Enyaq zou niet snel kunnen laden gedurende de koudste maanden van het jaar.

Koelma

Nieuw lid
Onderstaande is mij ook overkomen.
De verkoper geeft aan dat hij er niet verder over wil praten omdat hij elke dag 4 mensen aan de lijn heeft die erover klagen. Advies: "verkoop de auto maar en koop er een die wel goed is". Ik zweer, dit is wat hij zei.
Verder kwam ik bij Pon ook niet verder. Reactie van de dame aan de telefoon, zoiets van daar hebben nog nooit van gehoord. Zo jammer.
Lees hieronder en huiver. Dit is echt waar, ik ervaar precies wat hier staat.
Opladen langs de snelweg met een super hoge laadsnelheid van 34kwh, terwijl er een Kia staat die gewoon met 150kwh staat te laden. Dan sta je echt te balen!

Test: Skoda Enyaq iV reageert slecht op vrieskou
Bijna niets stelt batterijen meer op de proef dan vorst. Maar sommige elektrische auto’s zijn beter bestand tegen winterse kou dan andere.
IJzige temperaturen eisen hun tol van de accu van de elektrische auto en een actieradiusverlies tot 30 procent is mogelijk. Sommige automodellen hebben echter beduidend minder last van de kou dan andere, zo blijkt uit een grootschalige test van de Noorse autoclub NAF. Van de 31 onderzochte voertuigen presteerde het Chinese model BYD Tang het beste. De Skoda Enyaq iV zakte in Noorwegen door het ijs.
De NAF testte op een droge weg bij temperaturen tussen 0 en min 10 graden. De auto’s begonnen elk met een volle maar niet voorverwarmde accu en vervolgens werd de afstand tot deze helemaal leeg was gemeten. Snelwegen, landwegen en het stadsvervoersnetwerk werden gebruikt tijdens het rijden in het echte verkeer (dus geen laboratorium opstelling) en afhankelijk van het bereik moesten hoogteverschillen tot 1.000 meter worden overwonnen. De verwarming werd gebruikt, maar de efficiëntie van het voertuig werd gemaximaliseerd door de Eco modus in te schakelen, zodat het binnenin de auto soms behoorlijk koel bleef.
Het Chinese SUV model BYD Tang, die sinds vorig jaar in Noorwegen op de markt is maar in Nederland nog niet verkrijgbaar is, leed de minste verliezen. Het model, dat van meet af aan succesvol was in het Scandinavische land, belooft een standaard actieradius van 400 kilometer en haalde in de wintertest zelfs een actieradius van 356 kilometer. Het verschil tussen deze 2 waarden is 11 procent. De Tesla Model Y Long Range Dual Motor (11,05 procent verlies van rij bereik) en de Porsche Taycan 4 Cross Turismo (11,84 procent) behaalden vergelijkbare goede resultaten.
De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor bood het grootste winterbereik in de test met in de praktijk 521 kilometer, wat overeenkomt met een verschil van 93 kilometer oftewel 15,15 procent minder dan de officiële waarde. Ook de Mercedes-Benz EQS 580 4Matic (513 kilometer; 20,47 procent verlies aan rij bereik) en de BMW iX xDrive50 (503 kilometer en 14,89 procent) kwamen heel ver. De grootste verliezen werden opgetekend bij de Skoda Enyaq iV 80, die 31,83 procent van zijn standaard actieradius verloor. De Tsjech is daarmee de zwakste speler in het veld
 

JeSko

Forumguru
Uiteraard zakt range bij koudere temperatuur, maar deze tests zijn gedaan in een gemiddeld kouder land dan BE/NL, ik neem aan dat je in NL of BE woont? Overigens komt de Enyaq het minste uit deze test, maar het is dan ook veruit de goedkoopste van het stel, de andere (BYD tang ken ik eerlijk gezegd niet) betreffen premium merken, een Enyaq kost misschien 1/4de van die Porsche, en die BMW en Benz zijn ook geheid een pak duurder, geen schande dus en de Enyaq presteert dan ook goed in zijn prijsklasse imo.
 

Bakkertje

Forumguru
Is het niet toevallig zo dat de duurdere modellen uit de test standaard uitgerust zijn met een warmtepomp voor de verwarming en de Enyaq niet? (Of heeft die ook standaard een warmtepomp?)

Dat scheelt namelijk aanzienlijk in het verbruik van de verwarming..
 

leon-cupra

Forumguru
Ook al is het daar kouder, het zegt wel veel over de efficiëntie van de batterij en het batterij management. De wagens die minder verliezen zullen hier in BE/NL ook een stuk minder verliezen dan de Enyaq.
En hier wordt dan nog alleen maar over de range gesproken. We zullen dan nog maar zwijgen over software-problemen.

hoe meer en meer je leest over andere EVs, hoe blijer ik word met mijn Tesla.
 

leon-cupra

Forumguru
De VAG groep heeft momenteel zijn zaken dan ook niet op orde. De laatste update van de Enyaq heeft zelfs bij vele eigenaars nog meer frustraties opgeleverd. Zitten hier ook leden die al een stuk minder enthousiast zijn over hun Enyaq.

Dus tja, dat dan iemand zoveel geld betaald heeft voor een niet goed werkende wagen en je wordt dan nog niet geholpen door de dealers met zelfs botte antwoorden , tja , je zou voor minder gefrustreerd geraken.
 

JeSko

Forumguru
Ook al is het daar kouder, het zegt wel veel over de efficiëntie van de batterij en het batterij management. De wagens die minder verliezen zullen hier in BE/NL ook een stuk minder verliezen dan de Enyaq.

Uiteraard, maar het vergelijk blijft tussen veel duurdere premium auto's dan de Enyaq. Ik ben dan eerder benieuwd hoe de Enyaq het ervanaf brengt tegen zijn directe (prijs) concurrenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
De tesla staat er toch tussen … voor de prijsdaling was een long range amper duurder , nu zelfs een heel stuk goedkoper dan de Enyaq.
Hyundai en Kia doen het ook een stuk beter dan de Enyaq op alle vlakken. Genoeg testen daarover al geweest.
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Klopt maar goed, Tesla is dan ook al jaren bezig, zij zijn de grondleggers van het EV gebeuren en staan qua software en batterij optimalisatie ver voor op iedereen, niet enkel op Skoda. VW groep komt eigenlijk pas kijken bij het EV gebeuren, net zoals vele andere traditionele fabrikanten.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko dat geldt voor andere merken ook en zij scoren merkelijk beter (Kia , Hyundai, Mercedes). VAG is serieus de bal aan het misslaan (zowel op range als software vlak).

En tesla is ook ook maar een jaar of 10 bezig met EVs. Is ook niet zo heel lang. Zij hebben de andere constructeurs gewoon een versnelling hoger doen schakelen, anders had Tesla heel de markt ingepalmd.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Vag is al jaren de weg kwijt, niet alleen met elektrische voertuigen.

Tesla is trouwens al 20 jaar bezig, opgericht in 2003, eerste auto uitgebracht 4 jaar later al. Toen was er zelfs nog geen sprake van enige elektrificatie van voertuigen op grote schaal, toen was zelfs het befaamde diesel schandaal nog niet losgebroken ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Op een serieus niveau is het maar sinds de model S en dat is toch al een stuk later.

Blijft nog altijd wel dat VAG heel veel terrein verliest tov de andere traditionele merken, die net zoals VAG achterstand hadden op Tesla.

Eigenlijk hebben die merken een heel mooi voorbeeld van hoe het zou kunnen/moeten. En toch nog weten ze het te “verprutsen”. Mooiste voorbeeld de infotainment . Mijn vader is absoluut niet handig met menu’s , touchscreens en dergelijke. Hij is zijn Ioniq 5 zo grondig beu omwille van de complexheid van de menu-opbouw. In mijn tesla vond hij alles in een paar seconden terug. Ikzelf ben uiteraard wel wat meer gewoon met dergelijke zaken. Ik vind het infotainment van tesla zo een verademing. Zit zo eenvoudig en logisch in elkaar. En niet onbelangrijk, alles werkt gewoon. Hoeveel keer lees je hier niet dat vb het instellen van 2 profielen niet lukt. In mijn tesla heeft dat 2min geduurd om mijn profiel en dat van mijn partner volledig in te stellen en werkte van de eerste keer.
 

JeSko

Forumguru
Tesla is altijd serieus geweest, het heeft alleen een tijd geduurd vooraleer ze ook serieus genomen werden.

Hoe de bedieningen zijn weet ik niet, dan dwalen we ook weer te ver af van het topic, dat auto's überhaupt te ingewikkeld en omslachtig ( lees ronduit gevaarlijk ) geworden zijn is wel een gegeven. Ik hoef het allemaal niet, ik vond de Superb en nu de Mazda qua tech/bediening ideaal, niks fancy maar alles werkt en is, kog betrekkelijk, eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waar de verschillen vandaan komen?

Zoals eerder geschreven, in het vergelijk wordt ook de verwarming (op Eco stand) gebruikt. Als de ene auto met warmtepomp is uitgerust en de ander niet, dan heb je daarmee direct de verklaring voor de verschillen tussen een Enyaq en de andere uit de test.

Onderstaande gevonden op de Skoda site:
1674633504762.png
Een warmtepomp lijkt dus optioneel te zijn. Als de test auto daar niet mee uitgerust is en de rest wel, is dat een hele logische verklaring..
 

leon-cupra

Forumguru
@Bakkertje test is uitgevoerd door een Noors vakblad en dus wss met wagen uit Noorwegen. Pon bepaalt of de Enyaq standaard met warmtepomp komt of niet. De Noorse invoerder kan het anders bepalen. Grote kans dat daar de Enyaq standaard uitgevoerd is met warmtepomp. Mijn Noors is helaas belabberd om dit te verifiëren op de Noorse Skoda website.
 

BJF

Senior Member
Ik verbaas me dat de VAG-groep als geheel wordt verweten niet bij de tijd te zijn. Ik lees in de openingspost dat de Porsche Taycan ‘vergelijkbare goede resultaten’ boekt. Porsche maakt ook deel uit van VAG…
 

JeSko

Forumguru
@BJF

Ga het Porsche forum maar eens bezoeken, ook daar frequente problemen met software, die heeft VAG gewoon niet op punt en deze generatie gaat daar ook niet meer komen, ze zijn het gewoon aan het uitzweten en uitstellen wachtende op het verlopen van de garantie van deze generatie software, zodat ze al die misnoegde klanten huiswaarts kunnen sturen zonder dat ze nog ergens aanspraak op hebben. Wat betreft de accu kan de Porsche best goed presteren, daar zullen ze vast meer moeite en kwaliteit in stoppen dan in de Enyaq.
 
Bovenaan Onderaan