Ervaring Enyaq 60

lsp

Forumguru
Hoi,

weer wat vaker terug op het forum. Mijn interim VW Golf Variant gaat er in October uit. Mag een nieuwe uitzoeken.

Liefst elektrisch, maar qua budget kom ik dan uit op een Enyac 60 met warmtepomp en wat opties.

Wat is jullie ervaring:
  • met werkelijke range
  • range met vouwwagen/aanhanger
  • welke opties mag ik niet missen
  • invloed warmtepomp op range
Andere optie is de Octavia 4 combi 1.5 DSG Business Edition Plus aangekleed.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een warmtepomp zal je bereik alleen ten goede komen, het alternatief is een verwarmingsdraad vergelijkbaar met zo'n oud straalkacheltje.....en die neemt echt veel stroom.
Ik had er graag eentje gehad in de Kia, maar kocht 'm gebruikt, en dan heb je die keuze niet (meer).
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Jdbigg

Senior Member
De beste manier om je WLTP bereik te benaderen is een zijdezachte rechtervoet: geen stoplichtsprintjes en netjes op de autoweg 100 rijden. Dat geeft een veel groter effect dan een warmtepomp. In theorie kan een warmtepomp redelijk wat winst opleveren in de winter, maar de VAG warmtepomp die in de Enyaq presteert helaas beroerd, blijkt uit praktijktests. Kijk maar eens naar de filmpjes van Nextmove.de

ik rijd zelf een iV60 zonder WP en behoor bij de eerste 100 Enyaq rijders in NL. Ik ben er als ruime en comfortabele gezinsauto erg tevreden over en velen met mij; niet voor niets is de Enyaq binnen 8 maanden de best verkochte lease EV van NL.

Het bereikt zakt in de winter fors, daar moet je rekening mee houden. In de zomer heb ik bij 80% laden zo’n 320 km bereik en nu in de winter komt dat met de verwarming aan niet ver boven de 200. Als je gewoon thuis kunt laden, heb je daarbij het voordeel dat je de auto ‘s-ochtends voor je vertrekt aan de paal kunt opwarmen, dat scheelt zeker op niet te lange ritten, veel in je bereik. Het opwarmen (het ‘kacheltje’ trekt maar liefst 6 kW), gaat dan niet ten koste van je acculading.

Als je een aanhanger wil trekken zou ik eerder kiezen voor de iV 80, zo’n ding achter je auto vreet bereik.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

lsp

Forumguru
@Jdbigg Bedankt voor je feedback.

WLTP bereik is niet veel anders dan ice voertuig mbt rechtervoet. iig dat verwacht ik.

een Enyac 80 gaat helaas niet passen qua budget, die gaat over de 50K.

Als het bereik idd maar zeg 250 km wordt met trekken, dan krijg ik hard twijfels of ik dat wel moet doen. Relaxed op vakantie is niet erg, maar elke 2 uur aan de paal vind ik ook weer wat..
 

Japanese Power

Donateur
De eerste 1900 KM heb ik met een zware voet gereden, verbruik ruim 25 KwH.
Laatste 700 KM heb ik heel bewust gereden: gemiddeld verbruik nu 20,3 KwH.
Ik laat de auto in de ochtend voorverwarmen (niet aan de kabel want de laadpaal komt pas a.s. vrijdag).
WLTP ga je nooit halen, niet met een ICE en ook niet met een EV...

Nu heb ik wel een warmtepomp op m'n iV 60.

Opties is zo persoonlijk als je eigen kleding. Gewoon de configurator openen en kijken wat voor jou werkelijk meerwaarde heeft. Ik kan wel roepen wat ik belangrijk vind terwijl elke andere persoon daar weer een andere visie op heeft.

Neem in elk geval wel PDC voor en achter + camera, want het zicht bij achteruit rijden is echt minimaal. Laat er wel gelijk een andere claxon in zetten ;) Side Assist is erg fijn maar was / is niet leverbaar (dodehoekverklikker).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik vrees dat je bereik bij het trekken zelfs nog lager gaat uitkomen dan die 250 km.
Overigens is Kia dan kennelijk wat eerlijker in de opgave van de WLTP, ik haal of benader 'm bij redelijk tot mooi weer.
(Snelheid op cruise op zo'n 100 gps.)
 

MarcoO2

Forumguru
KodiaQ, KamiQ, KaroQ, EnyaQ. Wordt beetje voorspelbaar wel…

Zoiets bedoel je? :D

_113847443_q.jpg
 

hemi24

Forumguru
Een hoge Skoda eindigt op een Q, een lage op een A; bij Audi begint doen ze hetzelfde met de eerste letters.
Paar uitzonderingen daargelaten van een kleine citybug en wat oude modelnamen.

Snelle versies beginnen bij Audi met een S, en bij Skoda eindigt het dan op een S…
 
Ik heb ook een iv60 met warmtepomp (First edition). Ik haal met dit weer met 80% snelweg ongeveer 250km op een volle accu (90 - 100%). Ik rijd dan max 110.
Afgelopen weekend voor het eerst een langere rit gemaakt Groningen - Denhaag. Op de terugweg wat harder gereden. 130 -140 waar je max 130 mocht. Maar haalde ik nog geen 200km. Auto gevuld met 4 personen en redelijk gevulde kofferbak.

Dat viel mij wel vies tegen. Maar ben er nog steeds wel blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

lsp

Forumguru
Bedankt voor je feedback! Deze daling met dit weer is voor mij echt onacceptabel. Had de hoop dat hij dichter bij de 300 KM bleef. Ga nog proberen of er toch een iv80 in zit of een ID4 anders gaan we toch voor een aangeklede Octavia4 business line plus.

ps. voor de bijtelling hoef je de EV haast niet meer te doen, voor nog geen 2 tientjes zoveel vrijheid in te leveren gaat me dan ook weer te ver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
En dat was voor mij de reden om nog even op de valreep van 2021 een voorraadmodel Enyaq te kiezen. Op papier is een lekker dik aangeklede OC4 tegen een redelijke basis Enyaq iV60 in de bijtelling vrijwel gelijk waardoor het fiscale voordeel voor veel leaserijders vanaf 2022 teniet is gedaan. Denk dat er daardoor ook meer leaserijders nu toch nog voor 5 jaar ICE kiezen en de overstap naar EV pas later zullen maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan