Erik's Volkswagen ID3

ertromp

Forumguru
Halverwege januari dit jaar was het zover voor het eerst een auto van de werkgever en jawel gelijk maar voor een EV gekozen: de VW ID3.

De auto komt uit de pool voor onze organisatie bij Leaseplan vandaan. De auto zal tot eind 2025 door mij gereden gaan worden. De keuze was ook nog de Kia Niro E of de Hyundai Kona E maar uiteindelijk gekozen voor de ID3 die ik betreffende model persoonlijk wel het meest aansprekend vond.

Het is een ID3 58kWh Pro uitvoering met een warmtepomp. 204pk en een theoretische acceleratie van 0 -100 in 7,3 seconden. In theorie dus net zo snel als de Skoda O4 1.4TSI iV RS.

Bouwjaar is december 2021 dus nog mooi bijtellingspercentage aangezien ik er ook privé mee ga rijden. De Seat blijft nog wel aan het wagenpark toegevoegd en de Fiat is het scheurijzer van mijn vrouw. :D

Plaatje bij het praatje:

20230115_112012 (1).jpg

20230115_111953 (1).jpg
De eerste ervaringen:
Mijn scepsis over elektrisch rijden is nagenoeg niet meer aanwezig. Echt een verademing hoe soepel alles gaat in het rijden. En laadpaalstress nog niet gehad. Het valt me wel op dat er ook legio laadpalen zijn waarop geen indicatie staat of de laadpaal beschikbaar is of defect. Al 2x bij een defecte gestaan maar dan is de paal die er naast zit wel actief maar je ziet het aan de buitenkant niet.
Versnellen gaat snel en afremmen op de B stand werkt prima. Je merkt met koude dagen wel als je geen voorverwarming doet van accupakket en interieur dan duurt het even dat de B-stand dus het regenereren volop werkt maar met voorverwarmen dan werkt ook die optie gelijk volop. Je komt snel tot nagenoeg stilstand als je in het stadsverkeer je acceleratiepedaal los laat. Je leert echt met zo'n pedaal omgaan.
Ook het kiezen van een rijprofiel heeft invloed op het regeneratief remmen. Zo werkt de B stand het beste als de rijmodus Eco is gekozen en het minst in sport. De auto heeft een draaicirkel vergelijkbaar met een VW UP of een Skoda Citigo dus lekker handelbaar. Op de snelweg en N wegen is de D stand perfect want je laat je auto ook wat meer "zeilen".
Het verbruik schommelt bij mij nu in deze periode rond de 7 graden tot -3 graden buiten zo tussen de 17kWh en 20kWh per 100km in de Eco stand.
Mijn snelheid komt echt niet boven de 100km/h uit en je probeert meer in een stroom mee te rijden. De hele angs van onvoldoende laadmogelijkheden is echt ongegrond en er zijn veel fastchargers en laadpunten te vinden middels de nodige Apps.
De auto heeft natuurlijk een uitgebreid mediasysteem met o.a. Android auto. De zit is prima in de auto.
Dashboard is natuurlijk wel karig maar wat heb je behoudens snelheid en navigatieaanwijzingen en ACC/Lane assist/verkeersbordherkenning nu nodig?
Volume en acc en nog wat zaken zijn via stuurwiel te bedienen

20230115_123151.jpg

Wel jammer dat de middenconsole geen fysieke knoppen bevat het zijn nl. sliders voor temperatuur en wat touch knoppen.

Dan het rijden en gelijk de grootste ergernis nl. de verkeersborden. De keuze 100/120 gaat goed maar als achter die borden het bordt 90 verschijnt bij regen dan remt de auto ook gelijk af. Daar moet je behoedzaam op zijn. Het rijden met lane assist vindt ik prima gaan en geen overdreven waarschuwingen oid.

Wat wel een valkuil is dat is het laden bij een fastcharger bij een pomp of langs de snelweg en dan niet eens de laadtijd want dan kun je iets op je laptop gaan doen maar vooral de verleiding om de shop in te lopen en vette hap te kopen. Een electroride kan je kilo's gaan kosten :ROFLMAO:

20230201_163412.jpg

De huidige software in de auto wordt binnenkort geupdated door de garage incl. vervanging 12V accu naar versie 3.X

20230116_163606.jpg

Wat jammer is dat VW in de ID3 geen apart vak heeft voor de laadkabel achterin dus die slingert in een zak door de kofferbak.

Binnenruimte is prima alleen maar zeker ook als mijn vrouw en ik samen op pad zijn.

Sinds ontvangst auto 3 weken geleden heb ik er nu ca. 1900km mee gereden naar volle tevredenheid. Daar zitten ook ritten bij van ca. 200km enkele reis die je prima haalt bij een laadtoestand van max. 80%. De zomerperiode zal alleen maar beter worden :)
Binnenkort wordt er nog een laadpaal gerealiseerd bij de woning. Alles is daarvoor voorbereid vanuit de bouw van de woning maar nu nog de installateur voor de afmontage

Keep you posted over rijervaringen zowel positief als negatief natuurlijk
 

eriktv

Forumguru
Fijn om ook gewoon eens vooral positieve ervaringen te lezen. Veel fijne kilometers gewenst! Misschien kan @Antera wat software op maat maken die je auto automatisch laat vergrendelen tijdens het snelladen. De factuur kun je dan doorsturen naar je zorgverzekering ;)
 

Rallye

Forumguru
Leuk dat je zo enthousiast bent!

Ik vind wel opvallend dat je aan de ene kant geen laadstress bij jezelf constateert, maar aan de andere kant toch 100 als maximum aanhoudt en meer lijkt mee te stromen als je met een andere wagen zou doen. Lijkt een beetje in tegenspraak, of vat ik dit verkeerd op?
 

ertromp

Forumguru
Nee dat zie je echt verkeerd. In NL mag je het grootste gedeelte van de dag toch al niet harder dan 100km/h .
Je ziet dat het verbruik echt hoog begint te worden vanaf 105-110km/h.
En het gekke is dat ik echt anders ben gaan rijden dan in een benzine auto. Daar was het meer effe snel inhalen en dan weer hard moeten remmen voor opstoppingen op de snelweg etc.
Die 58kWh is een prima hoeveelheid om hier in NL op lange afstanden en met opstoppingen bij 80% lading je bestemming te kunnen bereiken.
Vooraf was mijn beeld dat je veel aan de lader zou doorbrengen maar die vrees is ongegrond gebleken.
Op de bestemming weer even aan de lader en hop weer naar die 80% en zoemen maar.
Natuurlijk is de sound van mijn W108 Benz 8 pitter onovertroffen maar ik snap dat ontwikkelingen een andere kant op gaan dan de verbrandingsmotor.
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de ID.3
Ooit eens meegereden met een ID.3. Vind het van styling een heel toffe wagen.

Betreft het trager rijden, is denk ik een automatisme. Ik rij op de autostrade met de tesla ook niet meer dan 110, uitgezonderd bij het inhalen. Raar maar waar, door de rust in de wagen heb je niet de neiging om snel te willen rijden. Is meer “genieten” in een EV. Daarnaast als je one-pedal-drive wilt toepassen in een EV (wat enorm goed werkt), moet je met een iets minder zware voet het pedaal gaan bedienen. Geleidelijker bedienen van de pedaal. Zorgt ervoor dat 1. Je rustiger gaat rijden 2. de range ten goede komt.
 

Captain Hook

Forumguru
1. Je rustiger gaat rijden 2. de range ten goede komt.
Proficiat met zo'n constatering! :bloemen:

BTW: dit zou vele ICE chauffeurs ook niet misstaan.

Ik was vandaag ff op en neer, vanuit de polder, naar hartje Amsterdam. Mijn hemeltje zeg; wat heb ik dat toch gemist, dat haantjes (weg)gedrag. :fool:
missen als kiespijn bedoel ik eigenlijk.

En maar vol gas optrekken en weer remmen voor stoplichten, kruisingen, tunnels en flitspalen.
Dat al die 'premium' en 'sportieve' rijders daar zelf niet moe van worden...
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooie beschrijving van je eerste ervaringen, @ertromp, leuk om te lezen. Dat dashboard, vraagje, is daar nog wat in te stellen? Heel puristisch vind ik dat de snelheid een ronde klok met wijzer moet zijn. Dat mag best op een beeldscherm, maar met een traditioneel uiterlijk, geen cijfertjes. Dat is een afwijking van mij sinds ik eens het en ander geleerd heb over cockpit-ergonomie toen ik bij aerospace engineering op de TU Delft werkte.

@Captain Hook, wat mij betreft heeft 'premium' en 'sportief' heel weinig met elkaar te maken. Zelf hoop ergens dat mijn volgende auto een echte 'premium' wordt, maar ik ben zeker geen 'sportieve' rijder. Zeg maar iets als een Audi A4, maar dan zeker geen s-line, in verband met comfort. En als me dat lukt (wel, het is een keuze), dan zal ik absoluut dezelfde rustige rijder blijven die ik nu ben. In het echt dure segment zie je bij het ene merk ook een focus op sportiviteit (zeg maar de Ferrari's) en bij het andere merk op luxe (Rolls Royce), om eens wat extreme voorbeelden te noemen.

Als ik onderweg ben en naar gedrag van anderen kijk zie ik haantjesgedrag zowel bij EV's als bij ICE's (zowel premiums als oude afgetrapte 2-hands bakjes). Ook zie ik onder de ICE's, ook premiums, regelmatig rustig rijgedrag. Ik wil graag geloven dat een EV misschien wat meer uitnodigt het rustig aan te doen. En @ertromp en @leon-cupra geven gehoor aan die uitnodiging, maar ook veel EV-rijders doen dat niet. Generaliseren is altijd gevaarlijk.

En ook met een ICE leidt rustig rijgedrag tot meer range, vorige week met een beetje wind mee op weg naar het werk een gemiddelde van 4.2 l/100km, met m'n dino-juice auto. Het wordt alleen door velen niet zo belangrijk gevonden, omdat opladen zo snel gaat (vreemd eigenlijk, want het gaat weliswaar snel, maar een ICE volledig "opladen" kost best veel geld).
 

JeSko

Forumguru
Ik zie dat veel, "sinds ik een EV heb rijd ik rustiger" tot "een EV nodigt uit om rustiger te rijden" , zelf begrijp ik dit niet goed, een moderne benzine met DSG is zeker zo stil, net zo luxe uitgevoerd met allerlei "hulp" middeltjes, en net zo comfortabel, dan zou je denken dat je al met dat soort auto's rustig zou beginnen rijden, niet?

Het is imo gewoon allemaal veel meer afhankelijk van de bestuurder en de bui waarin die is, niet zozeer van het type auto. En dan is het vaak ook niet eens zo zwart wit qua rijstijl, degene dat zeggen dat ze rustig rijden vinden dat misschien van hun zelf, maar is het daarom ook zo? En degene die sportief of ronduit zot rijden, doen die dat dan echt altijd en overal? Dus hangt het er nog vanaf op welk moment je een bepaald type chauffeur met een bepaald type auto tegenkomt? of hoe vaak je die tegenkomt.. en is het dan altijd dezelfde chauffeur of meerdere van hetzelfde slag in eenzelfde auto?

Je moet daar met opassen, zo ga je vaak je eigen beeldvorming vormen die je eigenlijk gewoon onbewust wilt vormen, als je op voorhand al een gedacht hebt over een bepaald type chauffeur met een bepaald type auto, zal je daarin ook sneller gaan generaliseren. En daar ben ik ook schuldig aan, als ik een EV zie tjokken in het camion vak aan 90-100 denk ik toch al snel, dat zal wel zijn omdat zijn range zo pover is, terwijl dat daarom niet hoeft te zijn. Dan vergeet ik even die E-Tron die van Mol tot Meerhout zo in men kont zat te duwen en uiteindelijk me met veel machtsvertoon inhaalde, dat is dan ook weer een uiterste.

Kortom het is allemaal niet zwart wit. Ik rijd soms wel eens heel rustig, maar soms ook wel vlot en dat weet ik van mezelf, of denk ik van mezelf te weten, kan ook zijn dat onze buurman mijn interpretatie van "vlot" eerder dwaas vind, geen idee.

daarom helemaal eens met @CharlesTucker , generaliseren is nooit goed want dan zit je er altijd naast.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Het rustig rijden heeft ook een groot gedeelte te maken met de range (naast dat de meeste EVs niet uitnodigen tot sportief rijden, geluidsbeleving of een gebrek aan neemt dat weg). Het verschil in range tussen rustig rijden en als een gek rijden met een EV is heel groot (net hetzelfde als bij ICE maar bij een ICE hoef je geen 20min te staan wachten). Met een EV ben je daar gewoon bewuster mee bezig. En ook op de autostrade , de overheid heeft ons meer en meer gedwongen om trager te rijden. Snelheid verlagen, meer (traject)controles , … vroeger vond ik 100-110 tergend traag (omdat je dan ook continue tussen de vrachtwagens rijdt), nu is dat (voor mij) een comfortabele snelheid (en je hangt met die snelheid niet meer continue tussen de vrachtwagen).

@JeSko ooit al eens met een EV gereden? Ik was ook van het gedacht “niets voor mij”, zeker na een M2 en een Cayman. ;)(Moest ik het geld hebben zou er wel een 911-hobby wagen komen. Wat nog niet is , kan nog komen)
 

ertromp

Forumguru
Mooie beschrijving van je eerste ervaringen, @ertromp, leuk om te lezen. Dat dashboard, vraagje, is daar nog wat in te stellen? Heel puristisch vind ik dat de snelheid een ronde klok met wijzer moet zijn. Dat mag best op een beeldscherm, maar met een traditioneel uiterlijk, geen cijfertjes. Dat is een afwijking van mij sinds ik eens het en ander geleerd heb over cockpit-ergonomie toen ik bij aerospace engineering op de TU Delft werkte.........
Helaas geen keuze om een klok te selecteren met een traditioneel uiterlijk.

Ik doel vooral op het aspect inderdaad dat zo'n EV er gewoon toe uitnodigt om meer "geleidelijk" te rijden. Het is natuurlijk ook de verbranding van de fossiele brandstof die vervuilend werkt. Kijk maar eens aan de rand van je uitlaat. Mijn werkgever zit echt op het pad van elektrisch vervoer en dan ga je wel mee
Het zal vooral wat verder in de toekomst dat samenspel worden om de EV dan in te zetten als een grote accu die kan leveren aan je woning/wijk etc. En de accu's worden steeds efficiënter en kleiner natuurlijk. Tja de winning van alle grondstoffen voor accu's etc. is natuurlijk ook een ding. Voor mij gewoon een mooie mogelijkheid om ook die EV ervaring op te doen,

Ook ik geniet nog steeds van mijn Sejat hoor en al helemaal van mijn MB W108 8-pitter waar je een hoop mechanisch geroffel hoort etc. maar dat zal toch echt ten einde gaan lopen al zal er voor de echte klassiekers nog wel brandstof geproduceerd worden. Wie weet nog een ontwikkeling verbrandingsmotor die super efficiënt kan rijden op synthetische brandstof oid
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Een moderne benzine met DSG is zeker zo stil, net zo luxe uitgevoerd met allerlei "hulp" middeltjes, en net zo comfortabel, dan zou je denken dat je al met dat soort auto's rustig zou beginnen rijden, niet?
Je hebt zeker een punt dat het ook aan de chauffeur ligt etc.

De stelling dat een moderne benzine met DSG net zo stil is deel ik zeker niet. De luxe is natuurlijk voor ICE en EV in vergelijkbare uitvoeringen te krijgen. Comfortabel kun je op verschillende manieren zien. Bij de ID3 die voorin geen motor heeft staan de wielen ver op de hoeken en het accupakket (Gewicht) ligt heel laag dus ideaal (voelt comfortabel) in de bochten en stabiel zo'n laag zwaartepunt. De ID3 die toch vergelijkbaar is met een Golf 8 betreffende afmetingen heeft de draaicircel van een UP. Er is een vlakke bodem bij de achterpassagiers (geen middentunnel) en dat is lekker voor de beenruimte. Wat je nog het meest hoort in de EV zijn wind/banden en je hebt absoluut geen mechanisch geluid
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Mijn werkgever zit echt op het pad van elektrisch vervoer en dan ga je wel mee
De mijne ook, in ieder geval voor de bedrijfswagens. Dat is zowel een eigen keuze als een wens van klanten. We zien tenders en hebben contracten waar specifiek geeist wordt dat we ons werk met een EV moeten doen. Aangezien ik geen leasewagen heb mag ik wel zelf kiezen, dus of er een beleid is rond leaseauto's weet ik eerlijk gezegd niet. Het grootste deel van onze sales afdeling rijdt wel rond in EV's. Of dat bedrijfsbeleid is of simpelweg gedreven door de bijtelling zou ik niet weten.
 

Tees

Donateur
Zijn steeds meer bedrijven die alleen nog maar EV toestaan als leaseauto. Geldt ook voor mijn werkgever (maar ik heb geen leaseauto). Geeft zelfs een aankoopsubsidie van €1000 als je privé een EV koopt (nieuw of tweedehands). Maar goed, dat maakt t nog steeds niet de kosten waard voor me.
 

leon-cupra

Forumguru
In BE vanaf juni 23 verplicht EV wanneer het een bedrijfswagen bedrijfswagen is. Wordt al jaren fiscaal interessant gemaakt. Eerst 120% aftrekbaar voor het bedrijf, nu 100%. Gewone benzine is maar 60-70%. Onlangs de berekening gemaakt: een EV van 60.000€ is netto even duur/goedkoop dan vb een polo benzine van 20.000€.
Zijn maar weinig bedrijven die het om het groene karakter doen (tenzij ze in die sector zitten). Het financiële weegt bij veel bedrijven en wkn serieus door.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Meegereden, vond het binnenin erg rustig maar niet rustiger als een moderne benzine, die hoor je ook bijna niet draaien. Bij een EV hoor je door het ontbrekende motorgeluid veel feller de banden en de weg, maar dat is verwaarloosbaar.
 

ertromp

Forumguru
De ellende voor een privé rijder is dat de aanschaf zowel nieuw als gebruikt van een EV een gigantische kostenpost is. Een 2021 ID3 58kWh met wat opties kost je zomaar €40.000 wat ik zo’n auto totaal niet waard vindt. Dan is een auto met verbrandingsmotor uit 2021 in aanschaf een stuk goedkoper. Al zullen de bedrijfskosten voor de EV later natuurlijk weer een stuk lager zijn
 

MarcoO2

Forumguru
Meegereden, vond het binnenin erg rustig maar niet rustiger als een moderne benzine, die hoor je ook bijna niet draaien. Bij een EV hoor je door het ontbrekende motorgeluid veel feller de banden en de weg, maar dat is verwaarloosbaar.
Da's een mooie tegenspraak: enerzijds is'tie niet rustiger, zeg je, en anderszijds hoor je de banden veel meer -doordat je de motor niet hoort... :D

Mooie wagen @ertromp , ben benieuwd naar je langduriger ervaringen.
 
Bovenaan Onderaan