Ervaring caravan achter de Superb

  • Onderwerp starter Deleted member 20754
  • Startdatum

BjornR

Nieuw lid
Verschil met wat dan??

Valt trouwens nogal mee:
Bekijk bijlage 83292

Ik bedoel het verschil met de disselhoogte van de tenttrailer die horizontaal tot hart koppeling zo'n 47cm is.
Ik heb de hoogte nog opnieuw gemeten op een vlakke parkeerplaats. Vanaf de grond tot center kogel meet ik 39,5 onbelast. Valt idd wel binnen de norm 38-45.

Heeft DDC daar nog invloed op? En zouden hulpveren echt een verschil maken?
 

BjornR

Nieuw lid
Ja, heb ik wel overwogen. Ik heb een off-road model met grote wielen, en geen blok in de dissel (Zambezi). Het aanpassen van de wielen zou best kunnen maar ik begreep dat je dan problemen kunt krijgen met je verzekering bij een evt ongeval als jezelf aanpassingen (laat) maken. Dus advies was dat niet te doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
off-road model met grote wielen
Daar hoort ook minimaal een Defender voor natuurlijk - dan klopt het weer... :D

Met hulpveren zal de achterkant bij de wielen zo'n 3 à 3,5 cm omhoog komen, gezien de afstand hart as tot kogel zal dat voor de kogel nog een paar mm extra opleveren maar dan heb je 't wel gehad. Kleinere wielen is een mogelijkheid, maar dat past dan weer niet zo mooi bij de Zambezi*). Keuzes...

*) Zie echter ook post #108 hierna.
 
Laatst bewerkt:

BjornR

Nieuw lid
inderdaad :), dank. Ik zag eerder een foto op dit forum van een kogelhoogte van zo'n 45 onbelast bij een vaste trekhaak. Dan is nog even de vraag: wat is voor superb combi normaal?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb nog even op de site van Aart Kok (Zambezi) gekeken, daar worden 3 verschillende wielmaten geleverd:
  • 185/70 R13 = standaard
  • 195/65 R14 = "crossroad" (wat dat ook moge betekenen)
  • 215/65 R15 = offroad.
Je kunt dus toch wel standaardwielen eronder zetten zonder uit de toon te vallen.
Bewaar je die andere gewoon totdat je een Land rover bijmekaargespaard hebt... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de fabrikant zelf al verschillende opties aanbiedt qua wielmaat kun je er rustig vanuit gaan dat al die mogelijkheden gehomologeerd zijn, voor zover überhaupt nodig voor deze gewichtsklase aanhangers (tot 750kg MTM).
 

Canon-Eye

Forumguru
Tot 750kg MTM hoeven ze bij mijn weten niet gekeurd of typegoedgekeurd te worden en ook niet geremd te zijn; er zijn dus ook geen keuringseisen. Je kunt er desnoods zelf een ontwerpen en bouwen. Hij moet alleen voldoen aan de uitrustingseisen mbt verlichting, reflectoren, hulpkoppeling en maximale afmetingen, verder kun je daar eigenlijk niets aan verkeerd doen.
Zo'n aanhanger is in NL gewoon meeverzekerd op de WA-polis van het trekkende voertuig
 

Wolf75

Senior Member
Ik wil binnenkort een trekhaak laten monteren op mijn S3 1.5 DSG. Ik trek een caravan die geladen 1300kg weegt. Het meeste gewicht ga ik in de dakkoffer leggen. (Ik wil geen vieze tent in de auto of de caravan) Het merendeel van het gewicht zal dan tussen de assen liggen naar mijn mening. Ik zet mijn 3 pubers nog op de achterbank. Ik ben eigenlijk niet van plan om hulpveren te gaan monteren, om de reden dat ik het gewoon lelijk vindt als mijn auto achter hoger staat dan voor. Gaat dit voor problemen zorgen. Ik reed met een Mitsubishi Outlander van 2011. Als ik daar de caravan aan hing met 75kg kogeldruk schenen mijn lampen zo ongeveer tegen de dakgoot, om een indruk te geven hoe slap die aan de achterzijde was. Daar ben ik ook altijd mee aan gekomen in zuid- Frankrijk. 20190707_003238.jpg
 

haassie

Forumguru
Hmm ik heb de vorige generatie superb en was achter gewoon te slap. Idem…caravan..3 pubers…surfspul op dak…hing aardig door bij 75-80kg op de kogel. Met 3 volwassenen op de achterbank af en toe verkeersdrempel aantikken. Aangezien dempers op een gegeven moment op waren, heb ik nieuwe dempers (b4) en eibach veren genomen. Staat net iets mooier, heeft de wegligging verbeterd. Wel iets harder waar je even aan moet wennen, wanneer ik alleen in de auto zit merk ik dat vooral, maar zeker met de caravan een verbetering.
 

Wolf75

Senior Member
@haassie zou de volgende generatie niet wat verbeterd zijn wat dat betreft? De eerste auto waar ik die zelfde caravan mee trok was een 4cm verlaagde Seat Altea met Eibach vering. Die gaf geen krimp met de caravan erachter. Ik wil eigenlijk niet meer omlaag met deze auto. Altijd gezeur bij parkeergarages, drempels enz.
 

leon-cupra

Forumguru
@Wolf75 neen, is zeker niet verbeterd. Hebben hier ook een S3, wel geen caravan maar een fietsendrager voor 4 fietsen. Als die erop staat en de koffer is vol , dan hangt de kont quasi op de grond. Wel nooit aanlopen ofzo maar toch … veiliger wordt het er niet op.
 

Chrisjemol

Forumguru
Met onze superb. Welliswaar S2 station, zaten hulpveren achter en die lag perfect met 2 op de achterbank, achterbak vol en 80kg kogeldruk met caravan van 1400kg
 
Ik ben onlangs overgestapt van een S3 TDI 2016 in een SR FL TSI 2019. Achterophanging zou volgens de dealer steviger gemaakt zijn, en leek tijdens proefrit ook zo. Na eerst beladen rit, heb ik echter direct weer hulpveren besteld en gemonteerd. Nu is deze S3 net zo praktisch bruikbaar als de vorige die ik had.
 
Bovenaan Onderaan