Enyaq zou niet snel kunnen laden gedurende de koudste maanden van het jaar.

hemi24

Forumguru
Grote kans dat daar de Enyaq standaard uitgevoerd is met warmtepomp. Mijn Noors is helaas belabberd om dit te verifiëren op de Noorse Skoda website.

Mijn Noors is belabberd, maar dit staat bij de standaarduitrusting: 8397724F-2B23-4F2A-B011-0F02B323C9BA.jpeg

Daar heb ik in NL een vinkje bij de opties voor moeten zetten, waardoor er € 1.100 bij de totaalprijs werd bijgeteld…
(Maar in Noorwegen kun je enkel de IV80 krijgen)
 

Japanese Power

Donateur
Het artikel is sowieso een jaar oud, kan best zijn dat tussentijds zaken zijn gewijzigd...
Kijk nergens meer van op als ik eerlijk ben. Of zijn dat alleen PON perikelen.
 

ertromp

Forumguru
De titel van het topic is geen item in de aangehaalde test.
Laden / laadproblemen is m.i. iets anders als ontladen (capaciteit) in vries omstandigheden
 

jesse_s93

Donateur
Wat @Japanese Power zegt, het artikel is inmiddels een jaar oud. In de tussentijd hebben (bijna) alle Enyaqs de ME3.0 update gekregen. Deze update zou juist verbeteringen door moeten voeren in koude omstandigheden. Ik meen dat de Enyaq onder een bepaalde temperatuur voor de ME3.0 update altijd de accu begon op te warmen tot 10 graden. Dit zorgt voor een hoog verbruik, voornamelijk in de eerste kilometers, maar ook zeker de rest van de rit. Na de ME3.0 update gebeurt dit niet meer (accu temperatuur is 0 graden indien het vriest). Dit brengt dan wel weer de kanttekening mee dat de accu ook niet op temperatuur is als deze bijvoorbeeld bij een snellader aankomt en dus lagere laadsnelheden met zich mee brengt. TS haalt dus twee problemen aan waarvan er een (deels) opgelost zou moeten zijn door ME3.0 en een het resultaat is van de update naar ME3.0.

Bron:
 

Smeeuwis

Donateur
Is iemand opgevallen dat de persoon die dit topic is gestart nergens (meer) op reageert? Lid geworden 24-01 om 21:02, topic gestart 21:14 daarna stil...

Trol? Met een nieuwsbericht van minimaal een jaar oud er bij gaan al mijn 'sensors' al op tilt... Vakdeformatie ook hoor, als ICT-er.
 

jesse_s93

Donateur
@leon-cupra , ik ben bekend met het topic van @Japanese Power over zijn Enyaq. Ik zeg ook niet dat alles rozengeur en maneschijn is na de ME3.0 update, ik wil alleen maar aangeven dat er door de TS twee problemen worden aangehaald waarvan er één door de update verbeterd zou moeten zijn, het langzamere laden is het gevolg van de ME3.0 update doordat de accu niet wordt verwarmd.

De roep om een knop om de accu te laten voorverwarmen of wanneer je naar een snellader navigeert is dermate groot dat ik me niet kan voorstellen dat dit niet in een OTA update wordt doorgevoerd. Hoe lang dit op zich zal laten wachten is echter de vraag :unsure:
 

poke66

Nieuw lid
Heb een Enyaq 80 met warmtepomp sinds een 4 tal maanden. Max haalt ie 540 kilometer volgens de boordcomputer bij 100% volle batterij, maar in de praktijk is dat heel wat minder. Meestal laad ik deze tot 80%, wat beter is voor de levensduur van de batterij. Bij matig weer (tussen de 15 en 20 graden) zegt de boordcomputer dat hij een 420 kilometer aankan. Dit lijkt redelijk juist te zijn. Maar op dat moment staat de AC niet echt te werken. Rond het vriespunt zakt het geschatte rijbereik naar een 320 kilometer, steeds bij 80% batterij lading. Daar kan nog een stuk af als je continue autosnelweg doet. De warmtepomp, samen met 1 zetelverwarming en stuurverwarming gebruiken een 1.3 kW. Tel daar nog een 0.3kW bij om alle andere elektronica draaiende te houden. Dat loopt dus aardig op. Wel belangrijke tip, heb je een laadpaal thuis, dan kan je de wagen een 30 minuten voor vertrek de cabine laten opwarmen, met stroom van het net. Dat scheelt in range. Je wagen in een parkeergarage zetten waar het wat warmer is helpt de batterij ook enorm. Tesla is misschien beter in batterij management, maar het interieur van de Enyaq is mooier en functioneler, hoewel de software nog wel de wensen over laat. Als laatste, bedenkt ook dat een Enyaq met 19 inch velgen zuiniger zal rijden dan eentje met 21 inch.
 

poke66

Nieuw lid
Welke logica is dat dan? Parameters? Formule?
De Enyaq heeft een 82kWh batterij waarvan er 77kWh beschikbaar is voor de gebruiker. Ik zit op een verbruik van 14kWh/100km in dat seizoen. Dus dat klopt zoals een bus. Maar heb je een zwaardere voet, dan is het natuurlijk minder.
 

hemi24

Forumguru
Doe je netjes, denk dat er meer gebruikers zijn die op 16 tot 17 kWh/100km blijven hangen, onder gunstige omstandigheden…
 

ertromp

Forumguru
Vandaag eens gekeken wat mijn ID3 58kWh verbruikt op de rit Apeldoorn - Utrecht centrum.
Ben via A50 - A12 gereden want de kortste route via A1 is altijd volop file.
Heb rustig gereden. Max 100 km/h en enkele stukken vanwege drukte natuurlijk minder.
Buitentemperatuur gemiddeld 7 graden.

a6fcde09652a3e04536e228ab310db4e.jpg


Volgens de BC kom ik gemiddeld aan 18,2kWh/100km. Ben echt benieuwd of ik ooit die ca. 14 kWh die hier ook genoemd wordt in het topic ga halen.
Mijn ID3 heeft ook een warmtepomp.
 

poke66

Nieuw lid
Enkel bij de juiste buitentemperatuur en op rustige banen. Op de snelweg ga je dat niet halen, een dino auto kan dat ook niet. Bij hogere snelheid neemt de luchtweerstand sterk toe. 18kwh op de snelweg is al heel mooi. In die 18 kwh zit je verwarming mee in, misschien wel 2 of 3 kwh. De maat banden, zomer/winterbanden en de bandenspanning spelen allen een rol.
 
Bovenaan Onderaan