Erik's Volkswagen ID3

MarcoO2

Forumguru
Dan is een auto met verbrandingsmotor uit 2021 in aanschaf een pak goedkoper.
Nou... heb je recent nog wel eens een Golf samengesteld? Dan schrik je je ook wezenloos. Mijn Golf 1.0TSI DSG uit 2018 kost € 31.300, als ik 'm nu in min of meer gelijke samenstelling wil hebben ga ik óver de 40k... gekkenwerk.
 

leon-cupra

Forumguru
Merk de rolgeluiden niet echt op in mijn model Y (of ervaar het niet als storend).

Al een tijdje geleden nog met een “moderne benzine” gereden. Een moderne ICE maakt idd niet meer het geluid zoals vroeger(veel beter geisoleerd). Daardoor snap ik ook niet waarom de “tegenstaanders” ook iedere keer het geluid aanhalen om net niet voor een EV te gaan. Ik vind persoonlijk, wanneer je het geluid en de range buiten beschouwing houdt, een EV qua rijden/comfort veel meer voordelen biedt.
 

JeSko

Forumguru
Dat is geen tegenspraak, een stille benzine daarin hoor je nog steeds wel een beetje de motor, een EV is stiller op zich want geen verbrandingsmotor, maar daardoor hoor je de banden meer dan in een ICE. Het effent zich uit, althans in dat ene voorbeeld dat ik zelf nu heb ervaren.
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, dat begrijp ik - en dus klopt jouw statement "erg rustig maar niet rustiger dan een ICE" dus niet. Het is juist wél rustiger.
In een ICE heb je de optelsom van motorgeluid en bandengeluid, in de EV alleen het bandengeluid. En of je dat überhaupt hoort, hangt natuurlijk ook nog eens van de isolatie af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Dat je het bandengeluid meer hoort is ook omdat je jezelf daar, zeker in de eerste ritten, met een EV op concentreert: “Wat hoor ik nu allemaal in een EV wanneer ik geen motor hoor”. Als je in een ICE ook specifiek luistert naar het bandengeluid, lijkt dit ook luider dan wanneer je daar geen aandacht aan besteedt.
 

ertromp

Forumguru
Mijn Sejat was in 2015 toen ik hem nieuw kocht bijna 30K en ik moet nog steeds bijkomen
Wat een geld allemaal voor die wielen, blik en die paar stroken plastic interieur tegenwoordig.
 

leon-cupra

Forumguru
Levertermijnen waren dan ook 1-1,5jaar de laatste tijd. Zullen nog een tijdje een vertekend beeld geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
een stille benzine daarin hoor je nog steeds wel een beetje de motor,
De 1.0TSI zoals in m'n Leon kun je rustig tot de (zeer) stille benzinemotoren rekenen. Die is op eenparige snelheid echt zo goed als niet te horen. Windgeruis wel (beetje afhankelijk van de windrichting trouwens) en afrolgeluiden komen bij toenemende snelheid ook op en overstemmen dan het ook wat toegenomen motorgeluid. Dat laatste wordt alleen duidelijk als ik bij uitzondering eens even flink doortrap voor een inhaalmanoevre op een provinciale weg, die wil ik niet te lang laten duren...
 

EdK

Forumguru
Het geluid in een EV of een ICE zal bij mij niet veel verschil merkbaar zijn.
Hebt altijd me radio aan waardoor ik die motor toch al niet hoor......:cool:
 

Antera

Donateur
Gefeliciteerd met je nieuwe ride. Wel mooi om te horen dat het toch is gaan bevallen. Ik kan me het nog niet indenken maar hoor van meer elektrische rijders dat het ook een soort van rust geeft.

omtrent de verkeersborden kan je dit ook uit zetten zodat hij zich niet aanpast aan de snelheid van de borden, Het nadeel is soms ook dat hij bochten ziet die niet op jouw route liggen en dan ook gaat afremmen. Dit heb ik ervaren dat dit vervelend is en heb dit ook uitgezet. Is een veel gehoorden klacht.

Wat me opvalt is dat hij nog op oude software draait. Nog geen oproep gehad om hem te upgraden maar 3.2?

Veel plezier en zuinige kmters :-)
 

EdK

Forumguru
hoor van meer elektrische rijders dat het ook een soort van rust geeft.
Ja straks gaan ze nog verkondigen dat het een soort van meditatie is voor hun !
Vooral in het woon/werk verkeer.
Het weekendkippenhok lawaai zijn ze al immuun voor... :cool:

Hommmmmmmmmm
 

JeSko

Forumguru
@Antera

Kan me er ook niets bij voorstellen, ik geniet net van de ronkende uitlaat van de Mazda, of van het custom spruitstuk en sportfilter wanneer mijn Hondake boven de 4000 toeren gaat. :) Misschien als ik ouder ben maar kan het me eigenlijk niet voorstellen.
 

Antera

Donateur
@EdK denk dat ik er niet rustig om zal rijden maar wie weet zal ik het ook ervaren als ik elektrisch moet :-). Time Will Tell
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

leon-cupra

Forumguru
@JeSko 100% akkoord dat een wagen met een leuke brom of een fijn klinkende motor enorm plezant kan zijn en daar kan ik ook nog van genieten, maar jouw wagens zijn dan ook aangepast. Neem 90% van de niet-aangepaste wagens en een EV heeft veel meer voordelen dan die standaard ICE wagen.

@EdK de tesla was op doktersvoorschrift. “Doe het wat rustiger aan … koop een EV” :deuk:
 

ertromp

Forumguru
Wat me opvalt is dat hij nog op oude software draait. Nog geen oproep gehad om hem te upgraden maar 3.2?

Veel plezier en zuinige kmters :-)
Die update gebeurt begin maart.
Er.komt dan tevens een nieuwe 12V accu in dat hoort bij die update. Die update kan niet OTA en moet in de VW garage gebeuren
 

ertromp

Forumguru
Weer een moment in het leven van een EV rijder: de Laadvoorziening thuis.
Van mijn werkgever heb ik te horen gekregen dat ik een Alfen Eve Single Pro Line mag laten installeren op hun kosten.
Het wordt er eentje met de antraciet kap en wat een mazzel voor de installateur mijn woning is al 3x25A en ik heb al bekabeling naar het punt aan de garage waar het station aan de buitenmuur gemonteerd moet worden inclusief 2x een Cat 6 kabel. Blijkbaar al een vooruitziende blik in 2018 toen we het huis bouwden :) Nu afwachten wanneer de installateur kan monteren.
We hebben gelukkig niet met het prijsplafond te maken aangezien we een vast contract hebben met de leverancier tot eind augustus 2024.
We gaan het zien of die huisneutronen die electrocar vooruit kunnen krijgen
 
Bovenaan Onderaan