Electrisch rijden met een PHEV

Berghuis

Donateur
@Ad928 Minimum laadniveau wil zeggen dat dat het percentage is tot waar de auto gaat laden als je de auto aansluit.
Je kan zover ik weet alleen tijdens het rijden op de hybride stand een minimum percentage kiezen.

Jessedew

Forumguru
Het enige wat je kan doen is ladingstoestand behouden, maargoed ik rij de accu gewoon helemaal leeg, bij thuiskomst gewoon aan de lader. Zo nauw zal het allemaal niet komen.

Berghuis

Donateur
Dat heb ik ook inderdaad. Rijd wel altijd elektrisch weg, onderweg over op hybride en op het laatste stuk rijd ik de accu leeg. Bij ca. 80km enkele reis rijd ik ca. 2l/100km. Vind ik een prima resultaat.

Jessedew

Forumguru
klopt, moet mijn reactie iets nuanceren. Doe meestal wat jij idd ook doet, snelweg altijd benzine en de accu leegrijden op weg naar huis (en er dan een sport van maken om meer km te rijden dan de accu indicator aangeeft.

bramver

Nieuw lid
Deze forum thread heeft het me een boel duidelijker gemaakt hoe de elektrische en hybride modus werkt, beter dan de beknopte uitleg in de handleiding. Dank aan de bijdragers hierboven.

Waar ik nog nieuwsgierig naar was: in hybride modus en bij constante rijsnelheid is de motor soms actief (zeg 2000 toeren). De indicator voor elektrisch vermogen staat op 0. Maar toch loopt het batterij percentage (of elektrisch bereik) terug. Is de elektromotor dan toch op de achtergrond aan het meehelpen? Hoe werkt dat?

Bakkertje

Forumguru
Je hebt wat schermen in het car menu waarbij je kunt zien wat de auto aan het doen is en welke aandrijving actief is.

Naast aandrijving wordt de HV accu ook gebruikt voor de verwarming en het opladen van het 12V systeem in je auto. Dus direct (aandrijving en verwarming) en indirect hebben alle verbruikers invloed op je elektrische bereik.

Ik vind het een mooi systeem hoe het allemaal werkt. Snap ook wel dat het best ingewikkeld is en technisch/softwarematig best een uitdaging kan zijn.

Ik vind het wel nog steeds lastig om te bepalen wat nu het meest zuinig is. EV only inschakelen voor kleine stukken? Of gewoon altijd hybride rijden en de auto slim laten bepalen.

De auto weet namelijk nooit wat mijn reisdoel is. Soms 5 minuten naar de supermarkt of ritje van 2 uur naar t bos.

Jessedew

Forumguru
Mijn vrouw heeft gisteren, ondanks de vrij volle accu, op mijn verzoek met ladingtoestand behouden gereden, dus op benzine. De 12v accu was ook laag maandag (gisteren gelukkig geen melding, dus zal die nu sowieso weer goed opgeladen zijn) Gisteren reed ze 31 km heen en weer naar werk. Dat kostte € 4.64 volgens de app. Als het koud is, dan is het elektrisch bereik natuurlijk ook om te huilen. Ik tikte bijvoorbeeld maandag over een stukje van 5 km, 39,2 kwh/100 km aan.

Ik heb even uitgerekend dat stel mijn vrouw gisteren op stroom had gereden naar haar werk, het verbruik dan waarschijnlijk rond de 30kwh/100 km geweest had. Dit zou o.b.v. 35 ct de kwh, ongeveer € 3,28 geweest zijn. Kortom, in de winter heb ik het idee dat het weinig uitmaakt of je op stroom of benzine rijdt. In de zomer is de actieradius veel gunstiger en loont het dus altijd om op elektra te rijden. Kan je dynamisch laden o.i.d. dan loont het ook in de winter om elektrisch te rijden.

Is lading behouden niet duurder dan gewoon lading gebruiken? Omdat hij dan benzine omzet naar het opladen van de HV accu? Want kan mij niet voorstellen dat de HV accu echt helemaal ooit uit is.

Berghuis

Donateur
Je brandstof verbruik zal ook omhoog gaan als je lading laat vasthouden omdat auto altijd het gekozen percentage minimaal wilt hebben. Zou eerder persoonlijk voor kiezen om gewoon hybride te rijden en de auto het zelf laten regelen.

Jessedew

Forumguru
nee, behouden laadt die niet, of misschien minimaal bij, hij verbruikt eigenlijk altijd wel iets lading. Ik denk dat het inderdaad wel 'iets' duurder is, maar ik wilde eigenlijk niet opladen, omdat ik geen zin heb in eventueel een vast gevroren kabel. Bij hybride stand rij je echt de accu leeg, maar schakelt die ook veel later pas over naar benzine, dat is natuurlijk wel de meest zuinige methode. In feite is, voor zover ik kan beredeneren, het gewoon rijden met lading behouden, hetzelfde als dat de hv accu helemaal leeggereden is en je ermee op pad gaat.

Jessedew

Forumguru
Kortom, niet de meest zuinige methode, maar wilde ook graag dat de 12v accu zo goed mogelijk werd opgeladen en dat de brandstof motor ook even goed warm gereden werd, nja voor zover dat goed kan op in totaal 31 km dan.

Berghuis

Donateur
Het hangt er ook heel erg vanaf wat de lengte van je route is en daar bepaald een ieder zijn keuze op. Maar bij lading behouden zal de auto altijd bijladen als het onder het gewenste niveau komt, wat resulteert in ca. bijna een verdubbeling van je brandstof verbruik op dat moment is mijn ervaring. Zoals je ook zegt niet de meest zuinige methode inderdaad.

Last van een vast gevroren kabel heb ik nog nooit meegemaakt. Kan wezen dat het voorverwarmen daarmee te maken zou kunnen hebben. Gaan we de komende dagen achterkomen met de koudere temperaturen.

Jessedew

Forumguru
Oh dat kende ik nog niet. Gebruik jij die? En hoeveel kost ie? Opzich kan je schijnt in het geval die vastgevroren zit het wel oplossen met een föhn op afstandje houden oid. Mja ik dacht neem geen risico verder.

EdK

Forumguru
Hou rekening ermee dat bij vele openbare palen de stekker in de paal elektrisch word geborgd !
Wij worden regelmatig gebeld dat men de stekker er niet meer uit krijgt, en dit bij koude dagen maar ook gewoon met temperaturen dik boven NUL graden celcius !
In 95% van de gevallen zijn het gebruikers fouten !!
De paal word uitgezet met de pas of app maar men heeft de stekker al in de hand en bewust of onbewust staat men dan al te trekken aan de stekker !! En hierdoor kan de motor de stekker niet vrij geven omdat deze teveel weerstand krijgt door het trekken aan de stekker.
Beste is om de stekker voor deactiveren eerst even weer vast te drukken en dan te deactiveren en zodra hij word vrijgegeven op de PAAL, dan pas aan de stekker te trekken !!

Als wij in storingsdienst worden gebeld en dit riedeltje opnoemen dan krijg je altijd te horen dat men er niet aan trekt !
Maar als men dit riedeltje uitvoert dan komt de stekker wel opeens vrij en is deze dus opeens wel verwijderbaar !!
Maar eind van verhaal ligt het nooit aan de beller maar aan de paal ............

Net als sommige mensen hun pasje met andere passen in houder voor de paal houd !
Ja hij doet het niet op me pas is dan de opmerking....
Maar als wij dan op platform kijken zien we opeens een pas die zich probeerde aan te melden die niet voor een paal bedoeld is.
Dus vertel je ze even dat ze de juiste pas uit de houder moeten halen en alleen de juiste er voor moeten houden en dat deze dan gewoon werkt....
Ook dan ligt uiteraard de fout niet bij de gebruiker, maar als ze gewoon netjes doen wat er uitgelegd word doet hij het opeens wel.......

En sommige palen worden tegenwoordig met een QR code voorzien. Als je deze scant dan krijg je een how to op je phone te zien wat je eerst allemaal zelf kunt doen voor je begint te bellen met een helpdesk die slecht bereikbaar is !!

Jessedew

Forumguru
Ik heb nog nooit openbaar geladen, misschien komende zomer om met de caravan wel met een volle accu te kunnen rijden, maargoed ik kan me wel voorstellen dat het lastig is, wannneer je het goed doet.

hemi24

Donateur
Oh dat kende ik nog niet. Gebruik jij die? En hoeveel kost ie? Opzich kan je schijnt in het geval die vastgevroren zit het wel oplossen met een föhn op afstandje houden oid. Mja ik dacht neem geen risico verder.
Bangmakerij in mijn optiek; bij de EV’s in elk geval nog nooit gehad ( en ik heb de wagen wel al eens uit de sneeuw moeten graven of uit de ijzel moet bikken…

Bovenaan Onderaan