Ervaring Enyaq 60

Japanese Power

Donateur
Ik heb ook een iv60 met warmtepomp (First edition). Ik haal met dit weer met 80% snelweg ongeveer 250km op een volle accu (90 - 100%). Ik rijd dan max 110.
Bijzonder, ik heb met deze rijstijl (cc 110) momenteel >280KM op 1 lading.
Moet zeggen, rijdt wel relaxed ;). En ja, ook met warmtepomp + 's morgens voorverwarmen zonder laadkabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

MarcoO2

Forumguru
En dat was voor mij de reden om nog even op de valreep van 2021 een voorraadmodel Enyaq te kiezen. Op papier is een lekker dik aangeklede OC4 tegen een redelijke basis Enyaq iV60 in de bijtelling vrijwel gelijk waardoor het fiscale voordeel voor veel leaserijders vanaf 2022 teniet is gedaan. Denk dat er daardoor ook meer leaserijders nu toch nog voor 5 jaar ICE kiezen en de overstap naar EV pas later zullen maken.
Inderdaad. Wel de lasten, niet de lusten klinkt niet zo aantrekkelijk :D
 

lsp

Forumguru
Zo is het, iedereen kijkt toch naar z'n eigen portemonnee ;)

Ja dat klopt, maar wel met de afweging:
  1. Budget werkgever
  2. "Duurzaamheid" (heb ook zonnepanelen en regel klimaat via domoticz)
  3. Gebruiksgemak
  4. Kosten

Als ik dat afzet tegen elkaar dan moet ik voor mijn budget concluderen dat ik voor 13 euro in de maand, elke 2 uur aan de laadpaal sta (ook voor werk verkeer) vakantie nog vaker moet laden en een minder uitgeruste auto heb. Dat alles met een in NL beperkte duurzaamheidswinst (gemiddelde opwekking stroom).

Dan gaat de weegschaal hard naar de OC4 of VW Golf (beide wagon)
 
Uiteindelijk moet je ook vooral doen waar jezelf het beste gevoel bij hebt. In ieder geval ben je je wel heel verstandig aan het oriënteren en ervaringen van anderen aan het meenemen in je overweging. Ik heb zelf bewust voor een EV gekozen wetend wat de beperkingen en voordelen waren.
Hiervoor reed ik privé in een Passat B8 sedan en overwoog toen een ID4 als opvolger. Maar 2e hands nog te duur. Halverwege vorig jaar overgestapt van werkgever en daarbij hoorde een lease auto. In december te horen gekregen dat ik een eigen auto mocht uitzoeken en afscheid mocht nemen van de tijdelijke Golf. Gelijk mijn research gedaan en na de vele proefritten bleven de ID4 en Enyaq over op de short list. Uiteindelijk na alle plussen en minnen opgeteld te hebben toch de voorkeur gegeven aan de de Enyaq. Voorkeur was een 80 maar ik wilde ook nog wel wat aanvullende opties en dan kwam ik al gauw boven de 60K terwijl mijn max budget ongeveer 54K was. Ik ben toen zelf online en telefonisch gaan shoppen bij alle dealers waar maar iets interessants op voorraad leek te staan. Maar dealers hanteren inmiddels absurde prijzen voor een Enyaq op kenteken van 2021. Auto's van 50K worden verkocht voor 55 - 56K. Ik heb gelukkig via een gespecialiseerde bedrijf een uit Frankrijk geïmporteerd exemplaar kunnen verkrijgen. Niet helemaal zoals ik m zelf zou samen stellen maar de belangrijkste wensen zaten erop.
Persoonlijk maak ik niet heel vaak ritten van 200km of meer en voor die enkele keer vind ik het prima om tussendoor te laden. Van de meeste Ev rijders hoor ik hoofdzakelijk positieve geluiden over te stops en het uitgeruster aankomen op bestemming.

Maar mocht het mij niet gelukt zijn om een op kenteken van vorig jaar te krijgen, dan was de kans groot dat ik ook voor een ICE (Superb) was gegaan hoor.
 

Jewan

Lid
Hoi sinds 4 weken een nieuwe berijder van een Skoda Enyaq IV60 artic silver.

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Enyaq, rijd zeer stil en is zeer ruim.
Range met temperatuur rond de 5 graden is ca 280 Km bij mij, maar dan moet je wel rustig rijden.
Heb er nu bijna 5000km opzitten en er zullen er nog veel meer volgen.

Vraag, zijn er nog mensen die iets kunnen veranderden via het VagCom software.
Ik woon in de regio Roosendaal.
 

TL@

Forumguru
Ik heb ook een iv60 met warmtepomp (First edition). Ik haal met dit weer met 80% snelweg ongeveer 250km op een volle accu (90 - 100%). Ik rijd dan max 110.
Afgelopen weekend voor het eerst een langere rit gemaakt Groningen - Denhaag. Op de terugweg wat harder gereden. 130 -140 waar je max 130 mocht. Maar haalde ik nog geen 200km. Auto gevuld met 4 personen en redelijk gevulde kofferbak.

Dat viel mij wel vies tegen. Maar ben er nog steeds wel blij mee.

Dat is (1 van) de reden dat ik zo lang mogelijk diesel wil rijden. Zware voet en altijd tegen 130 (of sneller) onderweg. Geregeld (werk) dagen van ruim boven de 200km. Voor de veelrijder is elektrisch echt geen comfortabele optie (al helemaal als je veel in Wallonië bent :deuk: )
 

lsp

Forumguru
De laatste optie wordt op dit moment onderzocht mbt Elektrisch, maar de kans is vrij klein dat de kosten (15€ per maand) opwegen tegen het gemak van benzine tanken :nono:

Dus we kijken nu weer naar een "Wagon" een redelijk Full Option VW Golf 8 of toch de idem Octavia Combi.
Zal afhangen van:
  • Rijgenot
  • Plastic fantastic zijn van dashbord (op foto's Golf best goedkoop plastic)
  • Aanwezigheid achteruitrijcamera
Als jullie ervaringen hebben die ik meet kan/moet nemen, dan hoor ik dat graag :yeah:
 

TL@

Forumguru
Bij mij was een Superb nauwelijks duurder dan de Glof 8.
Ik was eerst naar de Golf gaan kijken maar dat interieur is om te wenen. Dat van de O4 is ook niet geweldig maar wel nog stukken beter.

De beslissing voor de Superb was snel gemaakt.
 

lsp

Forumguru
Dan krijg ik te maken met auto klasse - superb valt er net buiten ook qua prijs - full option OC4 40 en golf8 41,5 k€ blijft wikken ook qua levertijden vw geeft iets gunstiger op en heeft nog wel rear camera
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: TL@

VentoTDI

Forumguru
Laat ik dan nu net een iV80 probleempje hebben....


Als de auto vergrendeld is en ik ontgrendel hem, dan kan ik niet altijd het tank (?) klepje open.
Als ik dan afsluit en opnieuw open kan ik wel het tank klepje openen en laden...
Frustrerend...
Ben ik daarin de enige?
 

Japanese Power

Donateur
Met welk portier ontgrendel je @VentoTDI ? Ik kom ook wel eens bij de auto als ik klaar ben met laden en dan doe ik met het RA portier de auto van slot. Ik open geen deur. Dan kan ik de laadstekker niet verwijderen. Ontgrendelen en een portier openen werkt dan wel. Ik merk het dus eigenlijk als ik de stekker wil losmaken na het laden. Is i.m.o. een stukje extra beveiliging mocht de auto per ongeluk even worden ontgrendeld niet het klepje geopend of de kabel verwijderd kan worden. Geen first world probleem…
 
Bovenaan Onderaan