Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

Mijn O2 1.9 tdi met roetfilter stoot minder CO2 uit dan mijn Fiat panda 1.2. Gevraagd om uitleg waarom ik voor mijn O2 104 euro moet betalen en voor mijn panda 18 euro per maand. Geen bevredigend antwoord gekregen. Waar ik me de laatste tijd steeds meer aan stoor is het aantal sjonnies met nieuw ingevoerde olieslurpende oltimers die ook lekker gratis rondrijden op " mijn" kosten.

Noord26

Forumguru
Een strekking kun je ook niet lezen, maar alleen zelf concluderen; quote:

"Mensen die vóór die datum (12 juli 2012 dus..) een zuinige lease-auto hebben gekregen, houden de lage bijtelling zolang de auto niet van eigenaar verandert. Dat is eerlijk voor al die mensen die voor die datum heel bewust zo’n auto hebben uitgezocht.”

Ik heb mijn '14%' auto ook voor die tijd gekocht. Want dat zijn immers dezelfde auto's met BPM en wegenbelasting-vrijstelling. Maar ik moet straks wel meer gaan betalen na een bepaalde datum, ongeacht of de auto van eigenaar veranderd. Daarom kan ik mij totaal niet vinden dat het eerlijk zou zijn voor mensen die heel bewust zo'n auto hebben gekocht. Aldus de conclusie van de minister. Zakelijk of prive; er zitten voordelen aan vanwege de huidige regelgeving, maar om nu een bepaalde groep voor te trekken lijkt mij alles behalve netjes en correct, laat staan eerlijk.

Jkz

Lid
Een conclusie kan ook een invulling zijn....
Eerdere berichten gaven aan tot 1-1-2014 onveranderde regelgeving. Zolang er niets concreets is kun je inderdaad voor jezelf conclusies trekken of invullingen geven. Ik kijk uit naar iets definitiefs voordat ik me zorgen maak. Er staat nergens iets dat je straks moet betalen of zie ik iets over het hoofd?

Max5

Senior Member
De lobby van de leasemaatschappijen zal wel iets beter zijn dan die van de particuliere eigenaren, plus het feit dat er over de particulieren niet wordt gesproken geeft me de indruk dat we er voorlopig vanuit kunnen gaan dat er niets veranderd. MRB vanaf 1-1-2014 dus.
Rechtsongelijkheid? Tsja, als de één een meevallertje heeft betekend niet automatisch dat een ander er ook recht op heeft!
Slechte wetgeving, dat wel. Maar dat vind ik van de gehele wetgeving rond zuinige autos.

jmw57

Lid
Ik zou er knap van balen als ik in 2014 voor mijn Fabia 1.2 tdi wegenbelasting moet gaan betalen. Ik heb die auto gekocht mede omdat die belastingvrij is en ook nog eens een diesel. Als ik belasting moet gaan betalen kost mij dat 251 euro per kwartaal (dus dik 1000 euro per jaar) en daar zit ik niet op te wachten.
Het kan toch niet zo zijn dat de regering eerst vele mensen in een dieselauto (en andere belasting vrije auto's) probeert te krijgen door geen belasting te heffen voor die auto's (en dat is gelukt) en dan, als die mensen zo'n auto hebben, dan toch weer lekker belasting voor die auto gaan invoeren. Ik denk dat dan vele mensen hun belastingvrije auto moeten verkopen, simpel weg omdat de belasting te hoog wordt. Voor een vergelijkbare auto op benzine betaal je ong. 117 euro per kwartaal en dat scheelt dus toch even ongeveer 134 euro per kwartaal.
Het lijkt mij dat importeur PON (dus het VAG concern) namens alle Fabia Greenline, Polo bleumotion en Leon ecomotion dieselrijders (zijn nl. allemaal dezelfde motoren) maar eens moet gaan protesteren in Den Haag, want ook de autofabrikanten (en importeurs) lokken ons dus nu nog steeds in die auto's, terwijl ze nu al weten dat het voordeel er mogelijk af gaat.
In mijn ogen zou een overgangsregeling gemaakt moeten worden. Net zo als dat toen gebeurd is met het grijze kenteken.
Mensen die een belastingvrije auto hebben moeten het voordeel houden, maar zodra de auto verkocht wordt moet de nieuwe eigenaar wel belasting gaan betalen. Dat zal dan natuurlijk wel invloed hebben op de prijs die je voor je auto kunt krijgen na 2014.

Fabia

† In Memoriam
Kijk maar wat er gebeurd is met het grijsrijden. Dat werd ook van de ene op de andere dag afgeschaft zonder een overgangsregeling. Mensen bleven dus zitten met onverkoopbare auto op grijskenteken.

meppie

Nieuw lid
Volgens mij gaat het om fiscale bijtelling, dit is iets anders dan vrijstelling MRB,
Kan best zijn dat de leasemaatschappij in 2014 MRB moet gaan betalen en het leasebedrag omhoog gaat

Noord26

Forumguru
Dat de MRB er aan zat te komen bij de aanschaf van mijn GL was ik al wel op berekend. Maar dat er onderscheid gemaakt zou gaan worden in de fiscale voordelen tussen dezelfde auto's bij prive en zakelijk gebruik is eigenlijk gewoon discriminatie. En dat is bij wet verboden.

Jkz

Lid
Nog steeds is er niets 100% zeker. Waarom wordt er zo hard geschreeuwd zonder dat er geslagen is? Daar komt nog bij dat de Mrb-vrije periode al met een jaar is verlengd, 2014 ipv toen ik mijn gl kocht, 2013. Ik snap deze klaagzang niet. Er staat nog niets definitief op papier.

Bakkertje

Forumguru
Dat de MRB er aan zat te komen bij de aanschaf van mijn GL was ik al wel op berekend. Maar dat er onderscheid gemaakt zou gaan worden in de fiscale voordelen tussen dezelfde auto's bij prive en zakelijk gebruik is eigenlijk gewoon discriminatie. En dat is bij wet verboden.

Je trekt nu een vergelijk tussen MRB en fiscale bijtelling, dat is appels en peren vergelijken. Als het goed is gaan de leasemaatschappijen alsnog MRB betalen, net als de privé bezitter van een auto die nu MRB vrij is. En, en dit heb ik hier al eerder geschreven, de fiscale bijtelling betaal ik enkel voor het privé gebruik van mijn leaseauto. Die fiscale bijtelling betaal ik over de consumenten nieuwwaarde van de auto, dus inclusief BTW en BPM. Ik betaal dus belasting over belasting! Voor het privé gebruik van een auto en in mijn geval is dat voor amper 1000 privé km per maand, daarvoor draag ik iedere maand 561 euro aan belasting af.

Even voor de vorm, en nu draai ik hem eens om: De privé rijder betaald helemaal nop nada niks aan belasting, krijgt korting op de aanschafwaarde en wij leaserijders maar betalen!

Wat ik aan wil geven is dat het maar net is van welke kant je het allemaal bekijkt. Over 1 ding zullen we het allemaal eens zijn. De overheid gebruikt alle vormen van mobiliteit om geld te innen..
- I rest my case -

Jkz

Lid
@bakkertje:
Dan koop je toch een fabia gl en ga je ook profiteren tot 2014.
6000 euro per jaar heb je niet aan afschrijving denk ik.
We zouden haast medelijden met de leaserijders moeten hebben. Jullie betalen niet voor ons toch?

EdK

Forumguru
@ JKZ Dit is een opmerking die wal nog kant slaat !
Wat bakkertje hier doet is een vergelijk maken tussen prive en zakelijk
Dan rijdt deze brave borst een SuperB en geen Fabje GL waar zijn volledige gezin niet inpast !
En hij kiest er dus voor om die 1000 eurie te betalen en dus niet Prive een wagen te nemen !
En ik weet zeker dat Bakkertje weet dat hij bij een vergelijkbare wagen zakelijk nog steeds goedkoper uit is dan prive de zelfde wagen te gaan rijden.

En ach die GL rijders klagen maar en dat is wel echt hollands hoor ( een hollander die niet moppert is zwaar ziek )
Want als je voor de Fab GL kiest dan heb je dus geen BPM hoeven te betalen, dan betaal je tot heden geen MRB en je rijdt nog eens zuinig op een brandstof die nog relatief betaalbaar is.
En met een beetje gezond verstand weten we allemaal dat in Nederland niets gratis is of dat iets voor bepaalde tijd is ( behalve kwartje KOK )
Dus redeneer eens met zijn allen op een andere manier, reken eens uit wat je toch maar weer eens lekker hebt bespaard in die tijd dat je van die voordelen gebruik hebt kunnen maken !

Want in deze slechte tijden moeten we allen inleveren zoals je dagelijks in de kranten kunt lezen en denken jullie dan werkelijk dat je met een VVD die er voor de werkgevers is , dat die jullie A label rijders gaat ontzien omdat zij zo milieu gezind zijn ???? Neuhhh die weten ook donders goed dat het om die pegels gaat !

Maw overdenk nu maar eens wat jullie gegund bespaard hebben en mopper eens minder over dat ook deze voordeeltjes weg bezuinigd worden , en dat je gewoon weer met alle verdere nederlanders op bepaald moment weer die MRB mag afdragen !

Jkz

Lid
@EdK
Dat is precies wat ik bedoel> lees ook mijn eerdere Posts!
Ik vind dat iedereen lekker aan het klagen is hier terwijl er niets te klagen valt!

EdK

Forumguru
@ JKZ: kort samengevat het zijn echte hollanders die niet ziek zijn, omdat die echte Hollander altijd moet klagen !

Bakkertje

Forumguru
@jkz: Mijn post was ook meer om aan te tonen dat je het vanuit beiden kanten kunt bekritiseren en dat enkel de staat gebaat is bij alle aanpassingen en vooral dat het appels en peren is. Je hebt ook helemaal gelijk dat er nog maar weinig concreet is, dus ik deel je mening dat we hier ontzettend lang over kunnen filosoferen. Overigens hoor je mij ook niet over hetgeen wat ik moet betalen. Sterker nog ik ga er vanuit dat ik voor het eind van het leasecontract geen 20% bijtelling meer betaal maar meer. Daarom rijd ik in een Superb ipv een Passat ;) (wat dat betreft zijn we hier allemaal clever :tongue: )
@Edk: Thanks, en inderdaad als we in een Fabia hadden gepast, had ik nu een Fabia naast het huis, maar dan wel 1 met 14% bijtelling :winkie:

Bothje

Heel gewoon lid
Ongeveer op de derde dinsdag in september zullen we het echt gaan horen wat het zal worden.

WouterO2C

Actief lid
Ongeveer op de derde dinsdag in september zullen we het echt gaan horen wat het zal worden.

Hoop je. En dan nog. Ook dat "derde dinsdag van september beleid" wordt zo vaak weer worden ingetrokken, veranderd, verlengd of toch anders worden uitgevoerd.
Kwartje van Kok, iemand? :)

Noord26

Forumguru
Kwartje van Kok, wat is dat een rare opmerking? Dat is 3 jaar na invoering door het bevriezen van de accijns alweer terug 'gegeven' aan de consument. Inmiddels ruim 15 jaar geleden..

Bovenaan Onderaan