Enyaq 60 100kw trager snelladen

jaspero

Nieuw lid
We hebben onze Enyaq 60 first edition 100kw sinds Juni 2021. Vorig jaar zijn we er al mee naar Hongarije en terug gereden, met tevredenheid.

We gaan morgen weer op reis, maar bij een toevallige test bij Fastned zijn we er achter gekomen dat we niet heel snel meer kunnen laden (55-60kw). Omdat de dealer aan gaf dat het aan de paal kan liggen (we hebben uiteraard daar al andere palen gebruikt), zijn we ook in een andere regio naar Fastned en een Total snellaad punt geweest (minstens 150kw) ,zonder dat andere auto's laden. Helaas beiden zelfde resultaat.

Vandaag bij de dealer geweest. Hij is uitgelezen maar er zijn geen problemen gevonden. Ze houden het op een toevalligheid en misschien combinatie accu en paal temperatuur (of iets in die richting). Ik heb gevraagd of hij nog wel op 100 kw staat in plaats van de standaard 50, maar dat hebben ze bekeken.

Daarna bij een lokaal snellaad punt nogmaals geprobeerd (175,kw) maar helaas weer hetzelfde. Maar niet warm buiten..

Iemand hier nog tips of ideeën waar het aan kan liggen?
 

Jdbigg

Senior Member
Mijn iV 60 laadt alleen met 100 kW als de accu bijna leeg is. Fastned geeft per autotype laadcurven die aangeven bij welke lading met bepaalde snelheid wordt geladen.
 

EdK

Forumguru
Als jou accu niet volledig leeg is dan zal hij met een andere ( lagere) laadsnelhied kunnen laden
De waarde die men opgeeft is wat hij maximaal aan kan en hoeft zeker niet de laadsnelheid zijn die hij altijd aanhoud
Maar zit er nog bepaalde lading in dan gaat hij aan de hand van die lading berekenen met welke snelheid hij gaat laden
 

jaspero

Nieuw lid
Heel erg bedankt voor de reacties! Hij laadt nog 60 bij 45% dus dat vond ik vrij weinig. Maar gezien de curve zou het kunnen als de accu temperatuur niet optimaal is.
 

Tees

Donateur
60 kW bij 45% lading klopt vrij aardig, dit is de curve die Fastned opgeeft:
1202-FastchargeCurve.png


En dit is de maximale laadsnelheid bij optimale omstandigheden! Dus iets daaronder is niet raar. Pas onder de 30% zou ie met 100 kW moeten laden.
 

mlskoda

Nieuw lid
Wij ervaren hetzelfde probleem net onze enyaq 60, we kunnen niet meer snelladen na de laatste software update. Bij verschillende palen getest maar we kunnen niet meer sneller dan 55kwh laden. Ook niet wanneer de accu tussen de 10% en 30% zit tijdens het opladen bij een 300kw paal zonder andere auto's.

De garage gaf eerst de palen de schuld maar we hebben de auto al bijna een jaar en zijn er afgelopen zomer ook mee naar Italië op vakantie geweest. Voor de update begon bij alle palen de lader altijd rond de 100kwh en hebben we na ongeveer 23min weer een volle 80% accu. Nu na de update niet meer hoger dan 55kwh en is dat gemiddeld 45min.

De garage is nu in overleg met de importeur.

Zijn er nog meer skoda enyaq eigenaren die hetzelfde probleem ervaren?
 

Japanese Power

Donateur
En als de garantieperiode is opgerekt en ze de problemen genoeg naar achteren hebben kunnen schuiven ben je als eindgebruiker mooi de sjaak. Ik heb genoeg ellende hier gedumpt over mijn Enyaq en ja: ik herken je probleem. En een dealer die zegt dat ze in overleg zijn met de importeur… mogen wij je het antwoord vast geven?
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Gelukkig zijn de meeste Enyaq-rijders leaserijders en ondervinden ze er geen financieel nadeel van. Ben je zelf eigenaar ben je idd de sjaak. Wie wil er binnen 5j al die Enyaqs kopen.
Mijn partner vroeg vrijdag terwijl ze haar nieuwe lease-Passat mocht ophalen wat de EV keuze van het bedrijf was …. Enyaq :nono:
Gelukkig nog 5 jaar benzine, anders hadden we zonder twijfelen terug overgeschakeld op een privé-wagen.
 

Bakkertje

Forumguru
@leon-cupra ik weet niet of ik het als privé eigenaar erg zou vinden als, voor het behoud van de accu, het snel laden vertraagd wordt.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het product niet meer aan de verwachtingen voldoet als je na een update ineens twee keer zo lang moet laden.

Al met al ben ik nog steeds blij met met phev (Passat GTE). Elektrisch voor de korte stukken en als we over twee weken naar Frankrijk gaan kan ik gewoon tanken..
 

mlskoda

Nieuw lid
En als de garantieperiode is opgerekt en ze de problemen genoeg naar achteren hebben kunnen schuiven ben je als eindgebruiker mooi de sjaak. Ik heb genoeg ellende hier gedumpt over mijn Enyaq en ja: ik herken je probleem. En een dealer die zegt dat ze in overleg zijn met de importeur… mogen wij je het antwoord vast geven?
Het is voor mij gelukkig ook een lease auto maar de vakantie naar Frankrijk wordt op deze manier uren langer. Ik ga maar alvast in gesprek met de leasemaatschappij dat ze een andere auto regelen. Zou de garage de update niet kunnen terugdraaien, iemand daar ervaring mee?

En voor alle enayq berijders die de update nog niet hebben laten installeren, ik zou voorlopig nog even wachten.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik zou er ook anders naar kunnen kijken @mlskoda, voor die 20 minuten extra laden gaat je accu een jaar of misschien wel twee langer mee.. Of het bereik met een volle accu blijft langer op het oorspronkelijke niveau.

Als je dat dan afzet tegen de aantal keren dat je echt snel moet kunnen laden valt het toch best mee?

Overigens weet je dat als je een EV hebt je de laadtijd in moet calculeren als je verder gaat reizen dan wat er in 1 volle accu aan range is. Nu weet ik niet waar je woont en waar je in Frankrijk verblijft maar ik denk dat je 2x zult moeten laden. Dat is toch nog wel te overzien lijkt me? Of zoek op voorhand een mooie plek waar je wat langer kunt verblijven en maak het onderdeel van de reis.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Japanese Power

Donateur
En voor alle enayq berijders die de update nog niet hebben laten installeren, ik zou voorlopig nog even wachten.
Helaas raar maar waar. Als je de update weigert dan vervalt de garantie op je accu’s.

Zou de garage de update niet kunnen terugdraaien, iemand daar ervaring mee?

En nee: een update is niet meer terug te draaien. Deze wordt per auto zoals hij de fabriek heeft verlaten via internet binnengehaald en de update overschrijft alle vorige data zonder dat er een backup wordt gemaakt of een weg terug is…
 

Japanese Power

Donateur
Op de lange termijn niet, kijk maar naar hoelang het dieselgate schandaal heeft gelopen voor er een uitspraak kwam. Ben bang dat de Enyaq rijders die nu de problemen ervaren niet zullen meemaken dat het zal veranderen. Een het gros van de Enyaq rijders in NL zijn leaserijders, mijzelf incluis...
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra ik weet niet of ik het als privé eigenaar erg zou vinden als, voor het behoud van de accu, het snel laden vertraagd wordt.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het product niet meer aan de verwachtingen voldoet als je na een update ineens twee keer zo lang moet laden.
De wagen voldoet niet meer aan de specificaties. Je betaalt veel geld voor een wagen en dan voldoet hij niet meer. 350km range voor een 60 naar 230km, 40min opladen ipv 20min opladen … neen , die update is boerenbedrog. Die specificaties waren voor wss het merendeel van de 60-kopers de reden om toch overstag te gaan voor een EV. Als de batterij deze specificaties niet aankan, had VAG bij al die eigenaars een nieuwe, betere batterij moeten installeren en niet deze update installeren en zeggen “het ligt aan de paal”.
Eindelijk zouden alle VAG eigenaars zich moeten verenigen en een rechtszaak aanspannen tegen VAG.

Deze heel problematiek en nog veel andere zaken waren voor mij ook de reden om enkel naar Tesla te zien voor een EV. Voor mij geen VAG-EV hoor.
 

Japanese Power

Donateur
Resumé MEB 3 update:
• Range vermindering
• Laadsnelheid-verlaging aan snellader (ook met warmtepomp)
• Laadsnelheid-verlaging aan thuislader bij kouder weer (ook met warmtepomp)
• Laadsnelheid-verlaging aan thuislader bij warmer weer 25+ graden (ook met warmtepomp)
• Recupereren is sterk verminderd bij kouder weer en ook bij start van de rit waar deze altijd 100% was.

En dit alles wordt gebracht onder het mom van een verbeterd software-management van de accu.
En wil je geen MEB 3 update, dan heb je pech en vervalt je recht op garantie op je accu.

Momenteel worden bij bosjes in Enyaq's, ID3's en ID4's defecte cellen vervangen vanwege de inferieure kwaliteit hiervan.
Wrange hieraan is wel dat na het vervangen hiervan de cellen goed zijn maar de beloofde rangeverbetering buiten wege blijft.

Kortom, ze proberen zichzelf te beschermen tegen nog meer accuproblemen door de software aan te passen en deze verplicht te stellen voor alle gebruikers waardoor de levensduur van de accu's langer wordt en ze de problemen met een beetje geluk naar achteren (lees buiten de garantieperiode) kunnen worden geschoven.

Misschien heb ik te donker gekleurde bril op maar met alle ellende van na de MEB 3 update kan ik er niets anders van maken.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ik ga er zeker wel van uit @EdK maar ik heb niet de energie en tijd om dat er allemaal in te stoppen.
Maar als er een vraag zou komen om meer info voor een officiële aanklacht dan sta ik daar zeker voor open.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan