Heb een Enyaq 80 met warmtepomp sinds een 4 tal maanden. Max haalt ie 540 kilometer volgens de boordcomputer bij 100% volle batterij, maar in de praktijk is dat heel wat minder. Meestal laad ik deze tot 80%, wat beter is voor de levensduur van de batterij. Bij matig weer (tussen de 15 en 20 graden) zegt de boordcomputer dat hij een 420 kilometer aankan. Dit lijkt redelijk juist te zijn. Maar op dat moment staat de AC niet echt te werken. Rond het vriespunt zakt het geschatte rijbereik naar een 320 kilometer, steeds bij 80% batterij lading. Daar kan nog een stuk af als je continue autosnelweg doet. De warmtepomp, samen met 1 zetelverwarming en stuurverwarming gebruiken een 1.3 kW. Tel daar nog een 0.3kW bij om alle andere elektronica draaiende te houden. Dat loopt dus aardig op. Wel belangrijke tip, heb je een laadpaal thuis, dan kan je de wagen een 30 minuten voor vertrek de cabine laten opwarmen, met stroom van het net. Dat scheelt in range. Je wagen in een parkeergarage zetten waar het wat warmer is helpt de batterij ook enorm. Tesla is misschien beter in batterij management, maar het interieur van de Enyaq is mooier en functioneler, hoewel de software nog wel de wensen over laat. Als laatste, bedenkt ook dat een Enyaq met 19 inch velgen zuiniger zal rijden dan eentje met 21 inch.