Egr-problemen, roetfilterproblemen bij 1.6 tdi?

flip

Lid
We zijn ondertussen al ruim een half jaartje verder. Zijn er al mensen die sukkelen met de 1.6 cr en egr-klep en roetfilter? Ik blijf een overstap naar een tsi overwegen als de nieuwe O3 er komt, uit vrees voor hoge kosten met die dieseltoestanden. Een collega oud-mechanieker blijft beweren dat mijn vrees ongegrond is. Mijn halve trouwboek is ondertussen overtuigd van al dit naderend onheil en ziet dat wel zitten, een tsi. Wat doe ik? Zwijgen in alle talen en onnodig mijn cr van de hand doen? Eerlijk alles opbiechten en dan toch maar verder dieselen? Of komen er toch onheilsberichten over verstoppingen allerhande en allerlei?
 

hemi24

Forumguru
@Flip: Tot 150.000km heb je nog even de tijd lijkt mij?!? Dat is in elk geval (bijna) de stand van mijn O2 met 1.6CR TDI en ik heb nog geen enkel probleem met EGR-klep of roetfilter gehad.
 
Ik heb net (vanochtend) ook deze foutmelding gekregen, oftewel de roetfilter is verstopt. Ik moet straks nog een mooi stukje op de vierbaansweg rijden, dus dat lijkt alleen maar goed.
Twijfel alleen of ik niet eerst langs een garage moet?? Weet iemand wat er wijs is? Gewoon vertrekken of toch eerst langs een garage?
Ben benieuwd...
 
Hallo Hemi, dat staat al in deze topic :itwasntme:. Roetfilter (blz 34 van mijn boekje)
Ik ga vanmiddag rijden en zal toeren maken in mijn 4de versnelling. Ben er alleen bang voor dat ik straks nog pech krijg.
Dus de vraag is eigenlijk of het heel erg is om hier nog even mee door te rijden.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik denk dat je die vraag beter even aan je dealer of andere garage kunt stellen. En als het instructieboekje aangeeft dat je er niet mee door moet rijden, moet je dat vooral ook niet doen lijkt mij. Voorkomen is immers beter dan genezen. Ik heb zelf overigens ook last van een haperende EGR klep. Mijn auto wordt binnenkort geopereerd bij VAG Techniek (EGR dichtzetten).
 

Import Yeti

Forumguru
Nu bijna een ton op de teller en met name korte ritten rijden nooit een probleem met roetfilter gehad. Ook nooit een lampje zien branden. Wel is bij 47K de EGR softwarematig uit geschakeld. :)
 

kansberg

Forumguru
Ook hier geen problemen met roetfilter en/of EGR. Na de sores die ik heb gehad met mijn vorige auto, een Astra 1.7 CDTI, heb ik 'maatregelen' genomen om deze problemen te voorkomen. Met als kers op de taart een zuiniger rijdende Superb :D Nu 147.000 km. op de teller.
 

ElScorpione

Forumguru
Daar sta je nog van te kijken. Ik reed hiervoor in een Astra 1.9 CDTI en daar ging de EGR kapot bij 180.000. Roken dat ie deed ;)
 

mwhite

Forumguru
mijn 1.6tdi heeft na 177dkm de 'maatregelen' om deze problemen te voorkomen gehad.
daarvoor geen storingen gehad.
nu 10dkm verder geen problemen na genomen 'maatregelen'

@Terranova zou hem even laten uitlezen..
 

hemi24

Forumguru
Daar sta je nog van te kijken. Ik reed hiervoor in een Astra 1.9 CDTI en daar ging de EGR kapot bij 180.000. Roken dat ie deed ;)

De 1.7 CDTi haalde Opel bij GM vandaan (blok origineel door Isuzu is ontwikkeld). De 1.9 komt uit de rekke van Fiat/VM Motori en is beter bekend als 1.9 JTD, en die wilden nog wel eens roken..!
 

chris01

Senior Member
onze 1.9 tdi is ook software matig afgesloten,maar hoe merk je dit aan de auto ?
volgens tuner is afdoppen niet nodig, maar hoe denken jullie er over ?
 

oco1979

Forumguru
EGRproblemen komen bij alle merken voor.
Ene wat meer dan de ander.
De 1.6tdi egr is speelgoed,al eens de binnenkant gezien van egrklepkoeler ?
Nog raar dat er niet meer kapot gaan.
Ze zijn zo goed dat ze een tijd in backorder stonden en al aan de zoveelste verbeterde versie zijn.
Egr defect is na een tijd dpfproblemen.
egr dicht zetten is de beste oplossing.
Als je de werking van egr bekijkt is het ook logisch dat deze problemen kunnen geven.
Komt op neer,alles van milieutoestanden op de motor weg doen en je hebt een goeie motor die krachtiger en zuiniger zal zijn.
Oke voor de groene jongens ,tis niet goed voor milieu. Maar wel voor je geldbeugel.
Hoe rij je een moderne diesel ?
- warm laten worden,zowel water als olietemperatuur.
- nu en dan voetje op de grond.
eco driving niet doen.
 
Op weg naar de dealer (in de 4 de versnelling 120km ...)verdween de melding in de laatste kilometer!!Toch maar uit laten lezen en een bakje koffie gepakt. De melding is door de dealer verwijderd en wanneer hij terugkomt moet ik terugkomen. Gister naar Zwolle heen en terug. Uurtje heen en uurtje terug en geen melding. Ik verwachte vanochtend bij het starten een hernieuwde melding, maar tot op heden niet gehad. Nu dus maar afwachten, maar hoop natuurlijk dat het eerst klaar is. Wel irritant zeg, had ik voor dat ik hem kocht niks over gelezen en ook niet over gehoord via mijn dealer of andere derden.
 

ElScorpione

Forumguru
Vroeg of laat komt die melding waarschijnlijk terug. Jouw 'klachten' lijken namelijk exact op die van mij. En zo te zien hebben we ook dezelfde auto en motorisering. Vorig jaar tijdens de zomervakantie in Frankrijk kreeg ik voor het eerst de melding. Daarna een tweetal maanden niets. Toen kwam de melding weer terug. Vervolgens weer een maand niets, toen weer een melding. VW dealer heeft toen een additief van Bardahl toegevoegd aan de brandstof. Dat ging een paar maanden goed. Inmiddels dus weer de melding. Ging vanzelf weer weg, maar ik verwacht dat hij binnenkort weer verschijnt. Ik rijd ongeveer 32.000 km per jaar. Dan kun je een beetje uitrekenen na hoeveel kilometer in mijn geval de storing zich weer voordeed. Als je de EGR wilt vervangen moet je rekenen op een kleine 1000 euro. De EGR zelf kost ongeveer 350 euro. De rest is arbeid. Het vervangen schijnt een arbeidsintensief klusje te zijn.
 

punicajack

Actief lid
Nog een vraagje aan @kansberg, @mwhite en @chris01 over jullie maatregelen. Dus jullie hebben het allemaal preventief laten behandelen? Bij een adresje in de omgeving Utrecht toevallig? Ik wil het risico niet lopen eigenlijk, dus ik wil het ook laten doen.

Heb een Corsa 1.2i 16v gehad met EGR ellende. Naja, het was een simpelen oplossing, schoonmaken en een pakking ertussen. Kostte 20 euro voor een pakking en een paar zwarte handen, maar ik heb zon idee dat bij de 1.6 tdi je het minder snel/goedkoop oplost achteraf.
 
Laatst bewerkt:

Import Yeti

Forumguru
Wat ik altijd doe is, de Yeti warm rijden met een toerental die altijd minimaal boven de 2000 tpm ligt. De motor belasten doe ik pas vanaf het moment dat zowel koelvloeistof als olietemperatuur de 90 graden bereikt hebben.
Zuinig rijden met de Yeti doe ik niet aan. Ook met motor om bedrijfstemperatuur hou ik het toerental zoveel als mogelijk boven de 2000 tpm. Dat wil zeggen, ik schakel bij 80 km/h terug naar de 4e versnelling i.p.v in de 5e versnelling te blijven rijden. Tot en met 60km/h rij ik in de 3e versnelling. De 5e versnelling schakel ik pas in als ik boven de 100km/h kom op de snelweg. Zoals ik al eerder zei, ik rij veel korte ritten maar heb nog nooit een lampje van het roetfilter zien branden.
 

Testedoene

Forumguru
Dit topic werd ergens opgevist van 2012 maar toch wil ik even laten weten dat ik ook problemen had met mijn 1.6 CR TDI en dit jaar overgestapt ben op een TSI.
De EGR stond dicht vanaf 163.000 km's (2,5 jaar oud) maar op 194.000 km's (4,5 jaar oud) heb ik hem van de hand gedaan:
-vliegwiel begon er aan te komen
-injectoren stonden op de limiet om problemen te krijgen
-roetfilter: tijdens regeneratie schokte de wagen nogal sterk.

Wij reden met deze wagen veel te weinig grote afstanden. De wagen werd dagelijks gebruikt om 7km heen en 7km terug te rijden van en naar het station.
Nota: de Passat verbruikte ongeveer 7,8 liter. De Octa3 verbruikt ongeveer 6,4 tot 6,9 liter op hetzelfde traject!
 

flip

Lid
@Testedoene: dezelfde beslissing genomen, nu ruim een jaar geleden. Ook een O3 break 1.2 tsi. Mijn tdi had er 85000 km op zitten, en ik heb wijselijk besloten hem voor een goede prijs over te laten, voor de problemen kwamen.
 
Bovenaan Onderaan