Enyaq 60 100kw trager snelladen

EdK

Forumguru
@MarQ zit je nu tekst in mijn citaat te zetten ??
Je kunt het nu nog aanpassen en zet dan de tekst even onder mijn citaat !
Bvd
En kijk even in de "meet en greet"dat word zeer op prijs gesteld door vele actieve leden als je je daar even voorstelt
 

Japanese Power

Donateur
Nog zo’n grote drogreden. Je zou je toch doodschamen als je dit als dealer durft te zeggen. Iets verkopen waarvan je niet weet hoe je iets kunt controleren. Ben benieuwd naar de naam van deze “dealer”…
 

Japanese Power

Donateur
…ik rij een Tesla…
Even off-topic tussendoor maar ze worden weer goedkoper las ik. In elk geval in de USA. Heb vanavond even zitten spelen in de configurator maar voor het geld van een Enyaq heb je makkelijk een Tesla. Ben je in elk geval gevrijwaard van alle EV-ellende.

Zo. En dan nu weer on-topic voor de mods ingrijpen ;)
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Zwijg mij van de prijsdalingen … gekocht net voor ze begonnen te dalen. Had wel dergelijke berichten gehoord op het moment van aankoop maja , er was nog niets zeker en op dat moment wou ik een fiscaal interessante wagen + een handelaar de mijn Cayman wou overnemen.

Zal wss ook wel de eerste wagen zijn die langer dan 1j op de oprit blijft (5j zal wel heeeel moeilijk worden :deuk: ), dus hopelijk met de facelift van de M3 en hopelijk binnen jaar of 2 de MY de prijzen terug een heel stuk omhoog zodat mijn MY ook terug wat kan stijgen in restwaarde.

EV rijden is anders wel enorm zalig. Mis langs geen kanten de Cayman en de Passat wordt ook amper gebruikt voor de gezinsuitstappen. Heb al het dubbel van de kilometers dan 1j Cayman en dat na 3,5maand.:D
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook , de Tesla komt er uiteraard niet van zichzelf. Bepaalde beslissingen in het leven bepalen dat ;)

Mbt gewicht, batterij is uiteraard de grootste “boosdoener”. Dat is toch wel gemakkelijk 500kg meer dan een ICE, echter doordat de batterijen onderaan hangen , is het zwaartepunt veel lager en is het rijden an sich, ondanks het giga gewicht, veel leuker en beter dan 90% van ICE wagens.
Daarnaast , de meeste EVs zijn ook geen kleine wagen. Mijn MY ook, is een halve bus. Als ik via de camera’s van het werk de parking bekijk, valt het naast de andere wagens enorm op hoe groot de MY wel is (en dat is voor veel andere EVs ook wel zo).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kia E-Soul en 'verwanten' (E-Niro, Niro EV, Hyundai Kona) wegen ook beduidend minder dan 2 ton, mijn E-Soul is volgens kenteken leeg 1657 kg en rijklaar dan 1757(?) kg. De RDW reken kennelijk ook bij een BEV een halve tank benzine :ROFLMAO:
De 64 kWh accu weegt, volgens Kia, ~285 kg.
 

Tees

Donateur
:ot: een volle HD heeft niet meer massa dan een lege, maar een volle accu wél. Die energie die je erin stopt, is namelijk opgeslagen als chemische energie, en dat zorgt voor een miniscule toename van massa (want energie is massa). Maar dat zal voor de RDW weinig uitmaken ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Je kunt het verschil tussen een lege en een volle accu uitrekenen.
Leuk voorbeeld alhier:

Maar... dankzij de factor 'c' in het kwadraat is het verschil verre van meetbaar, laat staan merkbaar. :koffie:

@Japanese Power Zo'n CitiGo is dan weliswaar een stuk minder massief, maar voor zo'n klein autootje met beperkte actieradius nog steeds aan de zware kant.
Als ik beschaafd rijd met onze Roomster van ruim 1100kg, dan kom ik duizend kilometer ver, met slechts één lading van de gebruikte energiedrager (benzine dus). :jaja:
 
Resumé MEB 3 update:
• Range vermindering
• Laadsnelheid-verlaging aan snellader (ook met warmtepomp)
• Laadsnelheid-verlaging aan thuislader bij kouder weer (ook met warmtepomp)
• Recupereren is sterk verminderd bij kouder weer en ook bij start van de rit waar deze altijd 100% was.
............
@Japanese Power ik ervaar hier hetzelfde, meerdere collega's ook. Laadsnelheid verlaging valt mij nog mee, ik kom deze week geregeld tot >80kW bij de Shell of Fastneds in het land.

Wat bedoel je met "recupereren is sterk verminderd"? Energiewinst bij afremmen, of iets anders?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jdbigg

Senior Member
De CitiGo haalt met gemak de 300KM. Met de Enyaq mag ik blij zijn als ik de 300 haal...

Bekijk bijlage 103125
Wij rijden al meer dan een jaar zowel een Enyaq 60 iV als een Citigo iV. Onze ervaring is dat de verschillen in zomer en winter enorm zijn, maar dat de Enyaq altijd een veel grotere actieradius heeft. Nu in de zomer haalt de Enyaq 400 km en de Citigo 250 km.
 

Japanese Power

Donateur
Wat bedoel je met "recupereren is sterk verminderd"? Energiewinst bij afremmen, of iets anders?
Klopt. Bij kouder weer kun je maar beperkt regenereren. Eerste kilometers zelfs maar 25 van de 100%.
Daarna loopt hij wel op maar komt nooit op de 100 bij kouder weer.
 
Laatst bewerkt:

Speedhunter

Forumguru
Wij rijden al meer dan een jaar zowel een Enyaq 60 iV als een Citigo iV. Onze ervaring is dat de verschillen in zomer en winter enorm zijn, maar dat de Enyaq altijd een veel grotere actieradius heeft. Nu in de zomer haalt de Enyaq 400 km en de Citigo 250 km.
400 km is zeker mooi!
 
@Jdbigg Een IV60? 400km range/actieradius bij 100% geladen? Ik kom (hij hangt nu aan de lader) niet verder dan 310km......

Best frustrerend dit.
 

Speedhunter

Forumguru
Daarom is het mooi, ik had rekening gehouden met 240km in de winter en rond de 300 in de zomer. Heb hem pas midden juli.
 
Bovenaan Onderaan