Egr-problemen, roetfilterproblemen bij 1.6 tdi?

chris01

Senior Member
@punicajack , ik heb het bij VVT in marum laten doen, tevens heb ik hem daar ook laten chiptunen.
is denk ik een uur en kwartier voor jou rijden.
is wel een goed adres, maar je zou ook kunnen kijken bij JB in dieverbrug.
 
Vandaag kreeg ik weer een melding en dit keer bleef er een waarschuwingslampje irritant knipperen en dit ging gepaard piepjes. Was redelijk in de buurt van Marum dus ben daar langsgereden om eventueel direct te tunen ed. De auto is daar voor de derde keer in drie weken uitgelezen en ze gaven daar aan dat het aan een kapotte Particulate Filter Pressure Difference Sensor lag. Ze hadden nog één liggen en hebben deze ter plekke vervangen.:thumbsup:
Net ongeveer 30 kilometer gereden en geen melding!
Fingers crossed!! :dankje:
 

mwhite

Forumguru
sensor gaat kapot omdat de kans groot dat hij te warm wordt ivm verstopte dpf
wat is je km stand?
 

mwhite

Forumguru
gezien de km stand en leeftijd denk ik dat de dpf vol zit...
vaak komen er eerst storingen zoals jij hebt gehad.
ik zou de optie dpf overwegen...
 

Spierings

Forumguru
Druksensor gaat wel vaker kapot. Ook lage km standen. Zou geen conclusies hieruit trekken dat het dpf filter vol zit of zo.

Heb er behoorlijk wat vervangen en dan is het een kwestie van inleren en eventueel een noodregeneratie en dan zie je ze zelden nog terug.
 

mwhite

Forumguru
@Spierings trek geen conclusie denk dat de dpf vol zit en mijn ervaringen meegenomen in mijn kennissenkring 3x meegemaakt en zelf...
Nu gewoon doorrijden en kijken of er een storing terug komt.
Mocht het de dpf zijn komt er een melding tot die tijd zou ik blijven rijden.
 

Spierings

Forumguru
@mwhite je hoeft niet te gokken. Je kunt met een tester de auto uitlezen hoevol het roetfilter zit.
Maar zelfs een wagen met een verstopt roetfilter kun je weer aan de gang krijgen met chemische middelen.... Zodat het opgelost is. Ook heb je brandstof toevoeging welke het roetfilter schoon brand door de verbrandingstemperatuur te verhogen.

Natuurlijk is alles eraf halen makkelijker, en in mijn ogen ook beter..Is tenslotte alleen maar voor het milieu en niet de levensduur van de motor.

Maar het een heeft gewoon niks met het ander te maken. Sensoren gaan gewoon regelmatig defect. Ook de slangen gaan soms verstopt zitten waardoor deze druk waarden niet kloppen en het filter vol gaat zitten door gebrek aan regeneren.

Maar het is wel zo dat als de sensor niet goed werkt en je toch door blijft rijden dat het filter vol gaat zitten. De druksensor is een van de belangrijkste sensoren voor het regeneren..

Zelf geen 4x ervaring maar in het verleden wel 14 jaar als diagnose technicus bij de Audi......
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan