Ervaring fabia 3, na 1000km

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kleine review na een aantal kilometers gereden te hebben.

Ik rij via de lease een fabia combi style 1.4tdi.

Als eerste de auto oogt super ruim van binnen, voor de achterbank goede beenruimte.
Dashboard zelf is best hoog om overheen te kijken.
Gelijk een rit van 200km naar huis. In rijden ben ik niet van. Naja beetje normaal rijden en af en toe testen .

Auto klinkt lekker stil, ook in hoge toeren. Wel een zoemend geluid als je rond de 80 rijd in zijn 5.

Stuurt lekker soepel, en hij is voor mijn rijstijl nog zuinig ook. Gemiddelde van een 5,2L/km.

Geen uitgebreide review, wel leuk.
Als er vragen zijn wil ik ze wel beantwoorden hoor.

Misschien leuk als jullie rijders ook wat achter laten.
 

rogitaro

Actief lid
Ik heb met mijn 1.4tdi er nu bijna 4000km opzitten. Bij mij is het verbruik nu 4,7L/km. (gemeten aan de pomp, niet het metertje in de auto)
Ik kan me wel vinden in wat Tinusterror meldt.
 
Kleine update,

Auto heeft me al meer gekost dan de 3 jaar met mijn vorige.
Nee geen schade's of storingen, maaaaar bekeuringen + wegslepen (kut amsterdam :) )

Nadat er nu meer dan 5000km op de teller staat,
heeft hij bij 60km/h uur en een vervelende piep toon in de auto.
Bij 80 blijft hij alsnog een zoemend geluid maken.
De stoel kraakt al als een malle. Skoda logo op de achterklep laat los.
De onderlip van de voorbumper is van wel heel zacht plastic. door steenslag een hele buts erin..
Achterklep sluit pas goed na minimaal 3 pogingen

Vorige week heel de week in de nacht gewerkt, ging echt moe naar huis. Maar driver assistent geeft geen signaal hoor. Zijn er al mensen die het meegemaakt hebben dat je Maxi-dot display begint te zeuren.

Oh het mooie is, het signaal dat je te dicht op rijdt kan je gelukkig uitzetten via je auto instellingen op de radio.

maar al met al toch al aardig wat puntjes.

Verder rijdt de auto echt smooth op de weg, het standaard veren pakket geeft een goede wegligging, lekker snel door scherpe bochten.
 

Kogamyata

Senior Member
@Tinusterror Hallo,

Ooit heb ik mijn fietsboekje geschreven, dat Amsterdam er alles aan doet om vele kantoren en zaken binnen te halen en omdat je dan ooit eens in dat kantoor of die zaak moet zijn, sta je soms uren in de file, omdat anderen hetzelfde overkomt. Ben je dan eenmaal in Amsterdam dan is het wat planologie en cultuur betreft 'n mooie stad, maar als je dan 1 x fout geparkeerd hebt, wordt die mooie- ineens 'n lelijke rotstad, nietwaar? Decentraliseren dus en Philips terug naar Eindhoven!

V.w.b. Fabia 3, lang leve de vooruitgang toch. O, wat zijn we blij met al die aparaatjes, tenminste als ze het doen!

Groeten van Fabia 2,
Joop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik begrijp dat ook niet. In alle andere grote steden mag je fout parkeren en dan gaan ze in Amsterdam zitten :)
Even afkloppen, maar ik heb met de mijne, een van de laatste FII, na ruim 17 000 km nog geen enkel akkefietje gehad.
 

Ridley

Forumguru
Hier inmiddels 3000+ op de teller en geen enkele klacht. Op het nerveuze waggelen na dan, maar dat gaat Mark @Antera over twee weken fixen. Grappig dat scherp sturen en goede wegligging uiteindelijk perceptie is.
 

rogitaro

Actief lid
Na bijna 8000 km geen gebreken, piepjes en rammels ontdekt.
De achterklep sluit bij mij soepel en vrij stil. Ik heb op een duits forum gelezen dat een slecht sluitende klep meer voorkomt.

De Driver Activity Assistent werkt wel eens als je zit te suffen maar ook als er absoluut geen sprake is van vermoeidheid of suf zijn, ach beter een keer te veel als te weinig.

Te dicht op mijn voorganger rijden geeft geen pieptoon (wel het symbooltje in het display linksonderin) ook al een paar keer de grote waarschuwing met pieptoon gehad. (Ik had het gelukkig zelf ook in de gaten)

Ik zie alleen niet dat het systeem in zo'n geval (t/m 30km) tijd heeft om zelf af te remmen. Ik ga het ook niet proberen.

Ik rijd nu gemiddeld 1 op 21 a 1 op 22 (werkelijk verbruik, niet de meter in het display)
Al een keer zo'n 300 km met een vouwwagen achter de auto gereden. (verbruik is dan 1 op 19 a 1 op 20)
 

Alpha

Donateur
Zo te zien nog allemaal positieve ervaringen.

Ik heb zelf de DSG. Min of meer omdat je alleen de 110pk motor kon krijgen met de first editions. Achteraf harstikke blij mee en zou nooit meer zonder willen. Die bak is echt slim en rap. In de normale D modus schijt ik al half in mijn broek als ik een kickdown doe. Heb de S nog niet uitgeprobeerd omdat hij nog geen 1200 gelopen heeft. Het is lui rijden maar absoluut niet a-sportief. Hetgeen ik wel verwacht had. Dus de DSG bevalt tot noch toe prima. Eigenlijk heeft hij altijd vermogen beschikbaar, of ik nu 30, 80 of 130 rij. Hij geeft altijd nog voldoende gas om rap van z'n plek te komen. Verbruik let ik niet zo op. Volgens mij nog allemaal volgens het boekje. Ik rij veel korte stukken dus denk dat ik wel wat meer gebruik dan gemiddeld.

Daarnaast vind ik hem heel volwassen rijden. Mijn ouders hebben een Octavia maar qua rijgedrag doet de Fabia daar niet voor onder. Ook qua ruimte in de Fabia zou je haast zeggen dat hij qua gevoel net zo ruim is. Wetende dat hij natuurlijk een stuk kleiner is. Ook dingen als een deur dichtdoen. Je hebt echt het gevoel dat je een degelijke deur dicht gooit. Iets waar de nieuwe Opel Corsa (was de andere kandidaat) iets van kan leren. Idem kofferbak en idem motorkap.

Voor de rest is de afwerking super. Heb de sportstoelen en daar vind ik dat ruitje in de stof zo mooi afgewerkt van. Ook goede ondersteuning in de rug met die stoelen. Stuur voelt heerlijk en de knoppen voelen allemaal degelijk aan. Ik heb zelf de Alu afwerking op het dashboard. Dat ziet er mooi uit en is niet mega vlekkerig. Ondanks de mirrorlink faal is de Bolero radio lekker rap. Bjvoorbeeld het zappen tussen zenders of nummers vanaf de SD kaart gaat mega rap. Telefoon via Bluetooth gaat ook meer als prima. Hij haalt zelfs de foto's op van de contacten die je dan weer als favoriet kunt opslaan zodat je als het ware door de foto's heen scrolt. De auto via het stuur bedienen i.c.m. Maxidot is ook prima. Lekker veel informatie op het scherm. Meestal zit ik tussen snelheid en olietemperatuur te switchen. Ff dubbel checken of alles warm is :-).

Enige beetje rare vind ik de knopjes van de ramen. Alleen die van de bestuurder kun je door het knopje verder in te drukken of omhoog te trekken volledig open en dicht laten gaan. Beetje awkward als je een mega warme auto hebt en je even wilt luchten voor je gaat rijden. Dat zelfde geldt dat je de ramen niet volledig open kunt doen met de sleutel dat kon mijn Corsa uit 2010 wel. Maar dat is zo'n über klein puntje dat ik het nog niet eens negatief kan opvatten. Maar wel iets wat ff wennen was als je van Opel afkomt. (Of ik heb de juiste instelling nog niet gevonden).

Tot nog toe super blij met hem. En tot nog toe veel positieve reacties gehad van duimen onderweg tot personen die even komen kijken wat voor een Skoda dit is.
 

hades

Lid
@ rogitaro : Kan je me zeggen op welk duits forum je dat van die slecht sluitende achterklep hebt gelezen? Sinds woensdag maak ook ik de weg onveilig met de fab III combi 1.2tsi 90pk en heb reeds ondervonden dat de achterklep niet van de eerste keer sluit....
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat voor die enkele km-tjes die ik tot nu heb gereden ik uiterst tevreden ben wat betreft wegligging en prestaties van het motortje en dat terwijl ik het even rustig aan moet doen de eerste 2000km
Over de looks kan ik aleen maar zeggen dat het voor mij een pareltje is... maar smaken verschillen :jaja: (gelukkig maar)
 

driesp

Senior Member
Wij hebben inmiddels ook 2000 km op de teller.
Ik ben zeer tevreden, en ook mijn vrouw - die de overstap van de echt bijna nieuwe fabII naar deze maar onzin vond - is ook helemaal overtuigd. zowel qua looks als wegligging is dit zoveel meer dan de fabII! we hebben nu wel een iets luxere uitvoering gekozen, en rijden nu 17" maar toch... voelt als veel meer auto dan de zeker niet slechte fabII 1.2tsi (die ons de passat 1.9tdi model 2006 station best snel deed vergeten).

geen klachten over achterkleppen e.d., eigenlijk niets als minpunt te melden, al geeft het falende Mirrorlink op de verder prima werkende Bolero wel een bar slechte nasmaak. maar goed, daarvan verwacht ik ofwel een goeie update naar een google systeem, of een compensatie voor - geen voorstander - een tomtom op het raam.

de wegligging vind ik dus prima! evenwel had ik al de afspraak staan voor de eibach pro kit. ik hoop een nog lekkerder autootje terug te krijgen, meer klaar te zijn voor zwaarbeladen vaktanties, en 'n Fab over te houden die ook nog wat stoerder op de bandjes zal staan. morgenvroeg ben ik aan de beurt!

gemiddeld gebruik (op de bolero) is ruim 1 op 16.
 

CDK

Forumguru
aan deze kant geen klachten over een slecht sluitende kofferklep, alleen het rechter achterportier moet opnieuw afgesteld worden, deze moet je wat harder dicht meppen als dat nodig zou moeten zijn.
 
Kleine update na 13500km.

Auto is vandaag naar de garage gegaan.
allemaal kleine dingen zoals: achterklep sluit niet goed... na 3 pogingen pas.
Achter portieren laten afstellen, skoda logo op achterklep zit los.
Leuning van de bestuurders stoel zakt iedere keer weg. iedere dag bijstellen.
Stoel van bestuurder kraakt enorm. komt een naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe stoel/leuning in.

Maar het gekste: de front assist werkt niet of op verkeerde momenten. Afgelopen vrijdag op een lege linkerbaan op de A10 begon de auto te piepen en te remmen... toch een beetje te gevaarlijk.

Verder rijdt de auto echt lekker,, geen op of aanmerkingen als nog
 

SUBR

Lid
@Tinusterror een vraagje; zit er aan de onderkant van de auto een plaat die de motor beschermt tegen opspattend vuil?
Ik heb bij een benzine versie gezien dat er aan de voorkant (onder de motor) alleen een (kort) steenslag plaatje zit.
 
Heb er nu 5000 km opzitten en tot nu toe geen echte klachten maar verbeterpuntjes zoals alle ramen dienen volledig omlaag en omhoog te gaan met 1 aanraking van de knop, nu alleen de rijderskant. De mirrorlink werkt nog niet mijn mijn telefoon, heb dus een nieuwe navigatie aangeschaft (de vorige was ook al behoorlijk oud).

Wel merk is dat wanneer je in zijn 2 of 3 echt wilt doortrappen (optrekken) of snel op snelheid wilt komen (bv om in te halen) hij langzaam reageert. Maar ben dan ook meer vermogen gewend. Heb nu maar 90PK 1.2 TSI ipv 1.6I 115pk.

Verbruik valt ook niet tegen. Heb de laatste tank 1l op 17,5 km gereden, varieerend qus snelheid van 80 tot 130 km/uur. Zolang men weinig hoeft te remmen en schakelen ideaal. Merk wel door het vroeger in hogere versnelling zetten de auto zuiniger rijdt, alleen wanneer men moet reageren (snel gasgeven bv) de auto traag is (nog wennen om dan terug te schakelen).

Vakantie met dakkoffer, fietsdrager op dak en fietsdrager achterop trekhaak gereden en op het verhoogde verbruik na geen opmerkingen na. Het was toen 1l op 10km gemiddeld. Heb nog wel geprobeerd om 130km/uur te halen maar kwam vermogen tekort om dit te halen. Stond wel erg veel wind wat hier zeker aan bij heeft gedragen.

Wegligging goed en ook verder stil op de weg. Blijf het een genot vinden om in te rijden.
 
Update!!

Zit nu 35000 kilometer op de teller en wat een gezeik heb ik gehad hé.
Niet alleen problemen met de auto maar mocht even niet meer rijden ook :). Gek he als je 155 rijdt waar je 100 mag :).

Onderhand al een paar keer terug geweest naar de dealer voor allemaal stomme dingen.
Radio gedraagt zich heel raar. boxen aan de bijrijder kant doen het ene keer wel andere keer niet!
Het gekste is nog dat hij vorige week helemaal niet meer wilde starten.. na 50 pogingen en een schuddende motor startte hij weer.
De koppeling is ook heel raar. bij het op laten komen gaat er van alles aan slepen en tikken.
De ophanging aan de voor zijde lijkt wel los te zitten.. als ik over een drempel ga dan rammelt er van alles. Iemand hier ervaring mee?

Al met al... volgens mij is de mijne op vrijdag middag gemaakt terwijl er bier werd gedronken!!
 

CDK

Forumguru
Dat is niet zo mooi Tinus Terror, gelukkig lijkt het er op dat je de enige bent met problemen van deze aard.... Wat zei je dealer? Wat is er aan gedaan? Is het nu opgelost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan