advies is. Zowel met zoeken op kenteken als met zoeken op motortype. Voorheen stond hier 100% Edge 5w30 504.00 507.00 bij.. nu niet meer.
 

ertromp

Forumguru
Niets geen beerput @Rob gewoon interessant :D

Stel je maakt gebruik van flexibel interval dan moet er volgens je boekje in: VW50400

Dan moet je de volgende olie van Castrol pakken:
Edge 5W30


Ga jij vast interval doen dus ieder jaar of 15.000 km dan volgens je boekje: VW50200

Dan kun je de volgende oliën van Castrol pakken:

Magnatec 5W30 A3/B4
Magnatec 5W40 A3/B4

Stel je zou voor dat vaste interval Shell kiezen dan kun je de volgende oliën gebruiken:
Helix HX7 10W40
Helix HX7 5W40
Ultra 0W40
Ultra 5W30
Ultra 5W40

Je ziet een waslijst aan geschikte producten c.q. viscositeiten waar je uit kunt kiezen.
Laat je niet leiden door zo'n productkiezer maar kijk in het onderhoudsboekje wat je nodig hebt. Dat is bepalend.
Waarbij je moet bedenken hoe lager het getal links van de W is hoe dunner de olie is en hoe hoger het getal rechts van de W is hoe dikker de olie is zeker bij hogere temperaturen
 

Ron_2

Senior Member
Omdat ik in de 'branche' werk, weet ik dat Castrol olie veel wordt aangeboden bij webshops tegen belachelijk lage prijzen. Vaak gaat dit niet om de echte Castrol olie maar een goedkoper equivalent. De echte Castrol olie is te herkennen aan het 'hologram' stickertje op de verpakking,

'Wij' zijn hier door gewaarschuwd door Castrol Nederland. Shoppen loont zeker voor deze olie, er worden nogal prijsverschillen gehanteerd, maar let goed op dat je het juiste en echte product in huis haalt.

Ter aanvulling: Vaak wordt er geadverteerd met een afbeelding waarop het hologram stickertje te zien is, maar eenmaal in huis blijkt dit er niet op te zitten.

Grappig, als je op de site van Castrol kijkt staat het stickertje ook niet op de afbeelding :-)


De prijsverschillen zijn wel enorm, voor de Yeti rekende een onlangs failliet gegane winkelketen €26,00 voor een liter castrol edge, dus online een liter besteld voor €8,00 (misschien zijn ze daardoor wel failliet? :-) )
Ik heb het busje er nog eens bij gepakt, er zit geen hologram op maar die zie je ook niet op de afbeeldingen bij Castrol zelf.
Voor de Hyundai heb ik bij olieconcurrent.nl een liter Total Quartz besteld voor €7,95 die bij de Total pomp €25,95 kost.

Verversen doet de dealer, ik wil alleen een beetje reserve bij me hebben in de vakantie en koop dan dezelfde olie die de dealer er in doet.

Over namaak oliën is op internet niet veel te vinden, enkele suggesties in die richting en hier en daar een opmerking over een partij valse Castrol Edge die een paar jaar geleden onderschept zou zijn. Iets concreets kon ik in een kwartiertje zoeken niet vinden.
Het lijkt mij dat als webshops zoals b.v. de olieconcurrent (er zijn nog legio anderen) namaak olie zou verkopen, deze toch echt wel aangepakt zouden worden door de desbetreffende maatschappijen?
Op marktplaats/Ebay is dat misschien een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
@kansberg , kan jij met je contacten misschien achterhalen waarom Castrol zelf zijn productadvies heeft aangepast voor de TSI?
Ik had gisteravond gezegd dat ik het zou doen maar als jij al met twee benen in de materie staat.... :angel:

@Blackokkie2 voor de diesel kan je inderdaad nog wel kiezen tussen 2 intervallen met als gevolg een ander advies/resultaat.
 

leo442

Forumguru
Even dit topic nieuw leven inblazen.. Ik zocht zojuist op Castrol.nl naar 1.2TSI geschikte olie. De longlife Castrol Edge 5w30 504.00 507.00 wordt ineens niet meer aangegeven als advies. Voorheen nog wel.

Alleen Magnatec 5w40 C3 502.00 505.00 Synthetisch.
Nou wil ik die Magnatec sowieso al gaan gebruiken maar het is wel apart

Alleen die laatste voldoet niet aan de long-life specificaties.
 

Highway

Forumguru
Indien ik bij Castrol mijn kenteken invul, en daarna kies voor variabele olieverversing zie ik toch echt de 5W30 staan.
 

Rob

Forumguru
Euhm....:nailbiting: *maakt zich zo onzichtbaar mogelijk*
Misschien........... heeeeeeel misschien............. heb ik de zoekresultaten op Castrol.nl verkeerd geinterpreteerd :lezen:

De discussie heeft dan weer wel wat nieuwe inzichten opgeleverd, toch??? :angel:
Ennuh, niet verder vertellen, straks gelooft niemand me meer..
 

kansberg

Forumguru
@Noord26 :

Heb zojuist contact gehad met de technische dienst van Castrol. Deze geven aan het product niet aangeboden te hebben voor de MA2 goedkeuring uit kostenoverweging. De olie voldoet zeker aan MA2, maar omzetaantallen van de RS Racing 4T 10W50 zijn niet voldoende om deze voor de (naar schijnt zeer dure) MA2 test aan te bieden.
Derhalve mogen zij het niet op verpakking vermelden, al voldoet de olie wel aan de MA2 norm.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 :

Heb zojuist contact gehad met de technische dienst van Castrol. Deze geven aan het product niet aangeboden te hebben voor de MA2 goedkeuring uit kostenoverweging. De olie voldoet zeker aan MA2, maar omzetaantallen van de RS Racing 4T 10W50 zijn niet voldoende om deze voor de (naar schijnt zeer dure) MA2 test aan te bieden.
Derhalve mogen zij het niet op verpakking vermelden, al voldoet de olie wel aan de MA2 norm.

Klopt helemaal. Er staat groot op vermeld dat het aan de norm voldoet, maar er zit geen daadwerkelijk keurmerk op.

Thnx voor de info! @kansberg

Vanaf de andere kant gezien: als een onafhankelijke instantie het niet gekeurd heeft kan elke fabrikant zeggen dat het ergens aan voldoet; terwijl dat niet het geval hoeft te zijn! Dat is juist de opzet van een keurmerk.
 

andrehj

Forumguru
Omdat ik in de 'branche' werk, weet ik dat Castrol olie veel wordt aangeboden bij webshops tegen belachelijk lage prijzen. Vaak gaat dit niet om de echte Castrol olie maar een goedkoper equivalent. De echte Castrol olie is te herkennen aan het 'hologram' stickertje op de verpakking,

Bekijk bijlage 36310

'Wij' zijn hier door gewaarschuwd door Castrol Nederland. Shoppen loont zeker voor deze olie, er worden nogal prijsverschillen gehanteerd, maar let goed op dat je het juiste en echte product in huis haalt.

Ter aanvulling: Vaak wordt er geadverteerd met een afbeelding waarop het hologram stickertje te zien is, maar eenmaal in huis blijkt dit er niet op te zitten.
Hm, je maakt me ongerust. Ik heb afgelopen jaar nog een paar liter Castrol longlife olie besteld bij Oilcenter, voor 7.50 per liter. Dat is een normale internetprijs voor deze flessen. Bovendien verkoopt deze verkoper zulke enorme aantallen, dat zou toch goed moeten zitten. Maar op deze flessen zit geen hologram. Echter, als ik op de website van Castrol in Duitsland kijk, vind ik ook geen flessen met hologram. Deze afbeelding komt van hun website:
German-Large_0003_EDGE-5W-30-5L_0.png

Zonder hologram dus. Heeft Castrol dat hologram alleen in Nederland? En dan ook alleen op de 5-liter verpakkingen?
Want als ik via Google op plaatjes van 1-liter verpakkingen zoek, zie ik nergens een hologram.
 

Rob

Forumguru
Ik ben wel blij dat jullie me niet massaal verguist hebben om m'n misschien wat verkeerde weergave van de werkelijkheid.. ahum
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Alleen op de 5 liter verpakkingen. De 1 liter verpakkingen zijn te herkennen aan de lichtere kwaliteit bus in een iets donkerder kleurstelling. Maar dan heb je echt de referentie nodig van de 'echte' 1 liter verpakking. Het klopt dat de meeste imitatie uit Duitsland komt.
 
Bovenaan Onderaan