Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

MacManiac78

Forumguru
Of de tank is nog niet leeg, slimmerik.

Is dit un forum om elkaah tuh infohmeeruh of om elkaah de loef af tuh steekuh?

Noord26

Forumguru
Het aard van het beestje zal niet veranderen. :rolleyes:

Wat betreft de MRB, waar het tenminste over zou moeten gaan hier, doet mij dat niet veel. €1004,- op jaarbasis voor een GL of €460,- op jaarbasis voor een 1.2 TSI. Dat scheelt dus €544,- meer aan MRB ten nadele van de GL (in Noord-Brabant). Dat heb je er heel snel uit op jaarbasis met de lage verbruiks-cijfers van een GL.

Even uitgaande van:
- 1:22 (ipv 1:29,x) voor de GL
- diesel a 1,51 adviesprijs per liter 10/04
- 1:16 voor een 1.2 TSI
- benzine a 1,88 adviesprijs per liter 10/04

Elke gereden kilometer kost de 1.2 TSI je dan aan brandstof €0,1175; de GL kost je voor elke gereden kilometer €0,06864. Derhalve een verschil van €0,04886 per kilometer.

Het omslagpunt ligt dan dus al bij (544/0,04886) net boven de 11K op jaarbasis! En dat rijdt vrijwel iedereen met een auto. Zelfs mensen die minder als die 11K rijden op jaarbasis is het voordeel te groot geweest om hem nu met veel verlies in te gaan ruilen op een goedkopere benzine auto. Want een auto verkopen en een andere kopen kost je nog veel meer geld als wat je zou gaan 'besparen' bij de benzine.

Hierbij is natuurlijk geen rekening gehouden met verschil in onderhoudsprijzen tussen benzine en diesel.

EdK

Forumguru
Zeker nog nooit in een Yeti met een 1.4TSI blok gereden ??
Rij je bijna vergelijkbaar zoals jij hierboven beschrijft !

turboturbo

Forumguru
En daarbij komt dat diesel fijner rijden is, (knip) meer rust in het rijden.
Dat vind ik niet. Ik vind de diesels van vag met geen uitzondering net tractoren (nee niet zelf bedacht)

In de Ibiza 1.9tdi van een vriendin kom je met bloedende oren op plaats van bestemming en het hele dashboard resoneert mee bij bepaalde toeren.
Dan gaat mijn voorkeur echt uit naar een benzine motor voor rust aan boord.... :)

wanderer

Senior Member
ha, ha, ha dan ben ik zeker doof, in mijn Fabia heb ik meer last van band/windgeruis dan dat ik de motor hoor.....hij loopt zo lekker soepel..
maar we dwalen zoals gewoonlijk weer af en heeft niets met het topic te maken, waarvoor excusesZorg eens voor dat je on topic blijft. Leest lekkerder)

Skoody Boo

Actief lid
En daarbij komt dat diesel fijner rijden is, meer koppel, langere bakverhoudingen dus meer rust in het rijden.

EEN diesel en EEN benzine? Hangt er van af welke. Vergelijk nou eens de koppelcurve van een 1.2 tdi met een 1.2 tsi, dan gaat deze opmerking toch nergens over.

De tsi trekt rond 63 in 5 al op zonder dat je hoeft terug te schakelen. Dus ook met die bakverhoudingen zit het wel snor.

van_der_P

Senior Member
Wat betreft de MRB, waar het tenminste over zou moeten gaan hier, doet mij dat niet veel. €1004,- op jaarbasis voor een GL .
Dat is vreemd
Een paar weken geleden gebeld met de 'belastingtelefoon auto' en zij konden mij niet vertellen hoeveel MRB ik zou moeten gaan betalen in 2014 voor mijn GL. Ik heb het de goede man 2 X laten vertellen. Hij vertelde erbij als er een dienst is in NL die het weten kan, dan zouden zij dat zijn.
Ik weet niet hoe je aan die kennis komt.

Noord26

Forumguru
Die kennis heb ik zelf niet. Maar kun je gewoon invoeren op de site van de belastingdienst.. :eek:

€1004,- is de prijs voor een diesel-auto, in de provincie Noord-Brabant, met een gewicht tussen 1050 en 1150 kg. We moeten gewoon volle mep MRB gaan betalen (als een diesel-auto die niet CO2 zuinig is), dus ik heb gewoon de gewichtklasse, brandstof-soort en provincie ingevoerd belastingdienst-site:

Bereken uw motorrijtuigenbelasting

Skoody Boo

Actief lid
hij loopt zo lekker soepel...
Deze week nog in een greenline gereden. Er ziten grote voordelen aan een greenline, maar dit is natuurlijk gel*l, een greenline loopt niet soepel. Dat hoeft ook helemaal niet, ik zou het er ook prima mee kunnen doen, maar ga nou geen onzin uitkramen s.v.p.

MacManiac78

Forumguru
Ik vind deze steeds terugkomende discussie wel grappig om te volgen.... maar.... maak voor jezelf de berekening eens. Het wegvallen van de MRB is in het geheel zo'n groot probleem niet als je de Greenline gebruikt waarvoor deze gemaakt is..... RIJDEN! en ZUINIG zijn! Maak je voldoende kilometers en trap je het beestje niet (continu) op z'n staart, dan 'verdien' (kost het in vergelijking met... minder) je er alsnog aan. Bedoelde berekening --> Benzine of diesel? Bereken hier wat goedkoper is! | Omslagpunt.com

Bovenaan Onderaan