Ik zou er knap van balen als ik in 2014 voor mijn Fabia 1.2 tdi wegenbelasting moet gaan betalen. Ik heb die auto gekocht mede omdat die belastingvrij is en ook nog eens een diesel. Als ik belasting moet gaan betalen kost mij dat 251 euro per kwartaal (dus dik 1000 euro per jaar) en daar zit ik niet op te wachten.
Het kan toch niet zo zijn dat de regering eerst vele mensen in een dieselauto (en andere belasting vrije auto's) probeert te krijgen door geen belasting te heffen voor die auto's (en dat is gelukt) en dan, als die mensen zo'n auto hebben, dan toch weer lekker belasting voor die auto gaan invoeren. Ik denk dat dan vele mensen hun belastingvrije auto moeten verkopen, simpel weg omdat de belasting te hoog wordt. Voor een vergelijkbare auto op benzine betaal je ong. 117 euro per kwartaal en dat scheelt dus toch even ongeveer 134 euro per kwartaal.
Het lijkt mij dat importeur PON (dus het VAG concern) namens alle Fabia Greenline, Polo bleumotion en Leon ecomotion dieselrijders (zijn nl. allemaal dezelfde motoren) maar eens moet gaan protesteren in Den Haag, want ook de autofabrikanten (en importeurs) lokken ons dus nu nog steeds in die auto's, terwijl ze nu al weten dat het voordeel er mogelijk af gaat.
In mijn ogen zou een overgangsregeling gemaakt moeten worden. Net zo als dat toen gebeurd is met het grijze kenteken.
Mensen die een belastingvrije auto hebben moeten het voordeel houden, maar zodra de auto verkocht wordt moet de nieuwe eigenaar wel belasting gaan betalen. Dat zal dan natuurlijk wel invloed hebben op de prijs die je voor je auto kunt krijgen na 2014.