Eerste ervaring nieuwe Kamiq

Mijn Octavia heeft hier ook veel last van. Blijkbaar is het normaal maar bij mijn achterlichten is het toch wat overdreven vind ik. Zal ook nog eens terug langs de dealer moeten gaan...
 

Bijlagen

  • 20220214_135108.jpg
    20220214_135108.jpg
    2 MB · Weergaven: 31
  • 20211202_163648.jpg
    20211202_163648.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 30

PatC76

Actief lid
Mijn Octavia heeft hier ook veel last van. Blijkbaar is het normaal maar bij mijn achterlichten is het toch wat overdreven vind ik. Zal ook nog eens terug langs de dealer moeten gaan...
Dealer zei tegen mij bij druppelvorming moet ik het zeker nog een keer melden. Daar lijkt het bij jou toch wel een beetje op?

Kom je daar net uit de wasstraat? Zie ook druppels van buiten.
 
Ja, ik vind dat ook nogal druppelvormig eruit zien Aan de rechterkant is er ook steeds condensvorming
Nee, was gewoon een regenachtige dag...
Nu dat het al een week mooi weer is,is het vocht bijna weg maar toch nog kleine druppeltjes te zien, en iedere dag weer die ´aangedampte´ lichten, zelfs als de lichten niet gebrand hebben...
 

PatC76

Actief lid
Ik hou het eigenlijk niet zo in de gaten. Die streepjes aan de zijkant vallen ook niet zo heel erg op. Ouderwetse tankmeter viel beter op. Soms denk ik, shit nog maar een paar streepjes. Ik kijk naar actieradius en rond 150 km denk ik vaak al aan tanken, durf niet te testen hoe secuur deze is. Mag maar bij 1 merk tankstation tanken met de tankpas dus ga meestal bij dezelfde, die vlak bij het werk ligt op weg naar huis.

AEE544DC-D3D2-4E1D-BAF6-B058834C3CE1.jpeg

Ik ben niet een zuinige rijder. Na 3 maandjes nog steeds niet gewend aan 6 versnellingen. Rij vaak in de 4/5 en terwijl de auto aangeeft dat ik naar 6 moet schakelen.
 

PatC76

Actief lid
Hoezo onbetrouwbaar? 90:48h met een snelheid van 51km/h komt uit op de echt gereden kilometers. Als ik de km vergelijk met het verbruik kom ik toch echt uit op de getankte liters.
 

Japanese Power

Donateur
Tuurlijk, allebei de gegevens komen uit de app. Zou raar zijn als die niet matchen.:banghead:
De praktijk is dat de BC altijd veel te optimistisch is.
Beste resultaat zoals 2 posts terug door mij genoemd: bij elke tankbeurt getankte liters en afstand invoeren en je hebt het exacte verbruik.
 

PatC76

Actief lid
Doe je dat dan uit het hoofd of gebruik je een rekenmachine?

Waar denk je dat de app de gegevens vandaan haalt? Denk je nu echt dat de liters niet bijgehouden worden? Je kunt tegenwoordig zelfs de overgebleven liters uit de BC halen.
En wat ik in mijn laatste zin aangeef: De km stand en het gebruik in de app komen overeen met de getankte liters. Wat zeg jij anders?

En dan van die kinderachtige emoticons gebruiken, omdat iemand een andere mening heeft.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt tegenwoordig zelfs de overgebleven liters uit de BC halen.
Tuurlijk joh, dat kan. Zolang je maar niet denkt dat het ook het juiste aantal is.

De mijne geeft ook regelmatig een 30 tot 50% lagere waarde aan voor de bijtankhoeveelheid dan er daadwerkelijk in de tank blijkt te verdwijnen. Voor de zekerheid kijk ik dan toch even onder de auto, maar daar zie ik nooit plassen ontstaan... ;)
Hoezo onbetrouwbaar?
Verbruiksgegevens die door de auto zelf worden gegenereerd zijn notoir onbetrouwbaar. Snelheid wijkt sowieso af (by design, daarover is al zo'n 45 jaar Europese regelgeving betreffende goedkeuringseisen voor snelheidsmeters), gemiddelde snelheid wijkt dus ook af; boordcomputergegevens blijken standaard ook zo'n 3 tot 5% te optimistisch te zijn. Wat mij betreft een ervaringsfeit, na ca. 1,2 miljoen km in 9 verschillende VAG-auto's met verbruiksindicatie in 40 jaar tijd.

Zodoende zie ik maar één manier om het werkelijke verbruik zo goed mogelijk te benaderen*): de gereden kilometers relateren aan de getankte liters.
*) Daarbij weet je alleen de liters behoorlijk zeker omdat elke pomp regelmatig wordt geijkt; een mogelijke afwijking van de km-teller is lastig tot helemaal niet te achterhalen, dus die laat ik maar buiten beschouwing.

Het verbruik berekend per individuele tankbeurt is niet echt maatgevend als gevolg van tankverschillen. Deze ontstaan bv. door een iets afwijkende stand van het voertuig, het iets eerder of later afslaan van het tankpistool, iets meer of minder geduld bij het volproppen, etc. Het resultaat wordt nauwkeuriger door dit cumulatief bij te houden over veel (liefst alle) tankbeurten, waardoor die tankverschillen worden genivelleerd.

Dat bijhouden kan met bv. Spritmonitor, maar ik doe dat al vele auto's lang in een spreadsheet met drie werkbladen: een voor de brandstof, een voor alle overige kosten en een verzamelblad waar ik de totaalkosten per kalenderjaar en per kilometer (met of zonder afschrijving) kan aflezen.
 

PatC76

Actief lid
Laat ik het anders zeggen. Ik heb een tankpas van de zaak. Alleen de eerste tankbeurt van de garage zelf staat er niet op en ik kom uit op hetzelfde gemiddelde. Misschien op langere tijd dat de afwijking dan groter wordt, wil ik best geloven. Maar geloof ook dat de techniek tegenwoordig ook betrouwbaar kan zijn. Ik wil geen gelijk en zeg zeker niet dat jullie verhaal niet klopt. Wil je het zeker weten, moet je het inderdaad zelf controleren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een tankpas van de zaak.
Maar dát bleek tot nu toe nergens uit, terwijl ik wel een verwijzing las naar de boordcomputer. Dus daar reageerde ik op.

Ik had ook ooit een tankpas van de zaak, maar die zaak had toen Europabreed zo'n 600 trekkende eenheden (vrachtauto's) en pakweg 120 personenauto's rondrijden. Inmiddels is dat nog flink uitgebreid. Die tankpassen kunnen inderdaad eenzelfde soort verbruiksgegevens opleveren, maar ik wilde natuurlijk de administratie niet lastigvallen voor een regelmatige uitdraai van precies mijn autootje. Zelf bijhouden was veel sneller en makkelijker. De extra werkbladen zijn erbij gekomen toen de dienstauto na pensionering was vervangen door eigen vervoer.
 

Polvo

Actief lid
Ervaring met een nieuwe Kamiq is meer dan alleen het brandstofverbruik.
Wel jammer dat Patrick @PatC76 er geen vervolg aan het verbruik heeft gegeven.

Maar ik wil wel mijn ervaring met mijn nieuwe Kamiq delen.
Ik heb ook een Business Editie met 6 versnellingen, maar een 2024 versie met alle beschikbare opties, dus ook navigatie.
Aangezien het Nederlandse wagenpark vooral bestaat uit zwart, wit en veel meer dan 500 tinten grijs en ik daar op uitgekeken ben heb ik (weer) gekozen voor een kleurtje.
Na een blauwe en rode (Fabia combi) en een ivoren Suzuki Vitara is het nu een oranje Kamiq geworden.

Terecht werd opgemerkt dat de positieve of negatieve ervaring vooral is t.o.v. de vorige auto.

Dan de ervaringen:
Na een Fabia (2011 en 2018) vond ik het tijd voor een wat hogere auto en dat werd een Vitara. (mild hybrid 2021)
Dat op basis van een vergelijkende test op Autoweek tussen de Kamiq, Vitara en SsangYong Tivoli uit augustus 2020.
Een prachtige auto, rijd goed, alleen vond ik het gebruik van de elektronica in de auto niet echt denderend alles lijkt er als los geprogrammeerde onderdelen in te zitten, er is geen samenwerking.
Zo zaten er 2 klokjes in, één als losse dashboard klok en één in het infotainment systeem die elk afzonderlijk met de hand op zomer/winter tijd of gelijk moest zetten,
Daar heb ik bij de Fabia en de Kamiq geen omkijken naar.
Het is op vele vlakken dat het wel allemaal in de Vitara zit, allemaal wel werkt, maar net die Finishing Touch mist.
Hij is dan ook wel de nodige duizenden Euro's goedkoper dan de Kamiq.

Nog een paar voorbeelden:

- Parkeer sensoren voor waren bij de Vitara overgevoelig, ging ook piepen bij een bobbelig wegdek, (b.v. voor een stoplicht) werkt bij de Kamiq vlekkeloos.
- De Fabia had geen scanner maar haalde de max snelheid uit de navigatie, (werk het best) de scanner van de Vitara heb ik binnen een week uitgezet, kon niet overweg met dubbele borden (90/100/120) die afhankelijk zijn van tijd/omstandigheden.
Maximale snelheden werden ook niet uit de navigatie gehaald, er was geen communicatie tussen navigatie en ACC.
De Kamiq kan beide wel, al gaan beide auto's wel de mist in met borden op de ventweg.
- Daarnaast kwam er bij de Vitara een groot knipperend bord midden in de cockpit als je 1 km te hard reed, de Kamiq houdt het bij een uitroepteken in het bordje en twee amper hoorbare bliepjes als je er 4 km of meer overheen gaat.
En zo zijn er nog wel een twintigtal van die heel subtiele verschillen die het leven net even aangenamer maken.
De Vitara is ook een stuk rumoeriger dan de Fabia en Kamiq

De Vitara had ook voordelen, de zit is hoger (veel hoger in vergelijk met de Fabia) de verlichting op de weg is veel beter en de stoelen vind ik beter zitten dan in de Kamiq.
Ik ben er wel achter dat dit vooral ligt aan mijn kortere benen, de zitting van de Kamiq is 5 cm langer en dat pakt voor mij niet goed uit.
Het Start/Stop systeem werkt stukken beter dan bij de Kamiq, en je kunt de bandenspanning per band bekijken, De Skoda's geven alleen een indicatie of een band leger raakt, welke mag je zelf uitzoeken.

Dan het brandstof verbruik:
Bij de Fabia's wijkt de BC behoorlijk af van het werkelijk verbruik, maar er is wel wat verbeterd op dat gebied.
Bij de Vitara klopte het verbruik op de BC exact met het werkelijk verbruik bij het tanken en nu bij de Kamiq ook.

Ik heb bij de laatste tankbeurt een grote afstand van 430 km van noord naar zuid Nederland visa versa gereden.
Daarnaast ook nog 435 met een mix van korte afstanden variërend van 5 tot 30 km, totaal 865km
Bij het tanken kwam ik op 1:19,4 uit, omgerekend 5,15 liter/100 km.
De BC gaf 5,2 l/100km aan.
Ik kwam volgens de BC met de Kamiq op het lange stuk zelfs op 1:22,2 en ik kan er dus ook van uitgaan dat dit klopt.

Bij de Vitara heb je vooral voordeel van de hybride accu bij veel optrekken, dus stads ritten, de Kamiq is vooral zuiniger op de lange ritten.
De Kamiq staat overigens op stand normaal en niet op eco.
 
Bovenaan Onderaan