Ervaring Enyaq 60

VentoTDI

Forumguru
Neen bij mij gaat het om het openen van het tank klepje na ontgrendelen van de auto.
Ik ontgrendel altijd de bestuurder zijn portier
Bij de stekker eruit halen nog niet gemerkt.
 
Om de stekker te kunnen verwijderen moet ik de auto 2x ontgrendelen: 1e keer de deuren, 2e keer de stekker
Ik nam aan dat dit een standaard instelling is
 
Andere vraag: bij de temperaturen van de laatste weken (zeg tussen 2 en 6 graden), wat is jullie gemiddelde range op een volle accu?
 

Japanese Power

Donateur
Ik laat de Enyaq 's morgens altijd (niet aan de lader, dus vanaf de accu) voorverwarmen en bij normaal gebruik (CC op 110) kom ik aan een gemiddeld verbruik van net 21Kw.
 
Laatst bewerkt:

wdejong32

Actief lid
De Enyaq IV 60 van mijn vrouw geeft na laden ca 285/300 km aan en idd niet voorverwarmen of zo , stoelverwarming heeft ze niet dus de verwarming gaat meteen rustig aan het werk met deze temparaturen
 

Pieters85

Nieuw lid
Dag allemaal, ook ik mag opnieuw een nieuwe auto samenstellen via Arval leasemaatschappij. ( Octavia is gecanceld na 14 maanden wachttijd. En geen vooruitzicht meer op levering….)

in mijn keuzelijst staat nu ook de iv60 en iv80. Ik neig erg richting de iv60 vanwege de catalogus waarde en daarmee een aantrekkelijkere bijtelling percentage.. Wel rij ik behoorlijk wat kilometers per maand (3500-5000).. ik heb mij al redelijk verdiept en zie veel positieve verhalen over de iv60. Meer dan over de iv80. Die heeft meer afwijking tot de WLTP door het hogere gewicht en vermogen wordt er gezegd. Ik kan de auto binnen 150 meter van mijn huis laden. Helaas geen oprit..

hoe ervaren jullie de iv60 bij dagritten tussen de 100 en 300km gemiddeld? is De IV60 een slimme keuze wat dat betreft? Ik vind 6000 euro meerprijs voor een theoretische 140km extra bereik nog al wat.. ;)
 

Japanese Power

Donateur
Met 3 maanden ervaring met m’n iV60 kan een redelijk advies geven. Momenteel kom ik met laden op 280-300 KM volgens BC met 100% lading. Die afstand bereik je alleen met een hele bewuste rijstijl. Dus rustig optrekken, anticiperen, zoveel mogelijk recupereren en op de snelweg gewoon de cc op 100 GPS zetten, heb je ook minder kans op bekeuringen. Het is allemaal prima te doen.

Maar als je spreekt over afstanden tot 300 op een dag dan adviseer ik of een iV 80 of tussendoor een keer een snellader of laadpunt aan te spreken. Anders zit je redelijk met geknepen billen tijdens je ritten. En met het komende zachtere (minder koude) weer in aantocht zal je actieradius alleen maar toenemen.

Tip: kijk ook eens op Spritmonitor. Daar staan de meest realistische gebruikersgegevens.
 

Japanese Power

Donateur
En dat laden in de straat is wel een dingetje. Geen idee hoe de situatie bij jou nu is. Maar feit is wel dat er steeds meer EV’s komen. Ik heb in de weken dat m’n thuislader nog niet werkte ook weleens in de wijk moeten laden en daarbij meermaals m’n neus gestoten dat er ‘s avonds laat 2 EV’s staan die beiden groen zijn (klaar met laden) maar dat de eigenaren hun auto mooi laten staan omdat er geen parkeerplaats meer vrij is in de buurt. Ik wens je succes. Google hier maar eens op. Is in sommige wijken echt een dingetje…
 
Ik rijd zelf ook een iv60 maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een iv80 ivm de actieradius. Maar ja daar betaal je dan wel extra voor. Dus snap heel goed dat je liever een completere iv60 kiest.

Ik krijg zelf morgen pas mijn laadpaal (als het goed is). Heb dus een tijdje in de buurt moeten laden. Hier heeft iedereen een eigen oprit dus geen laadpaal jn de straat. Gelukkig wel een paar (ook snelladers) in de buurt. Afhankelijk van de omgeving en het aantal laadplekken is publiek laden prima te doen. Tegenwoordig kun je gelukkig op steeds meer plekken laden.
Mijn iv60 geeft momenteel ongeveer 260km. Nou rijd ik wel redelijk vlot en maak veel snelweg kilometers. Heb dan meestal cc om 106 staan waardoor ik op gps 103km/uur rijd.
Gelukkik kan Ik meestal ook laden bij de klanten waar ik kom. Hierdoor hoef ik zelf bij de zeldzame lange ritten vrijwel niet onderweg te laden.
 

lsp

Forumguru
Bedankt voor alle reacties..

inmiddels voorstel gedaan voor een Enyac zowel de 60 als de 80. Beide zijn afgewezen, omdat ze de range voor de 60 te laag vinden en de 80 zou net passen, maar daar is HR voor gaan liggen omdat ze vinden dat het teveel afwijkt wat de overige personen in het salarishuis hebben qua lease auto..

Tja je kan er van vinden wat je wil, maar ook gezien de bijtelling is het sowieso niet zo interessant meer.

Het is dus alsnog een ICE geworden van VAG maar de Octavia 4 helaas niet gezien levertijd berichten.. Het is een Golf 8 Variant 1.5 dsg geworden.
 

Pieters85

Nieuw lid
Thanks beide. Ik ben vertegenwoordiger van beroep. en er zijn steeds meer adressen met een laadpunt. dan kan ik tijdens Bezoek ook laden. Daarnaast veel administratief werk wat ik eventueel al kan oppakken tijdens het snelladen. vandaar mijn neiging richting de iv60.

de gemeente waar ik woon heeft 1000 openbare laadpalen beschikbaar gesteld op aanvraag. je kan als bewoner aangeven op welke openbare parkeerplaats er eentje nodig is. Mits er binnen 250 meter niet al een openbare laadpaal van de gemeente staat. Wat dat betreft zal er, zeker hier in de nieuwbouw wijk wel wat keuze komen.
 

lsp

Forumguru
Qua laden zag ik persoonlijk het probleem niet, ook laden kon met een installatie op eigen parkeerplaats bij huis. Echter had ik mijn bedenkingen voor:
a: zakelijk reizen buitenland (500 km plus)
b: vakanties

Had voor mij een 80 moeten worden, maar dat was dus geen optie voor werkgever en voor mijn bijtelling ook geen positieve post meer. Daar woog het gemak van tanken dan toch zwaarder..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
dat er ‘s avonds laat 2 EV’s staan die beiden groen zijn (klaar met laden) maar dat de eigenaren hun auto mooi laten staan omdat er geen parkeerplaats meer vrij is in de buurt.
Volgens mij kun je politie of Boa bellen om hem weg te laten slepen...
En ja je maakt er geen vrienden mee, maar het is gewoon Aso, net als laatst een EV wagen bij brandstof station stond om een paar vette happen te halen.....
En wij maar wachten op die #!$@!%^#
 

EdK

Forumguru
Is de stekker in laadpaal er uit te krijgen als de wagen is volgeladen ?
Of moet degene die is ingeplugd zich eerst uit checken ?
In eerste geval zorgen dat je langere laadkabel hebt en dan je wagen strak achter zijne plaatsen en lekker vol laden en daarna lekker uitslapen....
En bordje in je vooruit zetten met "als je niet zo asso was geweest dan had je nu niet hoeven wachten tot ik wakker ben "
 

Japanese Power

Donateur
Ik kan de optie aanvinken als ik ga laden dat hij bij een volle accu de kabel ontgrendeld. Maar hoe simpel is het. Je krijgt gewoon een appje als je auto klaar is met laden. Maar wat je zegt. 1 woord, 3 letters.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Afgaande op de (totnutoe eenmalige) ervaring met de dienst-Kia van mijn dochter die hier een nachtje aan de stroompaal heeft gestaan, lijkt het erop dat die laadstekker op de een of andere manier vergrendeld is en kan die pas los als er eerst iets in de auto is omgezet. Dus ik vermoed dat de suggestie van @EdK niet zomaar opgaat.
 

EdK

Forumguru
Ik weet hoe die laadstopcontacten er van binnen uit zien.
En die wij produceren en te koop aanbieden aan bedrijven die zijn zo gebouwd dat zodra hij uitgeladen is en er dus geen vermogen meer loopt dat hij dan word vrijgegeven.
Dit is alleen maar als veiligheid dat je de stekker niet kunt trekken onder vol vermogen en dus geen vlamboog etc kunt trekken met alle gevolgen van dien

Maar we kunnen ze ook in de software zo aanpassen dat je ze met pas aanmeld en afmeld ! en aanmelden gaat alleen als stekker erin zit aan paal en auto.
En afmelden moet pas ook aangeboden worden om de boel vrij te geven, en laadproces te stoppen als deze eigenlijk nog niet volledig is.
 
Bovenaan Onderaan