Enyaq 60 100kw trager snelladen

leon-cupra

Forumguru
Zal wss de wltp range zijn bij een 100% geladen batterij die de BC aangeeft. Overal waar je leest, spreken ze van een reële range van 320km in de zomer en 250 in de winter.
 
@leon-cupra WLTP staat zelfs op 395km of meer voor de IV60.

Ik ben net 100% geladen en heb een range staan van 303km......dat is echt dramatisch verminderd sinds de ME3.0 update.

Kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat @Japanese Power het aan het rechte eind heeft. Bij de update hebben ze de capaciteit met ca. 10-15% ingeperkt is mijn gevoel. Om dus te zorgen voor een langere levensduur.

Mensen met een 2023 model hier die verder komen dan waar ik op uitkom?
 

leon-cupra

Forumguru
Dat de batterij tot 80% is terug gebracht na de update heb ik in het andere topic al eens aangehaald. Mijn vader had dat een tijdje geleden eens gelezen in een artikel over de toen aankomende update. Reden is idd om de levensduur van de batterij te kunnen garanderen.
 

Jdbigg

Senior Member
Je range is sterk afhankelijk van je rijstijl. Probeer maar eens een lading lang ’het nieuwe rijden’. Je zult zien dat je range dan flink toeneemt. Ik maak zelf afwisselende ritten zonder één keer tussentijds mijn rempedaal aan te raken. Alleen de laatste meters rem ik voor een stoplicht dat niet tijdig op groen springt als ik al anticiperend nader :giggle:
 

Japanese Power

Donateur
Helemaal mee eens, sinds 01-01 dit jaar heb ik m'n rijstijl, mede door alle MEB ellende, drastisch omgegooid naar zo optimaal mogelijk EV te rijden (het nieuwe rijden dus). En dat levert wel een minder slecht verbruik op maar dat komt nog niet in de buurt van de WLTP.

Maar met 1 lading ben je nog niet om, daar zul je wel een aantal ladingen mee moeten rijden om een beter beeld te krijgen.
 

leon-cupra

Forumguru
One-pedal-drive zorgt er ook voor dat je je rijstijl naar het EV-rijden aanpast. Je moet een stuk vooruitziend zijn, meer anticiperen op het verkeer en je rechtervoet meer in bedwang kunnen houden. Ik vind het wel een plezante manier van rijden.

Ik begin nu ook de invloed van het weer te ondervinden. In de winter de tesla gekocht, dus de minst efficiënte periode. Het ritje naar mijn ouders is mijn referentie. Zelfde baan iedere keer en de drukte is ook altijd hetzelfde. In de winter moest ik een max snelheid aanhouden van 105-110 om het laagste verbruik te bekomen (13,5), gisteren een keer enorm warm. Airco hard werkend, zelfde ritje naar mijn ouders. Continue 120-125 gereden en geraakte vlotjes aan een minimumverbruik van 13,5-14.
 

Jdbigg

Senior Member
Ik heb het nog eens gecheckt op EV-database, een in mijn ogen onafhankelijke en goede referentie. Die geeft voor een iV60 in de zomer, gemengd autoweg en binnenwegen een bereik aan van 390 km. Dat komt overeen met mijn ervaring, mits je voorzichtig omgaat met je 'gaspedaal' en recuperatie optimaal benut..

 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko in een EV lukt dat wel iets gemakkelijker aangezien de elektromotor je ook doet vertragen met het lossen van het “gaspedaal”. Als ik met de Passat rij, rij ik ook even vooruitziend maar mispak mij meer met de rem-momenten (omdat de wagen niet vertraagt bij gas laten) dan met de tesla.

Maar je moet eens proberen om met je Mazda zonder rempedaal te rijden … zal je niet lukken ;)
 

Jdbigg

Senior Member
@leon-cupra Ik rijd al sinds september vorig jaar met die update en heb geen verschil gemerkt, anders dan de grote terugval in de winter. Mijn iV 60 is van april '21
 

leon-cupra

Forumguru
Die update hielt in dat de batterijcapaciteit beperkt werd tot 80% en dat je laadsnelheid ingeperkt werd. Dat je het niet ondervindt is dan heel bizar (mss heb je een andere update gehad).
 

Jdbigg

Senior Member
Mijn update was heus de 3.0 en mijn bereik nu in de zomer rond 400 km. Zie bijgaand screenshot van gisteravond: 48% en 191 km geeft bijna 400 km bij 100% lading. Ik kan het verder ook niet verklaren. Accu’s van een andere leverancier wellicht?
 

Bijlagen

  • IMG_1536.jpeg
    IMG_1536.jpeg
    614,2 KB · Weergaven: 20

hemi24

Forumguru
@Jdbigg : ik neem aan dat je in dat geval een langdurig gemiddeld verbruik hebt van rond de 14 KWh/100km, of iets in die richting?
 

Jdbigg

Senior Member
@Jdbigg : ik neem aan dat je in dat geval een langdurig gemiddeld verbruik hebt van rond de 14 KWh/100km, of iets in die richting?
Eerlijk gezegd kijk ik daar nooit naar. Ik houd de actieradius in het oog, zoals vroeger mijn benzinemeter. Verbruik volgde ik al jaren niet meer.
 

Japanese Power

Donateur
Het gemiddelde verbruik van de BC is net als in een ICE altijd aan de te zuinige kant.

En het bereik wat de BC aangeeft is vrijwel altijd aan de voordelige kant. Zie ook deze post van mij daarover.
 

hemi24

Forumguru
Kan wel zijn, maar een lager gemiddeld gebruik over lange tijd zal ook resulteren in de weergave van een grotere range…
 

SanderW

Nieuw lid
Wij ervaren hetzelfde probleem net onze enyaq 60, we kunnen niet meer snelladen na de laatste software update. Bij verschillende palen getest maar we kunnen niet meer sneller dan 55kwh laden. Ook niet wanneer de accu tussen de 10% en 30% zit tijdens het opladen bij een 300kw paal zonder andere auto's.
...
Zijn er nog meer skoda enyaq eigenaren die hetzelfde probleem ervaren?
JA.
Ik ervaar precieshetzelfde. Ik kom niet meer boven de 60Kw uit, ongeacht de hoeveelheid in de batterij bij verschillende laadpalen van verschillende aanbieders. Dit is sinds de accuvervanging.
Software zit nog op versie ME3.0.
En ja, die softwarepakketten van VAG zijn een drama. Ze weten zelf niet welke versies er nu beschikbaar zijn voor welke auto. De software is echt buggy en durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat de volgende EV een Tesla wordt....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan