Embleem aanpassen

Horkje

Forumguru
Netjes.
Tip: met ovenreiniger kun je chroom van kunststof halen. Een veel toegepaste methode in de modelbouw.

Die laatste tip had ik inderdaad ook gelezen maar tot twee keer toe vergeten ovenreiniger te kopen.....

Misschien dat ik dat bij het volgende logo toch nog ga proberen met ovenreiniger. Dan laat ik nog wel weten of dat bij deze enblemen werkt.
 

Witte76

Forumguru
Bij mij is alles on hold, gewoon geen tijd om verder te doen:tongue:
Leuke tip van die ovenreiniger :thumbsup: Ga ik zeker proberen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wow, dat is echt een héél mooi resultaat @Horkje .
Eerlijk gezegd had ik dit resultaat niet verwacht.

Is het gemakkelijk om zelf de emblemen te vervangen. En dan bedoel ik; oude eraf, nieuwe erop?

Het splitsen van je logo's ga ik nog even goed teruglezen.
 

Horkje

Forumguru
Is het gemakkelijk om zelf de emblemen te vervangen. En dan bedoel ik; oude eraf, nieuwe erop?

Voor heb ik het door de dealer (nog voor het afleveren) eraf laten halen. Dit weekend ga ik zelf de achterkant doen dus dat laat ik nog wel weten.

Ik heb trouwens begrepen dat het bijna niet mogelijk is het embleem er heel af te krijgen....

Bij de Superp zijn de emblemen voor en achter trouwens verschillend weet ik inmiddels.

Ik had voor de aflevering 1 embleem voorkant besteld. Deze heeft een bolling. Achter is het vlak.

Het splitsen is van het voorste embleem is vrij eenvoudig. Eerst plaktape volledig verwijderen en dan rustig achterlangs klipjes los wrikken en eventueel afbreken.

Achterste embleem zitten de klipjes verlijmd met een soort vullende lijm of soort harde stopverf lijkt het wel. Hier heb ik met een stanleymes alles los gesneden en uiteindelijk alles netjes gescheiden.

Binnenkort meer beeld en info.
 

Horkje

Forumguru
Inmiddels vol goede moed begonnen om het embleem aan de achterkant te verwijderen.


Het voelde best een beetje oneerbiedig om mijn gloednieuwe auto hiermee te confronteren....

Goed, het ging vrij simpel eigenlijk. Ik heb eerst een soort bankpasje voorzichtig tussen de carroserie en het embleem gewrikt. Omdat het plastic pasje vrij flexibel is en mee buigt kan je zonder schade of krassen ver achter het embleem komen.


Nadat ik rondom overal met het pasje ben gegaan heb ik ik een plastic bandenwipper tussen het pasje en embleem gewrikt en deze voorzichtig als koevoet gebruikt.



Niks meer en niks minder in dit geval. Geen fohn en geen visdraad. Wel gewoon rustig en alles met beleid.

Voor het embleem nog twee nuttige tips;

  • Geen secondenlijm gebruiken om het aan elkaar te lijmen want dat slaat dus wit uit. Ik heb nu helaas een heel klein lelijk stukje in het embleem.
  • Voor het plakken aan de auto echt goed zoeken naar geschikte dubbelzijdige tape. Die van mij was toch net iets te dik denk ik.

Voorlopig laat ik het even zo. Alles ziet er op het eerste oog wel en in het geheel mooi uit vind ik persoonlijk. Komt ook omdat de auto op de chromen rand bij uitlaat verder geen chroom of grijs heeft maar echt alles hoogglans zwart.

Maar goed smaken kunnen verschillen. Oordeel zelf maar.

 

SuperBartje

Forumguru
Goed het chroom moest dus weg. Wat niet werkt is een paar dagen in chloor weken. Ook zoutzuur doet niks. Wat gegoogle levert nog tig opties op maar ik was er wel even klaar mee.

Ik lees dat in de modelbouw wel eens (HG) gootsteen ontstopper wordt gebruikt om chroom te verwijderen van plastic delen.
Zou ook goed werken om gekleurde aluminium delen te de-anodiseren.
 
Het embleem kun je er ook makkelijk af krijgen met gevlochten vislijn. De vislijn achter het embleem langs en zagen maar. Je zaagt makkelijk door het schuimlaagje achter het embleem. Even het embleem rond zagen omdat je niet door de twee palletjes komt. De lijm en schuimresten kun je vervolgens makkelijk weg pulken. Easy peasy en zonder kans op schade.

Groetjes,

Wouter
 

Horkje

Forumguru
Ik zie dat je nu ook de embleempjes kant en klaar via superskoda.com aan kan schaffen. Kost 44,99 euro dus daar zou ik niet zelf voor tobben.

Origineel embleem kost je normaal twee tientjes. Originele Skodakleur spuitbus ook twee tientjes. Als je dan nog het extra werk en de zwarte lak, lijm en dubbelzijdig tape erbij doet ben je eigenlijk gek als je het doet zoals ik.

Jammer dat ze het daar niet eerder in de verkoop hadden. Heb ze daar destijds nog wel om gevraagd met linkjes naar dit topic.

Dus misschien zijn ze wel een beetje geïnspireerd door dit mooie forum.

;)

Voel ik me straks niet meer zo onderscheidend.....

Mocht iemand ze daar bestellen, ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit en uitvoering (bevestiging zwarte deeltjes op de lakkleur). Het zwart lijkt daar sowieso wel metallic ipv hoogglans zwart. Subtiel verschil dan met mijn originele uitgangspunt wat ik dan wel beter vind passen met het overige hoogglans zwart.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wauw, dat is echt super. Je hebt ze geïnspireerd @Horkje . Had je patent op aan moeten vragen :D.

Zoals je al aangeeft @Horkje weegt het zelf 'pielen' niet meer op tegen zo'n exemplaar van SuperSkoda te bestellen.

Plus het feit dat er nu geen delen meer afbreken omdat je er zelf niet meer aan hoeft te knutselen.

De zwarte 'kleur' lijkt mij dezelfde als die van de grill omlijsting en spiegelkappen. Dit is overigens wel een aanname..

Jammer dat het voor nu alleen nog het embleem voor de motorkap is.

Zou de complete set (voor en achter) nog een kerstcadeautje kunnen worden :pieker:.
 

B.Stuurder

Forumguru
Vooralsnog alleen voor de voorzijde
Is bij de Octavia III voor en achter gelijk? Ik heb bij de levering al geprobeerd om de logo's zo te maken, maar dat was voor de dealer te moeilijk en ik ben er nooit aan begonnen. Nu zou het dus alsnog kunnen. En de dealer heeft beloofd dat als ik de logo's aanlever, hij ze erop zet = garantie...;)
 
Bovenaan Onderaan