Elektrische actieradius iV

EdK

Forumguru
Tsja maar als je B niet meer door komt dan blijft er weinig alternatief over.....
Of eerst richting UK met treintunnel en dan met boot richting IJmuiden...maar of dat de ultieme omweg is dan ???

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een beter idee: ik blijf lekker thuis. Ik vermaak me prima in een straal van pakweg 40. 50 kilometer.
(Zou makkelijk elektrisch kunnen - althans op de fiets... :D)

We wonen namelijk al in een vakantiegebied dat - alle inspanningen van de middenstand ten spijt - gelukkig niet overmatig druk is. Hier dus geen buitenlandse invasie van betekenis (even afgezien van de niet-Friezen dan), voornamelijk wat bootjestoeristen vanwege de Turfroute. Maar die zijn meest niet zo vroeg op dus die lopen niet in de weg bij het boodschappen doen.

DaveW

Forumguru
Ik vul dit topic aan opdat mensen die naar info zoeken, nog een vgl-punthebben.

Vandaag heb ik een rit gemaakt in e-mode, en de batterij "leeg" gereden, met zeer gemengd type weg:
- 5 km autosnelweg
- 90-baan, ongeveer 20 km, waarvan een deel met flink wat rode lichten waar ik moest afremmen en terug vertrekken
- 70-baan
- 50-baan met flink wat stoppen en vertrekken.
- een beetje traagverkeer op kleine wegjes tussen gebouwen
Vooral op de 70/90 stukken heb ik enigszins sportief gereden (optrekken na rood licht vooral), voor de rest 'normaal' (dus niet extra letten op...).
Na 45 km / 55 minuten rijden, ging de motor aanslaan (op 1 km van mijn stopcontact).

Meestal is mijn rijgedrag rustiger, dus voor dagdagelijks verkeer lijkt dit me een ondergrens qua bereik.

Ik heb de auto sinds ~20 augustus, en de derde benzinetankbeurt zit er aan te komen (1e was bij levering want werd 'leeg' geleverd, batterij half geladen).

Derooke

Forumguru
Bij de aankoop van m'n Opel Mokka 1.4 benzine stockmodel was m'n tank volledig gevuld (wagen kostte 20.000 euro)

Bij m'n troc wagen van 24000 euro had ik net genoeg om aan de spreekwoordelijke pomp te raken (reserve lichtte op).

Vind ik wel frappant dat ze bij een wagen van +40.000 euro (waar ze meeste winst uithalen) geen volle tank benzine kunnen leveren.

Edit mss is dit dealerafhankelijk?

Edit 2 . En electriciteit voor zelfstandigen/dealers is goedkoper per kw (vaste kosten zijn hoger) vanaf middensplanning . (Bron: mezelf)

Laatst bewerkt:

DaveW

Forumguru
Ik heb nog nooit een auto nieuw gekocht met volle tank (Opel, Renault, Skoda). Zal wellicht pech hebben met de dealers waar ik kom.
Van mijn schoonvader hoorde ik onlangs dat hij vorig ook voor het eerst in zijn nieuwe BMW 5 (80k€!) evenmin een volle tank kreeg. Was er redelijk ontstemd over. Men zegt altijd dat de marges laag zijn bij verkoop, dus wellicht probeert men daar de laatste druppel toch nog uit te persen.
Maar soit, benzine heb ik dus amper nodig he.

Desperado

Forumguru
Flauwekul eigenlijk. Ja, de marges zijn laag...maar je betaalt afleveringskosten en daar hoort een volle tank bij.
In mijn dealertijd was een volle tank standaard bij een nieuwe auto. Bij een gebruikte was het een halve tank.

leon-cupra

Forumguru
@Desperado , afleveringskosten kent men in BE tot voor een paar jaar geleden niet. Beginnen dat wel meer en meer te zien maar absoluut niet de bedragen die je ziet zoals in NL. En de afleverkosten zijn bedoeld voor het technisch in orde zetten, het wasje en de uitleg. Niet voor een volle tank.

VincentC

Nieuw lid
Even terug on topic. Ik rij dagelijks naar mijn werk, 28km enkele rit. Hoofdzakelijk autosnelweg. Ik hou me aan de maximumsnelheid van 120km/u.
Als ik rustig rijd, haal ik zo'n 45km volledig elektrisch.

Toch wel een beetje een tegenvaller, want had gehoopt mijn vast traject quasi volledig elektrisch te kunnen afleggen.

DaveW

Forumguru
Met een WLTP range van 54 km kan je niet verwachten dat je dat er uit haalt met veel autosnelweg erbij. Die snelheid is een pak hoger dan de gemiddelde snelheid, waardoor de luchtweerstand flink doortikt. Luchtweerstand D ~ Snelheid V², maw. de luchtweerstand bij 120 km/u is dubbel zo hoog als bij 84 km/u en 4x zo hoog als bij 60 km/u. Het verbruik is hier min of meer evenredig aan.

Derooke

Forumguru
BMW heeft dit al (X5) tussen 80 en 110 km. (prijs is er ook naar :85.000euro)

Nee even serieus 10 kw extra batterij is zo duur niet. natuurlijk is er extra gewicht en duurdere ophanging en verstevigingen enz. Pak 3000 euro erbij (als optie) en ik zou het zo doen .

Bovenaan Onderaan