Ervaring met een nieuwe Kamiq is meer dan alleen het brandstofverbruik.
Wel jammer dat Patrick
@PatC76 er geen vervolg aan het verbruik heeft gegeven.
Maar ik wil wel mijn ervaring met mijn nieuwe Kamiq delen.
Ik heb ook een Business Editie met 6 versnellingen, maar een 2024 versie met alle beschikbare opties, dus ook navigatie.
Aangezien het Nederlandse wagenpark vooral bestaat uit zwart, wit en veel meer dan 500 tinten grijs en ik daar op uitgekeken ben heb ik (weer) gekozen voor een kleurtje.
Na een blauwe en rode (Fabia combi) en een ivoren Suzuki Vitara is het nu een oranje Kamiq geworden.
Terecht werd opgemerkt dat de positieve of negatieve ervaring vooral is t.o.v. de vorige auto.
Dan de ervaringen:
Na een Fabia (2011 en 2018) vond ik het tijd voor een wat hogere auto en dat werd een Vitara. (mild hybrid 2021)
Dat op basis van een vergelijkende test op Autoweek tussen de Kamiq, Vitara en SsangYong Tivoli uit augustus 2020.
Een prachtige auto, rijd goed, alleen vond ik het gebruik van de elektronica in de auto niet echt denderend alles lijkt er als los geprogrammeerde onderdelen in te zitten, er is geen samenwerking.
Zo zaten er 2 klokjes in, één als losse dashboard klok en één in het infotainment systeem die elk afzonderlijk met de hand op zomer/winter tijd of gelijk moest zetten,
Daar heb ik bij de Fabia en de Kamiq geen omkijken naar.
Het is op vele vlakken dat het wel allemaal in de Vitara zit, allemaal wel werkt, maar net die Finishing Touch mist.
Hij is dan ook wel de nodige duizenden Euro's goedkoper dan de Kamiq.
Nog een paar voorbeelden:
- Parkeer sensoren voor waren bij de Vitara overgevoelig, ging ook piepen bij een bobbelig wegdek, (b.v. voor een stoplicht) werkt bij de Kamiq vlekkeloos.
- De Fabia had geen scanner maar haalde de max snelheid uit de navigatie, (werk het best) de scanner van de Vitara heb ik binnen een week uitgezet, kon niet overweg met dubbele borden (90/100/120) die afhankelijk zijn van tijd/omstandigheden.
Maximale snelheden werden ook niet uit de navigatie gehaald, er was geen communicatie tussen navigatie en ACC.
De Kamiq kan beide wel, al gaan beide auto's wel de mist in met borden op de ventweg.
- Daarnaast kwam er bij de Vitara een groot knipperend bord midden in de cockpit als je 1 km te hard reed, de Kamiq houdt het bij een uitroepteken in het bordje en twee amper hoorbare bliepjes als je er 4 km of meer overheen gaat.
En zo zijn er nog wel een twintigtal van die heel subtiele verschillen die het leven net even aangenamer maken.
De Vitara is ook een stuk rumoeriger dan de Fabia en Kamiq
De Vitara had ook voordelen, de zit is hoger (veel hoger in vergelijk met de Fabia) de verlichting op de weg is veel beter en de stoelen vind ik beter zitten dan in de Kamiq.
Ik ben er wel achter dat dit vooral ligt aan mijn kortere benen, de zitting van de Kamiq is 5 cm langer en dat pakt voor mij niet goed uit.
Het Start/Stop systeem werkt stukken beter dan bij de Kamiq, en je kunt de bandenspanning per band bekijken, De Skoda's geven alleen een indicatie of een band leger raakt, welke mag je zelf uitzoeken.
Dan het brandstof verbruik:
Bij de Fabia's wijkt de BC behoorlijk af van het werkelijk verbruik, maar er is wel wat verbeterd op dat gebied.
Bij de Vitara klopte het verbruik op de BC exact met het werkelijk verbruik bij het tanken en nu bij de Kamiq ook.
Ik heb bij de laatste tankbeurt een grote afstand van 430 km van noord naar zuid Nederland visa versa gereden.
Daarnaast ook nog 435 met een mix van korte afstanden variërend van 5 tot 30 km, totaal 865km
Bij het tanken kwam ik op 1:19,4 uit, omgerekend 5,15 liter/100 km.
De BC gaf 5,2 l/100km aan.
Ik kwam volgens de BC met de Kamiq op het lange stuk zelfs op 1:22,2 en ik kan er dus ook van uitgaan dat dit klopt.
Bij de Vitara heb je vooral voordeel van de hybride accu bij veel optrekken, dus stads ritten, de Kamiq is vooral zuiniger op de lange ritten.
De Kamiq staat overigens op stand normaal en niet op eco.