Ik moet voor de Kodiaq ook een nieuwe accu, de EFB geeft de geest na 1.5 jaar
AGM moet bij voorkeur in de kofferbak gemonteerd vanwege de temperatuurgevoeligheid.
Is een Lithium accu nog een optie misschien![]()
Dan kunnen we vaststellen dat mogelijk het uitgeschakelen van de stop/start functie het vroegtijdig overlijden van deze accu mogelijk niet heeft kunnen voorkomen...Klopt![]()
Is dit geen garantie?
Dan heb je er vast ook een uit de slechte serie...
Dat geloof ik ook, maar je kunt uiteraard in overleg met je dealer wel een AGM laten plaatsen en dan het verschil in prijs alleen betalen...maar mijn voorkeur gaat uit naar AGM en die zal niet onder garantie vervangen gaan worden
Ipv de accu elders te plaatsen; ik snap het gebeuren rondom de temperatuur van een AGM heb me daar even over in gelezen en klopt ze houden daar niet echt van maar de vraag is hoé warm die accu eigenlijk word in de motorruimte. Ik weet niet of mijn ELM327 dongle ook de accu temperatuur kan weergeven.Dank voor je uitlegDan ga ik niet verder zoeken. Wellicht dat ik dan voor een AGM van Varta ga en deze meteen in de kofferbak laat plaatsen. Nu nog iemand zoeken die dat klusje wil klaren
![]()
Nee dat is het niet, zit er puur in vanwege dat je met je wagen aan de milieu eisen voldoet....dan vraag ik mij af of het start -stop systeem wel nuttig is.
@Corné de Kluijver ;
Is het niet zo bij het uit programmeren van het start stop dat het “uit” zetten niet echt kan maar dat men een bepaalde parameter valse informatie laat geven waardoor het systeem de motor niet af laat slaan?
Er staat mij iets van bij dat ze de buiten temperatuur of een temperatuur van iets anders dermate laag zetten (dacht ik hoor) zodat her systeem niet ingeschakeld word;
Maar als dit zo is, als, heeft dit bijvoorbeeld dan geen invloed op de laad karakteristiek? En dat dat jouw vroegtijdig overleiden van de accu heeft veroorzaakt?
Het is maar een gedachte. Maar zoiets stond mij bij. Weet wel dat het voor mij de reden was het bij de O3 niet te laten doen en elke keer uit gewoonte al op het knopje druk.
Dat zou best kunnen inderdaad, maar mijn voorkeur gaat uit naar AGM en die zal niet onder garantie vervangen gaan worden![]()
Steek de AGM maar op de plaats van de EFB//Want alles verbouwen om deze in de koffer te plaatsen lijk me nu niet kost vs levensduur van de accu.
Ben je daar zeker van?
Met het oog op de eventuele stage x tuning en mogelijk extra warmte ontwikkeling nog steeds?
Zijn er merken die een AGM onder de motorkap monteren? Indien ja zitten deze geïsoleerd?
@Corné de Kluijver
Wellicht is zoiets een optie?
https://www.amazon.de/Cartrend-96157-thermique-températures-extrêmement/dp/B0040721AG
Oh. Zie dat deze juist ná de winter moet worden verwijderd om oververhitting te voorkomen..