EFB accu

Wouter1

Forumguru
Ik moet voor de Kodiaq ook een nieuwe accu, de EFB geeft de geest na 1.5 jaar :cry:
AGM moet bij voorkeur in de kofferbak gemonteerd vanwege de temperatuurgevoeligheid.
Is een Lithium accu nog een optie misschien :pieker:

Is dit geen garantie?
Dan heb je er vast ook een uit de slechte serie...
Als de dealer 'm vervangt wordt het waarschijnlijk weer een EFB, hopelijk een uit een betere serie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wouter1

Forumguru
@Corné de Kluijver,
Dat vermoeden had ik al.
Als ik zou moeten kiezen tussen een nieuwe "gratis" garantie accu, die hopelijk beter is als de vorige accu of een dure, zelf betaalde AGM accu, zou ik de garantie accu kiezen.
Bij geen garantie zou ik de AGM accu kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
maar mijn voorkeur gaat uit naar AGM en die zal niet onder garantie vervangen gaan worden
Dat geloof ik ook, maar je kunt uiteraard in overleg met je dealer wel een AGM laten plaatsen en dan het verschil in prijs alleen betalen...

Nee heb je en JA kun je krijgen in het overleg....:pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dank voor je uitleg :thumbsup: Dan ga ik niet verder zoeken. Wellicht dat ik dan voor een AGM van Varta ga en deze meteen in de kofferbak laat plaatsen. Nu nog iemand zoeken die dat klusje wil klaren :pieker:
Ipv de accu elders te plaatsen; ik snap het gebeuren rondom de temperatuur van een AGM heb me daar even over in gelezen en klopt ze houden daar niet echt van maar de vraag is hoé warm die accu eigenlijk word in de motorruimte. Ik weet niet of mijn ELM327 dongle ook de accu temperatuur kan weergeven.

In de motorfiets zit de AGM pal boven de uitlaatbocht/cilinder kop (op afstand met wat plastic er tussen etc maar toch) van de achterste cilinder. Heb deze fiets nu 10 jaar en er zit nu voor de derde keer een nieuwe accu in; echter de tweede accu was snel klaar buiten de garantie periode..

Maar okee; ipv verplaatsen is isoleren eventueel een optie? Iets met wartme werende hoes ofzo net als die aluminium dingen voor onder de ruit in de zon? (Ookal werkt dat daar nou niet echt goed voor :) )
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@Corné de Kluijver ;

Is het niet zo bij het uit programmeren van het start stop dat het “uit” zetten niet echt kan maar dat men een bepaalde parameter valse informatie laat geven waardoor het systeem de motor niet af laat slaan?

Er staat mij iets van bij dat ze de buiten temperatuur of een temperatuur van iets anders dermate laag zetten (dacht ik hoor) zodat her systeem niet ingeschakeld word;
Maar als dit zo is, als, heeft dit bijvoorbeeld dan geen invloed op de laad karakteristiek? En dat dat jouw vroegtijdig overleiden van de accu heeft veroorzaakt?

Het is maar een gedachte. Maar zoiets stond mij bij. Weet wel dat het voor mij de reden was het bij de O3 niet te laten doen en elke keer uit gewoonte al op het knopje druk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Als ik hier al die commentaren lees, accu´s die voortijdig de geest geven,of een speciale plaats moeten hebben in de kofferruimte. starters die sneller defect zijn, dan vraag ik mij af of het start -stop systeem wel nuttig is.Kan ik bij een volgende vervangbeurt van mijn accu die niet gewoon vervangen door een degelijke ouderwetse en mijn s-s niet meer gebruiken. ( Bij een vervanging vroeger plaatste ik de krachtigste accu die mogelijk was en had nooit startproblemen en die accu heeft zelfs 2 auto´s overleefd.
 

EdK

Forumguru
dan vraag ik mij af of het start -stop systeem wel nuttig is.
Nee dat is het niet, zit er puur in vanwege dat je met je wagen aan de milieu eisen voldoet....
Dat je alleen daarna meer accu's verbruikt en dat de verwerking en het maken milieu belastender zijn ... tsja dat word niet meegerekend met de wagen...
Hoe simpel kunnen we met zijn alle soms zijn..
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver ;

Is het niet zo bij het uit programmeren van het start stop dat het “uit” zetten niet echt kan maar dat men een bepaalde parameter valse informatie laat geven waardoor het systeem de motor niet af laat slaan?

Er staat mij iets van bij dat ze de buiten temperatuur of een temperatuur van iets anders dermate laag zetten (dacht ik hoor) zodat her systeem niet ingeschakeld word;
Maar als dit zo is, als, heeft dit bijvoorbeeld dan geen invloed op de laad karakteristiek? En dat dat jouw vroegtijdig overleiden van de accu heeft veroorzaakt?

Het is maar een gedachte. Maar zoiets stond mij bij. Weet wel dat het voor mij de reden was het bij de O3 niet te laten doen en elke keer uit gewoonte al op het knopje druk.

Interessante gedachte :pieker:

Edit: na een hulplijn ingeschakeld te hebben is dit uitgesloten.
 
Laatst bewerkt:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_audi-a3-8v.html

Methode 1)

  1. [19-CAN Gateway]
  2. [Aanpassen-10]
  3. Kies Kanaal 'Start_stop_voltage_limit'
  4. Standaard staat daar 7.6V, wijzig dat in 12.2V

Methode 2)

  1. [19-CAN Gateway]
  2. [Aanpassen-10]
  3. Kies Kanaal 'Start/Stop weergave buitentemperatuur-minimale temperatuur'
  4. Standaard staat daar -50, wijzig dat in 50
  5. Kies Kanaal 'Start/Stop weergave buitentemperatuur-maximale temperatuur'
  6. Standaard staat daar -50, wijzig dat in 50


Bij methode 1 laat je het start stop systeem dus denken dat de accu niet voldoende is geladen.
Nu alleen nog even de bijbehorende forum discussie vinden.

Bij dat laatste; ik herinnmer me nu ook een discussie dat het dan niet zo zou moeten zijn dat de auto in een koud weer modus bleef met dus hoger brandstof verbruik..

Effe kijken of ik dat kan vinden nog...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Modus 1 denkt de auto idd dat als hij de auto uit dat er kans is dat de auto niet meer gestart kan worden. Dat dit nadelig is voor de accu kan ik je vertellen van niet. De accu word ook electronisch nog steeds gemonitord en word er zelf in het systeem aangegeven welke accu erin zit ook kwa AH. Hierdoor kan de accu niet meer overladen worden.

Modus 2 werkt vaak niet
 

oco1979

Forumguru
Start/stopsysteem op mijn S2 heb ik eens uitgeschakeld door stekkerfiche van de BMS uit te laten.
Was niet zo goed idee.
Mijn vermoeden was na meting bevestigd dat deze niet zo goed meer bijlade.
Voltage was aan de lage kant.
Hoe heb ik deze opgemerkt ?
dat de wagen niet echt vlot starte ,meer effect van een diep ontladen accu.
 

CDK

Forumguru
Steek de AGM maar op de plaats van de EFB//Want alles verbouwen om deze in de koffer te plaatsen lijk me nu niet kost vs levensduur van de accu.

Ben je daar zeker van?
Met het oog op de eventuele stage x tuning en mogelijk extra warmte ontwikkeling nog steeds?
Zijn er merken die een AGM onder de motorkap monteren? Indien ja zitten deze geïsoleerd?
 

oco1979

Forumguru
Ben je daar zeker van?
Met het oog op de eventuele stage x tuning en mogelijk extra warmte ontwikkeling nog steeds?
Zijn er merken die een AGM onder de motorkap monteren? Indien ja zitten deze geïsoleerd?

Mijn S2 zit standaard een AGM in.
Dat zit in een standaard plastieke bak.
Waarbij veel andere merken ook zo doen.
Dat zal wel wat warmte tegenhouden.
Is dat nu "de" oplossing :pieker:

Mercedes,bmw zitten deze onder de achterzetel of koffer.
Het is wat afwegen,plaats vs kostenplaatje.

Nu in jou geval van verder tuning zou je dat wel kunnen doen.
Bij de meeste audi's(zelf A1) zit deze in de plaats van de reservewiel met al dan niet een noodwiel er boven op.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan