Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

peperskoda

Forumguru
Voor die dure Yeti heb ik geen oplossing, maar voor die dure vakanties wel: Wordt, net als ik, touringcarchauffeur. Ben je heel vaak op vakantie en krijg je nog geld toe ook:winkie:

EdK

Forumguru
:laugh:
tsja misschien de BPM afschaffen voor de Yeti
Omdat het een uitstervend ras is !?
En ach ik zit in de recreatie techniek en dus ook veel op campings en jachthavens dus heb hetzelfde als jij mbt geld toe

Nog even over de afschaffing:
De bestaande regeling gaat in 2014 op de schop.
Maar, daar komt wat anders voor in de plaats!
Wat dat is weet natuurlijk niemand, maar het is wel duidelijk dat er nog steeds gestimuleerd zal worden voor extra zuinige auto's.

Dat dus de drie-cilinder dieselrijders (nu de zuinigste auto's met 89 gr CO2 uitstoot) terugvallen in een oude regeling van vroeger is gewoon onzin!
Die gaan natuurlijk straks wel betalen, maar nog steeds erg weinig.
En zo moet het ook; de vervuiler moet en gaat straks het leeuwendeel van de belasting voor z'n kiezen krijgen.
Bron: volg het laatste nieuws.... :)

@Wanderer,
Je moet echt het laatste nieuws volgen en goed luisteren wat men, ook in Den Haag, hierover zegt.
De intentieverklaring van BOVAG, ANWB en de autobranche is toch echt duidelijk; wij gaan naar een situatie toe, waarbij de meest vervuilende auto ook het meest gaat betalen.
Daar is niets mis mee en ook geen glazenbol kijkerij zoals jij dat noemt.
Dat jij dat niet leuk vindt, dat mag natuurlijk (de reden waarom blijft duister), maar ik vind het logisch dat de overheid dit standpunt nu ook inneemt.
Wil je minder belasting betalen, dan stap je maar in een auto met minder CO2 uitstoot.

Daarnaast is het een goede prikkel voor de autobranche.

EdK

Forumguru
en daar begint de discussie weer die was uitgeblust !
Man man kom nou eens gewoon met harde feiten en niet met zomaar wat loze kreten !
Ben het niet vaak met wanderer eens ( weet hij ook ) maar in deze ben ik het geheel met hem eens !
En ik luister ook naar het nieuws en kijk er ook naar , maar dan kom ik tot heel andere conclusies en mag je HEEL blij zijn als je onder een nieuwe regeling gaat vallen die financieel gunstiger gaat uitvalllen !

Oja doe geen verdere moeite naar mij toe om het uit te leggen want ben vanaf nu toch weer weg voor een paar weken !! :)

Ach, het maakt mij niets uit hoor! Ik blijf toch wel in een lage-CO2 uitstoot-auto rijden.
En de groep autobezitters die straks boven de 125-130 gr. CO2 uitstoot zitten, zijn in 2014 door het progressief belasten op basis van de CO2 het haasje.

TL@

Forumguru
Op zich toch schandalig dat je belast wordt op CO2 uitstoot, dit is niet eens schadelijk. De vulkanen op Ijsland stoten per jaar 10x meer CO2 uit dan alle auto's samen.

Een automobilist van een onzuinige auto wordt toch al belast aan de pomp, waarom dan nog verder straffen? Compleet van de pot gerukt en nog maar eens een excuus om de auto als melkkoe te gebruiken.

Kennelijk heeft Opel (of GM) wel heel goed gelobyd want alles met minder 50gram CO2 zou belastingvrij gereden kunnen worden (zit de Ampara/Volt toch wel op 49gram zeker). Hierdoor wordt nog eens duidelijk dat het allemaal om geld draait en niks anders. Op zich is dat begrijpelijk maar kom er dan voor uit en doe niet hypocriet.

Ik had toch graag de wegenbelasting in de benzineprijs opgenomen zien worden. Zodat ook de vele buitenlanders welke tegenwoordig in Nl werken en met buitenlands kenteken rondrijden meebetalen, deze ontspringen dus nog steeds de dans! Moeten we allen dus gewoon op zoek dus naar een Poolse vrouw met auto!!
heeft iemand een idee wat we nu straks ongeveer moeten gaan betalen voor de Greenline per kwartaal?

MarcoO2

Forumguru
heeft iemand een idee wat we nu straks ongeveer moeten gaan betalen voor de Greenline per kwartaal?
"Nu" of "straks"? :winkie:

Wat je nu betaalt weet je, wat je straks exact gaat betalen is nog koffiedik kijken. Maar ik verwacht wel dat je met een zuinige auto straks nog steeds goedkoop uit zult zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er een beprijzing komt die geen rekening houdt met zaken als (reëel!) verbruik, kilometrage en dergelijke.

duopenotti

Senior Member
Ik citeer uit de autobrief bij gelijkblijvend beleid:
Circa 240 miljoen Euro derving van BPMinkomsten in 2009 encirca 530 miljoen in 2010
- Circa 10 miljoen Euro derving MRB-inkomsten in 2009 en circa 40 miljoen Euro in 2010

De BPM vrijstelling kost de overheid veel meer dan de MRB vrijstelling. Waarom niet weer BPM betalen en MRB vrijstelling behouden, danwel bijstellen. Ik dacht dat MRB bijstelling sowieso de bedoeling was.

duopenotti

Senior Member
Voor de leaserijder (citaat uit autobrief):
Verder wil ik nog ingaan op de periode dat men nog een bepaald verlaagd bijtellingstarief kan
toepassen nadat de zuinigheidsgrenzen zijn aangescherpt. Onder de huidige wetgeving geldt dat de
aanscherpingen van de zuinigheidsgrenzen alleen zullen gelden voor auto’s die na de aanscherping
voor het eerst op kenteken worden gesteld waardoor het voordeel behouden blijft voor bestaande
auto’s. Teneinde steeds de meest zuinige auto’s te stimuleren en evenwel duidelijkheid en
zekerheid te bieden voor belanghebbenden, wil ik de periode dat men nog een verlaagd
bijtellingstarief kan toepassen na een aanscherping van de zuinigheidsgrenzen terugbrengen tot de

gemiddelde duur van leasecontracten.

Mixh

Lid
Voordeel ´groene´rijder blijft

Lees dit artikel het AD. We mogen toch aannemen dat de schrijver de mensen die privé een groene auto hebben aangeschaft is 'vergeten'. Die zullen toch ook 'gewoon' geen MRB hoeven te gaan betalen :confused:

MacManiac78

Forumguru
Klopt het dat als ik straks de Greenlabel rijd, ik jarenlang belasting vrij rijden kan en dat als ik de auto verkoop, de nieuwe eigenaar alsnog een blauwe envelop krijgt?
(Of heb ik het niet goed begrepen?)

Er wordt inderdaad alleen over 'zakelijke rijders' geschreven.... de prive rijders worden niet met naam genoemd, maar dit denk ik er toch een beetje uit te lezen. Er wordt immers niet gesproken van "ALLEEN de zakelijke rijder".
Indien dit wel het geval is, dan schrijf ik meteen een brief inzake rechtsongelijkheid.

michiel9876

Nieuw lid
Klopt het dat als ik straks de Greenlabel rijd, ik jarenlang belasting vrij rijden kan en dat als ik de auto verkoop, de nieuwe eigenaar alsnog een blauwe envelop krijgt?
Indien dit wel het geval is, dan schrijf ik meteen een brief inzake rechtsongelijkheid.

Volgens mij is dit de bron van dit nieuwsbericht: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17415/lage-bijtelling-zolang-auto-bij-eigenaar-blijft

Er wordt in dat gesprek blijkbaar niet gesproken over prive rijders... dus er valt weinig over te zeggen.

Bakkertje

Forumguru
Ongelijke behandeling in mijn optiek tussen prive bezitters en lease-rijders?

In het artikel wordt helemaal niet gesproken over de gevolgen van privé bezitters, dus wat is er dan zo oneerlijk?
Het is juist oneerlijk dat mensen in een milieuvriendelijke auto geen motorrijtuigenbelasting betalen. Die belasting is voor het onderhoud van onze wegen, daar maken die mensen net zo goed gebruik van.

Het zou pas oneerlijk zijn als je nu voor een lease auto kiest op basis van een bepaalde maandelijkse last en dat die ineens omhoog geschroefd zou worden. De regeling zoals die geschetst wordt lijkt mij een best aardige overgangsvorm. Vergeet niet dat, en daar wordt in het artikel niet over geschreven, de CO2 normen aangepast gaan worden voor de gunstigere fiscale bijtelling. Het milieu zal er dus alleen maar op vooruit gaan.

wanderer

Senior Member
vroeger was de wegenbelasting oa voor onderhoud van de wegen....nu heet dat houderschapsbelasting en wordt onderhoud van de wegen uit de algemene middelen betaald....een groot verschil...

Noord26

Forumguru
De strekking van het verhaal is dat lease rijders nog 5 jaar gegarandeerd worden van de fiscale voordelen en prive rijders dus niet (tot 2013?); dus ongelijke behandeling.

De regeling omtrent BPM en wegenbelasting-vrijstelling heb ik niet verzonnen en dat de regering daarin nu onderscheid gaat maken tussen prive en bedrijfsmatig gebruik is alles behalve netjes.

Bovenaan Onderaan