Ervaring met Motoroel100.de??

ertromp

Forumguru
VAGtechniek adviseerde mij om toch 5W30 LL Castrol te gebruiken ivm de additieven. Beetje olieverbruik neem ik wel voor lief.
Die 5W40 is net als de 5W30 een longlife met ook additieven. Zelfs op een 1.8TSI zou ik 5W40 prefereren dit zeker als je af en toe lekker je motor wilt belasten bij hogere temperaturen. En zeker als je jaarlijks ververst zou ik zeker overstappen. Als je maar een syntheet gebruikt met de juiste VW specificaties
 

Noord26

Forumguru
Daar opteerde ik ook voor, maar de experts vonden dat geen goed idee. Alleen in uiterste noodzaak wanneer olieverbruik een probleem zou zijn (meer als een een liter/1000km).

Wel benieuwd waar idd die overstap naar ..W40 overgestapt wordt als advies.
 

ertromp

Forumguru
Daar opteerde ik ook voor, maar de experts vonden dat geen goed idee. Alleen in uiterste noodzaak wanneer olieverbruik een probleem zou zijn (meer als een een liter/1000km).

Wel benieuwd waar idd die overstap naar ..W40 overgestapt wordt als advies.
Waarom geen goed idee? Dat lees ik niet terug in je reacties een ...W40 gebruik je als je de motor zwaarder gaat belasten c.q. blijft dikker op hogere temperaturen.

Zeker voor een 1.2TSI en de 1.4TSI zijn vele experts (jawel vanuit de VAG groep en dan met name DLD VAG dealers) het erover eens dat een dikkere oliesoort voordelen heeft voor de oliedruk voor de kettingspanner zeker bij hogere temperaturen

Een modern Ferrari blok wordt af fabriek zelfs afgevuld met een 10W60!!!!
 

Noord26

Forumguru
Dikker wil niet zeggen dat het beter is. Ik zie nergens concrete voordelen (uit praktijktesten, op olieverbruik na) van de dikkere W40 of dunnere W30. Hogere temperaturen begrijp ik niet. De temperatuur van een blok wat warm is veranderd niet, of het nu buiten 10 graden vriest of 40 graden boven 0 is. Daar zorgt het koelsysteem voor.

Zeer benieuwd waarom er nu opeens ..W40 voorgeschreven zou worden. Elk ander blok heeft andere voorschriften. Ferrari of VAG- dat doet er helemaal niet toe. Ik zou willen weten vanwaar de omslag.

@ertromp: heb je zelf al langdurig verschil getest of gemerkt tussen 5W30 en 5W40? Zou er niet zo maar aan beginnen als 5W30 voldoet hoor.
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
Om in ieder geval een antwoord te krijgen op de vraag waarom Castrol ineens alleen nog 5w40 adviseert zal ik morgen eens iemand van Castrol proberen te spreken
 

ertromp

Forumguru
Dikker wil niet zeggen dat het beter is. Ik zie nergens concrete voordelen (uit praktijktesten, op olieverbruik na) van de dikkere W40 of dunnere W30. Hogere temperaturen begrijp ik niet. De temperatuur van een blok wat warm is veranderd niet, of het nu buiten 10 graden vriest of 40 graden boven 0 is. Daar zorgt het koelsysteem voor.

Zeer benieuwd waarom er nu opeens ..W40 voorgeschreven zou worden. Elk ander blok heeft andere voorschriften. Ferrari of VAG- dat doet er helemaal niet toe. Ik zou willen weten vanwaar de omslag.

@ertromp: heb je zelf al langdurig verschil getest of gemerkt tussen 5W30 en 5W40? Zou er niet zo maar aan beginnen als 5W30 voldoet hoor.
Sterker nog: zelf gooi ik er 10W40 in
Een ..W40 blijft dikker op hogere temperatuur dan een ..W30. Ga maar eens Googlen op viscositeit.

Ook bij een fabrikant als Castrol gaat blijkbaar eindelijk het licht branden dat die dunne zooi niet echt ideaal is voor de TSI blokken :D Oliedruk hebben die blokken nodig!
 

Noord26

Forumguru
Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik bekend met de eigenschappen van olie en de kritische voorschriften op langere termijn. 10W60 en Ferrari klinkt leuk. Maar is zie het raakvlak niet.

Daarom zet ik even vraagtekens dat je nu de hogere viscositeit koppelt aan oliedruk. En wat de oliedruk zou moeten zijn; waar wordt die gemeten en onder welke omstandigheden?

10w40 is natuurlijk de meest gebruikte allround motorolie. Waarom zou VAG 3w50 aanbevelen? Daar moet een reden achter zitten natuurlijk.
 

ertromp

Forumguru
Nou sorry maar ook ik ben ooit afgestudeerd aan de HTS Werktuigbouw maar als je de combinatie 10W60 en een hoog presterende motor niet begrijpt :pieker:
Een ....W40 blijft dik onder hoge belasting (temperatuur) maar een ..W60 blijft nog dikker onder hoge belasting. De dikkere olie smeert beter dan de waterige ...W30

Juist die dikte helpt ook mee aan sneller druk. Oliedruk wordt gemeten op de oliedruksensor. Bij de 1.4 CAXA zit die onder de nokkenassen / aandrijfzijde
 

EdK

Forumguru
was de tijd er nog maar dat je zelfs je blok met frituurvet kon smeren............
en kraan of slootwater als koelvloeistof kon gebruiken
en spiritus met wat dreft en water als ruitenwisservloeistof .............

Die vooruitgang vergt ook dat je veel cursussen moet volgen vandaag de dag......
 

ertromp

Forumguru
was de tijd er nog maar dat je zelfs je blok met frituurvet kon smeren............
en kraan of slootwater als koelvloeistof kon gebruiken
en spiritus met wat dreft en water als ruitenwisservloeistof .............

Die vooruitgang vergt ook dat je veel cursussen moet volgen vandaag de dag......

Of gewoon een jaren 70 Benz aanschaffen @EdK daar kun je inderdaad nog van allerlei "eenvoudige" vloeistoffen ingooien. alleen moet ik gelijk 8 liter motorolie in een doorsnee V8 blok gooien :deuk:

Dat is bij een modern blok steeds minder. Een doorsnee 1,2 liter motorblok gaat tegenwoordig maar rond de 2,5 liter motorolie in
 

Beun12

Forumguru
Op zich is dit geen verkeerde discussie en word op ook op div. andere site's gevoerd.
Ook Castrol geeft voor mijn motor 5W40 aan (1.8TSI). Ik rij over het algemeen rustig dus lijkt me geen "hoge" belasting.
De vraag blijft alleen wat wijsheid is aangezien dat te dikke olie ook niet goed voor de motor is.
 

Noord26

Forumguru
Ik wil alleen aangegeven dat een (te) dikke olie veel grotere gevolgen heeft als een wat te dunne. Dikkere olie smeert per definitie niet beter. Mogelijk zelfs te weinig.

Te dik heeft bij normale/lage belasting gewoon direct gevolgschade. Een te dunne alleen bij zeer hoge belasting. In de praktijk is te dun vrijwel nooit het geval, of iemand moet 20 rondjes op Zandvoort gaan doen voluit met 5W30. Of je moet motorolie in een versnellingsbak gaan gooien natuurlijk..

Ik moet toegeven dat mijn vorige motorfiets rustiger liep op 15w50 als op 10w40 (beide mogelijk volgens het boekje). Maar dat was een blok dat regelmatig stevig aan de tand werd gevoeld en nooit de deur uit kwam onder het vriespunt. Plus atmosferisch en redline bij 10.500rpm.

Ik kan onmogelijk 15w50 in de huidige motorfiets stoppen. Daar moet 10w40 vol syntheet in. Anders gaan de kleppen van het v-blok er in no-time aan.

Ik ben gewoon wat kritischer/huiverig om dikkere olie te gebruiken als dat eerder voorgeschreven was. Zeker als de huidige 5w30 prima voldoet en de experts die laatst de grote beurt hebben uitgevoerd dit adviseren als hun dagelijkse werk.

Zit er verschil tussen het nieuwe advies van een 1.2/1.4 of 1.8/2.0 misschien?

Zeer benieuwd waar dit nieuwe advies vandaan komt. En hoe dealers hier tegenover staan.
 
Laatst bewerkt:

Beun12

Forumguru
Lijkt mij dat als je de motor regelmatig goed aan de tand voelt 5W40 voordelen kan hebben.
Hier weinig belasting en 90% woon / werk verkeer (ca 7 km p.d) lijkt me het voor mij niet echt geschikt.

Ik geloof niet dat als ik mijn dealer zou vragen een goed onderbouwd antwoord zou krijgen, behalve dan dat wat ze
hem ook verteld/ geleerd hebben
 

andrehj

Forumguru
http://oilselector.castrol.com/c/nl/nel/recommendation/5c50d9730968e9204fc4379057197c45/Skoda/Octavia-II-1Z-(2004-2013)/Octavia-II-1-2-TSI-(2010-2012)
Voor de volledigheid hier nog even het Castrol advies. Voorheen stond hier gegarandeerd Castrol Edge 5w30 tussen

Edit: Zoeken met 1.4TSI en 1.8TSI geeft dezelfde uitslag.

Ik heb net even gekeken wat Castrol aanraadt voor een 1.8 TSI met longlife intervallen, en dan wordt er echt maar één type aanbevolen, namelijk de Edge 5W30. Alleen als je naar verversingsintervallen van 15.000 km gaat, raadt Castrol 5W40 aan, wat overigens niet overeenkomt met VAG zelf, die volgens mij altijd 5W30 voorschrijft.
 

kansberg

Forumguru
Omdat ik in de 'branche' werk, weet ik dat Castrol olie veel wordt aangeboden bij webshops tegen belachelijk lage prijzen. Vaak gaat dit niet om de echte Castrol olie maar een goedkoper equivalent. De echte Castrol olie is te herkennen aan het 'hologram' stickertje op de verpakking,

Castrol Edge.jpg

'Wij' zijn hier door gewaarschuwd door Castrol Nederland. Shoppen loont zeker voor deze olie, er worden nogal prijsverschillen gehanteerd, maar let goed op dat je het juiste en echte product in huis haalt.

Ter aanvulling: Vaak wordt er geadverteerd met een afbeelding waarop het hologram stickertje te zien is, maar eenmaal in huis blijkt dit er niet op te zitten.
 

Noord26

Forumguru
@kansberg

Wat ik mij onlangs af vroeg: waarom heeft castrol geen ma2 keurmerk (natte multi plaat koppeling) op hun motorfiets olie? Ze voldoen er schijnbaar wel aan? Dat kon een vertegenwoordiger mij zelfs niet uitleggen toen ik hem een fles Motul en Castrol aan gaf..
 

kansberg

Forumguru
@Noord26 : Dat is een goede vraag. Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven omdat wij alleen het 'automotive' programma hebben van Castrol en niet de specifieke motorfiets oliën.
Als je mij wat meer info kunt geven over de specifieke olie waar je op doelt, kan ik het voor je achterhalen. Dat dan weer wel.....
 
Bovenaan Onderaan