EFB accu

oco1979

Forumguru
Deze EFB accu zijn geleverd in zowel audi,seat,skoda,vw en andere merken zoals renault,kia,Hyundai ....

Bij deze werkzekerheid.

Gemiddeld 1,5 JAAR oud en kapot.

Komt dat bij alle EFB voor, neen

Maar de oproepen komen meer dan vlot binnen van deze merken met accu probleem.

Is wat kouder aan het worden, waarbij de accu zeker moeilijker heeft.

Dat beloofd als het min temperatuur ga worden....
 

oco1979

Forumguru
Er zijn na 2017 slechte EFB's accu's in omloop,

deze zijn in zowel skoda,audi,seat,vw aanwezig.

Gaan dus juist voor 2jaar defect, nog onder garantie, goed voor klant.
 
Zouden wij in deze rubriek eens geen merken noemen van accu´s die het voortijdig laten afweten of die het boven het gemiddelde doen.Bij mijn Rapid zit er een MOLL in, en ondanks ik maar 30000 km gedaan heb op 3 jaar heb ik geen enkel probleem gehad. Een vriend van mij zweert op HANKOOK accu. Misschien hebben anderen daar wel problemen mee gehad.Er zullen wel altijd een paar zwarte schapen in een goeie productie zitten.zolang er niet heel veel zijn. Daar dient een forum voor !
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Zouden wij in deze rubriek eens geen merken noemen van accu´s die het voortijdig laten afweten of die het boven het gemiddelde doen.Bij mijn Rapid zit er een MOLL in, en ondanks ik maar 30000 km gedaan heb op 3 jaar heb ik geen enkel probleem gehad. Een vriend van mij zweert op HYUNDAI accu. Misschien hebben anderen daar wel problemen mee gehad.Er zullen wel altijd een paar zwarte schapen in een goeie productie zitten.zolang er niet heel veel zijn. Daar dient een forum voor !

Uit ervaring kan ik zeggen dat een Japanse accu zeer sterk zijn op levensduur.
Meestal klein maar goed.

De Varta OEM accu die vroeger in de VAG groep zat kon ook lang meegaan.

Maar gezien ze nu EFB Moll insteken lijk me dat niet zo goed idee.

We zien hierbij dagelijks(over heel belgie) oproepen waarbij de EFB toch merkelijk uitschiet als defect.

Komt te veel voor om het te negeren.

DE VRAAG is daarbij : - lig het aan de accu of merk of is het eerder iets anders aan de hand.

Al iets vernomen van software update voor de lading van de accu.

Met dat intelligent laadsysteem en korte ritten is niet ideaal.
 

Cordoba

Forumguru
Hmm, als ik de laatste berichten lees zou ik dus min of meer veilig moeten zijn: de auto is de 2 jaar gepasseerd (is van dec. 2016), en tot op heden weinig problemen met de accu.

Overigens met de klassieke loodaccu's altijd opmerkelijk lang gedaan, bij de vorige Fabia heeft de accu net de 12 jaar niet gehaald, de Cordoba daarvoor heeft geloof ik 8-9 jaar met het origineel gedaan (1 keer de accu vervangen en auto is ruim 14 jaar geworden), de 4 auto's daarvoor nooit accu vervangen als ik het goed heb, en de 1e auto na ruim 6 jaar de accu vervangen, en dat was begin jaren 80 voor een diesel ook opmerkelijk lang. Dat was overigens een accu van het Duitse merk Sonnenschein.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn om te beginnen niet heel veel fabrieken die loodaccu’s produceren. Er zijn meer merken in omloop dan dat er fabrikanten zijn. Sommige kun je als je ze naast elkaar zet duidelijk zien dat het een en hetzelfde fabrikant is.

Autos niet voorzien van een start stop systeem hebben voldoende aan een start accu; danwel de Natte accu of in engelse benaming een Flooded Battery genoemd. Een eenvoudige natte accu kan slechts voor korte duur een beperkte hoeveelheid start stroom leveren. daarom vind je vaak in oudere diesel auto’s vaak een AGM type vanwege de hogere koude start stroom. Vaak wel 2x zo hoog bij dezelfde capaciteit met een FB accu. Tegenwoordig zijn natte accus wel beter; voorbeeldje is de calcium/calcium (ca/ca) accu ipv antimoon. ca/ca heeft ern lagere weerstand en kan dus makkelijker vermogen afgeven en opnemen daarbij is calcium in tegenstelling tot anitmoon geen water verbruiker. Meeste gesloten accus zullen daarom dan ook calcium accus zijn.

AGM accus bestaan al sinds 1970 ofzo. Is al een zeer oude techniek welke tot hede ten dage zeer goed is. In oude auto’s zonder start stop ststeem geeft de dynamo altijd een constante spanning en stroom. Dit vinden reguliere start accus erg prettig en daar gedijen ze dan ook het best bij en veelal voor lange tijd.


Ivm de start stop systemen gecombineerd met teruglever energie bij het afremmen én de wisselende laadstroom/spanning vanwege het aan/los koppelen van de dynamo moeten accus in dergelijke autos daar wel tegen kunnen. Een AGM type is dan eigenlijk de beste keuze, die kan door zijn constructie het meeste lijen van de 3 maar deze is duurder in productie/aanschaf en de middenweg is dan de EFB. > enhanced flooded battery. Deze accu is in basis een gewone FB accu maar is op diverse punten versterkt/verbeterd om om te kunnen gaan met de wisselnde laadstroom alsmede, want daar houden de reguliere start accus absoluut niet van; een relatief hoog stroom verbruik zonder dat er geladen word. Maar qua levensduur zit deze een beetje tussen een FB en AGM in. Start accus mogen bijvoorbeeld niet lager worden ontladen dan 80% van hun capaciteit. Je hebt dus maar 20% van de capaciteit beschikbaar, alles daaronder resulteert in kortere levensduur van de accu. Als je een FB accu in een start stop systeem zet en bijvoorbeeld bij een verkeerslicht staat met alle electrische systemen aan zoals achterruit/stoel verwarming en je verlichting dan is het snel klaar met de FB accu.

De EFB is een verbeterde versie van de FB en kan omgaan met de wisselende laadstroom en mag verder worden ontladen dan een FB accu.

AGM accus daarintegen worden ook vaak deep cycle accus genoemd; deze mogen wel voor 80% worden ontladen zonder dat er interne accu schade optreed. Agm staat voor absorbing glass material; het is het glasvlies tussen de platen welke het accu zuur, of beter benoemd; het elektrolyt als een soort spons vast houd. Dat heeft een paar voordelen; een ervan is dat de accus non-spilable; niet-lekkend zijn. Een agm accu kun je schuin monteren en deze zal dan niet gaan lekken. Iets wat je bij een FB/EFB niet hoeft te proberen. Dit brengt mij meteen op het volgende punt; een AGM accu is geen Gel accu. Deze twee termen worden door verkoop websites vaak, tevaak, met elkaar verward.

Gel is dus het elektrolyt in een gelei vorm waar bij agm het zuur vast gehouden word door het glasvlies in vloeibare vorm. Door de spons werking van het vlies blijft het elektrolyt op zijn plek

Een gel accu is tevens niet echt geschikt als start accu. Vaak denkt men dat het beter is om een reguliere accu bij defect te gaan vervangen voor gel maar dat is niet het geval. Gel accus zijn meer geschikt voor landurige constante ontlading, daar waar natte accus dus niet tegen kunnen. Daarbij hebben gel accus een relatief hoge interne weerstand. Daarom vind je gel accus ook vaak terug in scootmobiels, campers/caravans maar ook in alarm systemen als backup voeding.0

Deze twee technieken dus niet door elkaar heen halen. Totáál anders.

De echte koploper in de AGM accus is Optima; deze hebben 6 spiralen ipv vertikale plaat-cellen waardoor er nog meer koude start stroom beschikbaar is. Heeft niet alleen met de vorm te maken maar speelt wel een grote rol.


Als laatste nog even over de termen (S)MF ((sealed) maintenance free / (gesloten) onderhouds vrij) of SLA (sealed lead acid / gesloten lood zuur) of VRLA (valve regulated lead acid / druk gereguleerde lood zuur) ; dat is allemaal 1 pot nat; laat je niet van de wijs brengen door deze termen. Is allemaal een dichte accu welke je niet zelf mag/kan/hoeft bij te vullen of te onderhouden. Enige kleine kanttekening bij VRLA is dat deze naast de reguliere onderhoud vrije eigenschap een drukventiel hebben.



Tot zover even mijn uit het blote hoofd kennis over lood accus welke ik de afgelopen jaren heb verzameld ;)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ik moet voor de Kodiaq ook een nieuwe accu, de EFB geeft de geest na 1.5 jaar :cry:
AGM moet bij voorkeur in de kofferbak gemonteerd vanwege de temperatuurgevoeligheid.
Is een Lithium accu nog een optie misschien :pieker:
 

LdN

Forumguru
@Disaster-Master
Best netjes wat je allemaal al weet van accu's, heel veel "accu specialisten" komen niet eens zo ver.
Ik heb toch een paar opmerkingen en aanvullingen (overigens heb ik al c.a. 30 jaar ervaring met allerlei soorten stationaire accu's vanwege het bedrijf en het werk).

Geen enkele accu is "sealed" wat ze ook mogen beweren, alle niet open accu's (open is b.v. met schroefdop) werken met een recombinatie systeem en een overdruk ventiel.
Elke loodaccu produceert tijdens het laden of ontladen n.l. waterstof gas, de hoeveelheid gas is afhankelijk van de zwaarte en tijdsduur van de ontlading of bij laden de laadstroom en de aangeboden laadspanning in combinatie met de omgevingstemperatuur.
Het recombinatie systeem is maar in staat om tussen de 80% en 85% van dat geproduceerde gas weer te recombineren tot electrolyt wat betekend dat er altijd een hoeveelheid gas in de accu aanwezig is en blijft.
Zou dit gas uiteindelijk niet afgevoerd kunnen worden omdat de container dicht is zal het ding uiteindelijk uit elkaar barsten, dus zodra de druk in de container enige mbar boven de atmosferische druk komt zal er een hoeveelheid gas gewoon via het ventiel afgeblazen worden.

Elke accu principe kent daarnaast een z.g. gas spanning dat is een spanning waarde waarboven de accu tijdens het laden gas gaat produceren, m.a.w. het electrolyt ontleed zich in water en waterstofgas.
De hoogte van die gas spanning is onder meer ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur bij de accu.
Hier komt ook b.v. de verkorting van de levensduur vandaan bij de AGM batterijen, als je bij een lage temperatuur een te hoge laadspanning aanlegt verlies je overmatig veel electrolyt omdat dat als gas uit de accu verdwijnt.
Overigens geld dat niet alleen voor AGM accu's maar eigenlijk voor alle op het ventiel geregelde recombinatie principe gebaseerde accu's.

Hoe minder electrolyt in de accu zit hoe kleiner het actieve plaatoppervlak (de spons kan niet helemaal meer doordrenkt blijven en een deel van het plaatoppervlak blijft daardoor droog) De beschikbare plaatoppervlakte bepaald voor het grootste deel de capaciteit van de accu, door de te lage electrolyt hoeveelheid zal er minder plaatoppervlak contact maken met het electrolyt waardoor ook een hogere inwendige weerstand ontstaat met als gevolg dat de prestatie (startstroom) ook lager zal worden.
Overigens is dat effect simpel op te lossen door het laadsysteem temperatuur afhankelijk te maken waardoor de laadspanning aan de omgevingstemperatuur word aangepast.
Volgens mij betekend de "M" in AGM "Mat" en niet materiaal, daarmee refererend aan de glasfiber sponzen (matten) tussen de platen.

Hier vind je nog wat info over AGM: http://www.sonnenschein.org/AGM's.htm
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
En nieuwsgierig geworden door @Corné de Kluijver die Lithium noemt heb je daar ervaring mee @LdN als startaccu en laadbare accu in auto's?
Is dat wellicht een goede vervanger voor EFB of AGM?
Wat zijn voor en nadelen van zo'n lithium accu?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
En nieuwsgierig geworden door @Corné de Kluijver die Lithium noemt heb je daar ervaring mee @LdN als startaccu en laadbare accu in auto's?
Is dat wellicht een goede vervanger voor EFB of AGM?
Wat zijn voor en nadelen van zo'n lithium accu?

Ik weet dat bezitters van motoren er gebruik van maken en dat ze soms ook in campers als startaccu toegepast worden, maar nooit af fabriek zover ik weet. Wellicht omdat ze van een BMS (Battery Management System) voorzien zijn die zichzelf kan uitschakelen bij een probleem? Als dat tijdens het rijden zou gebeuren kost je dat naar het schijnt een dynamo??
 

LdN

Forumguru
Allereerst moet ik toegeven dat ik minder goed op de hoogte ben van de Lithium batterijen simpelweg omdat die accu techniek
pas nu toegepast begint te worden in de noodstroom systemen waar ik mee werk.
Er bestaan overigens meerdere soorten lithium accu's, de op dit moment populaire en veel toegepaste lithium ion is er daar 1 van.
Op zich is het een best efficient accu principe echter de grootste nadelen op dit moment zijn toch de kwetsbaarheid
en de daarbij behorende gevaren, zo is het toegepaste electrolyt een stuk brandbaarder dan het electrolyt in loodaccu's.
Het laden is een stuk kritischer dan bij de huidige lood accu's temeer omdat je de inwendige temperatuur in de hand moet houden
gezien de brandbaarheid van het electrolyt, we kennen allemaal de branden die ontstaan zijn door telefoons of speelgoed
met lithium accu's die opgeladen werden.
Ook laden bij lage temperaturen is een probleem, op zich mag je een litium accu niet laden bij temperaturen op of onder het vriespunt,
dat bekort de levensduur gigantisch.
Maar de techniek staat niet stil en er zullen ongetwijfeld oplossingen voor dit soort problemen gevonden worden
 

CDK

Forumguru
Op zich is het een best efficient accu principe echter de grootste nadelen op dit moment zijn toch de kwetsbaarheid
en de daarbij behorende gevaren, zo is het toegepaste electrolyt een stuk brandbaarder dan het electrolyt in loodaccu's.
Het laden is een stuk kritischer dan bij de huidige lood accu's temeer omdat je de inwendige temperatuur in de hand moet houden
gezien de brandbaarheid van het electrolyt.
Ook laden bij lage temperaturen is een probleem, op zich mag je een litium accu niet laden bij temperaturen op of onder het vriespunt,
dat bekort de levensduur gigantisch.
Maar de techniek staat niet stil en er zullen ongetwijfeld oplossingen voor dit soort problemen gevonden worden

Dank voor je uitleg :thumbsup: Dan ga ik niet verder zoeken. Wellicht dat ik dan voor een AGM van Varta ga en deze meteen in de kofferbak laat plaatsen. Nu nog iemand zoeken die dat klusje wil klaren :pieker:
 

brepus13

Forumguru
Ik heb recent ook een nieuwe varta agm in mijn sup gekregen maar die zit gewoon op de normale plek.... aangezien je toch nog wel eens van auto wisselt zou ik me niet te druk maken over de levensduur van je accu ;)
 
Bovenaan Onderaan