Egr-problemen, roetfilterproblemen bij 1.6 tdi?

flip

Lid
M'n broer heeft net z'n Fiat verpatst omdat hij steeds weer roetfilterproblemen kreeg en nu met een geblokkeerde egr-klep zat. Volgens zijn dealer hebben alle merken dezelfde problemen met hun dieselmotoren. Zijn er hier al eigenaars/gebruikers van een 1.6 tdi die dergelijke problemen kregen?
BTW: mijn broer zag het licht en kocht zich een Fabia 1.2 tsi...
 

hemi24

Forumguru
Al bijna 107.000 met de 1.6TDI erop zitten zonder storingen, wie biedt er meer?!?

Ik heb nog nooit het gele roetfilterlampje zien branden...
 

MichielOctavia

Actief lid
Dit is volgens mij inderdaad een probleem voor (bijna) alle dieselmotoren. Het terugvoeren van uitlaatgassen in de motor is dan misschien handig om aan milieu eisen te kunnen voldoen, het is niet goed voor de motor.

Bij dieselmotoren geldt dat als de verstuivers bijvoorbeeld niet optimaal meer zijn, de kans groot is dat de dieselolie maar ten dele verbrand wordt en er dus dieselresten via de egr-klep de motor weer in gaan. Dat kan zich afzetten op de egr klep. Met alle gevolgen van dien.

Voorts is het zo dat je regelmatig lange stukken moet rijden waarbij de motortemperatuur voldoende oploopt om een volledige regeneratiecyclus van het roetfilter te kunnen doorlopen. Veel kleine stukjes rijden was altijd al niet zo best voor diesels, maar met de komst van het roetfilter is het helemaal niet goed meer.
Nu dieselrijden door fiscale regelingen financieel aantrekkelijker is geworden (voor groene auto's welteverstaan) zijn er meer mensen diesel gaan rijden. Maar helaas zitten daar ook mensen bij die weinig kilomters maken of veel korte stukjes rijden. Die mensen gaan onherroepelijk de nodige onderhoudskosten aan hun diesel krijgen, en waarschijnlijk sneller en hoger dan de dieselende kilometervreters.

Elk voordeel heb zijn nadeel......
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb nu ruim 170.000km in 4 jaar gereden met m'n Opel Zafira (1.9cdti), 1 keer problemen gehad met het motormanagement, zo rond de 120.000 km. Gele lampje aan, garage gebeld, afspraak gemaak, gele lampje weer uit, bij de derde keer is (als ik het goed begrepen heb, de rekening is direct naar de leasemaatschappij gegaan) is toen de EGR klep vervangen, daarna geen problemen meer gehad.

Inmiddels heb ik een Octavia 1.6TDI in bestelling staan, die niet meer van de leasemij zal zijn maar van mezelf, dus eventuele rekeningen daarvan gaan wel bij mezelf terechtkomen. Vandaar de volgende vraag: MichielOctavia schrijft dat je regelmatig lange stukken moet rijden, in verband met doorlopen van de volledige regeneratiecyclus van het roetfilter. Wat is daarbij "lang". Ik rijd zo'n beetje elke dag s' morgens en 's middags zo'n 65 kilometer, 's ochtends gelukkig altijd filevrij, ik ben een vrij rustige rijder, rustig optrekken en zo, rij wel vrijwel alleen snelweg en dan eigenlijk altijd op de maximumsnelheid dus veelal 120 km/u (echte, niet die op de snelheidsmeter). Heeft iemand dan nog tips om dit soort problemen te voorkomen, of hoef ik me daar zowiezo geen zorgen over te maken?
 
E

Ex-lid 2926

Of de EGR bij mij problemen geeft weet ik nog niet. Wel weet ik dat mijn TDI bij rustig optrekken een hoge fluittoon laat horen tussen 1700 en 2300 toeren. Met wat dieper ingetrapt gaspedaal en dus vlotter optrekken is het een korte "Tsjoefffff". Bij het rustige optrekken vind ik die hoge fluittoon niet echt aangenaam in het gehoor liggen. Dacht eerst dat het de bekende "turbofluit" was. Heb het nu al een paar keer kenbaar gemaakt aan de dealer. Volgens de dealer is er niets aan de hand, klinkt de motor kerngezond. Nergens druk over maken dus.
Toen ik kortgeleden een dienstauto (VW Touran 2.0 TDI PD) aanbood voor reparatie bij de VW dealer bracht ik het geluid ook nog even tersprake. De Touran laat hetzelfde geluidje namelijk horen, echter veel korter en dus minder storend. Ligt volgens mij aan het zeer gretige karakter van de beresterke 2.0 TDI. Volgens deze VW monteur is het niet de "turbofluit", maar wordt het geluid veroorzaakt in of nabij de EGR.
Hij noemde een aantal oorzaken; hele kleine lekkage langs een slangaansluiting, klein scheurtje in een slang, of één of ander asje in de EGR.
Wie het nu bij het rechte eind heeft? de Skoda of de VW monteur?. Ik denk dat ik na de vakantie maar eens bij JB in Dieverbrug langs ga. Is voor mij maar 25 km en ik hoor en lees alleen maar goede verhalen over dit bedrijf.
 

MichielOctavia

Actief lid
Inmiddels heb ik een Octavia 1.6TDI in bestelling staan, die niet meer van de leasemij zal zijn maar van mezelf, dus eventuele rekeningen daarvan gaan wel bij mezelf terechtkomen. Vandaar de volgende vraag: MichielOctavia schrijft dat je regelmatig lange stukken moet rijden, in verband met doorlopen van de volledige regeneratiecyclus van het roetfilter. Wat is daarbij "lang". Ik rijd zo'n beetje elke dag s' morgens en 's middags zo'n 65 kilometer, 's ochtends gelukkig altijd filevrij, ik ben een vrij rustige rijder, rustig optrekken en zo, rij wel vrijwel alleen snelweg en dan eigenlijk altijd op de maximumsnelheid dus veelal 120 km/u (echte, niet die op de snelheidsmeter). Heeft iemand dan nog tips om dit soort problemen te voorkomen, of hoef ik me daar zowiezo geen zorgen over te maken?

Indien het roetfilter dreigt vol te lopen moet je een bepaalde tijd met een bepaalde snelheid blijven rijden om er voor te zorgen dat het filter gereinigd wordt. De exacte tijd en snelheid staat in de gebruikers handleiding van je auto (ik heb hem niet bij de hand, dus je zult zelf even moeten kijken).

Echter, het roetfilter is een keer echt op (of vol) en dan moet hij vervangen worden of door de garage gereinigd worden (ik weet niet of alle garages dit laatste doen). Bottom line is dat veel korte stukjes de levensduur van je roetfilter aanzienlijk verkorten.

Daarnaast is het alleen niet genoeg om telkens volgens het boekje te rijden. Ik ben bijvoorbeeld een rustige rijder, maar kreeg van mijn Citroën garage te horen dat ik wat vaker pittig moet rijden en niet te snel moet opschakelen, juist omdat ik vaker rustige en korte stukken rij met mijn diesel. Het advies was: de motor warm laten worden en dan af en toe langer doortrekken in de versnelling, wat feller rijden. Daarmee wordt de motor namelijk goed warm en dat is beter voor het reinigen van het roetfilter, de verbranding van de diesel en het voorkomen van te veel aanslag op de EGR klep.

Maar let wel: alles met beleid, dus niet met een koude motor gaan scheuren!

Diesels zijn en blijven het meest geschikt voor kilometervreters. De moderne, technische milieumaatregelen hebben daar eigenlijk alleen maar meer nadruk op gelegd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de info, en inderdaad, bladzijde 29 van de handleiding (pdf'je, de "echte" handleiding moet nog komen). Een verstopt roetfilter wordt aangegeven middels een controlelampje, dan gedurende 15 minuten met gelijkmatige snelheid, minstens 60 km/u, toerental tussen de 1800 en 2500 tpm. Dat zal in de spits nog zeker niet voor iedereen meevallen. Over het wat vaker pittig rijden en snel opschakelen staat er niets in de handleiding, in tegendeel, bladzijde 177, "schakel altijd over naar de eerstvolgende hogere versnelling als het toerental ca 2000 tot 2500 tpm bedraagt". Verder komt het advies om korte ritten te vermijden wel een keer of 5 voor, om het brandstofverbruik reduceren en dichtslibben van het roetfilter voorkomen.
 

MichielOctavia

Actief lid
In de handleiding van mijn C5 staat ook nergens dat ik af en toe niet als een ouwe l.... moet rijden. Maar ik ken de garagehouder goed en hij geeft dit advies alleen als het a) echt helpt tegen de problemen en b) geen schade kan veroorzaken aan de motor. Vanuit heel Nederland komen er probleem gevallen van andere Citroën garages naar hem toe vanwege zijn kennis van de auto's. Dus als hij aangeeft dat ik af en toe gewoon even door moet trekken dan twijfel ik daar geen moment aan.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn o2 begon in te houden en te stotteren. Egr zat helemaal vol roet. Egr vervangen en probleem is verholpen.
Auto heb ik 2e hands gekocht met 120k op de teller. Monteur gaf ook het advies om gewoon eens hoog in de toeren te rijden bv 10 min in de 4e versnelling 120/130 km/h te gaan rijden.

Binnenkort ga ik langs JB om de egr weg te schrijven en af te doppen. Oja.. en een JD Chip er in :24:
 

flip

Lid
Er wordt beweerd (maar wie kan dit bewijzen?) dat de recentere motoren (genre 1.6 tdi) minder roet produceren bij de verbranding (dus aan de bron) dan de oudere (genre 1.9 tdi). Een gevolg zou dus zijn (zou, zou) dat die 1.6 minder gevoelig zou zijn dan de 1.9 voor die roetproblemen. Kan iemand dit bevestigen of is het eerder wishful thinking?
Zou het trouwens al mogelijk zijn bij de 1.6 om die egr-klep te omzeilen?
 

MichielOctavia

Actief lid
Mijn o2 begon in te houden en te stotteren. Egr zat helemaal vol roet. Egr vervangen en probleem is verholpen.
Auto heb ik 2e hands gekocht met 120k op de teller. Monteur gaf ook het advies om gewoon eens hoog in de toeren te rijden bv 10 min in de 4e versnelling 120/130 km/h te gaan rijden.

Onder andere dit advies kreeg ik dus ook van mijn Citroën garage.
 

hemi24

Forumguru
Er wordt beweerd (maar wie kan dit bewijzen?) dat de recentere motoren (genre 1.6 tdi) minder roet produceren bij de verbranding (dus aan de bron) dan de oudere (genre 1.9 tdi). Een gevolg zou dus zijn (zou, zou) dat die 1.6 minder gevoelig zou zijn dan de 1.9 voor die roetproblemen. Kan iemand dit bevestigen of is het eerder wishful thinking?

Zou heel goed kunnen, gezien het minder felle karakter van de 1.6 t.o.v. de 1.9.

Ik heb zelf het idee dat er bij de inspuiting van de brandstof bij de 1.6 meer wordt gekeken naar de beschikbare hoeveelheid lucht (zuurstof) terwijl dit bij de 1.9 meer wordt bepaald a.h.v. de stand van de gaspedaal.

M.a.w.: gaspedaal vloeren bij de 1.9 betekend: gaan!!! Terwijl bij de 1.6 even gewacht moet worden tot de turbo wat meer luchtvulling geeft. Het verschil is minder roet (en minder plezier).
 

yup

Lid
De reden dat de 1.6 en de nieuwe 2.0 tdi minder fel reageren is omdat de oude type motoren pompverstuivers zijn. Deze bouwen agressiever trekkracht op. De nieuwe CR motoren bouwen dat wat geleidelijker op. Bij de pompverstuivers krijg je echt een "trap" in je rug.

Je moet trouwens wel auto's met roetfilter vergelijken he, een auto met roetfilter zal altijd minder snel op het gas reageren dan eentje zonder. (over het algemeen dan).
 
Code:
Address 01: Engine (CBB)       Labels: 03L-906-022-CBA.clb
   Part No SW: 03L 906 022 AN    HW: 03L 906 022 GA
   Component: R4 2,0L EDC G000SG  3265  
   Revision: 13H01---    Serial number:               
   Coding: 0200072
   Shop #: WSC 35110 377 00999
   VCID: 71C703791139
 
1 Fault Found:
008194 - Particulate Trap Bank 1: Efficiency Below Threshold 
               P2002 - 000 -  - 
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 4
                    Mileage: 58247 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2021.14.13
                    Time: 16:03:34
 
             Freeze Frame:
                    RPM: 2415 /min
                    Speed: 105.0 km/h
                    Pressure: 13 mbar
                    Hex Value: 0xFF01
                    Temperature: 288.0°C
                    (no units): 346.8
                    Mileage: 210 km
 
Readiness: 0 1 0 0 0

Van dit soort dingen krijg je geen melding via je MIL, staat echter wel vaak in het storingsgeheugen van VAG auto's met DPF. ( Superb 3T )
 

flip

Lid
@3234dmtr: wat mag al dat keukenlatijn dan wel betekenen? Fault 008194, is dat dan dat de roetfilter geregenereerd is?
 
@3234dmtr: wat mag al dat keukenlatijn dan wel betekenen? Fault 008194, is dat dan dat de roetfilter geregenereerd is?

Google is je vriend..... Meestal zit de DPF dan vol. Word er wel een beetje redelijk met de auto gereden ( grote afstanden op snelweg ) ?
 

Ronnie

Forumguru
008194 =Roetfilter moet geregenereerd worden.....
Motor keertje goed warm rijdern op de autobaan ofzo, 10-15 min. is voldoende.
 

flip

Lid
Ronnie, ik zat eerlijk gezegd wat op jou te wachten... Heb jij al weet van roet- en/of egr-problemen met die 1.6tdi, of zijn ze voorlopig nog te recent om er een duidelijk zicht op te hebben?
 

Ronnie

Forumguru
We hebben 2 Caddy's lopen met een 1.6CR, geen problemen. (ik moet er bij vertellen dat er nogal mee "getrapt" wordt)
Van de 5 2,5 PD VW T5's heb ik 2 keer de drukdifferentiesensor (deze "bewaken" het roetfilter) mogen vervangen, dus eigenlijk geen problemen.
 
Bovenaan Onderaan