Enyaq 60 100kw trager snelladen

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De HV accu zal de maximale laadsnelheid alleen kunnen bereiken wanneer hij op een temperatuur van tussen ~20 en 30 graden is.
Dat ga je in dit jaargetijde niet gauw halen.
Dat zou je dealer ook moeten weten ( en je vertellen), maar zoveel deskundigheid op EV-gebied is er bij de meeste dealers niet, en al zeker niet bij de receptionist(e).
 

hemi24

Forumguru
Zal wel specifiek iets voor SKODA zijn dan, onderstaand wat mijn ID.3 trekt bij een buitentemperatuur van even boven het vriespunt…

Ook hier al meerdere cellen van het accupakket vervangen en SW 3.2.
 

Bijlagen

  • IMG_2414.jpeg
    IMG_2414.jpeg
    245,7 KB · Weergaven: 46

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 hoever (en hoe hard) had je daarvoor gereden?
Zowel laden als ontladen warmt een accu op, en hoe sneller laden/ontladen, hoe warmer, dus tijdens het laden loopt de temperatuur in de accu op, zodat 'ie gaandeweg wat sneller gaat laden.

Maar voor iedereen die er vragen over heeft, kijk eens bij Fastned naar de laadcurve voor jouw auto.
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 : ik woon niet naast een (Duits) snellaadstation, dus het antwoord op je vraag kun je zelf waarschijnlijk wel invullen…

Wat ook schijnt te helpen: stel het laaddoel in als bestemming in het navigatiesysteem…

En als 8e je wagen aansluiten bij een Fastned waar al 7 EV’s stroom staan te slurpen, geeft ook laadsnelheden waar je treurig van wordt, heb ik laatst ervaren aan de A1 bij Muiden..!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan durf ik ervan uit te gaan dat je accu lekker warm was om 20:45 uur (onderweg naar huis) nog even een 'splash&dash' gedaan met een lekker lege (12%) accu.
Dan zie ik het als een bevestiging van wat ik daar net boven schreef.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Oh? Dat zal afhangen van hoe groot je accu is, en waar je je bevindt ten opzichte van thuis, of de meest nabije (snel)lader.
Ik ben ook wel eens in 'turtle-mode' thuisgekomen, maar dat voelt toch niet lekker.
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
@Peter-036 : 18 december jl. onderweg naar huis en bij FastNed geladen. Accu goed op temperatuur na een behoorlijke rit en nog 6% in de accu. Laadsnelheid startte met zo'n 125 kW en liep nog op naar zo'n 149 kW bij 12% en zakte maar langzaam terug. Zie max. in afbeelding. Software 3.2 in een 80X met 77 kWh accu. De meeste keren kom ik niet verder dan zo'n 125 kW en dan maar kortstondig om vervolgens af te zakken naar 80 - 74 kW.
Als ik het goed begrepen heb dan zou de laadsnelheid nu max 170 kW zijn bij ideale laadomstandigheden.
 

Bijlagen

  • IMG_7581.PNG
    IMG_7581.PNG
    82,7 KB · Weergaven: 27
Ik kom de laatste tijd niet eens boven de 50kW uit.. snap dat ook niet.. vol, leeg, koud, stuk gereden.. het zal..?

Range met 100% is zo rond de 380km. Als ik hem feser geeft hij 415 ofzo aan maar haalt ie niet.. warmtepomp en 21 grade i gesteld.
Edit: vandaag wederom opgeladen naar 100 (ik laad veelal tot 90, maar moet volgende week naar Hoek) en geeft als range 381 aan.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
waar al 7 EV’s stroom staan te slurpen, geeft ook laadsnelheden waar je treurig van wordt,
Tsja en dat is logisch.
Want jij kunt er wel 10 neerzetten maar als de netbeheerder jouw de aansluiting niet geeft die daar voor staat dan kunnen alle 10 niet tegelijk vollast laden.
Dus laten ze de palen onderling met elkaar babbelen en aan hand van het aantal palen in gebruik word de stroom daarop ingesteld....
Of ze babbelen niet met elkaar en word elke paal op een max laadstroom ingesteld tot de netbeheerder zijn net in orde heeft en je de goedkeuring krijgt om met max per paal te gaan laden.
En zo zal het de aankomende jaren niet anders gaan tot ons stroomnet weer in orde is....... maar dan lopen de 40+ jarige hier ook waarschijnlijk al met de rollator
 
Vandaag zowaar de Enyaq (80) leeggereden naar 6%. Range nog 15km.
bij een stokoude fastned aan de lader gehangen, ik had er 18km mee gereden, nadat de auto 2 uur stil had gestaan, en hij ging laden met 113kW. Ik dacht: zal straks wel inzakken.. maar toen ik ff later van het pompstation terug kwam lopen was hij al 60% en het laadvermogen was zelfs omhoog naar 124kW.. kwartier later was de 80% bereikt en ben ik weggereden.

maar daar snap ik dan maar weinig van héh? Al die variabelen..
soms dan heb ik een heel stuk snelweg gereden, nog 40% over ofzo, met warmere temperaturen, en dan hang ik hem eraan.. en dan max maar 40-50kW laden.. vreemd hoor..
 
Laatst bewerkt:

JapieKnik

Nieuw lid
Hebben meerdere mensen hier problemen mee, ik heb de Enyaq laten updaten en upgraden en nu laad ie nog steeds met 43 kw op ipv ergens rond de 100 kw wat met al deze updates wel zou moeten
 

JJ te G

Donateur
Temperatuur van de accu is van grotere invloed dan de meesten van ons denken. Ik moet in de afgelopen weken echt wel 50-60 km gereden hebben voordat de accu op temperatuur is en een snellader ook echt snel laadt >140 kW. Dit voorjaar ga ik een langere reis maken en ben benieuwd hoe het dan gaat. Zal het terugkoppelen.
 

Smeeuwis

Donateur
Laatst ook weer gemerkt. Na een langere rit (>60 km) gaan laden met accu op nog 9%, ging als een speer. Ik heb de cijfers niet meer paraat maar hij begon te laden met >90 KW en dat bleef ook echt hoog. Ik had niet veel nodig om thuis te komen en heb niet gewacht tot 80% dus weet niet hoe het verder zou gaan.

Daarom is het spijtig dat Skoda batterij voorverwarming nog steeds niet voor elkaar heeft in de oudere versies, de temperatuur van de accu maakt een enorm verschil. Dat terwijl de techniek aanwezig is. Zie het kanaal van deze man, hij legt het haarfijn uit:

 
Bovenaan Onderaan